Koska on vaihdelaatikkoremontin aika?

Avatar
Heimari
Viestit: 114
Liittynyt: 02 Maalis 2006 21:25
Moottoripyörän malli: R 100/7T
Paikkakunta: Karkku

Koska on vaihdelaatikkoremontin aika?

Viesti Kirjoittaja Heimari »

80 vuosimallisen R100:seni mittarissa on nyt 72 000 km.
Öljynvaihdossa on parilla viime kerralla löytynyt magneettitulpasta pienen pientä n. 0.3 mm pituista metallitikkua.
Mitään outoja ääniä ei kuulu edes takapyörä ylhäällä vaihteita läpi käyden ja laatikko toimii moitteetta.
Kuuluuko laatikon ominaisuuksiin näiden tikkujen esiintyminen tulpassa, vai pitääkö hälytyskellojen soida jo tässä vaiheessa.
Onko remontin aika vasta sitten kun laatikko alkaa ääntelemään?
Kertokaa missä vaiheessa itsellänne oli vaihdelaatikkorempan aika.
T: Heimari
R100/7T 1980
R 1200 RT 2005
Dnepr K650 1970
3210015
Viestit: 63
Liittynyt: 17 Joulu 2006 19:59
Moottoripyörän malli: R1200GS

Re: Koska on vaihdelaatikkoremontin aika?

Viesti Kirjoittaja 3210015 »

Vuonna 2038, mikäli ajelet yhtä säästeliäästi kuin tähän asti, vähän reilu 2500 km/vuosi. Kysyin kerran Sir Myllymaalta tätä samaa asiaa ja hänen mukaansa yleensä vaihdelaatikko avataan 150 tuhannen jälkeen, visuimmat kaverit ajelevat jopa tuplasti enemmän. Mielestäni ne pienen pienet metallihiukkaset kuuluvat asiaan, sitä vartenhan se magneetti on siellä olemassa ja omissa pyörissäni metallihilsettä on aina löytynyt hieman öljynvaihtojen yhteydessä. Ei laatikkoa kannata avata ennen kuin se antaa selvän vinkin asiasta, mutta oireiden ilmaannuttua ei kunnostusta kannata pitkittää tarpeettomasti. Herrat R. Myllymaa ja I. Vaara ainakin ovat melkoisia fakiireja näissä hommissa ja lisäksi ihan täyspäisiä miehiä.
015
kaitsu
Viestit: 212
Liittynyt: 02 Kesä 2007 09:51

Re: Koska on vaihdelaatikkoremontin aika?

Viesti Kirjoittaja kaitsu »

Sen kyllä kuulee kun on laatikkoremontin aika... Omassa yksilössä alkoi kuulua 3 ja 4 vaihteella sellainen turbomainen vihellys, joka ilmeisesti on kotoisin pääakselin liian pienestä rullalaakerista. Metallipurua ei silti tullut mitenkään epänormaalin paljon. Ja olihan pyörällä jo 242 000 km takana. Vanhoista laakereista päätellen tämä oli jo toinen remontti. Iittalassa Olavi korjasi laatikon kuntoon.
-Kaitsu-
K1600GTL
Vastaa Viestiin