Sivu 1/1

Monolever-perän shimmaus

Lähetetty: 01 Joulu 2008 18:40
Kirjoittaja pariktim
Työn alla on Monolever-perän kuluneen urakuulalaakerin vaihto. Mikä on oikea esijännitys ko. laakerille? Maalaisjärki sanoo ettei esijännitystä saa olla paljoa ettei laakeri kuormitu tarpeettomasti sivusuunnassa. Ilmeisesti kuitenkin pieni esijännitys tarvitaan poistamaan uudessakin laakerissa oleva pieni sivusuuntainen välys ettei takapyörään jää turhan suurta holkkumaa. En ole Clymerin kirjasta tätä tietoa saanut itselleni selvitettyä ankarasta selaamisesta huolimatta.

Re: Monolever-perän shimmaus

Lähetetty: 01 Joulu 2008 23:19
Kirjoittaja Pekkavee
En tiedä onko tuossa vanhemmassa samat esijännitykset kuin näissä uudemmissa.
LT ja GS on ainakin 0.05-0.10 mm.

Tuolla on video miten LT:n shimmaukset hoidetaan. Video on aika pitkä mutta hyvä.
http://www.bmwlt.com/uploads/lt_final_drive_rebuild.wmv
Voi olla aika sama homma siihen sun pyörään.

Itse vaihdoin perään laakerin. Varmuuden vuoksi, 100.000 km ajettu GS.
Ajattelin, että uusi laakeri on saman levyinen kuin vanha enkä mitannut mitään shimmausvälyksiä. Teinkö mokan?

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Re: Monolever-perän shimmaus

Lähetetty: 02 Joulu 2008 08:52
Kirjoittaja Ismo Vaara
Pekkavee kirjoitti:En tiedä onko tuossa vanhemmassa samat esijännitykset kuin näissä uudemmissa.
LT ja GS on ainakin 0.05-0.10 mm.

Tuolla on video miten LT:n shimmaukset hoidetaan. Video on aika pitkä mutta hyvä.
http://www.bmwlt.com/uploads/lt_final_drive_rebuild.wmv
Voi olla aika sama homma siihen sun pyörään.

Itse vaihdoin perään laakerin. Varmuuden vuoksi, 100.000 km ajettu GS.
Ajattelin, että uusi laakeri on saman levyinen kuin vanha enkä mitannut mitään shimmausvälyksiä. Teinkö mokan?

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Teit. Jos kaikki palikat pystyttäisiin kohtuullisin kustannuksin rakentamaan täysin saman mittaisiksi ja kulumista ei koskaan tapahtuisi, mitään shimmilevyjä ei edes tarvittaisi.

Re: Monolever-perän shimmaus

Lähetetty: 24 Helmi 2009 18:40
Kirjoittaja pariktim
No niin. Nyt on vihdoin perä nipussa. Vaihdoin tuon suuren urakuulalaakerin ja lautaspyörän toiselta puolelta neulalaakerin. Vanhempi työkseen BMW:iä huoltava ja korjaava asiantuntija varoitteli liiallisesta esijännityksestä. Tässä tapauksessa perässä ollut alkuperäinen shimmilevy oli sopiva eli ilmeisesti vanhat ja uudet laakerit olivat mitoiltaan riittävän lähellä toisiaan.
Mittailin tuota päittäisvälystä Pekkaveen viestissä mainitun videon mukaisesti mutta tuloksissa oli turhan paljon hajontaa enkä oikein luottanut niihin. Lopulta mittailin ja laskin välyksen R80 G/S:n korjauskäsikirjan mukaan ja sain järkeviä tuloksia. Vanhoilla laakereilla oli ajettu ainakin 170 000. Urakuulalaakeria käsin pyöritellessä tunsi ettei se enää uuden veroinen ollut, ei kyllä erityisen huonokaan. Toisen puolen neulalaakerin sisäkoolin pinta oli himmeähkö uuteen laakeriin verrattuna, muuten ok. Perässä tuntui kuitenkin takapyörää käsin sivusuunnassa liikuttaessa pieni välys. Näyttää kuitenkin siltä ettei monolever-perän laakereiden vaihdon kanssa kannata hätäillä, kestävät kyllä kilometrejä ihan kunnioitettavasti kunhan käytetään oikeaa öljyä ja vaihdetaan se ajallaan.

Re: Monolever-perän shimmaus

Lähetetty: 24 Helmi 2009 19:28
Kirjoittaja Ismo Vaara
Selittäkääs mulle tyhmälle noi "esijännitykset"(pre-load)? Miten ja mihin kohtaan laitatte "jännityksen"(pre-load)? Ihan vaan varmuudeksi, että puhutaan samasta asiasta.
Neulalaakerilla nimimerkki "pariktim" tarkoittanee kartiorullalaakeria? Vai olenko jo tässäkin asiassa pudonnut jo kehityksestä ja saatavana on nykyään myös kartioNEULAlaakereita?

PS: muistakaa myös tämä perusasia: "Laakerinvälystä, joka tarkoittaa toisen vierintärenkaan säteittäistä tai aksiaalista liikkuvuutta toiseen renkaan suhteen, EI SAA sekoittaa sisärenkaan ja akselin tai ulkorenkaan ja pesän väliseen välykseen." Lainaus on Aake Pekkalan kirjasta "Kone-elimet" jo vuodelta 1961.

Re: Monolever-perän shimmaus

Lähetetty: 25 Helmi 2009 02:34
Kirjoittaja cake
Ainakin G/S ja ST-malleissa on perässä ison urakuulalaakerin kaverina NEULAlaakeri ja sille oma
shimminsä.
Urakuulalaakerin shimmillä säädetään lautaspyörän hammaskosketus ja laakerit on niin samanmittaisia, ettei kannata sählätä shimmien kanssa: samat vaan peliin.
Perä ei ole kovin tarkka välyksistä, tärkeintä ettei ole tiukalla: silloin paukkuu laakerit.

Uudemmissa monoperissä on neula- korvattu kartiorullalaakerilla ja ne kestää kunnes pienen hammaspyörän laakeri ottaa itteensä. Jos öljynpoistotulpasta löytyy metallinpaloja, ne on yleensä kyseisen laakerin häkistä.
Tämän puolen kokoaminen edellyttää hammaskosketusten tarkistamista ja shimmausta, tulee sen verran enemmän tavaraa irti.

200 000km pitäis mennä monoperällä jos ei pienestä kokeillessa tuntuvasta välyksestä takapyörässä piittaa.

cake

Re: Monolever-perän shimmaus

Lähetetty: 25 Helmi 2009 07:59
Kirjoittaja Ismo Vaara
cake kirjoitti:Urakuulalaakerin shimmillä säädetään lautaspyörän hammaskosketus ja laakerit on niin samanmittaisia, ettei kannata sählätä shimmien kanssa: samat vaan peliin.cake
Miten sä tiedät millainen vanhan laakerin sisäinen välys on ollut uutena, jos laitat samat shimmit peliin vaan?
Ulkomitathan on helppo mitata mikrometrillä, ne ei kulu. Tärkeintähän shimmaamisessa on saada laakerin sisä ja ulkokoolien suhde oikeaksi laakeripesän ja "akselin" välille.

Re: Monolever-perän shimmaus

Lähetetty: 27 Helmi 2009 06:51
Kirjoittaja cake
moi, Ismo

Laakerin sisäisellä välyksellä ei ole merkitystä tässä, koska valmistustoleranssit laakereissa ovat pienemmät kuin perään saatavissa olevat shimmilevyt.
Jos tahdotaan hienostella, voi pikkulaakerin shimmillä ottaa koko paketista löysät pois, uhkana vaan on liika kireys, joka tappaa laakerit.
Urakuulalaakerin koko on vielä sitä luokkaa, että ajamalla sitä on paha hajottaa.

offtopic: Siebenrockin ikkunassa on kaksi samanlaista Krauseria kuin sulla, (tai toisessa on vakiokannet)

cake

Re: Monolever-perän shimmaus

Lähetetty: 27 Helmi 2009 09:14
Kirjoittaja Ismo Vaara
No, sanotaan sitten niin, että minä en laita suoraan samaa shimmilevyä, mittaamatta uudella laakerilla, paikoilleen. Voihan se vastapuolen laakerikin olla jo kulunut ja sielläkin on etäisyysholkit(G/S ja ST) joita täytyy mahdollisesti säätää. Laakeripesä voi olla venähtänyt... vaihtoehtoja on monia.

Tää vanhan gessun ja ST:n perä on ihme juttu miten ne kestää! Uudemmissa neulalaakeri on vaihdettu rakenteellisesti parempaan kartiorullaan, mutta ne taas menee useimmin paskaks! MUTTA... G/S:n lautaspyörä onkin kokonaan terästä, eikä osittain alumiinia, kuten uudemmissa(vrt. LT:n peräongelmat)!

Joo, niin näyttää olevan, eivät kuitenkaan myynnissä. :?
Toiseen on vaihdettu myös K100RS:n ohjaustanko. Just maalautin samanlaisen Krauserin rungonväriin. Jos vaikka ens'kesänä olis parempi ajoasento Meringin pääskyssä!? 8)