Jousitus
Lähetetty: 06 Huhti 2009 16:06
Miten säädät jousituksen vai säädätkö ollenkaan? Rohkenen avata keskustelun ja väitän että aika moni nykymotoristi ei paljoa paneudu moottoripyörän jousituksen säätöön. Ajaa samoilla säädöillä yksin tai kaksin, matkatavaroilla tai ilman. Vetää ehkä jousta hieman kireämmälle jos iskari(t) pohjaa...Kyllä moottoripyörissäkin iskarit ja jouset väsyy samalla tavalla kuin autoissakin ja vaatii vaihtoa. Kyse on ennen kaikkea turvallisuudesta ja sitten tulee mukavuus. Renkaan täytyy seurata tietä...
Paneuduin omassa K 1100 RS:ssä jousitukseen Öhlinsin myötä erityisen tarkasti ja kyllä kannatti. Homma on hivenen suuritöinen koska etupää ja takanen on saatava pariksi. Öhlinsin takaiskarin säädöt ovat oma lukunsa eikä niitä voi oikein tehdä ilman muistilappua. Säädin aina yhtä asiaa kerrallaan ja eikun koeajolle eri nopeuksilla. Koeajolenkiksi valitsin sellaisen pätkän jossa jousitus joutuu töihin. Välillä otin "emännuuven" kyytiin painoksi. Säädöt löytyi taakse mutta etupää kaipasi pientä viilaamista. SAE 10 öljyillä, varsinkin kylmillä ilmoilla etupää tuntui hivenen jäykältä. Otin kympit pois ja sekoitin 5 ja 10 keskenään joten putkissa on nyt SAE 7,5. Nyt olen tyytyväinen.
Jousitus on nyt sillä mallilla että ajoipa yksin tai kaksin tuntuu kuin pyörä leijuisi tai lentäisi mutta silti jousitus ei ole pehmeä tai kova. Sanoisinpa että nykyisessä yksilössä jousitus on ylivoimaisesti paras jos vertaan aikaisempiin pyöriini ( muutama K 100, R 1100 RT, K 1200 LT).
Vaikka K 1100 keulassa on perinteinen teleskooppi (Marzzochi) niin näkisin että ei esim. Telelever ole käytössä juurikaan erikoisempi...
Paneuduin omassa K 1100 RS:ssä jousitukseen Öhlinsin myötä erityisen tarkasti ja kyllä kannatti. Homma on hivenen suuritöinen koska etupää ja takanen on saatava pariksi. Öhlinsin takaiskarin säädöt ovat oma lukunsa eikä niitä voi oikein tehdä ilman muistilappua. Säädin aina yhtä asiaa kerrallaan ja eikun koeajolle eri nopeuksilla. Koeajolenkiksi valitsin sellaisen pätkän jossa jousitus joutuu töihin. Välillä otin "emännuuven" kyytiin painoksi. Säädöt löytyi taakse mutta etupää kaipasi pientä viilaamista. SAE 10 öljyillä, varsinkin kylmillä ilmoilla etupää tuntui hivenen jäykältä. Otin kympit pois ja sekoitin 5 ja 10 keskenään joten putkissa on nyt SAE 7,5. Nyt olen tyytyväinen.
Jousitus on nyt sillä mallilla että ajoipa yksin tai kaksin tuntuu kuin pyörä leijuisi tai lentäisi mutta silti jousitus ei ole pehmeä tai kova. Sanoisinpa että nykyisessä yksilössä jousitus on ylivoimaisesti paras jos vertaan aikaisempiin pyöriini ( muutama K 100, R 1100 RT, K 1200 LT).
Vaikka K 1100 keulassa on perinteinen teleskooppi (Marzzochi) niin näkisin että ei esim. Telelever ole käytössä juurikaan erikoisempi...