K100RS ABS 1 takajarru..???
K100RS ABS 1 takajarru..???
Ensimmäisen tänä keväänä aikana ajetun tonnin aikana olen huomannut seuraavaa.. Pyöräni (k100rs 16v -91) takajarru toimii kummallisesti.. Takajarrua pitää painaa pari-kolme kertaa jotta jarru ottaa kunnolla.. Tätä "ominaisuutta" ei ollut havaittavissa vielä syksyllä. Jarruihin ei ole tehty korjauksia muuta kuin palojen vaiho eteen ja takapalojen tarkistus.
Etujarrut toimii loistavasti ja abs:n toimintakin tuli valitettavasti testattua viikonloppuna kun eräs sierra kuski päätti tehä lukkojarrutukset (varmaan kokeillakseen motoristin reaktioita) keskellä tietä ilman mitään syytä... Tilanne sattui kaupunki alueella eikä ketään muita ollut näköpiirissä. En päässyt jututtamaan kuskia vaikka yritin olisi tehnyt mieli kysäistä kuskin ajatuksia tuohon idioottimaiseen tekoon... Pulssi nousi aika korkealle mutta onneksi oli turvaväliä tarpeeksi ja absi naputti lukkiutumatta..
Etujarrut toimii loistavasti ja abs:n toimintakin tuli valitettavasti testattua viikonloppuna kun eräs sierra kuski päätti tehä lukkojarrutukset (varmaan kokeillakseen motoristin reaktioita) keskellä tietä ilman mitään syytä... Tilanne sattui kaupunki alueella eikä ketään muita ollut näköpiirissä. En päässyt jututtamaan kuskia vaikka yritin olisi tehnyt mieli kysäistä kuskin ajatuksia tuohon idioottimaiseen tekoon... Pulssi nousi aika korkealle mutta onneksi oli turvaväliä tarpeeksi ja absi naputti lukkiutumatta..
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
ABS:stä vielä vähän. Jos joku on nyt sitten saanut ABS:nsä tilaan jossa "vikamuisti" pitää purkaa, eli ABS ei lähde toimimaan, tässä ohje sen purkuun kotikonstein. Satulan alla on 3 napainen pistoke, josta keskimmäisestä vedetään piuha maihin(runkoon). Painetaan ABS-napula alas. Käännetään virta pälle n.15 sekunnin ajaksi. Otetaan liittimestä piuha pois. Jollei pelitä, vie Pärnäsen korjaamollemollemolle!
"Vikamuisti" saattaa mennä päälle esim. pyörän kaaduttua tai akunkaapelin irroituksessa.
Jotkut korjaamot ovat ottaneet ko. työstä jopa 150€! Tosin heidän härveleistään näkee missä vika oli.
PS:Kokemukseni tässä asiassa perustuu vain K75, K100 ja K1100 malleihin, joten muissa malleissa voi olla omat metkunsa.
"Vikamuisti" saattaa mennä päälle esim. pyörän kaaduttua tai akunkaapelin irroituksessa.
Jotkut korjaamot ovat ottaneet ko. työstä jopa 150€! Tosin heidän härveleistään näkee missä vika oli.
PS:Kokemukseni tässä asiassa perustuu vain K75, K100 ja K1100 malleihin, joten muissa malleissa voi olla omat metkunsa.
Onko jotain tärkeitä ohjeita ilmauksen/nesteiden vaihtoon..??? Pitääkö ensin vaihtaa nesteet säiliöstä pumppuun asti vai teenkö homman kuin autossa? Eka säiliö tyhjäksi pumpulla ja uusi neste säiliöön ja sit pumppaamaan uutta nestettä ja satulasta ilmaamalla valuttaa kunnes tulee kirkasta nestettä...???
Mutta sitä en oikein tajua että miten ilmaa olisi mennyt jarruun kun ei ole ollut piiri auki..?? Pitääkö kone olla käynnissä abs pumpun toimintaa varten?
Mutta sitä en oikein tajua että miten ilmaa olisi mennyt jarruun kun ei ole ollut piiri auki..?? Pitääkö kone olla käynnissä abs pumpun toimintaa varten?
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Itse olen vaihtanut nesteet aivan perinteiseen tapaan. Kone ei tarvitse olla käynnissä tai virrat päällä, eihän ABS toimi kuitenkaan kuin yli 4km/h(tai jotain) nopeuksissa. Älä päästä nestesäiliötä taysin tyhjäksi!
Mistä ilma menee järjestelmään on hyvä kysymys? En tiedä, mutta jarrunesteen vaihtokin on tarpeellista siksi, että se on kerännyt vettä sekaansa!
PS: Nämä on olleet ohjeita joilla olen saanut omat pyöräni pelittämään, jossakin on varmasti parempia...
Mistä ilma menee järjestelmään on hyvä kysymys? En tiedä, mutta jarrunesteen vaihtokin on tarpeellista siksi, että se on kerännyt vettä sekaansa!
PS: Nämä on olleet ohjeita joilla olen saanut omat pyöräni pelittämään, jossakin on varmasti parempia...
Kiitos vihjeestä.. Pitänee kokeilla viikolopun aikana vaihtaa nesteet kumpaankin jarruun ja katsoa miten se vaikuttaa toimintaan.
Minua muuten varoitettiin valtuutetusta bemari huollosta tuosta abs:n valoista... Sanoivat että tervetuloa nollauttamaan valot sitten jos meinaan kieltelystä huolimatta irrottaa akun talveksi. Akku oli irti ja startti ja laturi tuli "ennakko" huollettua. Latasin akkua monesti talven aikana ja keväällä akku kiinni ja absit toimi kuin ennenkin.. Joku sanoi joskus että liian matala akkujännitekkin voi saada tuon abs:n sekoamaan.. En sitten tiedä onko perää.. Miun absit kuitenki toimii..
Minua muuten varoitettiin valtuutetusta bemari huollosta tuosta abs:n valoista... Sanoivat että tervetuloa nollauttamaan valot sitten jos meinaan kieltelystä huolimatta irrottaa akun talveksi. Akku oli irti ja startti ja laturi tuli "ennakko" huollettua. Latasin akkua monesti talven aikana ja keväällä akku kiinni ja absit toimi kuin ennenkin.. Joku sanoi joskus että liian matala akkujännitekkin voi saada tuon abs:n sekoamaan.. En sitten tiedä onko perää.. Miun absit kuitenki toimii..
Antakaahan vihjeitä miten tämä abs1 jarruilla oleva bemari ilmataan, kun mie en ainakaan siinä onnistunut...?????? Ja aloitetaan takajarruista... Pitääkö ilmata ensin abs pumpun päältä oleva nippa ja sitten vasta sylinterissä oleva vai miten..????
Vai onko hakeuduttava huoltoon jossa on käytettävissä alipaine vaihtaja..???
Vai onko hakeuduttava huoltoon jossa on käytettävissä alipaine vaihtaja..???