Sivu 1/1
Takapyörän laakerien vaihtaminen
Lähetetty: 11 Joulu 2008 20:49
Kirjoittaja Heimari
R100 1980 (Perinteinen takahaarukka) talvihuollossa huomasin että kartiorullalaakerin yksi rulla oli menettänyt pintansa.
Naputtelin laakerikehät pois uusien tieltä.
Shimmataanko uudet laakerit jotenkin vai onko homma plug and play.
Vinkkejä ja kokemuksia?
T: Heimari
Aika hiljaista ollut foorumilla.
Talvi on hiljaista aikaa kun ajaa ei voi ja remonttia ei tarvitse tehdä
Re: Takapyörän laakerien vaihtaminen
Lähetetty: 12 Joulu 2008 07:22
Kirjoittaja Ismo Vaara
Akselilla on ns. etäisyysholkki jolla säädetään laakereiden sisäkartioiden etäisyys toisistaan. Niitä on saatavana 6,30mm-7,70mm, 0,05mm välein. Sopiva säätö: "välyksetön, mutta herkästi pyörivä". Säädettäessä akseli pitää olla kiristettynä paikoilleen.
Hieno systeemi ja rasvat vaihtaen ikuinen kestävyys!
Olipa kerran aika, jolloin bemarit olivat jatkuvasti tien päällä, myös säätöjen ja rasvausten ajan, eikä seisseet merkkikorjaamoilla "päivityksissä" ja "komponenttien vaihdossa"!
Re: Takapyörän laakerien vaihtaminen
Lähetetty: 12 Joulu 2008 08:50
Kirjoittaja Heimari
Kiitos
Panin merkille purkaessa sen holkin ja nythän sen merkitys selvisi.
Kesällä pyörää pestessäni huomasin että takapyörän laakerin stefa oli pullahtanut jostain kumman syystä paikoiltaan ja pyöriskeli vapaana akselilla.
Tässä syy laakerin rikkoutumiseen. Olisi silloin heti pitänyt puhdistaa laakeri
T: Heimari
Re: Takapyörän laakerien vaihtaminen
Lähetetty: 28 Elo 2009 21:07
Kirjoittaja RuF
Ajattelin laittaa nyt tähän topicciin kysymyksen, tänään olin ajamassa ja kardaanin kulmavaihteesta tuli mönjät pihalle (R100rs) oli jääny jarru laahaamaan, ja rumpu oli tulikuuma
minkälainen remontti on tiedossa ja mitä öljyä tuohon kulmavaihteeseen käytetään? (ulos tullut oli ruskean punaista)