Tasokasta huoltoa

Keskustelua aiheesta ja aiheen vierestä
Avatar
Teppo Ronkainen
Viestit: 99
Liittynyt: 27 Marras 2008 16:44
Moottoripyörän malli: R1100S
Paikkakunta: Kajaani

Tasokasta huoltoa

Viesti Kirjoittaja Teppo Ronkainen »

Kävin viikko sitten alan liikkeessä kysymässä mahdollisuutta tarkastuttaa ja säädättää pyöräni venttiilit heillä, koska lähin merkkihuolto on 180km päässä eikä minulla ole työkaluja palojen vaihtamiseen. Asentaja ilmoitti pyörää katseltuaan, että onnistuu, varataan aika. Tuo aika koitti tänään.

Toimitin pyöräni liikkeeseen heti aamulla, kävin noutamassa sen iltapäivällä ja minulle ilmoitettiin, että säätöpaloja ei ole vaihdettu. Sain mitatut välykset lapulla mukaani pyydettyäni sitä. Ajelin vesisateessa 20km lenkin maantienopeuksilla kotiini. Kotona tutkiskelin Haynesin opasta ja totesin, että yksi imuventtiili on alle 0,15mm ja kaksi pakoventtiliä alle 0,25mm.

Tarkastin asian toistamiseen ja tutkailin pyörää. Alakate oli käytetty irti, koska kiinnityspultin kierre oli täysin puhdas. Samalla huomasin, että kate on irti yläreunastaan ja vasemmasta alakiinnikkeestään. Onhan se hankala kiinnittää, myönnetään, mutta miksi ihmeessä se oli irroitettu? Venttiilikopan saa pois ilman katteen poistamistakin.

Pyörä oli jo kuivanut ajon jäljiltä, mutta vasen kylki on sieltä täältä kosteita läikkiä täynnä. Öljyä. Mahtavaa ja sitä on vielä takarenkaassakin! Moottorissa sitä on taas n. 0,3l vähemmän kuin aamulla.

Summa summarum. Entäpä jos kate olisi irronnut tai murtunut ajon aikana ja pudonnut pyörän alle? Tai takarenkaan pito loppunut Kirkkoahon tien mutkissa? Kaikesta tästä sai vielä maksaa 60€. Oppia ikä kaikki. Pitänee tilata jostain työkalut palojen vaihtoon.

Ajattelin myös käydä antamassa palautteen liikkeeseen maanantaina.

Edit: Kiinnittelin katteet ja pesin pyörän. Öljy oli roiskunut alakatteen päältä. Oli semmoinen reipas lätäkkö jätetty pyyhkimättä. Toisaalta tuon öljyn valumisen johdosta öljynpinta on nyt tismalleen keskellä mittalasia ja tuleehan venttilikopasta väistämättä hieman ööliä kartanolle, mikäli ei pidä pyörää kallistettuna oikealle ennen kopan avaamista, luulisin.

Säätöpalan vaihtotyökalut maksaisivat 30£, joten taidanpa laittaa ne tilaukseen.