Kardaanin rasvaus helposti.

K-sarjan pyörät
Avatar
Teppo Ronkainen
Viestit: 99
Liittynyt: 27 Marras 2008 16:44
Moottoripyörän malli: R1100S
Paikkakunta: Kajaani

Kardaanin rasvaus helposti.

Viesti Kirjoittaja Teppo Ronkainen »

Allamainittu löytyi netin syövereistä. Huomenna koeponnistetaan meneekö 10 minuuttiin, kuten tekstissä uhataan. Rasvana käytän kuitenkin autotallista jo löytyvää Shellin mitä lie punaista jänkkiä.


The rear driveshaft splines - once cleaned (important - some greases don't "mix" well - or play well together) and lubed with Honda Moly-60, can be done rather quickly on a monolever bike. It's what I call a modified Anton technique (Anton L came up with the idea originally - I added to it..):

1 - get a block of wood just high enough that it slides under your rear tire when the bike is on the centerstand.

2 - unclip any wires and hoses going to the rear brake/ABS, and the wire going to the speedo sensor in the rear drive.

3 - loosen the 4 bolts holding the rear drive to the driveshaft and remove them

4 - roll the wheel backwards - just enough that the splines start to pull out of the driveshaft - and you can see them

5 - liberally slather (tech-term) the exposed splines with Honda Moly-60 using an artists 1/2" brush.

6 - roll the wheel forwards - so splines fully engage

7 - repeat #4-6 several times (think of it as a porn film..)

8 - when satisifed the splines are lubed - bolt the rear drive back up and replace any clips/wires that you removed.

9 - remove block of wood from under the rear tire

The entire sequence - maybe 10 minutes once you learn to do it. It IS important that before doing it this way - you initially clean any old non-Honda-60 grease off the splines - but once you've done that - the modified Anton method is the way to go.
Avatar
Mikki
Viestit: 264
Liittynyt: 27 Helmi 2006 10:10
Moottoripyörän malli: R75/5 & R100GS
Paikkakunta: Tyrwää

Re: Kardaanin rasvaus helposti.

Viesti Kirjoittaja Mikki »

Ei siihen varmaan paljoa enempää aikaa mee.
Mutta ehdottoman tärkee homma tehdä ainakin kerran/ kartaani! ?
Avatar
Teppo Ronkainen
Viestit: 99
Liittynyt: 27 Marras 2008 16:44
Moottoripyörän malli: R1100S
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kardaanin rasvaus helposti.

Viesti Kirjoittaja Teppo Ronkainen »

Omassa koneessa kardaanin hammastukset on rasvattu viimeksi 2,5 vuotta ja noin 20tkm sitten. Ajattelin, että alkaisi olla aika vähintäänkin tarkastaa suorituksen tarve. Toisaalta samaan syssyyn sinne voisi tunkea rasvat kun kerran avata pitää joka tapauksessa.
JoTy
Viestit: 7
Liittynyt: 19 Elo 2008 20:01
Moottoripyörän malli: BMW K75RT

Re: Kardaanin rasvaus helposti.

Viesti Kirjoittaja JoTy »

Pitäskö myös kytkinlevyn booripinnat rasvata, entäs vetoakselin vaihdelaatikon pää ?
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Kardaanin rasvaus helposti.

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

JoTy kirjoitti:Pitäskö myös kytkinlevyn booripinnat rasvata, entäs vetoakselin vaihdelaatikon pää ?
Kytkinlevyn booripinnat VOIDELLAAN vain silloin, kun laatikko on irti, eikä rasvata. Kuparipasta ei tuhoa kytkinlevyä kuten rasva. Vetoakselin vaihdelaatikon pää silloin, kun "haarukka" on irti. Tuolta venepuolelta vesivaseliini on kova sana kardaanin rasvaukseen. Ei liukene kondenssiveteen.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
JoTy
Viestit: 7
Liittynyt: 19 Elo 2008 20:01
Moottoripyörän malli: BMW K75RT

Re: Kardaanin rasvaus helposti.

Viesti Kirjoittaja JoTy »

Empähän pura sitten enempää, kardaanin hammastukset oli vain vähän killottuneet ja nyt rasvattu merivedenkestävällä maatalousrasvalla.
Avatar
manne
Viestit: 32
Liittynyt: 18 Helmi 2006 18:05
Paikkakunta: NURMES

Re: Kardaanin rasvaus helposti.

Viesti Kirjoittaja manne »

Ihmettelen vaan miksei tätä vois tehdä kunnolla,että saa puhdistaa samalla vanhat mömmöt pois.Eihän siinä tarvii kuin irrottaa takapyörä,jarrusatula ja iskarin alapää tuon homman lisäksi.Sillon on perä mötikkä käsissä ja saa puhdistettua ja rasvattua kaiken kunnolla.Ai niin pitää muistaa tukea kardaani tunneli vaikka tunkilla ettei se pääse retkahtamaan alas päin.
Avatar
Teppo Ronkainen
Viestit: 99
Liittynyt: 27 Marras 2008 16:44
Moottoripyörän malli: R1100S
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kardaanin rasvaus helposti.

Viesti Kirjoittaja Teppo Ronkainen »

manne kirjoitti:Ihmettelen vaan miksei tätä vois tehdä kunnolla,että saa puhdistaa samalla vanhat mömmöt pois.Eihän siinä tarvii kuin irrottaa takapyörä,jarrusatula ja iskarin alapää tuon homman lisäksi.Sillon on perä mötikkä käsissä ja saa puhdistettua ja rasvattua kaiken kunnolla.Ai niin pitää muistaa tukea kardaani tunneli vaikka tunkilla ettei se pääse retkahtamaan alas päin.
Itse asiassa en saanut aikaiseksi tehdä koko touhua kuin vasta tänään purkamalla koko hoidon kun en ole vielä nähnyt miltä siellä näyttää - kannatti purkaa. Kardaanitunnelin tuentaan oli kätevä käyttää pikalukollista liinaa, jonka pyöräytin iskarin yläpuolisen kiinnikkeen vieressä olevasta reiästä.

Oli tosiaankin jo korkea aika puhdistaa hammastukset ruosteen- ja paskansekaisesta rasvanjämistä ja laittaa uudet. Peräöljy oli sellaista vihreänruskeaa mälliä ja laatikkoöljyt näyttivät toffee-makupalan väriseltä piimältä. Täytyy vaihtaa molemmat öljyt uudestaan kunhan on ajellut vähän, jotta loppukin sonta perästä ja laatikosta lähtee mukana pois.
kaliffi
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Helmi 2006 20:09

Re: Kardaanin rasvaus helposti.

Viesti Kirjoittaja kaliffi »

Jos joku tekee boorien rasvauksen kunnolla niin kannattaa tarkastaa myös kardaanitunnelin ja vaihdelootan välinen kumitötsä. Ainakin alkusarjan K 100 malleissa tötsä saattoi haurastua muutamassa vuodessa ja päästää vettä tunneliin. Ruosteinen sisältö paljastui kun otti vetopyörän irti kardaanitunnelista. Tötsä on halpa ostaa ja helppo vaihtaa.
Avatar
Teppo Ronkainen
Viestit: 99
Liittynyt: 27 Marras 2008 16:44
Moottoripyörän malli: R1100S
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kardaanin rasvaus helposti.

Viesti Kirjoittaja Teppo Ronkainen »

kaliffi kirjoitti:Jos joku tekee boorien rasvauksen kunnolla niin kannattaa tarkastaa myös kardaanitunnelin ja vaihdelootan välinen kumitötsä. Ainakin alkusarjan K 100 malleissa tötsä saattoi haurastua muutamassa vuodessa ja päästää vettä tunneliin. Ruosteinen sisältö paljastui kun otti vetopyörän irti kardaanitunnelista. Tötsä on halpa ostaa ja helppo vaihtaa.
Onneksi tuosta omasta pyörästä ei löytynyt vettä kardaanitunnelista. Pari tippaa öljyä sieltä tuli. Ilmeisesti käytetty vaseliini oli sitonut kosteutta itseensä.
Vastaa Viestiin