R100/7 takarenkaan epätasainen kuluminen

R-sarjan pyörät
Avatar
Teppo Ronkainen
Viestit: 99
Liittynyt: 27 Marras 2008 16:44
Moottoripyörän malli: R1100S
Paikkakunta: Kajaani

R100/7 takarenkaan epätasainen kuluminen

Viesti Kirjoittaja Teppo Ronkainen »

Joku tarvitsee tietämystänne.

"Toisessa jutussa kyselin kestävintä rengasta ja tämä liittyy samaan aiheeseen ja samaan pyörään. Pyörä on BMW R100/7.
Takarengasta irrottaessani panin merkille, että nykyinen kulunut rengas, Metzeler Lasertec(?), on kulunut aika huomattavasti oikeasta reunasta. Miksi? Pyörä kulkee suuntavakaasti ja ainakin takapyörän pystyasento on silmällä verraten sama, kuin etupyörälläkin. Luulisi, että enimmäkseen matka-ajossa olevan pyörän takanen kuluisi mieluummin sieltä keskiviivan puolelta eli tiekallistuksen ylemmästä reunasta. Vielä luulisin, että jos johonkin mutkaan uskallan kunnolla kantata, ne ovat useammin vasemmalle kaartuvia mutkia.
Ei jummarra."


Ja sama linkkinä
jukkap
Viestit: 56
Liittynyt: 16 Maalis 2007 09:33

Re: R100/7 takarenkaan epätasainen kuluminen

Viesti Kirjoittaja jukkap »

Terve. Yleensä takarenkaan epänormaali kuluminen sivuilta johtuu liian alhaisesta rengaspaineesta. Kuluminen voi olla erittäin nopeaa alhaisella paineella. Voihan renkaan kudoskin olla pettänyt eikä välttämättä näy päällepäin, kuin ehkä ammattilaisen silmään. Eturengas kuluu lähes aina keskilinjan vasemmalta puolen enemmän, mutta takana tasaisemmin. Jotkut asiat jäävät vain mysteeriksi....

Terv jp :roll:
3210015
Viestit: 63
Liittynyt: 17 Joulu 2006 19:59
Moottoripyörän malli: R1200GS

Re: R100/7 takarenkaan epätasainen kuluminen

Viesti Kirjoittaja 3210015 »

Teppo, kerrotko vielä mikä oli sen toispuoleisesti kuluneen renkaan rengaskoko?
015
Avatar
Teppo Ronkainen
Viestit: 99
Liittynyt: 27 Marras 2008 16:44
Moottoripyörän malli: R1100S
Paikkakunta: Kajaani

Re: R100/7 takarenkaan epätasainen kuluminen

Viesti Kirjoittaja Teppo Ronkainen »

En tiedä, mutta laitan kysymyksen tuonne .org:iin.
3210015
Viestit: 63
Liittynyt: 17 Joulu 2006 19:59
Moottoripyörän malli: R1200GS

Re: R100/7 takarenkaan epätasainen kuluminen

Viesti Kirjoittaja 3210015 »

Ymmärsin alkuperäisestä viestistäsi, että itse vaihdoit pyörääsi takarenkaan, jolloin huomasit epätasaisen kulumisen. Kysyin rengaskokoa, koska R 100/7:n vanteelle voidaan asentaa ainakin kolme erilaista Laserteciä, mutta vain yksi koko mahtuu pyörimään vapaasti hankaamatta kardaanitunneliin.
015
Avatar
Teppo Ronkainen
Viestit: 99
Liittynyt: 27 Marras 2008 16:44
Moottoripyörän malli: R1100S
Paikkakunta: Kajaani

Re: R100/7 takarenkaan epätasainen kuluminen

Viesti Kirjoittaja Teppo Ronkainen »

3210015 kirjoitti:Ymmärsin alkuperäisestä viestistäsi, että itse vaihdoit pyörääsi takarenkaan, jolloin huomasit epätasaisen kulumisen. Kysyin rengaskokoa, koska R 100/7:n vanteelle voidaan asentaa ainakin kolme erilaista Laserteciä, mutta vain yksi koko mahtuu pyörimään vapaasti hankaamatta kardaanitunneliin.
Laitoin tämän kysymyksen tänne tuolta .org:lta koska uskon, että R100:n omistaja saa parempaa tietoutta tältä foorumilta.
mclean
Viestit: 141
Liittynyt: 31 Heinä 2007 23:40

Re: R100/7 takarenkaan epätasainen kuluminen

Viesti Kirjoittaja mclean »

Kiitos Teppo Ronkaiselle, joka siirsi kysymykseni tänne Bemu-ammattilaisten puolelle. Olen se sama tyyppi, joka heiluu tuolla orgin puolella nimimerkillä "Tyyppi".

Kulunut rengas on kooltaan 4.00x18. Jossain kohdassa siinä taitaa olla vielä R-kirjainkin. Eturengas pyörässä on kulunut todella tasaisesti.
kaliffi
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Helmi 2006 20:09

Re: R100/7 takarenkaan epätasainen kuluminen

Viesti Kirjoittaja kaliffi »

Takarenkaan epätasainen kuluminen viittaisi kyllä takahaarukan laakeroinnin pettämiseen jommalta kummalta puolelta. Renkaan asennon ei tarvitse olla paljoa pielessä kun se lähtee kulumaan sivusta. Ajossa ei huomaa mitään erikoista. Ainahan voi koettaa heiluttaa rengasta/takahaarukkaa mutta sitä on vaikea huomata jos lonksuminen on pientä.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: R100/7 takarenkaan epätasainen kuluminen

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

kaliffi kirjoitti:Takarenkaan epätasainen kuluminen viittaisi kyllä takahaarukan laakeroinnin pettämiseen jommalta kummalta puolelta. Renkaan asennon ei tarvitse olla paljoa pielessä kun se lähtee kulumaan sivusta. Ajossa ei huomaa mitään erikoista.
Renkaan asento täytyy olla TODELLA PALJON pielessä, jos rengas siitä syystä alkaa kulumaan! Käytännössä niin paljon, ettei kukaan viitsisi/pystyisi moisella ajamaan.
Laitettaessa 2v boxereihin leveämpää vannetta taakse, joudutaan laittamaan se jopa 10mm sivuun ajolinjasta, silti rengas ei kulu juurikaan normaalista poikkeavasti. Ja "perstuntumaltakaan" se ei vielä "kierolta" tunnu, Mutta jos takahaarukka "klappaa" 10mm, sen huomaa jokainen!
Mistä sä kaliffi noi selitykset keksit? Omakohtaistako?
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Avatar
Kurahousu
Viestit: 1034
Liittynyt: 04 Joulu 2007 07:44
Moottoripyörän malli: G450X, R1200GSA
Paikkakunta: Pori

Re: R100/7 takarenkaan epätasainen kuluminen

Viesti Kirjoittaja Kurahousu »

Kysyjä varmaankin haluaisi jonkinlaista vihjettä mistä se epätasainen renkaan kuluminen johtuu eikä mitään eipä - juupas väittelyä. Jos ei johdu renkaan väärästä asennosta niin mistä se sitten johtuu? Huono rengas, istumasento, lompakossa liikaa kolikoita, aina keula pystyssa vasemmalle kaartavissa kurveissa?

Hauskaa Wappua :mrgreen:
G450X - R1100GS Scrambler - R1200GSA
kaliffi
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Helmi 2006 20:09

Re: R100/7 takarenkaan epätasainen kuluminen

Viesti Kirjoittaja kaliffi »

Renkaan asento täytyy olla TODELLA PALJON pielessä, jos rengas siitä syystä alkaa kulumaan! Käytännössä niin paljon, ettei kukaan viitsisi/pystyisi moisella ajamaan.
Laitettaessa 2v boxereihin leveämpää vannetta taakse, joudutaan laittamaan se jopa 10mm sivuun ajolinjasta, silti rengas ei kulu juurikaan normaalista poikkeavasti. Ja "perstuntumaltakaan" se ei vielä "kierolta" tunnu, Mutta jos takahaarukka "klappaa" 10mm, sen huomaa jokainen!
Mistä sä kaliffi noi selitykset keksit? Omakohtaistako?[/quote]

Omakohtaisesta kokemuksesta. Kaverilla oli 60 000 ajettu CBR1000. Takarengas kului todella paljon toisesta laidastaan. Ajaessa ei huomannut mitään erikoista. Kuluminen oli kuitenkin niin kovaa ja epätasaista että ei auttanut muu kuin ottaa takahaarukka irti. Jo irroitusvaiheessa toisen puolen neulat putosivat pihalle. Laakeri oli totaalisen sökö. Toinen puoli oli virheetön. Olisiko niin että joku neropatti on joskus pessyt pyörää painepesurilla kovalla paineella ja saanut laakeriin vedet ja hiekat. Muuta siihen ei keksitty. Kyse tuskin on CBR:n tyyppiviasta.

Jos ajatellaan että haarukan toinen etupää falskaa vaikka millimetrin niin pitkän haarukan taka päässä pokkeama on moninkertainen. Vaikka CBR on ketjuvetoinen ja BMW kardaanipeli niin kyllä väittäisin että molemmissa pätee samat jutut.

Eturenkaan kuluminen enemmän vasemmasta reunastaan johtuu kyllä suomalaisesta tien profiilista. Tien keskikohta on korkeammalla kuin reuna. Liian helposti sanotaan että ajat liian pienellä rengaspaineella kun etutengas kuluu kantikkaaksi...
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: R100/7 takarenkaan epätasainen kuluminen

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Kaksipyöräisen ominaisuuksiin kuuluu se, että vaikka pyörät eivät kulje täysin peräkkäin, niistä puuttuu rengasta "hiertävä" liike. Takarenkaan pitäisi olla juuri PYSTYSUUNNASSA tienpintaan nähden niin vinossa kuin kuluminen edellyttäisi. Ja jos se johtuisi laakeriviasta pyörä/takahaarukka klonksahtaisi jarrutuksissa ainakin joskus myös toisinpäin vinoon. Sen varmasti huomaisi!
Itselläni on sivuvaunupyörä jonka etu- ja takapyörä on tarkoituksella 30mm eri linjassa ajosuuntaan nähden, vieläpä niin päin, että vetävä pyörä on äärimmäisenä vasemmalla. Yhdistelmä on leveämpi kuin 200:n mersu ja painaa 480 kg, tehojen ollessa +100hp tullen ulos siitä äärimmäisenä vasemmalla olevan yhden ainoan vetävän pyörän kautta. Tässä pelissä luulisi olevan mitä suurin renkaita kuluttava "hiertävä" liike. Takarengas (175mm autonrengas) meni sileäksi kuluneena syksyllä vaihtoon, ollen kuitenkin kulutuspinnaltaan suora.

Ihmettelen suuresti miten KUKAAN pystyy ajamaan NIIN laakerivikaisella solopyörällä, edes yhden renkaan sileäksi ilman, ettei huomaa MITÄÄN vikaa muutoin kuin vain renkaan kulumisessa?

PS: Jos epäilette pyöränne rungon, takahaarukan tai keulan olevan kieron, voin suositella Tampereella toimivaa MOTODUDES OY:tä. Heiltä löytyy Suomen paras mittalaitteisto, perustuen PC-/laser-/kameratekniikkaan. Pyörää ei tarvitse mitenkään purkaa mittausta varten ja heiltä löytyy BMW-tehtaan mittatiedot vuosimalliin -55 ja uudempiin runkoihin. Teimme pienen esittelyn SMOTO-lehden toiseksi viimeiseen numeroon firmasta, oman RS:ni ollessa mannekiinina.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
kaliffi
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Helmi 2006 20:09

Re: R100/7 takarenkaan epätasainen kuluminen

Viesti Kirjoittaja kaliffi »

Sofistikoituneissa sivariratkaisuissa on ajatuksella tehty alusta. Tutkin kerran muuatta saksalaista sivaria. Honda XX:n ympärille oli rakennettu ja vain parhaista osista tehty. Omistaja kertoi että välitykset antavat 240 todellista nopeutta ja laite oli sen näköinen ettei ole rakennettu köröttelyyn. Hieno oli. Itäblokin sivarit ovat toiselta planeetalta mutta täyttävät siellä tehtävänsä hyvin.

Joskus takavuosina luin erään artikkelin moottoripyörien rungoista ja niiden toleransseista. Joskus saattaa jopa olla niin että että jos laittaa takarenkaan haarukassa olevien merkkien mukaan ja tarkastaa sitten etu- ja takarenkaan linjan niin jopa silmällä voi havaita että pyörät eivät ole linjassa, eli tällaisessa tapauksessa täytyy unohtaa haarukan merkit. Linjaukseen käy kaksi suoraa profiiliteräksen pätkää tai jopa suorat lankut. Harvapa niitä kuitenkaan tarkastaa luulen niin...ei ainakaan kardaanimiehet.

Nykyaikaiset rungon mittalaitteet ovat huipputarkkoja ja voisi olla mielenkiintoista tarkastuttaa oma pyörä...Muistuu mieleeni kun muuan tuttu osti käytetyn moottoripyörän. Molemmat etustefat vuotivat selvästi ja tarkempi tutkimus näytti jopa silmämälläkin, että haarukka oli taipunut eli sillä oli ajettu jonkinsorttinen kolari. Toinen tapaus oli että haarukan alapäät olivat sisäänpäin taipuneet. Joku oli laittanut pyörään eturenkaan mutta unohtanut navan ja haarukan väliset holkit ja kiristänyt akselilla alapäät kieroksi.
Vastaa Viestiin