Sivu 1/1

Kun K ei käynnisty

Lähetetty: 20 Huhti 2009 17:40
Kirjoittaja Teppo Ronkainen
Varsin kattava vianhakuohje käynnistysongelmiin.

Linkki

Re: Kun K ei käynnisty

Lähetetty: 20 Huhti 2009 21:17
Kirjoittaja kaliffi
Linkki on asiallinen. Se todistaa taas kerran sen että suurin syy sähköongelmiin ja käyntihäiriöihin on lika ja hapettumat. Autoliiton tiepalvelumiehet tietävät paljon syitä varsinkin autopuolelta jotka ovat johtaneet matkan katkeamiseen... Ruiskuvehkeet, varsinkin Boschin laitteet ajalta ennen Motronic-aikaa ovat lähes idioottivarmoja. Moottoripyöristä 2-venttiiliset K-mallit kuuluvat tähän sarjaan. Kunhan huolehtii että johtoliitokset tankin alla jne. ovat puhtaita hapettumista ja kahvojen sähkökytkimet ovat suihkutettu esim. CRC:llä niin että lika lähtee pois. 100 000 ajetussa pyörässä kahvojen sisällä on paksu kerros moskaa joka kosteana saattaa tehdä tenämät joten sitä peliin. Kahvat on helppo avata ja putsata. Myös virtalukkoon kunnon suihkaus pillin kanssa. Akun napoihin rasvaa ilman nuukailua. Näillä pikkujutuilla pärjää jo aika pitkälle. Jaa niin, meinasi unohtua...Varmista ettei sulakerasiaan pääse pöly eli että sen kansi on kunnolla kiinni. Sama relelaatikon kanssa...lika ja pöly siellä on kauhistus. Nämä neuvot päteevät myös Motronic-vehkeisiin.

Jos pyörässä on tarvikekate, varmistu ettei katteen kiinnitys tai sen pultit hiero johtonippuja. Olen joutunut johdottamaan kaksi K 100:sta joissa oli Pichlerin kate...Ikävä homma.

Vielä yksi juttu. Kannattaa tsekata pyörän sulakeiden koko, eli että sulakkeet ovat ampeerimäärältään oikeat...

En ota kantaa nykyajan CAN-väylä laitteisiin...kalliita ne ainakin ovat ja vaikeasti diagnostisoitavia. Jos mennään 10-20 vuotta eteenpäin niin ollaan viisaampia...

Re: Kun K ei käynnisty

Lähetetty: 20 Huhti 2009 21:24
Kirjoittaja Teppo Ronkainen
kaliffi kirjoitti: En ota kantaa nykyajan CAN-väylä laitteisiin...kalliita ne ainakin ovat ja vaikeasti diagnostisoitavia. Jos mennään 10-20 vuotta eteenpäin niin ollaan viisaampia...
Töissä tulee silloin tällöin tapeltua -90 luvun alun CAN-väyläisten sovellusten kanssa ja vianhaku on välillä aika veemäistä, vaikka laitteet ovat aika yksinkertaisia. Yksi ainoa johtokatkos pimentää koko masiinan ja ohjelmistot eivät osaa määritellä vikaa, koska järjestelmän kaikkiin osiin ei ole yhteyttä...

Re: Kun K ei käynnisty

Lähetetty: 20 Huhti 2009 22:43
Kirjoittaja kaliffi
Yksi juttu vielä unohtui. Katso ettei virran ulosoton pistokkeen pohjalla ole hapettumaa tai vihreätä kuohaa. Akku purkaantuu sen kuohan välityksellä, tosin hiljaa mutta saattaa aiheuttaa ongelmia. Sinnekin CRC suihke kerran pari kesässä.

Re: Kun K ei käynnisty

Lähetetty: 21 Huhti 2009 08:00
Kirjoittaja Teppo Ronkainen
kaliffi kirjoitti:Yksi juttu vielä unohtui. Katso ettei virran ulosoton pistokkeen pohjalla ole hapettumaa tai vihreätä kuohaa. Akku purkaantuu sen kuohan välityksellä, tosin hiljaa mutta saattaa aiheuttaa ongelmia. Sinnekin CRC suihke kerran pari kesässä.
Niin, minulla ei ole mitään ongelmia omani kanssa. Ajattelin liittää linkin tänne ihan tiedon jakamisen ilosta.