Oikosulku ja savua

K-sarjan pyörät
Avatar
Teppo Ronkainen
Viestit: 99
Liittynyt: 27 Marras 2008 16:44
Moottoripyörän malli: R1100S
Paikkakunta: Kajaani

Oikosulku ja savua

Viesti Kirjoittaja Teppo Ronkainen »

Joku edellisistä omistajista on kytkenyt kahvanlämmittimet pyörääni. Kytkentä on tehty releellä, jonka syöttöjännite on otettu starttireleen tulopuolelta. Lämmittimien kytkentä on sinänsä tehty oikein, mutta releen lähtöön oli kytketty myös kaksi johdinta + ja -, joille ei ollut näköjään sulaketta. Johtojen päät ovat jäähdyttimen päällä, kaksi Abiko-liitintä. Eilen illalla johtojen päät kohtasivat toisensa, kun virta oli kytkettynä päälle. Nämä kaksi johtoa sulivat. Ulkoiset vauriot ovat selvät. Muutama johdotus uusiksi tankin alta ja ainakin tämä kahvanlämppäreiden rele uusiksi.

Kysymys kuuluukin, että onkohan mitään muuta mennyt rikki? Pelkästään virta oli kytkettynä ja senkin katkaisin parin-kolmen sekunnin kuluttua savu ja hajuilmiöiden ilmaannuttua, eikä käynnistysvirtapiiriä ollut suljettu. Tästä päättelen että starttirele, polttoainepumpun releet ja ruiskun ohjausyksikkö ovat olleet jännitteettömiä oikosulun aikana tai ainakin toivon sitä.

Kuva

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut Teppo Ronkainen, 10 Touko 2009 22:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Teppo Ronkainen
Viestit: 99
Liittynyt: 27 Marras 2008 16:44
Moottoripyörän malli: R1100S
Paikkakunta: Kajaani

Re: Oikosulku ja savua

Viesti Kirjoittaja Teppo Ronkainen »

Teppo Ronkainen kirjoitti: Kysymys kuuluukin, että onkohan mitään muuta mennyt rikki?
Eipä tainnut mennä mitään hajalle. Laitoin pyörän läjään ja käyntiin tarkastettuani johdotukset.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Oikosulku ja savua

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Huh, aika huiman näköiset johdot.
Täystuho oli aika lähellä.

Hyvä kun sait virrat pois oitis.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Oikosulku ja savua

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Miksiköhän lämppärit oli kytketty muualle kuin niille varattuun pistokkeeseen? Siihen voi kytkeä alkuperäisten sijaan myös tarvikelämppärit.
Alkuperäisessä kahvalämppäreissä on kaksi tehoaluetta. "Puoliteho" on aikaansaatu siten, että lämppäreiden johtonipussa tankin alla on kanthaalilanganpätkä, joka lämpenee siellä ylimääräisenä vastuksena. Omaperäinen ratkaisu, joka mulla aiheutti kerran johtojen sulamisen. :?
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Avatar
Teppo Ronkainen
Viestit: 99
Liittynyt: 27 Marras 2008 16:44
Moottoripyörän malli: R1100S
Paikkakunta: Kajaani

Re: Oikosulku ja savua

Viesti Kirjoittaja Teppo Ronkainen »

Ismo Vaara kirjoitti:Miksiköhän lämppärit oli kytketty muualle kuin niille varattuun pistokkeeseen? Siihen voi kytkeä alkuperäisten sijaan myös tarvikelämppärit.
Mistä tuo pistoke löytyy ja onko siellä jo valmiiksi virranrajoitus? Ajattelin nimittäin muuttaa näiden kytkennän siten, että laitan ohjaustankoon alkuperäisen katkaisijan nykyisen Saito-merkkisen kiertokytkimellä varustetun laatikon tilalle.

Vaihtoehtoisesti myös alkuperäinen kahvanlämmitinsarjakin saattaisi kiinnostaa.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Oikosulku ja savua

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Teppo Ronkainen kirjoitti:
Ismo Vaara kirjoitti:Miksiköhän lämppärit oli kytketty muualle kuin niille varattuun pistokkeeseen? Siihen voi kytkeä alkuperäisten sijaan myös tarvikelämppärit.
Mistä tuo pistoke löytyy ja onko siellä jo valmiiksi virranrajoitus? Ajattelin nimittäin muuttaa näiden kytkennän siten, että laitan ohjaustankoon alkuperäisen katkaisijan nykyisen Saito-merkkisen kiertokytkimellä varustetun laatikon tilalle.

Vaihtoehtoisesti myös alkuperäinen kahvanlämmitinsarjakin saattaisi kiinnostaa.
Pistoke löytyy tankin alta(vasen puoli ainakin K100:ssa) ja siihen menee ruskea sekä vihreä/musta johto.
Virranrajoitus?? Sulakerasiassa on paikka 15amppeeriselle.
Bemarin katkaisijanreikiin sopivia kytkimiä saa autotarvikeliikkeistä(ei ulkonäöltään orkkis).
Valitettavasti kahvalämppärit on niin kysyttyä tavaraa, että ovat jatkuvasti loppu, sorry!
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Avatar
Teppo Ronkainen
Viestit: 99
Liittynyt: 27 Marras 2008 16:44
Moottoripyörän malli: R1100S
Paikkakunta: Kajaani

Re: Oikosulku ja savua

Viesti Kirjoittaja Teppo Ronkainen »

Ismo Vaara kirjoitti: Virranrajoitus??
Ajatuskatkos. Tämä oikosulku sotki logiikkaani.
Vastaa Viestiin