Sivu 1/1
Pätkäisee - syy??
Lähetetty: 28 Touko 2009 23:22
Kirjoittaja brewster
1983 R 100. Ajettu noin 70.000. Uusi originaali akku. Silloin tällöin veto katkeaa aivan lyhyeksi hetkeksi. Aivan kuin jonkinlainen kontaktihäiriö sytytyspuolella. Mistä kannattaisi lähteä etsimään vikaa?
Kiitos vihjeistä!
Re: Pätkäisee - syy??
Lähetetty: 29 Touko 2009 07:43
Kirjoittaja Ismo Vaara
brewster kirjoitti:1983 R 100. Ajettu noin 70.000. Uusi originaali akku. Silloin tällöin veto katkeaa aivan lyhyeksi hetkeksi. Aivan kuin jonkinlainen kontaktihäiriö sytytyspuolella. Mistä kannattaisi lähteä etsimään vikaa?
Kiitos vihjeistä!
Puolan sähköliittimet, tulpanjohdot, virtalukko, tappokatkaisija.
Re: Pätkäisee - syy??
Lähetetty: 30 Touko 2009 21:17
Kirjoittaja Heimari
Itselläni meni juuri noilla kilometreillä rikki tulpanhattujen sisällä olevat häiriönvaimennusvastukset. Uudet hatut ovat aika arvokkaat (35e /kpl) mutta toista kertaa niitä en laskelmieni mukaan joudu ostamaan
T: Heimari
Re: Pätkäisee - syy??
Lähetetty: 19 Heinä 2009 15:28
Kirjoittaja brewster
Kävin Jäämerellä. 3800km. Häiriö toistui tämän tästä mutta ei pahentunut. Mittasin tulpanjodot ja puolat kylminä mutta niissä oli toisiinsa nähden identtiset arvot (ohmi). Nitkuttelin avainta ja tappokatkaisinta ajon aikana mutta en saanut sillä häiriötä suntymään. Katson ne vikalähteinä pois luetuiksi. Oikean puoleinne tulppa kerää pientä valkoista pistemäistä karstaa jota vasemmassa ei ole.
Pätkäisy ilmenee aina tauon jälkeen liikkeelle lähdettyä 5-10 minuutin ajon jälkeen. Niinkuin liittyisi jotenkin koneen lämpötilamuutoksiin. Sitten hyvin harvoin milloin tahansa ajon aikana. Ei koskaan kestä enempää kuin puoli sekuntia. Miten todennäköinen on se musta lätty (Bosch) tankin alla johon menee nivaska johtoja? Entäs itse anturi siellä nokka-akselin päässä?
Olisko vielä halukkaita osallistujia joilla kokemusta näistä 2V koneiden sytyksistä. Itsellä on aiemmin ollut pari kärjillä varustettua mallia (90S ja 80/7) eikä niissä ollut koskaan mitään vikaa sytytyksen kanssa.
Re: Pätkäisee - syy??
Lähetetty: 22 Heinä 2009 16:34
Kirjoittaja brewster
Näihin näyttää olevan neuvot vähissä. Mutta ei se mitään. Tuo edellä annettu neuvo tulpanhatuista/johdoista osui oikeaan. Ostin varaosaliikkeesta tulpanhatut ja johtoa (15E) . Asensin ne. Eilen ajoin noin 300km lenkin jonka aikana kone kävi täysin häiriöttömästi.
Re: Pätkäisee - syy??
Lähetetty: 22 Heinä 2009 21:44
Kirjoittaja Heimari
Itsekin ajoin yhden kesän vanhalla tipparenun tulpanjohto/hattu yhdistelmällä alkuperäisen hajottua, ei ongelmia.
Rupesi kuitenkin vaivaamaan kun enmuistamistä kuulin ettei sytkäyksikkö välttämättä tykkää vastuksettomista tulpanhatuista. Puolan toisiovirta ja samalla sytkäyksiköstä tuleva ensiövirta on suurempi kuin vastuksellisia hattuja käytettäessä. Ymmärrän tämän ohmin lakiin perustuvan väittämän, niipä investoin alkuperäisiin hattuihin. Tieto lisää tuskaa
T: Heimari
Re: Pätkäisee - syy??
Lähetetty: 23 Heinä 2009 18:38
Kirjoittaja brewster
Niin varmaan toimii noillavastuksettomillakin. Laitoin kylläkin tollaset NGK 50kOhm hatut. Minusta ne ovat kauniimmatkin kuin nuo ufon näköiseet alkuperäishatut. No vanhat säilytin jotta ei tule sanomista aikanaan museokatsastuksessa. Tänään tapahtui ko ajokin rekisteröintikatsastus. Olikin melkoista vääntöä että sai katsastuskonttorilta ajan moiseen hommaan tälleen keskellä kesää. Jonot oli ulos asti.