Sivu 1/2
Rautaperseajo 10000 mailia/10 päivää
Lähetetty: 11 Kesä 2009 08:17
Kirjoittaja kaitsu
Nyt se on sitten tehty eka kertaa Euroopassa ja suomalaisen Harri Hjulgrenin toimesta (BMW R1200GS Adventure). Mies kotiutui kiduttavalta reissulta viime yönä.
Lisää tietoa matkan vaiheista löytyy Ironbutt Finlandin keskustelupalstalta, jonne ainakin IBA:n jäsenet pääsevät, ehkä lukeminen onnistuu ilman jäsenyyttäkin (?).
Re: Rautaperseajo 10000 mailia/10 päivää
Lähetetty: 11 Kesä 2009 17:38
Kirjoittaja Ismo Vaara
kaitsu kirjoitti:Nyt se on sitten tehty eka kertaa Euroopassa ja suomalaisen Harri Hjulgrenin toimesta (BMW R1200GS Adventure). Mies kotiutui kiduttavalta reissulta viime yönä.
Lisää tietoa matkan vaiheista löytyy Ironbutt Finlandin keskustelupalstalta, jonne ainakin IBA:n jäsenet pääsevät, ehkä lukeminen onnistuu ilman jäsenyyttäkin (?).
Miksei ajanut samantien munasillaan koko matkaa, niin olis päässyt ennätysten kirjoihin!!??
Mä en ymmärrä mikä saa ihmiset vaarantamaan itsensä ja kanssaliikkujansa moisella hölmöydellä! Silloin kun ajaminen ei enää tunnu mukavalta mä kyllä stoppaan välittömästi. Ihan oikeesti, onks ko. herra jonkun mielestä sankari???
Re: Rautaperseajo 10000 mailia/10 päivää
Lähetetty: 13 Kesä 2009 12:53
Kirjoittaja kaitsu
Kannattaa lukea huolellisesti IBA:n ajosäännöt koskien mm. lepotaukoja, nopeusrajoituksia jne. Mielestäni turvallisuusnäkökohdat on tuotu selvästi esille. Omalta kohdaltani voin sanoa että jos olo käy kestämättömäksi niin kierrän avaimesta sähköt pois ja vedän peiton korville. Tosin olen vasta ajanut kaksi lyhintä matkaa. Viimeinen matka osoitti että R1150RT:n satula kaipaa modifiointia
. Satulaseppä hoiti asian kuntoon ja nyt ollaan valmiita jatkamaan.
Tiistaina illalla 23.06.2009 lähtee Viking Line Turusta Tukholmaan ja keskiviikkoaamuna Tukholmasta alkaa seuraava suoritus (SS2000K = 2000 km/24h) päämääränä Friedrichshafen Etelä-Saksassa. Paluumatkalla (SS2000 = 2000 mailia/48h) tulen melkein samaa reittiä takaisin Tukholmaan ja siitä jatkan pohjoiseen Tornion kautta Ranualle, jonne suoritus päättyy ja meno jatkuu Kontiorallin merkeissä. Ajan yksin joten matkaseuraa mahtuu tielle.
Re: Rautaperseajo 10000 mailia/10 päivää
Lähetetty: 15 Kesä 2009 07:53
Kirjoittaja Ismo Vaara
harrimopomies kirjoitti:Voin sanoa rehellisesti etten ollut ajaessa kertaakaan väsynnyt, päin vastoin energiaa kyllä riitti. Harri Hjulgren
Moi vaan Harri!
Luulen kuitenkin, että sulla on ollut tiukempi rypistys naamalla ajaessasi ennätystäsi, kuin minulla tätä kirjoittaessani!
Minä voin olla rehellisesti uskomatta tuota väitettäsi väsymättömyydestäsi.
Noin ihan mielenkiinnosta, täyttikö suorituksesi lain AMMATTIKUSKEILLE määräämät lepotaukojen pituudet?
Mielipiteeni on, että vapaat nopeudet, ylipitkät ajosuoritukset ja yleensäkin ajoneuvoilla temppuilu, kilpaileminen, ennätystehtailu...jne, pitää suorittaa suljetulla radalla, ei muun liikenteen seassa.
Joojoo, olen itsekin ajanut väsyneenä, ylinopeuttakin ja vielä joskus koittanut keulittaakin, mutta ei se ole tehnyt minusta ihmistä, joka ei tiedosta typeryyttään.
Mutta Sinähän toimit tietysti täysin vastuullisesti, joten enempää ei kannata asiaa miettiä.
Ystävällisin terveisin: Ismo
Re: Rautaperseajo 10000 mailia/10 päivää
Lähetetty: 16 Kesä 2009 22:28
Kirjoittaja Ismo Vaara
Faktaa on se, että todistetusti olet varmaan ajanut reissusi.
Faktaa on myös se, että SANOT ettet ollut koskaan ajon aikana väsynyt.
Faktaa on myös, että minä EN usko väsymättömyyteesi!
Laitan mieliksesi pari kysymystä:
Tutkiko liikennelääkäri ajokuntoasi suorituksen aikana? Kysyitkö ennen/jälkeen heidän mielipidettään "uroteostasi"?
Hyväksytkö myös kännissä ajamisen itsellesi/muille?
Kestätkö myös promilleja enemmän, kuin muut?
Mitä muuta "hyvää" yliominaisuuttasi haluat vielä tulevaisuudessa testata muun liikenteen joukossa?
Re: Rautaperseajo 10000 mailia/10 päivää
Lähetetty: 21 Kesä 2009 16:48
Kirjoittaja heikkihy
Käsittämätöntä ryppyotsaisuutta, enpä olisi uskonut motoristiveljistä löytyvän tuollaista asennetta Harria kohtaan. Torin mummoista ehkä?Kiertäkäämme Mäntsalä jatkossakin kaukaa ja antakaamme miehen muhia omassa liemessään.
Re: Rautaperseajo 10000 mailia/10 päivää
Lähetetty: 23 Kesä 2009 09:12
Kirjoittaja Ismo Vaara
heikkihy kirjoitti:Käsittämätöntä ryppyotsaisuutta, enpä olisi uskonut motoristiveljistä löytyvän tuollaista asennetta Harria kohtaan. Torin mummoista ehkä?Kiertäkäämme Mäntsalä jatkossakin kaukaa ja antakaamme miehen muhia omassa liemessään.
Kyllä heikkihyy on nyt ymmärtänyt täysin väärin! Asenteeni ei ole Harria eikä ketään muutakaan HENKILÖÄ vastaan. Asenteeni on ainoastaan kaikenlaista yleisen liikenteen joukossa tehtävää kilvanajoa, ennätystehtailua, temppuilua... yms. vastaan.
Hyväksyykö muuten IBA ollenkaan suljetulla radalla tehtyjä tuloksia? Onko diplomin, tai mikä se nyt sitten onkaan, saadakseen ajettava aina muun liikenteen seassa? Olisiko riskit silloin liian pienet?
Eilen kuoli täällä Mäntsälässä nuorimies moottoripyörällä. Mielestäni turhaan.
Re: Rautaperseajo 10000 mailia/10 päivää
Lähetetty: 23 Kesä 2009 21:23
Kirjoittaja heikkihy
Hyvä, ettei ollut henkilökohtaista. Ehdin jo hieman huolestua. Ajojen sääntöihin voi tutustua IBA:n kotisivuilla, jossa lukija kyllä saa hyvän kuvan touhusta risuineen ja ruusuineen. Itselleni ajot ovat antaneet paljon myönteistä vielä yli 30 vuoden ajorupemankin jälkeen ja etenkin mahdollisuuden oppia tuntemaan omat rajansa. Siitä on hyötyä joka päivä. Kaikkea ei saa kaupasta rahalla, vaan jotkut asiat pitää ansaita työllä ja vaivalla, kuten IBA:n jäsenyys. Tämä on yksi pointti, jota kaikki eivät haluaisi hyväksyä. Rahat vaan pinoon ja lätkä persuksiin. Kaikille pitkien matkojen ajaminen ei myöskään sovi, kuten ei moottoripyöräily yleensäkään. Toiset ajavat enemmän ja toiset mieluummin ruuvailevat tai tekevät alasta bisnestä
Emme varmaankaan tapaa kioskin kulmalla, mutta hyvää kesää sinne Mäntsälään. Toivottavasti oli viimeinen uhri tälle kesälle .
Re: Rautaperseajo 10000 mailia/10 päivää
Lähetetty: 24 Kesä 2009 12:21
Kirjoittaja Ismo Vaara
heikkihy kirjoitti: Toiset ajavat enemmän ja toiset mieluummin ruuvailevat tai tekevät alasta bisnestä
Vaikka lähes kaikki aikani meneekin rahan nyhtämiseen motoristeilta, olen kuitenkin kerennyt ajamaan yli 500 000km:ä aina Afrikkaa, Islantia tai Uutta-Seelantia myöten, ei mieleeni ole koskaan tullut tehdä reissua paperinpalan tähden! Mikään ei ole potuttanut enempää, kun joskus olosuhteiden pakosta on joutunut ajamaan kiinnostavien kohteiden ohi tutustumatta niihin, saatikka saaden vielä itsemaksettavan diplomin moisesta!
Saamatta koskaan(olen esittänyt kysymyksen muuallakin) vastausta kysymykseeni, miksei näitä "unitestejä" tehdä suljetulla radalla, mietin joskus asiaa itsekseni.
Kuvitelkaahan 50 rautapersettä ajamassa yht'aikaa lyhyttä moottorirataa! Riskihän olisi äärimmäinen, kun koko jengi on koomassa tuntien kuluttua. Ei olisi turvallista ei, jos jokainen kanssaliikkuja on samassa "ei väsytä... ei väsytä... ei varmana väsytä-tilassa"!
Ehkä juuri tämän vuoksi edes ammattikuskit, suurilla ajoneuvoillaan, pyritään pitämään ajoaikalaeilla hereillä. Motoristien turvallisuudesta lainsäätäjä ei ole juuri koskaan ollutkaan kiinnostunut!
Re: Rautaperseajo 10000 mailia/10 päivää
Lähetetty: 24 Kesä 2009 12:56
Kirjoittaja MarkoJ
Ismo Vaara kirjoitti:Kuvitelkaahan 50 rautapersettä ajamassa yht'aikaa lyhyttä moottorirataa!
Ei IBA-tapahtuma, mutta jotain sinnepäin...
Eikös tuo ole vähän sitä, mitä tarkoitit?
Re: Rautaperseajo 10000 mailia/10 päivää
Lähetetty: 24 Kesä 2009 15:13
Kirjoittaja Ismo Vaara
Kyllä, kyllä, juuri näin. Turvallisuuden vuoksi samalla pyörällä ajaa kolme lääkärin tutkimaa, lisenssin omaavaa kuljettajaa, omilla vuoroillaan. Ei kukaan koko 24tuntia aja, saati 10 vuorokautta!
Joku turvallisuusraja se on kilpakuskeillakin!
Re: Rautaperseajo 10000 mailia/10 päivää
Lähetetty: 24 Kesä 2009 21:49
Kirjoittaja heikkihy
Tämän musertavan älyn ja ylittämättömän kokemuksen edessä on meidän rautaperseiden pakko vihdoin nöyrtyä ja hipsiä ruuvailemaan plakaatit pois mopojemme persuksista. Emmehän enää halua herättää mielipahaa ja pahennusta meitä fiksummissa. Sitten me kaikki 1000 onnetonta tunaria keräännymme Mäntsälän kirkolle kuulemaan pyhää sanaa siitä, miten jatkossa ajamme oikein, riittävän lyhyitä matkoja ja näin siis muita vaarantamatta. Kiitämme johdatuksesta.
Re: Rautaperseajo 10000 mailia/10 päivää
Lähetetty: 24 Kesä 2009 23:32
Kirjoittaja Teppo Ronkainen
Kirjoittele tänne vain. Näitä on mukava lukea.
Re: Rautaperseajo 10000 mailia/10 päivää
Lähetetty: 25 Kesä 2009 08:56
Kirjoittaja Ismo Vaara
heikkihy kirjoitti:Tämän musertavan älyn ja ylittämättömän kokemuksen edessä on meidän rautaperseiden pakko vihdoin nöyrtyä ja hipsiä ruuvailemaan plakaatit pois mopojemme persuksista. Emmehän enää halua herättää mielipahaa ja pahennusta meitä fiksummissa. Sitten me kaikki 1000 onnetonta tunaria keräännymme Mäntsälän kirkolle kuulemaan pyhää sanaa siitä, miten jatkossa ajamme oikein, riittävän lyhyitä matkoja ja näin siis muita vaarantamatta. Kiitämme johdatuksesta.
Aina tulee kaikkea muuta, paitsi vastaus siihen kysymykseen.
Siis: MIKSI YLEISEN LIIKENTEEN SEASSA?
Ehkä liikenne on "vastustaja" mikä on "voitettava" ajamalla?
PS: Tuo "meitä FIKSUMMISSA" särähtää korvaani. RP-hemmothan pitävät itseään muita fiksumpina vähätellessään kaikkia tutkimustuloksia ja säännöksiä väsymyksen sekä rasituksen vaikutuksesta ajokuntoon. Ei ne lääkärit ja tutkijat mitään tiedä. Se riittää kun hokee: "Ei väsytä, ei väsytä, ei höpönassu väsytä... USKOKAA, KUN MINÄ NIIN SANON!".
Re: Rautaperseajo 10000 mailia/10 päivää
Lähetetty: 25 Kesä 2009 12:50
Kirjoittaja Ismo Vaara
Jotta saataisiin tähän keskusteluun edes YKSI asiantuntija osallistumaan, pirautin itsekin moottoripyöräilevälle(F800 GS) liikennelääkäri Hannu Wallinheimolle.
Vaikka hän antoikin luvan käyttää lausuntoaan asiasta vapaasti, toivomus nöyrä oli, että työkiireestä huolimatta osallistuisi itse keskusteluun.
Jääkäämme mielenkiinnolla odottamaan!
Tutustuin Hannuun eduskunnan mp-kerhon retkellä Ruotsiin 2008 ja voin vakuuttaa, ettei mies ole tosiaankaan mikään turhasta niuhottaja!