Sivu 1/3

Loppullisin ratkaisu peräongelmaan?

Lähetetty: 25 Helmi 2009 20:08
Kirjoittaja kaliffi
Olisiko niin että LT-pyörän peräoljyn sekaan kannattaisi laittaa grafiittipastaa? Laakeriin kohdistuva paine on kai aika kova koska se pettää. Tehdas tietenkin kieltää kaikki lisäaineet mutta jos omistaisin vielä LT:n laittaisin perään coktailin. Grafiitti voitelee erittäin hyvin ja painetta se kestää tolkuttomasti joten miksi ei? Guzzi-spesialistit ovat maailman sivu laittaneet perään sekoituksen koska muuten perät eivät kuulemma kestä.

Re: Loppullisin ratkaisu peräongelmaan?

Lähetetty: 25 Helmi 2009 22:43
Kirjoittaja Ikkala
En tiedä LT:stä mutta justiinsa lorautin taas samat seokset sekä guzzin että R1100RT:n perään (LT:ssä sama perä???). Ei siitä mustasta myrkystä ainakaan haittaa ole, guzzin perä pyörii nätisti ja kilometrejä takana jotain 260k.
Virallinen nimi on Molykote A, joskus löytyy jopa autotarvikeliikkeistä ja jos ei muualta niin guzzikaupasta ainakin.

Re: Loppullisin ratkaisu peräongelmaan?

Lähetetty: 26 Helmi 2009 06:24
Kirjoittaja Ismo Vaara
Grafiitti on hiilen pehmein(mpiä?) muoto, timantin ollessa kovin. Olen antanut itseni ymmärtää, että grafiittia lisätään periin, hammaskosketuksen aiheuttaman kuluman minimoimiseksi, liukastamaan pintoja. Pintapainekestävyyttä vierintälaakereissa se ei lisää. Eikä hammaspyörien kestävyys perissä ole koskaan ollut ongelma Bemareissa.
LT:n perä on ihan hyvä. Oikeastaan ongelma ei ole siellä vaan LT:n PAINOSSA! Kun purkaa kaiken turhan rojun pois LT:stä, alkaa perätkin kestämään! :twisted: :wink:

Re: Loppullisin ratkaisu peräongelmaan?

Lähetetty: 26 Helmi 2009 10:16
Kirjoittaja kaliffi
Entä tämä vaihtoehto http://www.roadmachine.fi/shock.html

Re: Loppullisin ratkaisu peräongelmaan?

Lähetetty: 26 Helmi 2009 16:32
Kirjoittaja Ismo Vaara
kaliffi kirjoitti:Entä tämä vaihtoehto http://www.roadmachine.fi/shock.html
En ota kantaa, mulle tuntematon aine.
Jotenkin kuitenkin tuntuu tekohengitykseltä "vippaskonstein" yrittää korjata selvää lujuuslaskelmavirhettä. Itse rakenteeseen täytyy tehdä korjaus.

Tehdas teki itse lopullisimman ratkaisun ja lopetti koko LäskiTantan valmistuksen. Pitkittäin makaavaa rivinelkkua jään pyörästä kaipaamaan, muuta en! 8)

Re: Loppullisin ratkaisu peräongelmaan?

Lähetetty: 26 Helmi 2009 19:53
Kirjoittaja kaliffi
Paljonko niitä LT:n hajonneita periä on olemassa? Olen kyllä kuullut että hajoamisia on mutta yhtään tapausta en kyllä tiedä...Liikkunenko väärissä piireissä vaikka ajelelin LT:llä muistaakseni n. 60 tuhatta. Arvioin itsekseni että olisko Suomessa myyty 150-200 isoa LT-pyörää ja jos kymmenestä laukeaa perä se tekee muutaman prosentin. Määriä en tosiaan tiedä mutta Suomi on niin onnettoman pieni maa että pari tapausta muuttuu äkkiä pariksikymmeneksi...yritin kerran eräältä merkkiliikkeen asentajalta tiedustella hajoamisista mutta vastaus oli "joko menee tai ei". Kyselin myös oireilusta ja asentaja sanoi että pyörä alkaa nuljuamaan. Onko siis niin? Tottakai pyörä nuljuaa jos väljää on ulkokehältä mitattaessa senttitolkulla mutta eikö sieltä ensin tule öljyä ja öljysumua joka kiinnittää kuskin huomion? Sitten kun kokeilee ja heiluttaa rengasta niin löytyykin välys. Luulisi myös että kun perä on lopuillaan niin herkkäkätinen mies rengasta pyörittämällä huomaa että jokin on vialla?

Re: Loppullisin ratkaisu peräongelmaan?

Lähetetty: 26 Helmi 2009 20:41
Kirjoittaja similja
Ismo Vaara kirjoitti:Grafiitti on hiilen pehmein(mpiä?) muoto, timantin ollessa kovin. Olen antanut itseni ymmärtää, että grafiittia lisätään periin, hammaskosketuksen aiheuttaman kuluman minimoimiseksi, liukastamaan pintoja. Pintapainekestävyyttä vierintälaakereissa se ei lisää. Eikä hammaspyörien kestävyys perissä ole koskaan ollut ongelma Bemareissa.
LT:n perä on ihan hyvä. Oikeastaan ongelma ei ole siellä vaan LT:n PAINOSSA! Kun purkaa kaiken turhan rojun pois LT:stä, alkaa perätkin kestämään! :twisted: :wink:
Minkä turhan rojun? Ei siinä ole mitään turhaa, jos et tarkoita muovin määrää? Se taas ei paljoa paina. :P
Itse olen parivuotta käyttänyt perässä tämmöstä lisäainetta. http://www.x1r.fi/
Liekö ollut hyötyä mutta perä rullaa nätisti ( ajettu nyt 60k ).

Re: Loppullisin ratkaisu peräongelmaan?

Lähetetty: 26 Helmi 2009 20:44
Kirjoittaja R a u t a p e r s e
En tiedä määristä, mutta paljonhan niitä on pakko olla ja monia uusia tulee varmasti jo ennen kesää kun kaikilla tuntuu olevan valmiiksi paniikki päällä :lol:
Rauhoittavia saa lääkäriltä jos oikein alkaa ahistaa eikä uni tule iltaisin :mrgreen:

kaliffi kirjoitti:Paljonko niitä LT:n hajonneita periä on olemassa? Olen kyllä kuullut että hajoamisia on mutta yhtään tapausta en kyllä tiedä...Liikkunenko väärissä piireissä vaikka ajelelin LT:llä muistaakseni n. 60 tuhatta. Arvioin itsekseni että olisko Suomessa myyty 150-200 isoa LT-pyörää ja jos kymmenestä laukeaa perä se tekee muutaman prosentin. Määriä en tosiaan tiedä mutta Suomi on niin onnettoman pieni maa että pari tapausta muuttuu äkkiä pariksikymmeneksi...yritin kerran eräältä merkkiliikkeen asentajalta tiedustella hajoamisista mutta vastaus oli "joko menee tai ei". Kyselin myös oireilusta ja asentaja sanoi että pyörä alkaa nuljuamaan. Onko siis niin? Tottakai pyörä nuljuaa jos väljää on ulkokehältä mitattaessa senttitolkulla mutta eikö sieltä ensin tule öljyä ja öljysumua joka kiinnittää kuskin huomion? Sitten kun kokeilee ja heiluttaa rengasta niin löytyykin välys. Luulisi myös että kun perä on lopuillaan niin herkkäkätinen mies rengasta pyörittämällä huomaa että jokin on vialla?

Re: Loppullisin ratkaisu peräongelmaan?

Lähetetty: 27 Helmi 2009 07:21
Kirjoittaja cake
Noin maatiaisjärjellä ajatellen tuo laakereiden esikiristys vaikuttaa tiukalta.
Laakerimitat on taulukoiden mukaan aivan asialliset.

Varma ratkaisu:Kun pyörän paino ajokunnossa ei ylitä 200 kiloa, niin paikat kestää.
(paitsi ehkä metsässä)

cake

Re: Loppullisin ratkaisu peräongelmaan?

Lähetetty: 27 Helmi 2009 09:31
Kirjoittaja Ismo Vaara
kaliffi kirjoitti:Paljonko niitä LT:n hajonneita periä on olemassa? Olen kyllä kuullut että hajoamisia on mutta yhtään tapausta en kyllä tiedä...Liikkunenko väärissä piireissä vaikka ajelelin LT:llä muistaakseni n. 60 tuhatta. Arvioin itsekseni että olisko Suomessa myyty 150-200 isoa LT-pyörää ja jos kymmenestä laukeaa perä se tekee muutaman prosentin. Määriä en tosiaan tiedä mutta Suomi on niin onnettoman pieni maa että pari tapausta muuttuu äkkiä pariksikymmeneksi...yritin kerran eräältä merkkiliikkeen asentajalta tiedustella hajoamisista mutta vastaus oli "joko menee tai ei". Kyselin myös oireilusta ja asentaja sanoi että pyörä alkaa nuljuamaan. Onko siis niin? Tottakai pyörä nuljuaa jos väljää on ulkokehältä mitattaessa senttitolkulla mutta eikö sieltä ensin tule öljyä ja öljysumua joka kiinnittää kuskin huomion? Sitten kun kokeilee ja heiluttaa rengasta niin löytyykin välys. Luulisi myös että kun perä on lopuillaan niin herkkäkätinen mies rengasta pyörittämällä huomaa että jokin on vialla?
Ei kai niitä LT:n periä enää hajoo kovin usein, kun jengi vaihtaa niihin laakereita useimmin, kuin ketjuvetoisessa tarvii vitjaa kiristää! :lol: :lol: :lol:
Eihän se silloin oo hajonnut ja kestää maailman tappiin! :lol: :lol: :lol:
Anteeksanteeksanteeks... (Kokoomuslainen kansanhokema) :wink:

Re: Loppullisin ratkaisu peräongelmaan?

Lähetetty: 27 Helmi 2009 15:02
Kirjoittaja pozo izquierdo
kaliffi kirjoitti:Paljonko niitä LT:n hajonneita periä on olemassa? Olen kyllä kuullut että hajoamisia on mutta yhtään tapausta en kyllä tiedä...Liikkunenko väärissä piireissä vaikka ajelelin LT:llä muistaakseni n. 60 tuhatta. Arvioin itsekseni että olisko Suomessa myyty 150-200 isoa LT-pyörää ja jos kymmenestä laukeaa perä se tekee muutaman prosentin. Määriä en tosiaan tiedä mutta Suomi on niin onnettoman pieni maa että pari tapausta muuttuu äkkiä pariksikymmeneksi...yritin kerran eräältä merkkiliikkeen asentajalta tiedustella hajoamisista mutta vastaus oli "joko menee tai ei". Kyselin myös oireilusta ja asentaja sanoi että pyörä alkaa nuljuamaan. Onko siis niin? Tottakai pyörä nuljuaa jos väljää on ulkokehältä mitattaessa senttitolkulla mutta eikö sieltä ensin tule öljyä ja öljysumua joka kiinnittää kuskin huomion? Sitten kun kokeilee ja heiluttaa rengasta niin löytyykin välys. Luulisi myös että kun perä on lopuillaan niin herkkäkätinen mies rengasta pyörittämällä huomaa että jokin on vialla?
Tuohon ekaan kysymykseesi ( ja vähän muihinkin) saat pikkuisen valoa tuolta:

http://bmwfinaldrive.com/fd_failure_list.php

Otoksessa on reilu 180 tapausta (seassa myös vähän muitakin malleja). Onko tuo määrä paljon vai vähän...se riippuu mihin verrataan.
Amerikoissa myytiin viime vuonna pikkuisen yli 11000 BMW-moottoripyörää, eli saman verran kuin Suomessa kaikkia merkkejä yhteensä.

Ja vilkasta peräkeskustelua on myös käyty suomeksi esim tuolla:

http://www.moottoripyora.org/cgi-bin/pa ... 93065;st=0

t. pozo

Re: Loppullisin ratkaisu peräongelmaan?

Lähetetty: 27 Helmi 2009 18:17
Kirjoittaja Ismo Vaara
No, kuinkahan moni nuolee haavat kotonaan? Ei jokainen viitsi/kehtaa kertoa remonteista netissä. Joku vaihtaa laakereita jatkuvasti ja kehuu, ettei perä koskaan hajoa!
Laakerointi, mikä suunniteltiin alunperin 200kg pyörään, ei kestä lähes 400kg:n painoa, ilman rakennemuutosta.

Re: Loppullisin ratkaisu peräongelmaan?

Lähetetty: 27 Helmi 2009 21:29
Kirjoittaja kaliffi
Tuohon ekaan kysymykseesi ( ja vähän muihinkin) saat pikkuisen valoa tuolta:

http://bmwfinaldrive.com/fd_failure_list.php

Otoksessa on reilu 180 tapausta (seassa myös vähän muitakin malleja). Onko tuo määrä paljon vai vähän...se riippuu mihin verrataan.
Amerikoissa myytiin viime vuonna pikkuisen yli 11000 BMW-moottoripyörää, eli saman verran kuin Suomessa kaikkia merkkejä yhteensä.

Ja vilkasta peräkeskustelua on myös käyty suomeksi esim tuolla:

http://www.moottoripyora.org/cgi-bin/pa ... 93065;st=0

t. pozo[/quote]

Äkkiä laskien tuossa listassa oli 71 isoa LT-pyörää. On tietenkin tosi ettei läheskään kaikki ilmoitele julkisesti että "ostin paskan" vaan useimmat pitävät asian visusti tietonaan. Kuka tietänee paljonko pyöriä on valmistettu? Itse veikkaisin että vähintään 20 000 yksilöä? Usa tietenkin päämarkkina-alue ja jos sieltä tuodaan julki seitsemisenkymmentä kipaletta (yhdellä foorumilla) niin uskallan tehdä keiken edellä selvitellyn perusteella johtopäätöksen että enintään yksi-kolme pyörää sadasta K 12 LT-pyörästä joutuu peräremonttiin. Nämä ovat tietenkin lähes hatusta tempaistuja roknooseja mutta jostakin on lähdettävä koska tarkempaa tietoa ei taida olla muilla kuin Berliinin ukoilla. Jos taas arvellaan että vaikkapa yksi kymmenestä hajoaa niin sehän on niin huonoa mainosta merkille että takaisinkutsukanpanja on pakko julistaa...Onneksi en ole vaaravyöhykkeessä tuon asian suhteen mutta kun olen sen verran varovainen niin taidan hommata vielä 250 Mitzin (sen täyskaasun kestävän) ja varaan vielä männän taskuun niin enpähän jää taipaleelle...

Re: Loppullisin ratkaisu peräongelmaan?

Lähetetty: 27 Helmi 2009 22:13
Kirjoittaja similja
Ismo Vaara kirjoitti:No, kuinkahan moni nuolee haavat kotonaan? Ei jokainen viitsi/kehtaa kertoa remonteista netissä. Joku vaihtaa laakereita jatkuvasti ja kehuu, ettei perä koskaan hajoa!
Laakerointi, mikä suunniteltiin alunperin 200kg pyörään, ei kestä lähes 400kg:n painoa, ilman rakennemuutosta.
Voi hyvää päivää. Tämä peräkeskusteluhan on jo mennyt aivan hysteeriseksi. Pitäisköhän ottaa jo järki käteen eikä paisutella älyttömyyksiin koko asiaa. Minulla ja tuttavilla ( 2 LT:tä ) on yhteensä kolme pyörää. Ajettu 40K, 60K ja 85K. Perät rullaa kaikissa tosi nätisti. Että haloo... rahoittukaapa jo vähän että saatte unenpäästä kiinni öisin. Tähän ei muuta ratkaisua taida löytyä kuin, että otetaan tosiasiat asioina ja sillä siisti. Ajakaa, nauttikaa, tarkkailkaa perän ääniä ja mahdollisia vuotoja ja vaihtakaa laakeri viimeistään 100k:ssa. Ja taas ajakaa, nauttikaa,...jne.
Autoissa vaihdetaan aurauksensäätötankoja, niveliä, hihnapyöriä, jakopääremmejä jne noin 100K:n välein ja kaikki pitävät sitä normaalina hommana. Em työt maksaa 500€-1000€ ja so what? :lol:
Otetaan perän laakerin vaihto samalla lailla. Jos rahisee tai vuotaa niin vaihdetaan heti, muutoin kun 100K on täynnä. Vai mitä mieltä olette? :roll:

Re: Loppullisin ratkaisu peräongelmaan?

Lähetetty: 28 Helmi 2009 00:16
Kirjoittaja similja
similja kirjoitti:
Ismo Vaara kirjoitti:No, kuinkahan moni nuolee haavat kotonaan? Ei jokainen viitsi/kehtaa kertoa remonteista netissä. Joku vaihtaa laakereita jatkuvasti ja kehuu, ettei perä koskaan hajoa!
Laakerointi, mikä suunniteltiin alunperin 200kg pyörään, ei kestä lähes 400kg:n painoa, ilman rakennemuutosta.
Täältäpä lisää keskustelun aihetta foorumiin. Rapakon takana perä ongelmia LT:ssä arvioitu noin 4%:n luokkaa.http://www.bmwlt.com/forums/showthread. ... 2#poststop