Vakuutuksista !

Keskustelua aiheesta ja aiheen vierestä
YAZO!
Viestit: 19
Liittynyt: 08 Maalis 2006 12:13

Vakuutuksista !

Viesti Kirjoittaja YAZO! »

Nyt kannattaa kysellä uusista vakuutuksista. Ainakin Pohjolalla ja Tapiolalla sellaiset löytyy.

Itse sain ehdotuksen Tapiolan virkailijalta kun soitin jatkavani seisonta-aikaa.

Pyörä on k1200 rs ja vuosimaksu tippui reilut 300 euroa. ei seisonta-aikaa ym. :lol:
Avatar
unski
Viestit: 55
Liittynyt: 13 Helmi 2006 18:02
Moottoripyörän malli: R1100RT, R100GS

Viesti Kirjoittaja unski »

Itsellä sama asia pohdinnassa; nykyinen vakuutus Tapiolassa (R1100RT) 6 kk:n seisonnalla liikennevakuutusmaksuksi 40% bonuksella ja 7% alennuksella jää 443,66 €/v.

Pyysin tarjousta Pohjolasta.
Vastaus; LIIKENNEVAKUUTUS 246,81 €/VUOSI,
Eikä tarvita mitään seisontailmoituksia.

Meinaan soitella heti huomenissa Tapiolaan.

No niin sain uuden tarjouksen: liikennevakuutus 357,56 eli vielä olisi Pohjolan eduksi n. 100 €. (liikennevakuutuksen osalta)

Pyörässä on osakasko, jossa on mukana mm. autopalveluvakuutus, jonka edut olen jo pariin kertaan todennut erinomaisiksi; kerran Kontiossa Äkäslompolon valoisassa yössä ja toisen kerran Malmön moottoritiellä. Molemmissa tapauksissa matka jatkui ilman suurempia mieliharmeja, kiitos autopalveluvakuutuksen.

Pohjolan osakaskossa on myös autopalvelumahdollisuus, MUTTA SE ON VOIMASSA VAIN POHJOISMAISSA.
Ensi kesänä on tarkoitus suunnata pyörällä Eurooppaan! Em. 100 € on mielestäni pieni lisä siitä mielenrauhasta, jonka autopalveluvakuutus Tapiola-yhtiössä antaa, sillä Tapiolan autopalveluvakuutus ei pääty Tanskan rajalla.
Tällaisen tiedon sain puhelimessa asiaa kysyttyäni, harkitessani yhtiön vaihdosta.
Osakaskossa ei ollut kuin 1 €:n heitto(Tapiolan hyväksi).

Tarjouksien jälkeen päädyin vaihtamaan Pohjolaan: liikennevakuutus (n.250 €/40%), noin 100 € halvempi kuin Tapiolan tarjous. Käytin "säästyneet rahat" Täys-Kasko-vakuutukseen; n.170 €(70%), kun osakasko Tapiolassa olisi maksanut 97 €.
Viimeksi muokannut unski, 19 Huhti 2006 21:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
desmo
Viestit: 61
Liittynyt: 18 Helmi 2006 18:51
Moottoripyörän malli: Paris Dakar
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja desmo »

Vanhaan raatooni sain seuraavanlaiset tarjoukset (bonukset liikenne+tayskasko 25/70), Pohjola 615euroa vuosi ja Tapiola 387euroa 6kk :wink:
jos tietää mitä etsii, löytää vain sen
Jysky
Viestit: 35
Liittynyt: 22 Helmi 2006 19:51
Moottoripyörän malli: K1200LT

Viesti Kirjoittaja Jysky »

"Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa....". Tuttu slogani, joka tuli tänään todistetuksi!

Nykyään lähes kaikilla vakuutusyhtiöillä on jonkinlaiset vakuutuslaskurit kotisivuillaan. Paitsi tietysti Fennialla, jonka asiakas olen. Ensin Pohjolaan. Nehän käsittääkseni ovat tehneet suurimman muutoksen luopumalla iänikuisesta seisonta-ajasta. Mulle laskuri antoi summat 186 € (liikenne) ja 211 € (kasko). Yhteensä 397 €, mutta ajaakin saa sitten vaikka 7*24*365, jos siltä tuntuu.

Samat tiedot Tapiolan laskuriin ja tulos yhteensä 427 € (162+265). Tämä oli laskettu sen mukaan, että ajan 5 kuukautta. Tapiolan oletusajokausi on 1.4.-31.10. Jos ajaa vähemmän, niin siitä hyvitetään. Täysi 7 kuukautta maksaisi 532 €. Tapiola muuten hyvittää ABS-jarruista. Teho ja paino vaikuttavat niin Pohjolan kuin Tapiolankin hintaan.

Eli ei kovin suuria eroja nettohinnoissa. Jos ajaa pidempään, niin sitten tietysti toi Pohjolan hinta on halvempi. Mutta näin vanhalle äijälle sillä ei ole merkitystä.

Tässä vaiheessa oma Fennia alkoi tuntua kalliilta. Meinasin jo pistää vakuutushakemuksen Pohjolaan, mutta ajattelin kuitenkin tsekata vielä Fennian. Ollaanhan sentään oltu kimpassa kohta 24 vuotta. Ei sattunut olemaan viimeisintä vakuutuskirjaa hollilla eikä Fennian vakuutuslaskurit tunnusta moottoripyörää vaikka "Fenniassa voit vakuuttaa henkilö- ja pakettiauton tai vaikkapa moottoripyörän". Suora lainaus Fennian sivuilta.... Harrikoista en tiedä. Joskus niiden vakuuttaminen ei kuulunut Fennian bisnekseen. Siispä soitto henkilökohtaiselle yhteyshenkilölle. Elli (nimi muutettu) heitti kylmät faktat; viisi kuukautta ja 606 € (186 + 420). Nyt alkoi olla kusetuksen makua! Vastaavaa vakuutusuudistusta kuin muilla ei ole kuulemma ainakaan tänä vuonna tulossa. Kerroin sitten kilpailijoiden tarjoukset ja Elli pyysi aikalisän. Hetken kuluttua tuli tarkistettu tarjous: 364 Euroa! Liikennevakuutus on se mikä on, mutta kaskossa tuntui olevan "pientä" joustoa. Eihän tuo ero mullistava ole muihin verratuna, mutta halvempi kuitenkin. Ja ainakin -tusti halvempi kuin oma vanha vakuutus. Tämä oli se tärkein opetus.

Vertailujen kanssa pitää olla tarkkana. Mäkin saan Fenniasta vapaaehtoisista vakuutuksista 20 pinnaa työnantajan kautta. Ilman sitä Fennia olisi listahinnoilla aivan omassa luokassaan. Eikä tässä vielä kaikki. Viime syksynä kyselin samalta Elliltä, että eikö prätkän kaskoon todellakaan saa 70% bonareita kuten liikennevakuutuksessa ja auton kaskossa. Ei kuulemma saa, mutta taas pienen pohdinnan jälkeen fiksattiin kaskoa hieman. Viimeisimmässä vakuutuskirjassa lukee "hyvän vahinkosuhteen antama hyvitys 25%". Sopii mulle. Mua ei kikkarettakaan kiinnosta millä termeillä alennuksia tulee. Nettohinta ratkaisee. Tietysti korvauksissa voi olla yhtiökohtaisia eroja, mutta niitä en osaa arvioida. Ei ole tarvinnut kokeilla. Onneksi. Tuli vaan mieleen, että ketkä vakuuttaa Fenniassa moponsa, jos ei ole em ylimääräisiä alennuksia. Ei kai kukaan.

Tästä tuli aika romaani. Toivottavasti jaksoit lukea. Opetus 1: vertaile hintoja. Se on nykyään teknisesti aika helppoa ja kannattavaa. Opetus 2: Kyseenalaista. Se ensimmäinen tarjous ei välttämättä ole se viimeinen. Opetus 3: Ei se ruoho aina välttämättä ole vihreämpää aidan toisella puolella. Olemassa olevaakin voi korjata. Tätä nyt voi tietysti soveltaa vaikka työelämään tai puolisoon....

Joka tapauksessa. Kesän vakuutusmaksu putosi 242 Euroa. Saa osallistua FIM-ralliin Fennian piikkiin. Ensin vaihtui Nordea Nooaan, nyt tuli mopon vakuutukset ainakin paremmalle mallille. Seuraavaks kyykytetään Fortumia....
R1150GS
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Helmi 2006 11:18

Viesti Kirjoittaja R1150GS »

Minulla oli sama tilanne Fennian kanssa. Kaikki muut vakuutukset siellä niin ei viittis pyörääkään siirtää muualle. Soitin yhteyshenkilölle ja sain vastaukseksi, että kyllä heilläkin on tulossa vastaavan laiset pyörä vakuutukset kuin muillakin, ja ihan lähiaikoina.
Kehoitti myös ennen käyttöön ottoa soittamaan, aikoi tehdä kilpailukykyisen tarjouksen. Eli että kannattaa hieman kysellä ennenkuin tekee mitään päätöksiä.
Jysky
Viestit: 35
Liittynyt: 22 Helmi 2006 19:51
Moottoripyörän malli: K1200LT

Viesti Kirjoittaja Jysky »

Jännästi menee yhteyshenkilöiden puheet ristiin!
No, kuten totesin, mulle on yks herttisen hailee miten vakuutusyhtiö hintansa/bonuksensa/seisonta-aikansa laskee. Se mitä lukee viivan alla nettohintana, on ratkaisevaa.
Mutta tuota samaa minäkin yritin selittää; ei välttämättä kannata rynnätä halvemman tarjouksen perässä. Ehkä mullakin painoi 24 vuoden asiakassuhde kun uuden hinnan laskivat. Nyt ajan halvimmalla Fennian vakuuttamana. Ensi keväänä tarkistetaan taas tilanne uudestaan....
kaliffi
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Helmi 2006 20:09

Tähän hintaan

Viesti Kirjoittaja kaliffi »

Itse tuossa räknäsin K 12 LT laitteeni vakuutushintaa per päivä. Liikennevakuutus 69 senttiä päivässä ja isokasko 1,38 euroa päivässä. Isoon kaskoon otin vielä lunastusedun, joka tarkoittaa sitä että jos pyörä menee lunastukseen, saisin 30 prosenttia korkeamman lunastushinnan kuin mikä olisi "markkinahinta"...No, sepä on tietenkin suhteellinen käsite, mutta tuollaiset ovat kustannukset päivää kohti. Niin, sanomattakin on selvää että 70 on bonukset molemmissa vakuutuksissa.
vihaan salasanoja
Viestit: 31
Liittynyt: 28 Helmi 2006 20:10

vakuutukset jälleen

Viesti Kirjoittaja vihaan salasanoja »

Omalla kohdallani tapahtui aivan sama juttu, if ei ollut kiinnostunut, tai ei ainakaan ilmaissut sitä mitenkään, pohjolassa maksuni putosi vuositasolla n. € 1200:sta summaan €410. Toki on muistettava että edellinen todellinen toteutunut maksu oli seisonta - aika huomioituna (8 - 10/12) x 1200 = 800 - 1000 / ajokausi ja nyt uusi vakuutus on koko vuodelle € 410. Siis summa summarum, yhtiön siirto antoi suurimmillaan € 790 hyödyn. Millainen maksupolitiikka pohjolalla on sitä en tiedä, ja toivottavasti asiaa ei tarvitse tulevan kauden aikana testata.

åke
Hannu
Viestit: 37
Liittynyt: 08 Touko 2006 11:41
Moottoripyörän malli: R1150RT
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Jos käytte radalla, niin tarkistakaapa tuokin ennen yhtiön vaihtoa, tai vaikka nykyisenkin vakuutuksen kanssa radalle menoa.

Yhtiöiden välillä on erittäin merkittäviä eroja tässä suhteessa ja myös useiden yhtiöiden vakuutusehdot ovat muuttuneet viimeisen parin vuoden aikana rataharjoittelun osalta.
BMWcowboy
Viestit: 40
Liittynyt: 30 Touko 2006 22:28
Moottoripyörän malli: R1150RT
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BMWcowboy »

El Bandito kirjoitti:Jos käytte radalla, niin tarkistakaapa tuokin ennen yhtiön vaihtoa, tai vaikka nykyisenkin vakuutuksen kanssa radalle menoa.

Yhtiöiden välillä on erittäin merkittäviä eroja tässä suhteessa ja myös useiden yhtiöiden vakuutusehdot ovat muuttuneet viimeisen parin vuoden aikana rataharjoittelun osalta.
Sama pätee myös ajovarusteisiin, kaikki yhtiöt ei noteeraa ajovarusteita korvausten piiriin.
Hannu
Viestit: 37
Liittynyt: 08 Touko 2006 11:41
Moottoripyörän malli: R1150RT
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Niinpäjoo, BMWcowboy muistuttaa aivan asiasta.

Jotkut vakuutusyhtiöt korvaavat pyörän vakuutuksesta vain pakolliset ajovarusteet, eli kypärän.

Murjotuista saappaista, hanskoista ja haalareista saa tietysti korvauksen saman firman kotivakuutuksesta, mutta toisen omavastuun verran suuremmalla kustannuksella.

Jotkut taas (ainakin IF) korvaavat kerralla kaikki käyvästä arvosta. Älä kysy, mistä tiedän. Romuttuneesta Banditista ja kokovartaloajoasusta (kaikki saappaista kypärään) tuli käypä korvaus, mutta murtuneita sormia kivisti aika pitään...

Bemukin käy vielä radalla, mutta jalkatappien tunnistustapit saavat minun puolestani pysyä vakiomitoissaan. Kokonaan puuttuvat tunnistustapit ja tuuman vakiota lyhempi jalkatappi näyttää siistiltä parkissa, mutta kallistusvarat menevät pahasti yli valmistajan suunnittelemasta :cry: :cry: :cry:
Vastaa Viestiin