Sivu 1/1

R1100R abs

Lähetetty: 05 Kesä 2009 08:55
Kirjoittaja Jari Niemelä
Moi.
Itselläni -95 R1100R jonka abs ei virity joka startin jälkeen. Virran kytkemisen jälken merkkivalot vilkkuvat normaalisti yhtäaikaa, mutta startin jälkeen merkkivalot vilkkuvat vuoronperään ja abs ei virity.
Joskus startin jälkeen virittyy normaalisti eli merkkivalot vilkkuvat yhtäaikaa ja liikkeelle lähdettäessä kuuluu virittymisestä aiheutuva rasahdus.
Lueskelin tuolta vanhoja viestejä joissa mainittiin akku, minulla on Exide Gel 19 A vuoden vanha, mutta ongelma on ollut jo aikaisemminkin tosin tänä keväänä pahentunut.

Re: R1100R abs

Lähetetty: 05 Kesä 2009 21:32
Kirjoittaja Pekkavee
Veikkaisin kuitenkin, että se akku ei jaksa antaa virtaa.
Hommaa voi testata vaikka niin, että jos ekalla kerralla ABS valo jää vilkkumaan, niin ajelee vaikka 10 km.
Silloin akku latautuu.

Sammuta sitten pyörä ja käynnistä uudestaan. Jos nyt ABS valot lakkaa palamasta liikkeelle lähdettyä niin ongelma on akussa. Noi geeliakut kuolee joskus aika nopeasti. Eli ne purkautuvat itsestään pyörän seisoessa.
Johtuneeko akun pitkästä varastoinnista kaupassa vai mistä.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Re: R1100R abs

Lähetetty: 12 Kesä 2009 08:09
Kirjoittaja Jari Niemelä
Nyt on Lofootit katseltu, koko reissun aikana abs valot jäi vilkkumaan vain 4 kertaa, tilanne ei mielestäni muuttunut starttasinko valot päällä tai ilman.
Olen kokeillut myös perinteistä lyijyakkua 19 Ah VARTA (uusi) tilanne on myös sillä sama.
Olen putsannut kaikki akun navat yms. Onko vain tuo 19Ah kapasiteetti liian pieni ? telineeseen ei suurempikaan mahdu.

Re: R1100R abs

Lähetetty: 12 Kesä 2009 08:46
Kirjoittaja Ismo Vaara
Tyhmä kysymys, mutta tietysti olet jo ensimmäiseksi tarkastanut ABS-anturien etäisyyden hammaskehästä?

Re: R1100R abs

Lähetetty: 12 Kesä 2009 08:53
Kirjoittaja Jari Niemelä
Kysymys ei koskaan ole tyhmä.
Olen puhdistanut anturin päät ja etäisyys rakotulkilla mitattuna oli 0.50+ hammaskehältä, mittaaminen oli olevinaan hankalaa. :?

Re: R1100R abs

Lähetetty: 14 Kesä 2009 21:11
Kirjoittaja Pekkavee
Tuolla on ohjeet ABS vianhakuun.
http://www.largiader.com/abs/absfault.html
Vikakoodit voi mitata tavallisella yleismittarilla ohjeen mukaan.
Ei tarvita sitä BMW testeriä.
Se voi kertoa mistä suunnasta ongelmaa kannattaa etsiä.

Samoin vikakoodit voi nollata pois itse ohjeen mukaan.
Toisaalta, jos ABS toimii joskus ja joskus ei niin tilanne viittaa edelleenkin akkuun. Akun alijännite on ainoa vikakoodi, joka nollautuu pois itsestään.
Muut koodit jäävät päälle vaikka vika korjaantuisikin, sensorivälys tms.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Re: R1100R abs

Lähetetty: 15 Kesä 2009 08:24
Kirjoittaja kaliffi
Tuo ABS-ropleema tuntuu vaivaavan enemmän R-malleja kuin K-malleja. Ostin -98 uuden juhlavuoden R 1100 RT:n. Siinäkin homma kummitteli jo uudesta lähtien. Yhdessäkään omistamassani K-mallissa ei ole ollut pienintäkään heikkoutta ABS:n toiminnassa.

Re: R1100R abs

Lähetetty: 15 Kesä 2009 15:12
Kirjoittaja Jari Niemelä
Kiitoksia, tuo vianhakuohje on hyvä, täytyy ryhtyä syventymään asiaan.
Paljonko akun jännite saa notkahtaa? En ole itse mitannut mikä on alin jännite startatessa. Latausjännite on 14.3V
ja akun jännite ajon jälkeen on 12.8V kun pyörä on seissyt muutaman minuutin,seisoessa virtaa kuluttavaa pyörässä ei ole kun kello. Startti jännitettä mitattaessa täytyisi varmaan olla min/max toiminnolla oleva yleismittari sillä tavallinen tuskin on luettavuudeltaan luotettava? onko kokemuksia starttivirran mittaamisesta tasuri pihtimittarilla, onko tulos luotettava ? joskus olen yrittänyt mitata autoista purkuvirtaa auton seitessä, mutta pienissä virroissa se ei tuntunut toimivan.

Re: R1100R abs

Lähetetty: 25 Elo 2009 00:00
Kirjoittaja Pate
Pekkavee kirjoitti:Tuolla on ohjeet ABS vianhakuun.
http://www.largiader.com/abs/absfault.html
Vikakoodit voi mitata tavallisella yleismittarilla ohjeen mukaan.
Ei tarvita sitä BMW testeriä.
Se voi kertoa mistä suunnasta ongelmaa kannattaa etsiä.

Samoin vikakoodit voi nollata pois itse ohjeen mukaan.
Toisaalta, jos ABS toimii joskus ja joskus ei niin tilanne viittaa edelleenkin akkuun. Akun alijännite on ainoa vikakoodi, joka nollautuu pois itsestään.
Muut koodit jäävät päälle vaikka vika korjaantuisikin, sensorivälys tms.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Akku meni omassa mopossakin uusiksi pari viikkoa sitten :-(
Temppuili tuo ABS:in valo juuri kuten Pekka kirjoitti.Välillä jännite oli sen verran korkeampi että valo sammui, mutta yleensä jäi vilkuttamaan.
Akun vaihdon jälkeen ei ole enää vikaa ilmennyt.