Sivu 1/2

kylmäräminä!

Lähetetty: 23 Elo 2009 09:39
Kirjoittaja herra-59
Onko kylmänä rämisevä jakoketju ominaisuus k100:ssa vai vika?
Vaihdoin ketjun, laahaimet ja kiristimen. Ei muutosta.

bmwk100rs1989

Re: kylmäräminä!

Lähetetty: 23 Elo 2009 11:31
Kirjoittaja Ismo Vaara
Mistä päättelet äänen tulevan juuri jakoketjusta?

Re: kylmäräminä!

Lähetetty: 23 Elo 2009 18:11
Kirjoittaja bmw_aloittelija
herra-59 kirjoitti:Onko kylmänä rämisevä jakoketju ominaisuus k100:ssa vai vika?
Vaihdoin ketjun, laahaimet ja kiristimen. Ei muutosta.

bmwk100rs1989
Vastaus voisi löytyä täältä: http://www.ibmwr.org/ktech/timing-chain-rattle.shtml.

Itselläni oli kiusallinen ketjun ratina ja syy oli aivan sama, kuin ym. linkin artikkelissa. Hankin uuden kaarevan liuskan ja vaihdon jälkeen "ketjun rallatukset" loppuivat. Esiintyi erityisesti kylmänä.

HannuM

Re: kylmäräminä!

Lähetetty: 23 Elo 2009 21:10
Kirjoittaja herra-59
mikäli nyt yhtään ymmärsin, vai ymmärsinkö?
hydraulikiristimen ja moottorin rungon väliin tulee jonkinlainen muovinen venttiili, joka ylläpitää paineen kiristimessä??? ......... :roll:

Re: kylmäräminä!

Lähetetty: 23 Elo 2009 21:35
Kirjoittaja herra-59
ei, vaan kiristimen männän päässä on pieni reikä ,josta pieni määrä öljyä vuotaa voiteluaineeksi kaarelle. ja tätä reikää vasten venttiili puristuu pitäen riittävän paineen puristusmännässä :shock: ... vai miten se oli???

Re: kylmäräminä!

Lähetetty: 24 Elo 2009 07:36
Kirjoittaja ssutinen
herra-59 kirjoitti: Itselläni oli kiusallinen ketjun ratina ja syy oli aivan sama, kuin ym. linkin artikkelissa. Hankin uuden kaarevan liuskan ja vaihdon jälkeen "ketjun rallatukset" loppuivat. Esiintyi erityisesti kylmänä.
HannuM
Onke se tämännäköinen kaari?
http://www.kolumbus.fi/sepesusi/kuvia/k ... _kisko.jpg

§

Re: kylmäräminä!

Lähetetty: 24 Elo 2009 08:02
Kirjoittaja herra-59
Kuva

Re: kylmäräminä!

Lähetetty: 24 Elo 2009 08:04
Kirjoittaja herra-59

Re: kylmäräminä!

Lähetetty: 24 Elo 2009 08:07
Kirjoittaja herra-59
no, voi helkatti on tää vaikeeta.
Part No.10310

Re: kylmäräminä!

Lähetetty: 24 Elo 2009 10:47
Kirjoittaja bmw_aloittelija
herra-59 kirjoitti:no, voi helkatti on tää vaikeeta.
Part No.10310
Tässä kyseisessä osassa näkyy jotain sitkeätä massaa oleva paikka, johon ketjunkiristin sijoittuu. Kiristimessä oleva reikä, josta öljy purkautuu, on lähes aivan ko. massaosion reunassa ja paineella tuleva öljy murtaa sen, jolloin ketju ei enää kiristy tarpeeksi. Lienee jonkinlainen suunnittelukukkanen, ettei öljynpurkautumisreikää ole sijoitettu kiristimeen siten, että se kohdistuu 10310:n keskilinjalle. Kuten mainitsin, osan 10310 vaihtamalla ratinat loppuivat, mutta odotettavissa on, että jossain vaiheessa paloja massasta lähtee irti.

HannuM

Re: kylmäräminä!

Lähetetty: 24 Elo 2009 11:40
Kirjoittaja ssutinen
herra-59 kirjoitti:no, voi helkatti on tää vaikeeta.
Part No.10310
Kiitti, täytyypä tilata tuommonen, niin saa omankin k-satasen rulinat vaimennettua.

Asian sivusta:
En ole muihin moottoripyöräpiireihin perehtynyt mutta kyllä ainakin bemariporukassa tietoa löytyy ja sitä jaetaan auliisti – ihan sairaan hyvää sakkia!
Hienoa, että on kanttia olla myös reilu!

§

Re: kylmäräminä!

Lähetetty: 24 Elo 2009 17:27
Kirjoittaja bmw_aloittelija
Ismo Vaara kirjoitti:Mistä päättelet äänen tulevan juuri jakoketjusta?
Kuten Ismo aiheellisesti epäili ratinan lähdettä, on vaikea paikallistaa sitä juuri jakopäähän. Saattaahan se tulla esimerkiksi ulostuloakselin hammastuksesta. Itse avasin jakopään em. artikkelin luettuani ennen kuin hankin osia. Paljon avattavia ruuveja!!!

Hm

Re: kylmäräminä!

Lähetetty: 24 Elo 2009 22:40
Kirjoittaja herra-59
http://www.ibmwr.org/ktech/timing-chain-rattle.shtml.
ko. kirjoituksessa puhutaan täyssynteettisestä öljystä ja sen osuudesta kyseiseen ongelmaan. paksumpi perinteinen mineraaliöljy saattaisi olla" lempeämpi" muoviosan suhteen. kun kävin kysymässä turgulaiselt bmw-mieheltä räminästä ,hän ensiimmäisenä kysyi käytänkö täyssynteettistä öljyä? monet suosittelevat ihan tavallista 10w30 mineraaliöljyä, mene ja tiedä!
avaan jakopään nyt kolmatta kertaa ja uusin kaaren. jos ei räminä lopu, katotaan sitten se peräpää.

Re: kylmäräminä!

Lähetetty: 25 Elo 2009 08:35
Kirjoittaja Ismo Vaara
10W-30 on aivan liian ohutta, vain talviajoon soveltuvaa. SAE 30 yksiaste tai esim. 15W-40 moniaste käyvät kesäöljyiksikin.
Itselläni ei ole ollut mitään moottoriongelmia K-mallien kanssa. Takana on K-malleilla n. 300tkm ja kymmeniä yksilöitä. Aina mineraaliöljy, paria kokeilua lukuunottamatta.
Budichin Henkka(BMW mp-pomo aikanaan Veholla) aikanaan suositteli vain mineraaliöljyjen käyttöä.

Re: kylmäräminä!

Lähetetty: 25 Elo 2009 14:00
Kirjoittaja herra-59
kiitos arvokkaasta tiedosta. :P vaihdampa samalla öljyn masiinaan!!