Kardaanin rasvaus helposti.
- Teppo Ronkainen
- Viestit: 99
- Liittynyt: 27 Marras 2008 16:44
- Moottoripyörän malli: R1100S
- Paikkakunta: Kajaani
Kardaanin rasvaus helposti.
Allamainittu löytyi netin syövereistä. Huomenna koeponnistetaan meneekö 10 minuuttiin, kuten tekstissä uhataan. Rasvana käytän kuitenkin autotallista jo löytyvää Shellin mitä lie punaista jänkkiä.
The rear driveshaft splines - once cleaned (important - some greases don't "mix" well - or play well together) and lubed with Honda Moly-60, can be done rather quickly on a monolever bike. It's what I call a modified Anton technique (Anton L came up with the idea originally - I added to it..):
1 - get a block of wood just high enough that it slides under your rear tire when the bike is on the centerstand.
2 - unclip any wires and hoses going to the rear brake/ABS, and the wire going to the speedo sensor in the rear drive.
3 - loosen the 4 bolts holding the rear drive to the driveshaft and remove them
4 - roll the wheel backwards - just enough that the splines start to pull out of the driveshaft - and you can see them
5 - liberally slather (tech-term) the exposed splines with Honda Moly-60 using an artists 1/2" brush.
6 - roll the wheel forwards - so splines fully engage
7 - repeat #4-6 several times (think of it as a porn film..)
8 - when satisifed the splines are lubed - bolt the rear drive back up and replace any clips/wires that you removed.
9 - remove block of wood from under the rear tire
The entire sequence - maybe 10 minutes once you learn to do it. It IS important that before doing it this way - you initially clean any old non-Honda-60 grease off the splines - but once you've done that - the modified Anton method is the way to go.
The rear driveshaft splines - once cleaned (important - some greases don't "mix" well - or play well together) and lubed with Honda Moly-60, can be done rather quickly on a monolever bike. It's what I call a modified Anton technique (Anton L came up with the idea originally - I added to it..):
1 - get a block of wood just high enough that it slides under your rear tire when the bike is on the centerstand.
2 - unclip any wires and hoses going to the rear brake/ABS, and the wire going to the speedo sensor in the rear drive.
3 - loosen the 4 bolts holding the rear drive to the driveshaft and remove them
4 - roll the wheel backwards - just enough that the splines start to pull out of the driveshaft - and you can see them
5 - liberally slather (tech-term) the exposed splines with Honda Moly-60 using an artists 1/2" brush.
6 - roll the wheel forwards - so splines fully engage
7 - repeat #4-6 several times (think of it as a porn film..)
8 - when satisifed the splines are lubed - bolt the rear drive back up and replace any clips/wires that you removed.
9 - remove block of wood from under the rear tire
The entire sequence - maybe 10 minutes once you learn to do it. It IS important that before doing it this way - you initially clean any old non-Honda-60 grease off the splines - but once you've done that - the modified Anton method is the way to go.
- Mikki
- Viestit: 264
- Liittynyt: 27 Helmi 2006 10:10
- Moottoripyörän malli: R75/5 & R100GS
- Paikkakunta: Tyrwää
Re: Kardaanin rasvaus helposti.
Ei siihen varmaan paljoa enempää aikaa mee.
Mutta ehdottoman tärkee homma tehdä ainakin kerran/ kartaani! ?
Mutta ehdottoman tärkee homma tehdä ainakin kerran/ kartaani! ?
- Teppo Ronkainen
- Viestit: 99
- Liittynyt: 27 Marras 2008 16:44
- Moottoripyörän malli: R1100S
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Kardaanin rasvaus helposti.
Omassa koneessa kardaanin hammastukset on rasvattu viimeksi 2,5 vuotta ja noin 20tkm sitten. Ajattelin, että alkaisi olla aika vähintäänkin tarkastaa suorituksen tarve. Toisaalta samaan syssyyn sinne voisi tunkea rasvat kun kerran avata pitää joka tapauksessa.
Re: Kardaanin rasvaus helposti.
Pitäskö myös kytkinlevyn booripinnat rasvata, entäs vetoakselin vaihdelaatikon pää ?
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Kardaanin rasvaus helposti.
Kytkinlevyn booripinnat VOIDELLAAN vain silloin, kun laatikko on irti, eikä rasvata. Kuparipasta ei tuhoa kytkinlevyä kuten rasva. Vetoakselin vaihdelaatikon pää silloin, kun "haarukka" on irti. Tuolta venepuolelta vesivaseliini on kova sana kardaanin rasvaukseen. Ei liukene kondenssiveteen.JoTy kirjoitti:Pitäskö myös kytkinlevyn booripinnat rasvata, entäs vetoakselin vaihdelaatikon pää ?
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: Kardaanin rasvaus helposti.
Empähän pura sitten enempää, kardaanin hammastukset oli vain vähän killottuneet ja nyt rasvattu merivedenkestävällä maatalousrasvalla.
Re: Kardaanin rasvaus helposti.
Ihmettelen vaan miksei tätä vois tehdä kunnolla,että saa puhdistaa samalla vanhat mömmöt pois.Eihän siinä tarvii kuin irrottaa takapyörä,jarrusatula ja iskarin alapää tuon homman lisäksi.Sillon on perä mötikkä käsissä ja saa puhdistettua ja rasvattua kaiken kunnolla.Ai niin pitää muistaa tukea kardaani tunneli vaikka tunkilla ettei se pääse retkahtamaan alas päin.
- Teppo Ronkainen
- Viestit: 99
- Liittynyt: 27 Marras 2008 16:44
- Moottoripyörän malli: R1100S
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Kardaanin rasvaus helposti.
Itse asiassa en saanut aikaiseksi tehdä koko touhua kuin vasta tänään purkamalla koko hoidon kun en ole vielä nähnyt miltä siellä näyttää - kannatti purkaa. Kardaanitunnelin tuentaan oli kätevä käyttää pikalukollista liinaa, jonka pyöräytin iskarin yläpuolisen kiinnikkeen vieressä olevasta reiästä.manne kirjoitti:Ihmettelen vaan miksei tätä vois tehdä kunnolla,että saa puhdistaa samalla vanhat mömmöt pois.Eihän siinä tarvii kuin irrottaa takapyörä,jarrusatula ja iskarin alapää tuon homman lisäksi.Sillon on perä mötikkä käsissä ja saa puhdistettua ja rasvattua kaiken kunnolla.Ai niin pitää muistaa tukea kardaani tunneli vaikka tunkilla ettei se pääse retkahtamaan alas päin.
Oli tosiaankin jo korkea aika puhdistaa hammastukset ruosteen- ja paskansekaisesta rasvanjämistä ja laittaa uudet. Peräöljy oli sellaista vihreänruskeaa mälliä ja laatikkoöljyt näyttivät toffee-makupalan väriseltä piimältä. Täytyy vaihtaa molemmat öljyt uudestaan kunhan on ajellut vähän, jotta loppukin sonta perästä ja laatikosta lähtee mukana pois.
Re: Kardaanin rasvaus helposti.
Jos joku tekee boorien rasvauksen kunnolla niin kannattaa tarkastaa myös kardaanitunnelin ja vaihdelootan välinen kumitötsä. Ainakin alkusarjan K 100 malleissa tötsä saattoi haurastua muutamassa vuodessa ja päästää vettä tunneliin. Ruosteinen sisältö paljastui kun otti vetopyörän irti kardaanitunnelista. Tötsä on halpa ostaa ja helppo vaihtaa.
- Teppo Ronkainen
- Viestit: 99
- Liittynyt: 27 Marras 2008 16:44
- Moottoripyörän malli: R1100S
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Kardaanin rasvaus helposti.
Onneksi tuosta omasta pyörästä ei löytynyt vettä kardaanitunnelista. Pari tippaa öljyä sieltä tuli. Ilmeisesti käytetty vaseliini oli sitonut kosteutta itseensä.kaliffi kirjoitti:Jos joku tekee boorien rasvauksen kunnolla niin kannattaa tarkastaa myös kardaanitunnelin ja vaihdelootan välinen kumitötsä. Ainakin alkusarjan K 100 malleissa tötsä saattoi haurastua muutamassa vuodessa ja päästää vettä tunneliin. Ruosteinen sisältö paljastui kun otti vetopyörän irti kardaanitunnelista. Tötsä on halpa ostaa ja helppo vaihtaa.