K 1200 LT jarruvalot päällä lähes jatkuvasti
K 1200 LT jarruvalot päällä lähes jatkuvasti
Mistähän johtuu , kun jarruvalot jää päälle, vaikka virratkin katkaisee? Lähtevät pois vasta pitkäaikaisen jarrujen rämpsyttelyjen jälkeen (virta päällä). Vaihdoin jarrupalat ja nesteet eikä sekään auttanut.
-
- Viestit: 341
- Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
- Moottoripyörän malli: K 1200 LT
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: K 1200 LT jarruvalot päällä lähes jatkuvasti
No tuo on omituista, että jäävät päälle vielä virran katkaisunkin jälkeen...
Itsellä on käsijarrukahvan mikrokytkin mennyt sellaiseksi, että ei kaikin ajoin vapauta jarruvaloja palamasta. Ongelma tuli esiin siinä kun sähköinen keskituki ei toiminut. (Se ei toimi, jos jarrut on päällä, vaihde päällä sivutiki alhaalla jne)
Kauan kesti, ennenkuin älysin tuo keskituen toimimattomuuden johtuvan käsijarrun mikrokytkimestä (eli siis päälle jäävistä jarruvaloista).
Jarrupaloilla tai jarrunesteillä ei sinällään pitäisi olla mitään tekemistä jarruvalojen kanssa. Ne syttyvät vain joko jalkapolkimen tai käsikahvan mikrokytkimistä. Mutta että jäävät päälle kun virran katkaisee haisee kyllä erikoiselta...Eihän pyöräsi sähköjä ole "modattu"?
t. pozo
Itsellä on käsijarrukahvan mikrokytkin mennyt sellaiseksi, että ei kaikin ajoin vapauta jarruvaloja palamasta. Ongelma tuli esiin siinä kun sähköinen keskituki ei toiminut. (Se ei toimi, jos jarrut on päällä, vaihde päällä sivutiki alhaalla jne)
Kauan kesti, ennenkuin älysin tuo keskituen toimimattomuuden johtuvan käsijarrun mikrokytkimestä (eli siis päälle jäävistä jarruvaloista).
Jarrupaloilla tai jarrunesteillä ei sinällään pitäisi olla mitään tekemistä jarruvalojen kanssa. Ne syttyvät vain joko jalkapolkimen tai käsikahvan mikrokytkimistä. Mutta että jäävät päälle kun virran katkaisee haisee kyllä erikoiselta...Eihän pyöräsi sähköjä ole "modattu"?
t. pozo
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Re: K 1200 LT jarruvalot päällä lähes jatkuvasti
Kiitos vastauksestasi! Sähköjä ei ole modattu ainakaan minun toimesta, mutta mitä huollossa on tehty - en voi tietää. Soitettuani huoltoon (TR-pyörä/Turku) sain vastaukseksi, että heillä on yksi samanlainen tapaus eivätkä ole löytäneet vielä syytä vikaan (ei vikaa mikrokytkimessä eikä releessä), siksi pistin asian Foorumiin. Kaiken huippu on se, että otin akun johdotkin irti ja kun kytkin akun takaisin jarruvalot syttyivät saman tien.
Rane
Rane
-
- Viestit: 341
- Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
- Moottoripyörän malli: K 1200 LT
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: K 1200 LT jarruvalot päällä lähes jatkuvasti
Katselin juuri LT:n sähkökaaviota (tämä on siis 99-03 mallien kaavio) ja se, että jarruvalot palavat heti kun vain akun kytkee kiinni ja virta-avain on nollassa, tuntuu kyllä mahdottomalta jos "mikrokytkimissä eikä releessä ole vikaa" - eikä sähköjä ole modattu.
Nimittäin, jarruvalojen ohjaus menee seuraavasti:
Virtalukolta menee syöttö yhdelle sulakerasioista (rasia ykkönen, mikä se nyt noista vanhemman pyörän kolmesta onkaan..) , jolle siis tule sähkö vain virta-avaimen ollessa käännettynä päälleasentoon. Sulakerasian sulakkeelta F1 lähtee vihreä/musta +12V (ohjausvirta), joka menee sekä käsi- että jalkajarrun mikrokytkimille, jotka siis ovat normaalisti auki. Kun jompaa kumpaa jarrua painetaan, sulkeutuu mikron kärki ja tuo +12V jatkaa eteenpäin jarruvalon ohjausreleen kelalle, joka vetää. Tuon releen työvirta tulee tuolla aiemmin mainitun sulakerasian sulakkeelta F3 ja kun siis kela on vetänyt, kulkee tuo työvirta sitten releen kärkien läpi harmaa/keltaista johtoa myöten jarruvalolle.
Tuollainen vika on pakko vaan metsästää esiin johdotusta seuraamalla.
Minkäs vuotisesta pyörästä on kyse? Pannaan kyselyä Amerikan LT-foorumille, sieltä voi muutaman tuhannen LT-kuskin joukosta löytyä kohtalotoverikin.
t. pozo
Nimittäin, jarruvalojen ohjaus menee seuraavasti:
Virtalukolta menee syöttö yhdelle sulakerasioista (rasia ykkönen, mikä se nyt noista vanhemman pyörän kolmesta onkaan..) , jolle siis tule sähkö vain virta-avaimen ollessa käännettynä päälleasentoon. Sulakerasian sulakkeelta F1 lähtee vihreä/musta +12V (ohjausvirta), joka menee sekä käsi- että jalkajarrun mikrokytkimille, jotka siis ovat normaalisti auki. Kun jompaa kumpaa jarrua painetaan, sulkeutuu mikron kärki ja tuo +12V jatkaa eteenpäin jarruvalon ohjausreleen kelalle, joka vetää. Tuon releen työvirta tulee tuolla aiemmin mainitun sulakerasian sulakkeelta F3 ja kun siis kela on vetänyt, kulkee tuo työvirta sitten releen kärkien läpi harmaa/keltaista johtoa myöten jarruvalolle.
Tuollainen vika on pakko vaan metsästää esiin johdotusta seuraamalla.
Minkäs vuotisesta pyörästä on kyse? Pannaan kyselyä Amerikan LT-foorumille, sieltä voi muutaman tuhannen LT-kuskin joukosta löytyä kohtalotoverikin.
t. pozo
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Re: K 1200 LT jarruvalot päällä lähes jatkuvasti
Muistelen lukeneeni Jenkkien LT-foorumilta vastaavasta tapauksesta, jossa vika jäi jarruvaloireleeseen? Onhan tuossa sellainen? En ole tarkistanut...
Re: K 1200 LT jarruvalot päällä lähes jatkuvasti
Kiitos Pozo aktiivisuudestasi!
Pyörä on mallia -99 ja vilkun rele siinä on kuten jo aiemmin mainitsin. Miksi en ole vielä lähtenyt johdotuksia seuraamaan johtuu ,kuorien purkamisen suuresta työmäärästä ja tuloksen epävarmuudesta.
terv. Rane
Pyörä on mallia -99 ja vilkun rele siinä on kuten jo aiemmin mainitsin. Miksi en ole vielä lähtenyt johdotuksia seuraamaan johtuu ,kuorien purkamisen suuresta työmäärästä ja tuloksen epävarmuudesta.
terv. Rane
-
- Viestit: 341
- Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
- Moottoripyörän malli: K 1200 LT
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: K 1200 LT jarruvalot päällä lähes jatkuvasti
Niin, vilkun rele siinä pyörässäsi on varmasti, mutta niin siinä on myös oma rele jarruvalolle. Käsittääkseni se sijaitsee siellä "pääsähkökeskuksessa" eli tankin alla olevassa muovilaatikossa muutaman muun releen seurana. Tästä en kuitenkaan ole ihan satavarma, sillä tuo kytkentäohjeen kuva on todella epäselvä...
Jos haluat, että haetaan apuja rapakon takaa, niin anna vielä tarkka kuvaus oireista. Eli ovatko jarruvalot päällä koko ajan vai pelaavatko ajoittain kuten pitää? Jos sammutat pyörän ja jarruvalot yhä palavat, mitä sitten teet? Irroitat akun? Rämpytät jarrupoljinta / kahvaa vai mitä?
Olen melko varma, että jollakin on voinut käydä samoin.
t. pozo
Jos haluat, että haetaan apuja rapakon takaa, niin anna vielä tarkka kuvaus oireista. Eli ovatko jarruvalot päällä koko ajan vai pelaavatko ajoittain kuten pitää? Jos sammutat pyörän ja jarruvalot yhä palavat, mitä sitten teet? Irroitat akun? Rämpytät jarrupoljinta / kahvaa vai mitä?
Olen melko varma, että jollakin on voinut käydä samoin.
t. pozo
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Re: K 1200 LT jarruvalot päällä lähes jatkuvasti
No niinpä!
Otin sitten ja purin mopon kappaleiksi eilen ja kasasin takaisin. Jarruvalot alkoivat toimia normaalisti, kun irroitin releen ja kolistelin sitä hetken. Uskon kuitenkin syyn olleen jonkin muun kuin releen, sillä tärinäähän se on kokenut ajossakin, mutta 'so far so good'. Hapettumia ei löytynyt mistään, mutta jotkin johtoniput olivat olleet hieman puristuksissa. Toivotaan, etten joudu piakkoin tekemmään samaa temppua, sillä työ kesti koko päivän näin ensikertalaiselta, vaikka teinkin kaiken englanninkielisen ohjekirjan avustuksella tai ehkäpä juuri siksi (tuli riisutuksi liikaakin). Testailin jarruvaloa ainakin sata kertaa ja se pelitti kuin uusi ilman ongelmia.
Kiitos Pozo vaivannäöstäsi!
Taasen hymyilevä motoristi
Rane
Otin sitten ja purin mopon kappaleiksi eilen ja kasasin takaisin. Jarruvalot alkoivat toimia normaalisti, kun irroitin releen ja kolistelin sitä hetken. Uskon kuitenkin syyn olleen jonkin muun kuin releen, sillä tärinäähän se on kokenut ajossakin, mutta 'so far so good'. Hapettumia ei löytynyt mistään, mutta jotkin johtoniput olivat olleet hieman puristuksissa. Toivotaan, etten joudu piakkoin tekemmään samaa temppua, sillä työ kesti koko päivän näin ensikertalaiselta, vaikka teinkin kaiken englanninkielisen ohjekirjan avustuksella tai ehkäpä juuri siksi (tuli riisutuksi liikaakin). Testailin jarruvaloa ainakin sata kertaa ja se pelitti kuin uusi ilman ongelmia.
Kiitos Pozo vaivannäöstäsi!
Taasen hymyilevä motoristi
Rane
-
- Viestit: 341
- Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
- Moottoripyörän malli: K 1200 LT
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: K 1200 LT jarruvalot päällä lähes jatkuvasti
No hyvä kun pelittää!
Aina tuommoisen vian "korjauksen" jälkeen jää tosin vähän epävarma olo kun ei ihan satavarmasti osaa sanoa, mikä sen vian lopulta korjasi. Olihan se rele siellä sähkökeskuksessa vai kuinka?
t. pozo
Aina tuommoisen vian "korjauksen" jälkeen jää tosin vähän epävarma olo kun ei ihan satavarmasti osaa sanoa, mikä sen vian lopulta korjasi. Olihan se rele siellä sähkökeskuksessa vai kuinka?
t. pozo
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Re: K 1200 LT jarruvalot päällä lähes jatkuvasti
No moron!
Olen ollut vähän reissussa ja siksi vastaan vasta nyt, jotta kylläse rele oli siellä bensatankin alla sähköpääkeskuksessa. Ja mopo eikun pelittää!!!!!!!!!
Rane
Ps. Onkohan kulutuksessa jotain häikkää, kun sitä menee lähes neljä litraa sataselle??????
Olen ollut vähän reissussa ja siksi vastaan vasta nyt, jotta kylläse rele oli siellä bensatankin alla sähköpääkeskuksessa. Ja mopo eikun pelittää!!!!!!!!!
Rane
Ps. Onkohan kulutuksessa jotain häikkää, kun sitä menee lähes neljä litraa sataselle??????