Sivu 1/1

Takajarrulevyn vaihto K100:een

Lähetetty: 04 Touko 2009 19:33
Kirjoittaja Timo S
Joku aiempi pyöräni omistaja lienee käyttänyt runsaasti takajarrua, sillä takajarrulevy alkaa olla vähissä. Onko hyviä vinkkejä, miten vaihtaa se? Pyörä on K100 vuodelta 1985.

Re: Takajarrulevyn vaihto K100:een

Lähetetty: 05 Touko 2009 10:07
Kirjoittaja kaliffi
Rekisterikilven taus irti. Takarengas irti. Jarrulevy on kiinni kahdella uppokantapultilla. Pultit pitäisi lähteä irti helposti. Todennäköisesti niissä on hieman liimaa ja voit halutessasi hieman lämmittää pultteja mutta en usko että se on tarpeen. Pyydä vaikka jota kuta painamaan takajarrua kun löysytät pultit. Taitaa se myös ykkönen päällä pitää levyn paikallaan jos työskentelet yksin. Sitten jarrusatula irti ja ne kaksi uppokantapulttia ja pieni kopautus levyyn ja se onkin irti. Katso sitten että kruunupyörän laippa on puhdas ennen kuin laitat uuden levyn. Älä kiristä pultteja liikaa. Pari kiloa piisaa hyvin. Siinä se.

Re: Takajarrulevyn vaihto K100:een

Lähetetty: 05 Touko 2009 20:35
Kirjoittaja Teppo Ronkainen
K100RT kirjoitti:Joku aiempi pyöräni omistaja lienee käyttänyt runsaasti takajarrua, sillä takajarrulevy alkaa olla vähissä. Onko hyviä vinkkejä, miten vaihtaa se? Pyörä on K100 vuodelta 1985.
Mistä hankit jarrulevyn? Omassani levy on mennyt kieroksi ja vaihto olisi ajankohtaista. Ebay:sta löysin uuden halvimmillaan satasella, kun taas kotimaan hinnat nousivat melkein kolmeen sataan.

Re: Takajarrulevyn vaihto K100:een

Lähetetty: 05 Touko 2009 21:16
Kirjoittaja Teppo Ronkainen
Jouni Pekonen kirjoitti:Yksi varteenotettava ostopaikka on Motobins.
Kiitos. Siellähän on vaikka mitä.

Re: Takajarrulevyn vaihto K100:een

Lähetetty: 08 Touko 2009 13:54
Kirjoittaja Timo S
Kiitos neuvoista. En ole vielä ostanut levyä, mutta joskus olen tilaillut osia, sekä uusia että käytettyjä, Motorworksilta Englannista (http://www.motorworks.co.uk). Toimiva systeemi.

Re: Takajarrulevyn vaihto K100:een

Lähetetty: 08 Touko 2009 19:26
Kirjoittaja kaliffi
Joskus on levyjä kaupan ebayssä sekä uusia että käytettyjä. Uusi on aina uusi vaikka aika tyyriitä ne kyllä ovat. Hyvällä tuurilla voi saada hyvän SUORAN levyn käytettynäkin mutta kierojakin saattaa olla liikkeellä. Levyn vääntyminen ei ole harvinaista eikä siinä kyllä auta kuin uusi. On kai niitä koetettu hiomallakin oikaista mutta en itse usko siihen hommaan. Alkusarjan K-malleissa tuppasi levyt joskus murtuakin. Murtuma lähti levyn pitkulaisen reijän nurkasta. Kannattaa joskus tsekata levyt sillä silmällä. Minullakin oli -87 K 100:n takalevy kiero mutta kun en oikeastaan käytä takajarrua niin annoin olla.

60 tuhatta ajetussa R 100 RS:ssäni tuntuu olevan jompi kumpi etulevy kiero. Ostin talvella ebaysta käytetyt. Pintaakin on mukavasti. Hintaa tuli kotiin toimitettuna 42 euroa, eli halvalla sain mutta kunhan laitan ne paikalleen tiedän ovatko suorat.

Re: Takajarrulevyn vaihto K100:een

Lähetetty: 09 Touko 2009 14:29
Kirjoittaja Ismo Vaara
Meillä voi käytetyn jarrulevyn koeajaa! www.finnbike.com/boxer

Re: Takajarrulevyn vaihto K100:een

Lähetetty: 09 Touko 2009 16:12
Kirjoittaja kaliffi
2-venttiilisen K-mallin levyn paksuus uutena 4,3 mm. Minimi 3,6 mm. Sivuheitto eli kierous max. 0,2 mm. Kierous kyllä paljastuu ensimmäisenä tykytyksenä mutta jos irrallista levyä pääsee mittaamaan heittokellolla tuo 0,2 milliä menettelee. Kaikki levyt ovat tietenkin aina jonkin verran kieroja jos hiuksia halkaistaan.