pozo izquierdo kirjoitti:Nimittäin kun se tilastojen valossa useimmin pettänyt osa on se iso 19-kuulainen päälaakeri. Jonka pettämiseen puolestaan ilmeisesti vaikuttaa koko perämurikan kannen ja kotelon välinen esijännitys (preload), joka pitäisi shimmata välille 0,05-0,1 mm. Jos ollaan paljon päälle tuon arvon, saadaan laakerille vissiin aikaan liikaa aksiaalikuormaa eiks niin? Ja sitten seuraa ennenaikainen lopahdus.
Auttaisiko se alumiinisen lautaspyörän vaihto teräksiseen tuohon ilmiöön?
Toki olen kuullut myös muutaman tapauksen, jossa tällä samalla akselilla uloimpana oleva kartiorullalaakeri on alkanut pyöriä pesässään (siis perämurikan alumiinikopassa).
t. pozo
Nimenomaan se 19-kuulainen menee aina rikki, koska rakenteellisesti kuulalaakeri kestää PAAALJON huonommin väärää välystä kuin kartiorullalaakeri. Seitsemäntoista 10mm pitkien rullien vierintäpinta on moninkertainen, verrattuna 19:sta kuulaan! Suoraan alumiiniin asennetun kartiorullal. sisäkoolin ei tarvitse kuin vähän pyörähtää(jos edes tarvitsee pyörähtää..?), niin paineen alla se painuu hivenen sisään ja välys on väljä. Juuri väljä välys aiheuttaa sen kuulal. rikkoutumisen aina ensin.
Mulla ei ole aikojen saatossa ollut käsissäni kuin pari kolme ko. sököä perää, mutta kaikissa on ollut tuo vika.
Ei alumiininen koppa ole ongelma vaan se osa isoa lautaspyörää joka on korvattu painonsäästösyistä(?) pehmeällä alumiinilla.
Mulla on just nyt auki pöydällä perä, joka vaatii kuulalaakerin vaihdon jälkeen paljon enemmään shimmilevyjä, joten jostakin on antanut periksi. Ja rullalaakeri on pyörähtänyt joskus "alumiiniakselillaan".
Jos tekis nyt tästä kerralla hyvän ja sorvaisi onton teräsosan...
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
No, siihen saattaa mennä aikaa, kun mun oma sorvi on ensinnäkin liian pieni!
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)