K100RS -85 ensituntumasta kysymyksiä
K100RS -85 ensituntumasta kysymyksiä
Eilen tuli perheenjäseneksi otsikon speksien mukainen lentävä tiili.
Kilometrejä maltilliset n.140tkm.
Kyseistä pyörätyyppiä en juurikaan entuudestaan tunne, joten muutamia parin sadan kilometrin ensilenkillä ilmenneitä, kysymyksiä aiheuttaneita piirteitä ajattelin tarkistuttaa täällä.
Resonointi / jurina
Kone vetää ihan asiallisesti kiihdytyksissä ym, mutta tasakaasulla 80-90km/h 5-vaihteella ajettaessa muuten niin vetreän oloinen tuntuma muuttuu omituisen resonointi / lievän jurinaäänen myötä jotenkin hengettömän oloiseksi. En tiedä johtuuko se tuosta omituisesta äänestä, joka ilmenee juuri tuolla ajonopeusvälillä.
Joku mainitsi jossain toisessa viestiketjussa PA-paluuventtiilin resonoinnista, mutta liekö tuo sama.
Tasakaasulla ajettaessa ajoittaista puutumista
Kun ajaa tasakaasulla, tuntuu kuin puhdas ja tasainen veto ikään kuin aaltoilisi hienoisen puutumisen ja puhtaan vedon välillä. Tämä vaikuttaa tapahtuvan selkeämmin suuremmilla nopeuksilla. Mitättömältä tuntuva asia, mutta jossain määrin häiritsevä. Onko mitään ajatusta mikä moista voisi aiheuttaa.
Suuremmat nopeudet / öljyvuotoa
Hetken matkaa reippaammin ajettaessa (n.30km matka ja saman verran kovempaa kun laki sallii) tuli pysähdyttyä ikävää katkua takafillarin edestä, äänenvaimentimen päältä, jossa kuumalla putkella kärysi tuoreen oloista öljyä. Saman matkan aikana oli pientä öljyroisketta päässyt jotain kautta lentämään pieninä pisaroina oikean puolen peiliin (jota ihmettelin suuresti).
Moottorin lämpötilan merkkivalo
Virrat päälle kytkettäessä kyseinen merkkivalo on pimeänä. Kaupunkiajossa flekti alkaa pyöriä ihan ok, joten ilmeisesti jäähdytys ainakin pelaa. Löytyykö jäähdytysnesteen lämpötila-anturi jostain kohtuu helposta paikasta (ilman purkamista) jotta voisi testata valon kunnon maadottamalla piuha. Vai onko ko oire esiaste mittaristo-ongelmasta ?
Etuiskunvaimennus
Etupää tuntuu yksin ajettaessa vähän "huteralta" ja jarrutuksissa niiaa aika paljon. Vaikuttaa siis melko löysältä. Tosin kaksipäällä ajaessa tuntuma paranee hieman, mutta ilmeisesti öljyt kannattaisi ainakin vaihtaa, mutta miten on jousien laita?
Näistä siis jos saisi jotain tietoa mitkä on mahdollisesti vikoja tai mitkä ominaisuuksia, sekä parannuskeinoja / vinkkejä.
Kilometrejä maltilliset n.140tkm.
Kyseistä pyörätyyppiä en juurikaan entuudestaan tunne, joten muutamia parin sadan kilometrin ensilenkillä ilmenneitä, kysymyksiä aiheuttaneita piirteitä ajattelin tarkistuttaa täällä.
Resonointi / jurina
Kone vetää ihan asiallisesti kiihdytyksissä ym, mutta tasakaasulla 80-90km/h 5-vaihteella ajettaessa muuten niin vetreän oloinen tuntuma muuttuu omituisen resonointi / lievän jurinaäänen myötä jotenkin hengettömän oloiseksi. En tiedä johtuuko se tuosta omituisesta äänestä, joka ilmenee juuri tuolla ajonopeusvälillä.
Joku mainitsi jossain toisessa viestiketjussa PA-paluuventtiilin resonoinnista, mutta liekö tuo sama.
Tasakaasulla ajettaessa ajoittaista puutumista
Kun ajaa tasakaasulla, tuntuu kuin puhdas ja tasainen veto ikään kuin aaltoilisi hienoisen puutumisen ja puhtaan vedon välillä. Tämä vaikuttaa tapahtuvan selkeämmin suuremmilla nopeuksilla. Mitättömältä tuntuva asia, mutta jossain määrin häiritsevä. Onko mitään ajatusta mikä moista voisi aiheuttaa.
Suuremmat nopeudet / öljyvuotoa
Hetken matkaa reippaammin ajettaessa (n.30km matka ja saman verran kovempaa kun laki sallii) tuli pysähdyttyä ikävää katkua takafillarin edestä, äänenvaimentimen päältä, jossa kuumalla putkella kärysi tuoreen oloista öljyä. Saman matkan aikana oli pientä öljyroisketta päässyt jotain kautta lentämään pieninä pisaroina oikean puolen peiliin (jota ihmettelin suuresti).
Moottorin lämpötilan merkkivalo
Virrat päälle kytkettäessä kyseinen merkkivalo on pimeänä. Kaupunkiajossa flekti alkaa pyöriä ihan ok, joten ilmeisesti jäähdytys ainakin pelaa. Löytyykö jäähdytysnesteen lämpötila-anturi jostain kohtuu helposta paikasta (ilman purkamista) jotta voisi testata valon kunnon maadottamalla piuha. Vai onko ko oire esiaste mittaristo-ongelmasta ?
Etuiskunvaimennus
Etupää tuntuu yksin ajettaessa vähän "huteralta" ja jarrutuksissa niiaa aika paljon. Vaikuttaa siis melko löysältä. Tosin kaksipäällä ajaessa tuntuma paranee hieman, mutta ilmeisesti öljyt kannattaisi ainakin vaihtaa, mutta miten on jousien laita?
Näistä siis jos saisi jotain tietoa mitkä on mahdollisesti vikoja tai mitkä ominaisuuksia, sekä parannuskeinoja / vinkkejä.
Re: K100RS -85 ensituntumasta kysymyksiä
Kokeilematta itse pyörää voisin todeta että ensimmäisenä kannattaa tarkastaa/vaihtaa ilmansuodatin ja vaihtaa polttoaineen suodatin. Tulpat kannattaa myös vaihtaa. Nämä eivät paljoa maksa ja voisin melkein arvata että näihin ei ole paljoa kiinnitetty huomiota onhan pyörä jo neljännesvuosisadan vanha. Sitten pyörän imusarja balanssiin ja seoksen säätö. Ruiskujärjestelmä on pyörässäsi idioottivarma mutta nuo pikkujutut on syytä tehdä muutaman vuoden välein.
Öljyvuodostakin on paha sanoa mitään näkemättä. Tuon ikäisessä on kuitenkin usein moottorin huohotusletku hapertunut ja se räkii ja roiskuttaa joskus hyvinkin näkyvästi ja mitä kovemmin ajaa sitä enemmän lehtää öljysumu. Se letku on lyhyt joka tulee koneen takapäästä ilmansuodattimen koteloon.
Katsopa peräöljyjen väri. Jos se on emulsionnäköistä vaaleata niin siinä on vettä seassa ja vaatii kumitötsän vaihdon vaihteiston ja kardaanitunnelin väliin. Sen vaihto ei ole iso homma mutta jos tilanne on pitkään ollut sellainen, vesi ja kosteus on ruostuttanut ja kuluttanut boorit ja se on ikävämpi homma.
Ota mittari auki ja katso ensin polttimoiden kunto.
Öljyvuodostakin on paha sanoa mitään näkemättä. Tuon ikäisessä on kuitenkin usein moottorin huohotusletku hapertunut ja se räkii ja roiskuttaa joskus hyvinkin näkyvästi ja mitä kovemmin ajaa sitä enemmän lehtää öljysumu. Se letku on lyhyt joka tulee koneen takapäästä ilmansuodattimen koteloon.
Katsopa peräöljyjen väri. Jos se on emulsionnäköistä vaaleata niin siinä on vettä seassa ja vaatii kumitötsän vaihdon vaihteiston ja kardaanitunnelin väliin. Sen vaihto ei ole iso homma mutta jos tilanne on pitkään ollut sellainen, vesi ja kosteus on ruostuttanut ja kuluttanut boorit ja se on ikävämpi homma.
Ota mittari auki ja katso ensin polttimoiden kunto.
Re: K100RS -85 ensituntumasta kysymyksiä
Kiitos vinkeistä, nuo peruspalikat (tulpat,suodattimet) onkin tarkoitus vaihtaa hetimiten.
Tänään tuli n.400km lisää ajoa ja ensimmäinen tosi sekalaisen ajon kulutuslukemakin tuli laskettua:
6,36 ltr/100km joka oli itse asiassa odotettua enemmän, mutta 70% ajosta 1½-päällä (eli kuski + jälkikasvu) ja ilman mitään pisaralla pisimmälle ajatusta.
Tuo polttoaineen väheneminen / bensavalon toiminta aiheuttaa myös hämmennystä.
Valo syttyy käynnistettäessä ja palaa hetken. Kuitenkaan se ei syty kun pa alkaa lähennellä loppuaan, tai ainakin meno alkaa hyytyä sekä ontua ja kun kylmä hiki otsalla ajaa tankille, menee sinne se noin 20ltr (eikö se 22ltr ollut se tankin koko?).
Missä vaiheessa tuon bensavalon pitäisi oikein syttyä ?
Olikohan tuohon jotain hyvää ohjeen tynkää helposti saatavilla?kaliffi kirjoitti: Sitten pyörän imusarja balanssiin ja seoksen säätö.
Tänään tuli n.400km lisää ajoa ja ensimmäinen tosi sekalaisen ajon kulutuslukemakin tuli laskettua:
6,36 ltr/100km joka oli itse asiassa odotettua enemmän, mutta 70% ajosta 1½-päällä (eli kuski + jälkikasvu) ja ilman mitään pisaralla pisimmälle ajatusta.
Tuo polttoaineen väheneminen / bensavalon toiminta aiheuttaa myös hämmennystä.
Valo syttyy käynnistettäessä ja palaa hetken. Kuitenkaan se ei syty kun pa alkaa lähennellä loppuaan, tai ainakin meno alkaa hyytyä sekä ontua ja kun kylmä hiki otsalla ajaa tankille, menee sinne se noin 20ltr (eikö se 22ltr ollut se tankin koko?).
Missä vaiheessa tuon bensavalon pitäisi oikein syttyä ?
Re: K100RS -85 ensituntumasta kysymyksiä
Siinä on kaksi pa-varoitusvaloa. 7 litran ja 4 litran kohdalla. Vaikuttaa että pa-määrän anturi on sökö. Tankkiin ei mahdu 22 litraa. Jos 20 litraa jos sinne saa, tankki on todella kuiva. Polttoaineen kulutus vaikuttaa isolta. Normaaliajolla K 100 menee viiden pintaan.
Re: K100RS -85 ensituntumasta kysymyksiä
Haynes kertoo vapaasti käännettynä näin:KAJa kirjoitti:Olikohan tuohon jotain hyvää ohjeen tynkää helposti saatavilla?
Herr Ingenieur on Tehtaalla säätänyt läpät tarkalleen oikeaan asentoon, eikä niitä pidä untermenschien mennä räpeltämään.
Jos kuitenkin säätämisen himo kasvaa sietämättömiin mittasuchteisiin, voi jonkin tarkan mittarin avustuksella koettaa schäätää ohivirtausruuvien asentoja ja vasta sitten turvautua merkkihuollon apuun.
Itse rakentelin ko. mittarin letkuista, parista T-liittimestä ja ylijäämämoottoriöljystä.
Alipaine mittarille saadaan ohivirtausruuvien vieressä olevista nipoista (joista omassani yhden tulppa oli riekaleina ja neloselta lähtevä letku halki, saa nähdä, miten noiden korjaus jo vaikuttaa käyntiin?)
Tarkoitus on ilmakuplien poistuttua tuota viritystä kokeilla, siitä lisää myöhemmin...
Oma K100, ilman RS-katteita siis, vie 1½ päällä ajellessa sen ~5l/100km.KAJa kirjoitti:6,36 ltr/100km joka oli itse asiassa odotettua enemmän, mutta 70% ajosta 1½-päällä (eli kuski + jälkikasvu) ja ilman mitään pisaralla pisimmälle ajatusta.
Tosin saman se ottaa ihan yksinkin ajellessa, eli kulutusheitto tuosta menee mittaustoleransseihin kirkkaasti.
Itsellä myös valot palavat jos niitä huvittaa. Yleensä ei huvita.KAJa kirjoitti:Tuo polttoaineen väheneminen / bensavalon toiminta aiheuttaa myös hämmennystä.
Trippimittari nollille aina tankatessa ja ~250km jälkeen tankille.
En ole koskaan saanut lähellekään 20 litraa tankkiin, en vaikka korkista katsoen kuivahkolta on näyttänyt. Tosin koskaan ei ole pyörä alkanut vielä bensan puutteessa nikottelemaankaan.
"Tuolla ajaa taas mies tuo kummallinen, väittää olevansa onnellinen
onkin sitä kukaties, yksinäinen mopomies
matkallaan..."
onkin sitä kukaties, yksinäinen mopomies
matkallaan..."
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: K100RS -85 ensituntumasta kysymyksiä
Jos tankkiin ei mahdu yli 20litraa bensaa, vika on paikaltaan poissaolevasta bensapumpusta. Se ei ole silloin riittävän matalalla ryystääkseen viimeiset bensat. Yleensä alkuperäinen kuminen pumpunjalka on muuttunut bitumiksi, suomibensan ansiosta, tankin pohjalle ja se on korvattu huonosti istuvalla omavalmisteella.
Kunnossa olevan 100:n kulutus on n.5,5litraa satasella kotimaan rajoituksilla. Pienin mitattu kulutus mulla oli (uutena -85) tasan 4litraa tasaisella 80kmh vauhdilla.
[quote="kaliffi")Katsopa peräöljyjen väri. Jos se on emulsionnäköistä vaaleata niin siinä on vettä seassa ja vaatii kumitötsän vaihdon vaihteiston ja kardaanitunnelin väliin. [/quote]
Ei mene vesi kardaanitunnelin kautta perään. Menee vain, jos perän stefa olisi siitäkohtaa sökö. Boorituksen vuoksi kannattaa kumitötsä kuitenkin vaihtaa.
Ajoittainen hengettömyys saattaa johtua aiemmin mainitusta bensapumpunjalan sulamisesta bitumiksi ja joutuessa polttoainekiertoon tukkien paikkoja.
Kunnossa olevan 100:n kulutus on n.5,5litraa satasella kotimaan rajoituksilla. Pienin mitattu kulutus mulla oli (uutena -85) tasan 4litraa tasaisella 80kmh vauhdilla.
[quote="kaliffi")Katsopa peräöljyjen väri. Jos se on emulsionnäköistä vaaleata niin siinä on vettä seassa ja vaatii kumitötsän vaihdon vaihteiston ja kardaanitunnelin väliin. [/quote]
Ei mene vesi kardaanitunnelin kautta perään. Menee vain, jos perän stefa olisi siitäkohtaa sökö. Boorituksen vuoksi kannattaa kumitötsä kuitenkin vaihtaa.
Ajoittainen hengettömyys saattaa johtua aiemmin mainitusta bensapumpunjalan sulamisesta bitumiksi ja joutuessa polttoainekiertoon tukkien paikkoja.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: K100RS -85 ensituntumasta kysymyksiä
Tuosta en tiedä, mutta talvella laskin bensat poies (eipä ollut tuolloin vielä niitä itsestäänsulkeutuvia venttiilejä letkuissa), eikä silti yli kahta kymppiä mennyt. En varmaan "uskalla" laskea tarpeeksi täyteen tjsp...Ismo Vaara kirjoitti:Jos tankkiin ei mahdu yli 20litraa bensaa, vika on paikaltaan poissaolevasta bensapumpusta. Se ei ole silloin riittävän matalalla ryystääkseen viimeiset bensat.
Noniin, tuli sitten tuokin rakennelma kokeiltua, kas kun se säätämisen himo on luonnostaan aika korkealla. Biltemaan voi aina luottaa, eli siis siihen, etteivät sieltä ostetut vermeet ole toleranssien osalta siellä päinkään. Tälläkertaa ilmoitettu 5mm sisähalkaisija letkussa oli 6,5mm ja luonnollisesti siten väljä 5mm T-liittimiin. Tästä johtuen liitos falskasi ilmaa "mittariin" ja aiheutti ongelmia. Liiman avulla T-liittimet alkoivat pitämään ja mittaamaankin pääsi.MarkoJ kirjoitti:Tarkoitus on ilmakuplien poistuttua tuota viritystä kokeilla, siitä lisää myöhemmin...
Ykkösen (sattumalta se, jonka alipainenipan tulppa oli riekaleina?) alipaine oli reilusti pienempi kuin muiden ja kolmosen taas isompi kuin muiden, nestepylväiden ollessa ykkösen ja kolmosen välillä liki 40cm eri tasoilla. Kakkonen ja nelonen sitten olivat lähempänä toisiaan.
Ennen säätelyn aloittamista tein tussilla merkit ruuvien kantoihin, että tietäisi palauttaa lähtötilanteen, mikäli homma menisi totaalisesti munilleen.
Kappas vain: nestepylvääthän reagoivat ruuvien pyörittelyyn?
Hetkinen opettelua (kannattaa odotella rauhassa säädön vaikutusta, varsinkin näin hitaasti reagoivaa ainetta kuin moottoriöljyä käytettäessä...) ja tolpathan alkoivat olla enempi sinnepäin:
Tuohon tilanteeseen homman jätin ja tihkusadetta uhmaten testaamaan, oliko toimenpiteellä mitään vaikutusta.
Persdynon mukaan oli; moottori vetää tasaisemmin ja pirteyttä tuli huomattavasti lisää. Välille 3-6 tuhatta tuli tasaisuutta ihan selvästi havaittavasti.
Oliko tulos alipaineletkun korjaamisen ja uuden, pitävän, alipainenipan tulpan ansiota, vai vaikuttiko säätö? Jaa'a, siitähän sitä voitaisiinkin vääntää seuraavaksi?
"Tuolla ajaa taas mies tuo kummallinen, väittää olevansa onnellinen
onkin sitä kukaties, yksinäinen mopomies
matkallaan..."
onkin sitä kukaties, yksinäinen mopomies
matkallaan..."
Re: K100RS -85 ensituntumasta kysymyksiä
Kiitokset "värikkäästä" korjaamo-biblian lainauksesta.MarkoJ kirjoitti: Haynes kertoo vapaasti käännettynä näin:
Nämäkin hyviä pointteja jotka pitääkin tsekata kun pääsee tallille tutkimaan päristintä pintaa syvemmältä.MarkoJ kirjoitti: ohivirtausruuvien vieressä olevista nipoista (joista omassani yhden tulppa oli riekaleina ja neloselta lähtevä letku halki, saa nähdä, miten noiden korjaus jo vaikuttaa käyntiin?)
Olin itsekin kuullut huomattavasti järkevämmmistä kulutuslukemista, joten siksi tuo reilu 6 tuntui melko isolta. Itselläni tuossa on RT:n katteet + leveämpi stonga ja sivulaukut, vaikka RS virallisesti onkin.MarkoJ kirjoitti:Oma K100, ilman RS-katteita siis, vie 1½ päällä ajellessa sen ~5l/100km.KAJa kirjoitti:6,36 ltr/100km
Onko tästä nähtävillä ulkoisia merkkejä (pumppua irroittamatta) joiden pohjalta voisi diagnoosin vahvistaa tai hylätä.Ismo Vaara kirjoitti: Ajoittainen hengettömyys saattaa johtua aiemmin mainitusta bensapumpunjalan sulamisesta bitumiksi ja joutuessa polttoainekiertoon tukkien paikkoja.
Pitää tosiaan käydä tutkimassa paikkoja tallilla ajan kanssa nyt kun hyviä vinkkejä mahdollisista ongelmakohdista on tullut näinkin laajalti esille.
PA-määräanturi on todennäköisesti sökö, joten se pitänee vaihtaa korjatahan sitä ei pysty (Haynesin juuri ladanneena ja vähän siitä luntanneena).
Nyt tietysti pitää newbienä kysyä myös järkeviä hankintapaikkoja varaosien suhteen? Eli mistä tämän ikäisten palikoita varmimmin saa kohtuulliseen hintaan (Suomesta... mieluiten pääkaupunkiseudun ympäristöstä) ?
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: K100RS -85 ensituntumasta kysymyksiä
Jos tankin pohjalta löytyy mustaa mönjää homma on ilmeinen.KAJa kirjoitti:Onko tästä nähtävillä ulkoisia merkkejä (pumppua irroittamatta) joiden pohjalta voisi diagnoosin vahvistaa tai hylätä.Ismo Vaara kirjoitti:Ajoittainen hengettömyys saattaa johtua aiemmin mainitusta bensapumpunjalan sulamisesta bitumiksi ja joutuessa polttoainekiertoon tukkien paikkoja.
Pumpun irroitus on helppo juttu. Bensakorkki veks, pumppu on painamalla "klipsien" varassa paikoillaan.
Jos hyvin käy, bitumia on vain tankissa ja pumpun "esisuodatinsihdissä".
Siis jos yleensä on.
Myös pumpun huohotusletku saattaa sulaa "maailman puhtainpaan suomalaiseen bensaan"!!
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: K100RS -85 ensituntumasta kysymyksiä
Ok, eli lisää kohtia tarkastuslistaan.Ismo Vaara kirjoitti:Jos tankin pohjalta löytyy mustaa mönjää homma on ilmeinen.
Kuulin myös että bensapaineen vaihtelu saattaa aiheutta tuota vedon aaltoilua. Tuolloin kai pumppu alkaisi olla kaputt vai hoidetaako paineensäätö jossain toisaalla. Olisiko tähän väittämään mahdollista lisätietoa?
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: K100RS -85 ensituntumasta kysymyksiä
Paineensäätöventtiili ei ole pumpussa, vaan koneen päällä pirun pahassa paikassa. Seuraat vaan bensaletkua ruiskusuuttimien bensansyöttöpalikan takapäästä, niin seuraavana on peinevena.KAJa kirjoitti:Ok, eli lisää kohtia tarkastuslistaan.Ismo Vaara kirjoitti:Jos tankin pohjalta löytyy mustaa mönjää homma on ilmeinen.
Kuulin myös että bensapaineen vaihtelu saattaa aiheutta tuota vedon aaltoilua. Tuolloin kai pumppu alkaisi olla kaputt vai hoidetaako paineensäätö jossain toisaalla. Olisiko tähän väittämään mahdollista lisätietoa?
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: K100RS -85 ensituntumasta kysymyksiä
Eilen tuli tutkailtua Bimmua tallilla vähän intensiivisemmin.
Tulpat vaihdoin, vaikka edelliset näyttivät ihan hyviltä ja oikean värisiltäkin. Mitään hälyyttävää tai edes tuumailtavaa ei niistä herunut. Uudet NGK:t edellisten samanmerkkisten tilalle.
Ilmansuodatin oli tosi likainen, en tiedä milloin on viimeksi vaihdettu, mutta roskaa oli. Sen vaihto oli siis enenmmän kuin tarpeen. Työnä sen vaihto oli kettumaisempi kun mitä aluksi kuvittelin. Muutama ärräpää meinasi päästä ennen kuin suodatinkotelo oli osina kädessä.
Alipaineita ei päästy mittaamaan, kun kovin odotuksin odoteltiin kaverilta mittaria lainaan ja sen saavuttua todettiin se rikkinäiseksi joten mittaukset jäivät tekemättä.
Alipaineletkut olivat pääpiirteittäin kohtuullisia, joten illan operaatioissa jo siihen asti palaneen ajan takia en lähtenyt niitä uusimaan. Myös huohottimen letku näytti ehyeltä, joskin hieman "hikeentyneeltä" (öljyisen nuhjun peittämältä). Pitänee ottaa se jokukerta lapaseen ja tutkia tarkemmin.
Tankin mönjiä ja mittariston polttimoita en tuossa sessiossa tutkinut, joten ne tuonnemmaksi.
Ajossa tehdyt toimenpiteet (tulpat + suodatin) ei tehneet oikeastaan mitään muutoksia.
Tulpat vaihdoin, vaikka edelliset näyttivät ihan hyviltä ja oikean värisiltäkin. Mitään hälyyttävää tai edes tuumailtavaa ei niistä herunut. Uudet NGK:t edellisten samanmerkkisten tilalle.
Ilmansuodatin oli tosi likainen, en tiedä milloin on viimeksi vaihdettu, mutta roskaa oli. Sen vaihto oli siis enenmmän kuin tarpeen. Työnä sen vaihto oli kettumaisempi kun mitä aluksi kuvittelin. Muutama ärräpää meinasi päästä ennen kuin suodatinkotelo oli osina kädessä.
Alipaineita ei päästy mittaamaan, kun kovin odotuksin odoteltiin kaverilta mittaria lainaan ja sen saavuttua todettiin se rikkinäiseksi joten mittaukset jäivät tekemättä.
Alipaineletkut olivat pääpiirteittäin kohtuullisia, joten illan operaatioissa jo siihen asti palaneen ajan takia en lähtenyt niitä uusimaan. Myös huohottimen letku näytti ehyeltä, joskin hieman "hikeentyneeltä" (öljyisen nuhjun peittämältä). Pitänee ottaa se jokukerta lapaseen ja tutkia tarkemmin.
Tankin mönjiä ja mittariston polttimoita en tuossa sessiossa tutkinut, joten ne tuonnemmaksi.
Ajossa tehdyt toimenpiteet (tulpat + suodatin) ei tehneet oikeastaan mitään muutoksia.
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: K100RS -85 ensituntumasta kysymyksiä
Miksi suodatinkotelo piti irroittaa ja purkaa osiin? Elementtihän lähtee nätisti irti sivulle suodatinkotelon puolikkaiden välistä. Klipsit vaan auki, zap! Tai tietysti RS:ssä katteen sisäpaneli ekaks veke.KAJa kirjoitti: Muutama ärräpää meinasi päästä ennen kuin suodatinkotelo oli osina kädessä.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: K100RS -85 ensituntumasta kysymyksiä
Huomasin sen sitten kun palikka oli osina kädessä.Ismo Vaara kirjoitti:Miksi suodatinkotelo piti irroittaa ja purkaa osiin? Elementtihän lähtee nätisti irti sivulle suodatinkotelon puolikkaiden välistä. Klipsit vaan auki, zap! Tai tietysti RS:ssä katteen sisäpaneli ekaks veke.
Tosin puolustukseksi sanottakoon, että elementti oli tarttunut kiinni ylempään puolikkaaseen eikä irronnut yläosaa nostaessa... (meriselitys ).
Viikonloppuna ajettiin taas vähän pidempää settiä. Juhannuslauantain länsirannikon kierros lähtöpaikkana klo 15:00 oli vanha Myllylammen Shell, siitä Somero-Koski TL-Marttila-Aura-Vahto-Masku-Nousiainen-Vehmaa-Lokalahti-Uusikaupunki-Pyhäranta-Rauma-Eura-Yläne-Oripää-Loimaa-Ypäjä-Forssa ja kakkostietä takasin (klo 22:30 ja ajoa n.500km).
Nyt kulutuslukema oli ensitankillisella maltilliset 5,6ltr/100km.
Kolme kertaa reitin aikana käynti muuttui joksikin ajaksi oudon röpöttäväksi. Aivan kuin yksi pytty olisi joko sytyttänyt huonosti / saanut huonosti bensaa / ilmavuotoa tms.. Tulpat vaihdoin juuri ja kaikkien päässä kierteillä oleva (SAE)nippa tuli jokaisesta kiristettyä (edellisissä oli muutamassa melko löysällä) eli niissä ei luulisi vika piilevän.
Oire oli hämmentävä, röpöttäessä takana ajavat eivät havainneet mitään erikoista (ei savua tai pölähdyksiä tai mitään), kaasun lisäys lisäsi vetoa, joka vaihteli epäsäännöllisesti puhtaan ja röpöttävän välillä, kunnes oire poistui. Ensimmäiset kaksi röpötyskertaa olivat melko lyhyitä, puolisen kilometriä, mutta kolmannella röpötyskerralla oire kesti n.3-5km ja ehti jo peläyttää jäävän pysyväksi.
Kuitenkin sen mentyä ohi, loppumatkalla (n.250km) oire ei uusiutunut enää.
Edelleen siis tarkistamatta ne tankin mönjät, läppien synkat ja pa-suodinkin on vielä vaihtamatta.
Jos nyt viikolla ehtisi taas vähän tutkaista pintaa syvemmältä kun viikonloppuna olisi taas tarkoitus heittää n. 400-500km testiajo.
- Teppo Ronkainen
- Viestit: 99
- Liittynyt: 27 Marras 2008 16:44
- Moottoripyörän malli: R1100S
- Paikkakunta: Kajaani
Re: K100RS -85 ensituntumasta kysymyksiä
Kakkosautosta levisi pari viikkoa sitten puola ja oireet olivat samankaltaiset ennen kuolemaa. Autossa kolmospytyn tulpanjohto oli lyönyt läpi, hajosi ja tappoi puolan.