Sivu 1/1

Bemarin akku

Lähetetty: 17 Huhti 2006 16:25
Kirjoittaja vaaraha
Olen uusi bemaristi, joulun alla hankin uuden karhean 05 -mallisen 1200 GS:n. Viikko sitten työnsin sen ulos varastosta ja aioin tehdä pienen lenkin, mutta eipä käynnistynyt, startti ei jaksanut pyöräyttää konetta. Akku lataukseen ja muutaman tunnit kuluttua kone käynnistyi.

Mutta nyt sama on toistunut pari kertaa; kahden kolmen päivän seikokki ja akusta on puhti poissa. Onko R -sarjan akuissa ollut ongelmaa yleisemmin vai onko yksilövika? Jotain muuta huomioitavaa? En ole mitannut latausjännitettä mutta koneen oma diagnostiikka ei siitä mitään huomauta.

t. Hannu V

Lähetetty: 17 Huhti 2006 20:04
Kirjoittaja vaaraha
Akku oli kytkettynä, mutta ladattiin noin kuukauden välein.

Pyörässä on tehtaalla asennettu hälytin, mutta se ei ollut päällä talvisäilytyksen aikana.

Lähetetty: 17 Huhti 2006 21:22
Kirjoittaja ossy-57
Oudolta kuulostaa, olisko päässyt jossain välissä kuivumaan? Vaihdoin tänä keväänä -99 gs.ään akun, enkä ollut uskoa silmiäni kun näkyi olevan alkuperäinen !! Useitä akkuja olen kyllä pilannut lataamalla liikaa, elikä antamalla kuivua.... Ja R-100 oli Defan hälytin mikä söi akun tyhjäksi viikon seisonnan aikana. Nyt kun hälytintä ei ole, lähti nappulasta käymään 1,5 kk.n seisokin jälkeen. Akuthan ei onneksi enää paljon maksa, joten ei muuta kuin kauppaan :)

Lähetetty: 18 Huhti 2006 11:25
Kirjoittaja Vellu
Akussahan on 2 vuoden takuu.Kannattaa ottaa yhteyttä pyörän uutena myyneeseen liikkeeseen.Onko se muuten Exide-akku? Ilmeisesti käyttävät niitä nykyään ensiasennusakkuina.

Lähetetty: 18 Huhti 2006 18:04
Kirjoittaja Ismo Vaara
Wanhankansankonsti, nykyaikaan sovellutettuna.
Akusta hapot pihalle(ongelmajätteisiin). Akku kyljelleen. Painepesurilla pienellä paineella avoimista reijistä vettä sisään niin kauan kun ulostuleva vesi on yhtä kirkasta kuin sisään menevä(joskus kestää jopa10-15 min!). Tyhjennetään akku pesuvedestä. Uusi hapotettu akkuvesi sisään. Ladataan akkua hieman. Tarkastetaan nesteen ominaispaino(turvallisuus). Korjataa mahdollinen ominaispainon poikkeama akkuhapolla tai -vedellä. Ladataan akku täyteen. Kiinni ja ajoon. Joskus toimii, joskus ei!

Tärkeää: Unohtakaa koko juttu, jos ette osaa käsitellä ongelmajätteitä tai muuten käsitellä vaarallisia aineita :!: Älkää edes ladatko akkua sisätiloissa:!: Suojatkaa lapset, kotieläimet, itsenne, anopista eikainiinväliä...?

PS: Olen joskus ajanut vuosiakin "pestyllä" akulla.

Akku pakastimeen

Lähetetty: 20 Huhti 2006 09:50
Kirjoittaja kaliffi
Niissä BMW-malleissa joissa akun saa pois vähällä vaivalla, kannattaa laittaa akku pakastearkkuun talveksi. Parinkymmenen asteen pakkasessa ei tapahdu minkäänlaista itsepurkausta ja pakasteessa se säilyy vuosikaudet. Se vain on huomioitava, että akku on täydessä varauksessa ja kunnossa. Kun ajokausi alkaa, akku edellisenä päivänä huoneen lämpöön ja menoksi.

Lämpimässä tallissa akku purkaantuu itsestään lähes prosentin/vrk, eli se on tyhjä neljän-viiden kuukauden kuluttua. Pakastearkkujuttu on täysin turvallinen kun vain pesaisee akun päältäpäin ja laittaa vaikka parin muovipussin sisään ja arkun pohjalle marjojen sekaan. Mitään katkuja tai myrkkyjä siitä ei tartu muihin pakasteisiin.

Re: Bemarin akku

Lähetetty: 08 Maalis 2010 16:51
Kirjoittaja Simo199
Mikä olisi hyvä GS:n akku ? Ohjekirjassa 12 V 14 Ah tuntuu aika vähältä kun kai 1150GS 18 Ah ja 22 Ah:takin on Pekalla myynnissä. Mikä lienee akun maksimi koko senteissä tai muissa yksiköissä mikä mahtuu paikoilleen ?

Kävin akkuliikkeestä tänään hakemassa 18 Ah akun mutta vielä ei ole tietoa mahtuuko paikoilleen. Koko: korkeus 16,6 cm leveys 18,0 cm paksuus 7,5 cm. Leveys askarruttaa.

Entinen japsiakku 14 Ah kesti kaksi vuotta ja oli jotenkin ihmeellisesti mennyt kahdelta sivulta (päädyt) lommolle sisäänpäin. Ei ottanut enää latausta vastaan oli ammattilaisen kommentti kun sen mittasi.

Edit:
Leveyttä oli liikaa 1,5 cm eli uutta haetaan...korkeudessakin kiinnityslipare rajoittaa jonkun verran jos ei taivuttele sitä peltiä. täytynee tyytyä 14 Ah:n :evil:

Re: Bemarin akku

Lähetetty: 08 Maalis 2010 18:58
Kirjoittaja desmo
Täältä kannattaa kysyä sopivaa: heaviside@heaviside.fi

Bemarin akku R 1200 C

Lähetetty: 09 Maalis 2010 13:42
Kirjoittaja Grandy
Antakaa tietävimmät pikakoulutus miten akku irrotetaan R 1200 C:stä? Eli tankin irrotus ensin?

Re: Bemarin akku R 1200 C

Lähetetty: 09 Maalis 2010 19:27
Kirjoittaja Pekkavee
Grandy kirjoitti:Antakaa tietävimmät pikakoulutus miten akku irrotetaan R 1200 C:stä? Eli tankin irrotus ensin?
Joo, tankki irti ensin.
Tuolta löytyy sille huoltokäsikirja, 288 sivua.
http://ursa.irk.ru/manual/

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Re: Bemarin akku

Lähetetty: 23 Heinä 2010 14:12
Kirjoittaja masi
Uusin kolme vuotta vanhaan 1200 R:ään akun keväällä,nyt kahden viikon seisonnan jälkeen jälleen akku hengetön.Näyttää mittausten mukaan purkavan akkua 60-70mA, vaikka virta ei ole kytkettynä.Varashälyä ei ole, ihmetyttää mikä sitä virtaa syö?


t.masi

Re: Bemarin akku

Lähetetty: 23 Heinä 2010 17:57
Kirjoittaja hessu
Kyllä se vaan niin on, että uudet R1200-sarjalaiset kuluttavat aika tavalla virtaa myös levossa. Itselläni meni kaksi akkua takuuna vaihtoon, kun ei enää jaksanut pitää viikkoa jännitettä. Ongelmat poistuivat ylläpitolaturin myötä.