Joku edellisistä omistajista on kytkenyt kahvanlämmittimet pyörääni. Kytkentä on tehty releellä, jonka syöttöjännite on otettu starttireleen tulopuolelta. Lämmittimien kytkentä on sinänsä tehty oikein, mutta releen lähtöön oli kytketty myös kaksi johdinta + ja -, joille ei ollut näköjään sulaketta. Johtojen päät ovat jäähdyttimen päällä, kaksi Abiko-liitintä. Eilen illalla johtojen päät kohtasivat toisensa, kun virta oli kytkettynä päälle. Nämä kaksi johtoa sulivat. Ulkoiset vauriot ovat selvät. Muutama johdotus uusiksi tankin alta ja ainakin tämä kahvanlämppäreiden rele uusiksi.
Kysymys kuuluukin, että onkohan mitään muuta mennyt rikki? Pelkästään virta oli kytkettynä ja senkin katkaisin parin-kolmen sekunnin kuluttua savu ja hajuilmiöiden ilmaannuttua, eikä käynnistysvirtapiiriä ollut suljettu. Tästä päättelen että starttirele, polttoainepumpun releet ja ruiskun ohjausyksikkö ovat olleet jännitteettömiä oikosulun aikana tai ainakin toivon sitä.
Oikosulku ja savua
- Teppo Ronkainen
- Viestit: 99
- Liittynyt: 27 Marras 2008 16:44
- Moottoripyörän malli: R1100S
- Paikkakunta: Kajaani
Oikosulku ja savua
Viimeksi muokannut Teppo Ronkainen, 10 Touko 2009 22:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Teppo Ronkainen
- Viestit: 99
- Liittynyt: 27 Marras 2008 16:44
- Moottoripyörän malli: R1100S
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Oikosulku ja savua
Eipä tainnut mennä mitään hajalle. Laitoin pyörän läjään ja käyntiin tarkastettuani johdotukset.Teppo Ronkainen kirjoitti: Kysymys kuuluukin, että onkohan mitään muuta mennyt rikki?
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Oikosulku ja savua
Huh, aika huiman näköiset johdot.
Täystuho oli aika lähellä.
Hyvä kun sait virrat pois oitis.
Pekka
Täystuho oli aika lähellä.
Hyvä kun sait virrat pois oitis.
Pekka
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Oikosulku ja savua
Miksiköhän lämppärit oli kytketty muualle kuin niille varattuun pistokkeeseen? Siihen voi kytkeä alkuperäisten sijaan myös tarvikelämppärit.
Alkuperäisessä kahvalämppäreissä on kaksi tehoaluetta. "Puoliteho" on aikaansaatu siten, että lämppäreiden johtonipussa tankin alla on kanthaalilanganpätkä, joka lämpenee siellä ylimääräisenä vastuksena. Omaperäinen ratkaisu, joka mulla aiheutti kerran johtojen sulamisen.
Alkuperäisessä kahvalämppäreissä on kaksi tehoaluetta. "Puoliteho" on aikaansaatu siten, että lämppäreiden johtonipussa tankin alla on kanthaalilanganpätkä, joka lämpenee siellä ylimääräisenä vastuksena. Omaperäinen ratkaisu, joka mulla aiheutti kerran johtojen sulamisen.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
- Teppo Ronkainen
- Viestit: 99
- Liittynyt: 27 Marras 2008 16:44
- Moottoripyörän malli: R1100S
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Oikosulku ja savua
Mistä tuo pistoke löytyy ja onko siellä jo valmiiksi virranrajoitus? Ajattelin nimittäin muuttaa näiden kytkennän siten, että laitan ohjaustankoon alkuperäisen katkaisijan nykyisen Saito-merkkisen kiertokytkimellä varustetun laatikon tilalle.Ismo Vaara kirjoitti:Miksiköhän lämppärit oli kytketty muualle kuin niille varattuun pistokkeeseen? Siihen voi kytkeä alkuperäisten sijaan myös tarvikelämppärit.
Vaihtoehtoisesti myös alkuperäinen kahvanlämmitinsarjakin saattaisi kiinnostaa.
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Oikosulku ja savua
Pistoke löytyy tankin alta(vasen puoli ainakin K100:ssa) ja siihen menee ruskea sekä vihreä/musta johto.Teppo Ronkainen kirjoitti:Mistä tuo pistoke löytyy ja onko siellä jo valmiiksi virranrajoitus? Ajattelin nimittäin muuttaa näiden kytkennän siten, että laitan ohjaustankoon alkuperäisen katkaisijan nykyisen Saito-merkkisen kiertokytkimellä varustetun laatikon tilalle.Ismo Vaara kirjoitti:Miksiköhän lämppärit oli kytketty muualle kuin niille varattuun pistokkeeseen? Siihen voi kytkeä alkuperäisten sijaan myös tarvikelämppärit.
Vaihtoehtoisesti myös alkuperäinen kahvanlämmitinsarjakin saattaisi kiinnostaa.
Virranrajoitus?? Sulakerasiassa on paikka 15amppeeriselle.
Bemarin katkaisijanreikiin sopivia kytkimiä saa autotarvikeliikkeistä(ei ulkonäöltään orkkis).
Valitettavasti kahvalämppärit on niin kysyttyä tavaraa, että ovat jatkuvasti loppu, sorry!
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
- Teppo Ronkainen
- Viestit: 99
- Liittynyt: 27 Marras 2008 16:44
- Moottoripyörän malli: R1100S
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Oikosulku ja savua
Ajatuskatkos. Tämä oikosulku sotki logiikkaani.Ismo Vaara kirjoitti: Virranrajoitus??