R1100R abs

R-sarjan pyörät
Avatar
Jari Niemelä
Viestit: 7
Liittynyt: 29 Huhti 2009 14:44
Moottoripyörän malli: R1100R
Paikkakunta: Nastola

R1100R abs

Viesti Kirjoittaja Jari Niemelä »

Moi.
Itselläni -95 R1100R jonka abs ei virity joka startin jälkeen. Virran kytkemisen jälken merkkivalot vilkkuvat normaalisti yhtäaikaa, mutta startin jälkeen merkkivalot vilkkuvat vuoronperään ja abs ei virity.
Joskus startin jälkeen virittyy normaalisti eli merkkivalot vilkkuvat yhtäaikaa ja liikkeelle lähdettäessä kuuluu virittymisestä aiheutuva rasahdus.
Lueskelin tuolta vanhoja viestejä joissa mainittiin akku, minulla on Exide Gel 19 A vuoden vanha, mutta ongelma on ollut jo aikaisemminkin tosin tänä keväänä pahentunut.
T: Jallu
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: R1100R abs

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Veikkaisin kuitenkin, että se akku ei jaksa antaa virtaa.
Hommaa voi testata vaikka niin, että jos ekalla kerralla ABS valo jää vilkkumaan, niin ajelee vaikka 10 km.
Silloin akku latautuu.

Sammuta sitten pyörä ja käynnistä uudestaan. Jos nyt ABS valot lakkaa palamasta liikkeelle lähdettyä niin ongelma on akussa. Noi geeliakut kuolee joskus aika nopeasti. Eli ne purkautuvat itsestään pyörän seisoessa.
Johtuneeko akun pitkästä varastoinnista kaupassa vai mistä.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
Jari Niemelä
Viestit: 7
Liittynyt: 29 Huhti 2009 14:44
Moottoripyörän malli: R1100R
Paikkakunta: Nastola

Re: R1100R abs

Viesti Kirjoittaja Jari Niemelä »

Nyt on Lofootit katseltu, koko reissun aikana abs valot jäi vilkkumaan vain 4 kertaa, tilanne ei mielestäni muuttunut starttasinko valot päällä tai ilman.
Olen kokeillut myös perinteistä lyijyakkua 19 Ah VARTA (uusi) tilanne on myös sillä sama.
Olen putsannut kaikki akun navat yms. Onko vain tuo 19Ah kapasiteetti liian pieni ? telineeseen ei suurempikaan mahdu.
T: Jallu
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: R1100R abs

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Tyhmä kysymys, mutta tietysti olet jo ensimmäiseksi tarkastanut ABS-anturien etäisyyden hammaskehästä?
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Avatar
Jari Niemelä
Viestit: 7
Liittynyt: 29 Huhti 2009 14:44
Moottoripyörän malli: R1100R
Paikkakunta: Nastola

Re: R1100R abs

Viesti Kirjoittaja Jari Niemelä »

Kysymys ei koskaan ole tyhmä.
Olen puhdistanut anturin päät ja etäisyys rakotulkilla mitattuna oli 0.50+ hammaskehältä, mittaaminen oli olevinaan hankalaa. :?
T: Jallu
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: R1100R abs

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Tuolla on ohjeet ABS vianhakuun.
http://www.largiader.com/abs/absfault.html
Vikakoodit voi mitata tavallisella yleismittarilla ohjeen mukaan.
Ei tarvita sitä BMW testeriä.
Se voi kertoa mistä suunnasta ongelmaa kannattaa etsiä.

Samoin vikakoodit voi nollata pois itse ohjeen mukaan.
Toisaalta, jos ABS toimii joskus ja joskus ei niin tilanne viittaa edelleenkin akkuun. Akun alijännite on ainoa vikakoodi, joka nollautuu pois itsestään.
Muut koodit jäävät päälle vaikka vika korjaantuisikin, sensorivälys tms.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
kaliffi
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Helmi 2006 20:09

Re: R1100R abs

Viesti Kirjoittaja kaliffi »

Tuo ABS-ropleema tuntuu vaivaavan enemmän R-malleja kuin K-malleja. Ostin -98 uuden juhlavuoden R 1100 RT:n. Siinäkin homma kummitteli jo uudesta lähtien. Yhdessäkään omistamassani K-mallissa ei ole ollut pienintäkään heikkoutta ABS:n toiminnassa.
Avatar
Jari Niemelä
Viestit: 7
Liittynyt: 29 Huhti 2009 14:44
Moottoripyörän malli: R1100R
Paikkakunta: Nastola

Re: R1100R abs

Viesti Kirjoittaja Jari Niemelä »

Kiitoksia, tuo vianhakuohje on hyvä, täytyy ryhtyä syventymään asiaan.
Paljonko akun jännite saa notkahtaa? En ole itse mitannut mikä on alin jännite startatessa. Latausjännite on 14.3V
ja akun jännite ajon jälkeen on 12.8V kun pyörä on seissyt muutaman minuutin,seisoessa virtaa kuluttavaa pyörässä ei ole kun kello. Startti jännitettä mitattaessa täytyisi varmaan olla min/max toiminnolla oleva yleismittari sillä tavallinen tuskin on luettavuudeltaan luotettava? onko kokemuksia starttivirran mittaamisesta tasuri pihtimittarilla, onko tulos luotettava ? joskus olen yrittänyt mitata autoista purkuvirtaa auton seitessä, mutta pienissä virroissa se ei tuntunut toimivan.
T: Jallu
Avatar
Pate
Viestit: 262
Liittynyt: 13 Syys 2008 20:41
Moottoripyörän malli: Solifer
Paikkakunta: Oulu

Re: R1100R abs

Viesti Kirjoittaja Pate »

Pekkavee kirjoitti:Tuolla on ohjeet ABS vianhakuun.
http://www.largiader.com/abs/absfault.html
Vikakoodit voi mitata tavallisella yleismittarilla ohjeen mukaan.
Ei tarvita sitä BMW testeriä.
Se voi kertoa mistä suunnasta ongelmaa kannattaa etsiä.

Samoin vikakoodit voi nollata pois itse ohjeen mukaan.
Toisaalta, jos ABS toimii joskus ja joskus ei niin tilanne viittaa edelleenkin akkuun. Akun alijännite on ainoa vikakoodi, joka nollautuu pois itsestään.
Muut koodit jäävät päälle vaikka vika korjaantuisikin, sensorivälys tms.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Akku meni omassa mopossakin uusiksi pari viikkoa sitten :-(
Temppuili tuo ABS:in valo juuri kuten Pekka kirjoitti.Välillä jännite oli sen verran korkeampi että valo sammui, mutta yleensä jäi vilkuttamaan.
Akun vaihdon jälkeen ei ole enää vikaa ilmennyt.
Vastaa Viestiin