Sivu 1/1
Käynti häirikkö
Lähetetty: 13 Heinä 2009 15:08
Kirjoittaja Mikki
-Kylmänä R100GS -88 toimii hienosti. Mutta (joskus) kuumana alkaa nostamaan tyhjäkäyntikierroksia huimasti, 3000...4000 kieppeillä oon sit jo sammuttanu mopon tappokytkimestä, kun en raatsi enempää (liikennevaloissa;) huudattaa.
-Muuten se pelittää oikein hienosti ja kulutuskin on ½ litraa/100km pienempi kun tuossa uudemmassa! Liekö uudempi vielä sisäänajossa (-92)?
-Eka tuli mieleen että vaijerit/ läpät ne vaan jumittaa, no ei. Sit olin varma että kaasarin kumit vuotaa, no ne näyttikin niin huonoilta että vaihdoin: Ei auta.
-Sumutin mopon käydessä jarrukleaneriä ylt'ympäri kaasareihin ja kumikurkkuihin: Eipä tuntuisi olevan vuotoja...
-Mistäs seuraavaksi...
-Voiko kulunut (140000km ajettu) neulaventtiili jäädä jotenkin jumiin: Vaikka läpät olisikin kiinni, niin pääsuutin ei sulkeudu? Luulisi sen tärinässä kyllä löytävän paikkansa ja sulkeutuvan, mutta kun kierrokset vaan nousee hitaasti aina ylemmäs ja ylemmäs, se kertoisi, vai kertooko, että lähes tulviva kaasari nostaa kierroksia? Vai mitä sanoo viisaammat?
Re: Käynti häirikkö
Lähetetty: 13 Heinä 2009 17:51
Kirjoittaja Ismo Vaara
Aaseento! Kaasarit: pura, puhdista, kokoa ja säädä, omaan tahtiin. Lepo! TOIMIKAA!
Jollei paineilmalla ja metallilangalla kaivaen röörit puhdistu, niin sitten ultraäänipesuun.
Puhtaat kaasarit vakiosäätöihin... pakko toimia...
Onko kansien metallikurkut varmasti kierteillään kiinni kansissa?
Re: Käynti häirikkö
Lähetetty: 13 Heinä 2009 21:22
Kirjoittaja Mikki
On tiukassa on. Niitä ensimmäisenä koetin kiertää.
Näin seuraavaksi aattelinkin, pitää purkaa, kunhan ehtii...
Onpa onneksi toi toinen, niin ei tartte lomalla ruveta huolto-hommiin
Re: Käynti häirikkö
Lähetetty: 19 Heinä 2009 21:01
Kirjoittaja Jokke
Ihan sama ongelma ollut r100rs 1983.
Putsasin kaasuttimet ja vaihdoin niihin kaikki kuluvat osat; ei vieläkään minkkäännäköistä tyhjäkäyntiä. Sitten ostin Saksan e-baystä uuden (tai siis vähän käytetyn) sytytyskanisterin, heitin paikoilleen ja kas - tyhjäkäynti palasi. (Pyörä tosin paukauttelee vielä kun sytytys on vain silmämääräisesti säädetty ja kuluttaakin vain 4,5 l sadalla. Pientä säätöä siis vielä tarvitaan.) Siellä sytytyspurkin sisällä (nokka-akselin päässä siis) on tämä mekaaninen sytytysennakon keskipakoisvoimalla toimiva säädin. Tämä menee ennen pitkää jumiin ja lyö heti täyden ennakon päälle, siitä korkeat tyhjäkäyntikierrokset. (Kai sen korjatakin voi, mutta talvella sitten..)
Re: Käynti häirikkö
Lähetetty: 20 Heinä 2009 21:17
Kirjoittaja Mikki
Mielen kiintoista, luulin sen
"kanisterin" olevan ikuisen, kuten uuden BMW:n perä
En tosiaankaan ole vielä koskenut kaasareihin, ainut mitä tein, on että poistin vakuutuksesta, kattellaan sitten joskus...
Mutta pienelläpä sun Bemu kulkee, mulla noi tonniset vie jotakin 5,5 (-88) ja 6,5 (-92) väliltä.
Re: Käynti häirikkö
Lähetetty: 21 Heinä 2009 10:38
Kirjoittaja Jokke
Pienellä menee juu, mutta kuten sanottu, säätöjä täytyy vielä hakea. (Voiko sytytyksen myöhäisyys tosiaan vaikuttaa noin paljon bensan kulutukseen? Viime kesänä menikin sitten n. 6,5 litraa sadalla.)
Toinen vaihtoehto olisi tietysti jonkunlaisen tarvike sähkösytytyksen asennus Boyer etc., mutta nämä taitaa olle useimmat tarkoitettu kärjelisten systeemien korvaajiksi. Uusi kanisteri maksaa Rabenbauerilla muistaakseni 398€.
Re: Käynti häirikkö
Lähetetty: 21 Heinä 2009 14:52
Kirjoittaja Ismo Vaara
Epäilen kyllä suuresti "syttykanisterin" vikaa tässä asiassa, mutta mene ja tiedä...?
2v-boxerin kärjetön sytkä on varmasti mp-maailman varmin laite(kärkien jälkeen)!
Boyerit, piranhat yms. revin aina irti ja kärjet takaisin, jos niitä on sattunut pyörien mukana tulemaan. Ei kai kukaan järkevä ihminen laita Brittien sähkövehkeitä Boshien tilalle!?
Strobolla mitaten saa helposti tutkittua toimiiko ennakonsäätö oikein. Halpoja stroboskooppejakin on nykyään halpamyymälät pullollaan.
Re: Käynti häirikkö
Lähetetty: 24 Heinä 2009 17:39
Kirjoittaja Mikki
Viä on kaasarit putsimatta, mutta voi joutua piankin hommiin, kun ton uudemman "Kekkulin" veropäätös tuntuu vaan viipyvän ja väliaikainen 3kk ajolupa päättyy maanantaina!
Re: Käynti häirikkö
Lähetetty: 27 Heinä 2009 07:07
Kirjoittaja Ismo Vaara
Mikki kirjoitti:Viä on kaasarit putsimatta, mutta voi joutua piankin hommiin, kun ton uudemman "Kekkulin" veropäätös tuntuu vaan viipyvän ja väliaikainen 3kk ajolupa päättyy maanantaina!
Ajolupaa voi anoa lisää, jos päätös viipyy.
Re: Käynti häirikkö
Lähetetty: 31 Tammi 2010 16:29
Kirjoittaja Mikki
Jep. Oli muuten vasen kaasari tosi törkynen, sellasta mustaa tököttiä, ettei neula päässyt kunnolla liikkumaan. Liekö vähän ajettu GSsäni alkanut huohottamaan, vai mistä moinen töhnä!
Mutta toinen mielenkiintoinen juttu: Mulla on kaksi samanlaista GSsää: Toinen ajettu 150000, toinen 50000, Satatuhatta ajettu vie vähemmän bensaa ja on
selvästi tehokkaamman tuntuinen, vaikka pyörissä ei pitäisi olla mitään eroa. Luulisi lisäksi enempi ajetun olevan jo menettänyt muutaman humman! Vai onko niin, että se on vain tiivistynyt
Tuossa kun putsailin vanhemman kaasareita, niin tarkastin samalla uudemman suuttimet: Merkinnöiltään olivat samat mutta vanhan tyhjäkäynti suutin oli porattu isommaksi ensimmäisiin sivureikiin asti. Voisiko suurempi tyhjäkäyntisuutin vaikuttaa kaasuun vastaamisen?
Re: Käynti häirikkö
Lähetetty: 31 Tammi 2010 18:05
Kirjoittaja Ismo Vaara
Vaihda suuttimet ristiin ja kokeile johtuuko tehot niistä.
Huohotusöljy keräätyy yleensä luistin sisälle ja kalvon päälle, mistä bensa ei sitä pääse huuhtelemaan. Mönjä saattaa olla myös väkevöitynyttä vanhaa bensaa, joka voi jopa sulattaa uimurikohojen styroksia.
Re: Käynti häirikkö
Lähetetty: 31 Tammi 2010 19:12
Kirjoittaja Mikki
Joo, vaihtaa aattelin, mutta vasta keväällä kun tuo toinen tulee ajoon.
Yllättävää vaan jos se voisi vaikuttaa niin paljon.