Sivu 1/1

Oikosulku ja savua

Lähetetty: 09 Maalis 2009 11:29
Kirjoittaja Teppo Ronkainen
Joku edellisistä omistajista on kytkenyt kahvanlämmittimet pyörääni. Kytkentä on tehty releellä, jonka syöttöjännite on otettu starttireleen tulopuolelta. Lämmittimien kytkentä on sinänsä tehty oikein, mutta releen lähtöön oli kytketty myös kaksi johdinta + ja -, joille ei ollut näköjään sulaketta. Johtojen päät ovat jäähdyttimen päällä, kaksi Abiko-liitintä. Eilen illalla johtojen päät kohtasivat toisensa, kun virta oli kytkettynä päälle. Nämä kaksi johtoa sulivat. Ulkoiset vauriot ovat selvät. Muutama johdotus uusiksi tankin alta ja ainakin tämä kahvanlämppäreiden rele uusiksi.

Kysymys kuuluukin, että onkohan mitään muuta mennyt rikki? Pelkästään virta oli kytkettynä ja senkin katkaisin parin-kolmen sekunnin kuluttua savu ja hajuilmiöiden ilmaannuttua, eikä käynnistysvirtapiiriä ollut suljettu. Tästä päättelen että starttirele, polttoainepumpun releet ja ruiskun ohjausyksikkö ovat olleet jännitteettömiä oikosulun aikana tai ainakin toivon sitä.

Kuva

Kuva

Kuva

Re: Oikosulku ja savua

Lähetetty: 09 Maalis 2009 20:52
Kirjoittaja Teppo Ronkainen
Teppo Ronkainen kirjoitti: Kysymys kuuluukin, että onkohan mitään muuta mennyt rikki?
Eipä tainnut mennä mitään hajalle. Laitoin pyörän läjään ja käyntiin tarkastettuani johdotukset.

Re: Oikosulku ja savua

Lähetetty: 09 Maalis 2009 21:47
Kirjoittaja Pekkavee
Huh, aika huiman näköiset johdot.
Täystuho oli aika lähellä.

Hyvä kun sait virrat pois oitis.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Re: Oikosulku ja savua

Lähetetty: 10 Maalis 2009 08:33
Kirjoittaja Ismo Vaara
Miksiköhän lämppärit oli kytketty muualle kuin niille varattuun pistokkeeseen? Siihen voi kytkeä alkuperäisten sijaan myös tarvikelämppärit.
Alkuperäisessä kahvalämppäreissä on kaksi tehoaluetta. "Puoliteho" on aikaansaatu siten, että lämppäreiden johtonipussa tankin alla on kanthaalilanganpätkä, joka lämpenee siellä ylimääräisenä vastuksena. Omaperäinen ratkaisu, joka mulla aiheutti kerran johtojen sulamisen. :?

Re: Oikosulku ja savua

Lähetetty: 10 Maalis 2009 12:40
Kirjoittaja Teppo Ronkainen
Ismo Vaara kirjoitti:Miksiköhän lämppärit oli kytketty muualle kuin niille varattuun pistokkeeseen? Siihen voi kytkeä alkuperäisten sijaan myös tarvikelämppärit.
Mistä tuo pistoke löytyy ja onko siellä jo valmiiksi virranrajoitus? Ajattelin nimittäin muuttaa näiden kytkennän siten, että laitan ohjaustankoon alkuperäisen katkaisijan nykyisen Saito-merkkisen kiertokytkimellä varustetun laatikon tilalle.

Vaihtoehtoisesti myös alkuperäinen kahvanlämmitinsarjakin saattaisi kiinnostaa.

Re: Oikosulku ja savua

Lähetetty: 10 Maalis 2009 14:28
Kirjoittaja Ismo Vaara
Teppo Ronkainen kirjoitti:
Ismo Vaara kirjoitti:Miksiköhän lämppärit oli kytketty muualle kuin niille varattuun pistokkeeseen? Siihen voi kytkeä alkuperäisten sijaan myös tarvikelämppärit.
Mistä tuo pistoke löytyy ja onko siellä jo valmiiksi virranrajoitus? Ajattelin nimittäin muuttaa näiden kytkennän siten, että laitan ohjaustankoon alkuperäisen katkaisijan nykyisen Saito-merkkisen kiertokytkimellä varustetun laatikon tilalle.

Vaihtoehtoisesti myös alkuperäinen kahvanlämmitinsarjakin saattaisi kiinnostaa.
Pistoke löytyy tankin alta(vasen puoli ainakin K100:ssa) ja siihen menee ruskea sekä vihreä/musta johto.
Virranrajoitus?? Sulakerasiassa on paikka 15amppeeriselle.
Bemarin katkaisijanreikiin sopivia kytkimiä saa autotarvikeliikkeistä(ei ulkonäöltään orkkis).
Valitettavasti kahvalämppärit on niin kysyttyä tavaraa, että ovat jatkuvasti loppu, sorry!

Re: Oikosulku ja savua

Lähetetty: 10 Maalis 2009 16:42
Kirjoittaja Teppo Ronkainen
Ismo Vaara kirjoitti: Virranrajoitus??
Ajatuskatkos. Tämä oikosulku sotki logiikkaani.