Sivu 1/2
Akku irti/kiinni talven ajaksi
Lähetetty: 07 Loka 2009 12:41
Kirjoittaja Grandy
Aiemmista pyöristäni on ollut helppo ottaa akku talven ajaksi pois, mutta R1200c:ssä joutuisi irrottamaan tankin ennenkuin pääsee akkuun käsiksi. Noinko se vaan on tapana jättää paikalleen ja ladata keväällä uudelleen?
Re: Akku irti/kiinni talven ajaksi
Lähetetty: 07 Loka 2009 13:43
Kirjoittaja mek
Jos akku menee talven aikana ihan tyhjäksi, se jäätyy ja halkeaa jos pyörä on kylmässä. Jos pyörä on lämpimässäkin, voipi olla, ettei tyhjäksi mennyt akku enää huoli virtaa vastaan. Eli hyvä olisi saada ylläpitolaturi paikalleen tai ainakin toinen napa irti, jolloin akku ei tyhjene ja pärjää hyvin kylmässä yli talven.
R1200:sta en osaa sanoa, mutta omaa F650GS Dakariin olen jättänyt laturin (Ctek) kiinni
napoihin, jotka on tarkoitettu lisävirran antamista varten. Myös virtapistokkeen kautta voisi akkua ladata, mutten jaksanut alkaa värkkäämään pistoketta, kun se hoituu noista lisävirtanavoista, + penkin alla ja - öljynsuodattimen kiinnikkeessä.
Re: Akku irti/kiinni talven ajaksi
Lähetetty: 07 Loka 2009 14:35
Kirjoittaja Kurahousu
Minulta löytyy ylimääräinen bemarin oma ylläpitolaturi jos kiinnostaa, ei tarvitse sitten irrotella mitään kuin vaan laittaa plugiin kiinni. Plugi pyörään löytyy kans jos ei ole omasta takaa.
EDIT: Laturi meni kaupaksi.
Re: Akku irti/kiinni talven ajaksi
Lähetetty: 11 Loka 2009 19:49
Kirjoittaja Kopf
Onko tuo bemarin pistoke standadi kokoa, ajattelin rakentaa hauenleuka laturia varten adapteripätkän lataamista varten.
Re: Akku irti/kiinni talven ajaksi
Lähetetty: 11 Loka 2009 20:29
Kirjoittaja Kurahousu
Bemari käyttää tota pienempää pistoketta, löytyy esimerkiksi biltemasta.
Re: Akku irti/kiinni talven ajaksi
Lähetetty: 11 Loka 2009 20:34
Kirjoittaja Kopf
Jep kiitos.
Biltemaan siis. Piuhan pätkää löytyykin jo hyllystä.
Täytyy vähän seurata tuota akun kuntoa, ostin RS:n ja ABSit ei "virity" aina. Ja kuten lueskelin tuolta vanhoja ketjuja niin akkuahan siellä veikkaillaan. Taas toisaalta tuo mun RS on seissyt nyt jonkin aikaa niin saattaa olla vähä huonolla latingilla tuo akku.
Tänään purin akun irti ja latasin pöydällä pari tuntia ja sitten kun tuossa pihatiellä kokeilin niin het pärähti tarkistus läpi.
Kaiken kaikkiaan näyttää siltä että nyky akkujen laatu on hanurista
Re: Akku irti/kiinni talven ajaksi
Lähetetty: 09 Marras 2009 21:26
Kirjoittaja Kopf
Biltemasta pistoketta ei löytyny... sain sitten EMC:ltä vinkin että IKH:lla niitä on ja sieltä löyty, ja se mikä parasta sellanen jossa on se punainen holkki, ja se käy molempiin pistokekokoihin.
Laturista katkaisin hauenleuat pois ja laitoin sen pistokkeen siihen. Sitten ostin Biletemasta sen 3,50€ maksavan akkujohdon jossa on tupakan sytkäri rasia ja hauenleuat toisessa päässä. Sillä voi sitten tarvittaessa ladata auton akkua.
EMC:ltä "erehdyin" ostamaan vähän huolto-osia, kysyin tulpista että onko ne Originaalit vai löytyiskö esim NGK:ta, myyjä esitti originaalien hinnaksi 11€ kpl ja sanoi että onhan niitä NGK:nakin mutta ne on egen kalliimmat kpl. uskoin tietenkin, mut sitten jotenkin jäi hiertämään ja katselin EMC:n lehteä jossa ne NGK tulpat on hintaan 9:50€ Häh!
jotenkin jäi huono maku. Toki olisin voinut varmaankin viedä ne takasinkin mutta sen verran vieläkin kyrsii että ei kiinnosta.
Re: Akku irti/kiinni talven ajaksi
Lähetetty: 10 Marras 2009 08:31
Kirjoittaja Kurahousu
Kopf kirjoitti:Biltemasta pistoketta ei löytyny... sain sitten EMC:ltä vinkin että IKH:lla niitä on ja sieltä löyty, ja se mikä parasta sellanen jossa on se punainen holkki, ja se käy molempiin pistokekokoihin.
Onkohan biltema poistanut valikoimasta, viime vuonna sellasen sieltä ostin. Onneksi löyty ja vielä parempaa mallia.
Mietiskelen juuri olisiko järkeä laittaa G 450X:ään pistoketta gepsille, aika pieni akku siinä on eikä kiksiä. Safari tankkia odottelen että tulis myyntiin niin saisin varusteltua ensi kevään pohjosen reissua varten... Pakettiauton kyydissä tietty pohjoseen mutta siellä sitten uusien ja vanhojen reittien kimppuun. Hieman meni aiheen ohi...
Re: Akku irti/kiinni talven ajaksi
Lähetetty: 10 Marras 2009 09:25
Kirjoittaja MarkoJ
Kurahousu kirjoitti:Onkohan biltema poistanut valikoimasta, viime vuonna sellasen sieltä ostin.
On poistanut joo, näin kävi ilmi kun itse etsin.
Kaikenlaisten 12V johtojen, liitinten jne tarpeessa mua on auttanut paikallinen matkailuauto/vaunuliike, sieltä on löytynyt tarvikkeet ja neuvot noiden tiimoilta.
Sattumalta kun ovat niiden kanssa aika paljon tekemisissä?
Re: Akku irti/kiinni talven ajaksi
Lähetetty: 10 Marras 2009 14:01
Kirjoittaja Kopf
MarkoJ kirjoitti:Kurahousu kirjoitti:Onkohan biltema poistanut valikoimasta, viime vuonna sellasen sieltä ostin.
On poistanut joo, näin kävi ilmi kun itse etsin.
Kaikenlaisten 12V johtojen, liitinten jne tarpeessa mua on auttanut paikallinen matkailuauto/vaunuliike, sieltä on löytynyt tarvikkeet ja neuvot noiden tiimoilta.
Sattumalta kun ovat niiden kanssa aika paljon tekemisissä?
Tuohan onkin hyvä vinkki, niissä liikkeissähän he rakentelevat näitä melkein päätyökseen.
Re: Akku irti/kiinni talven ajaksi
Lähetetty: 11 Marras 2009 11:58
Kirjoittaja Pate
Oulusta löysin tuon pistokkeen Ruskon kaupunginosassa sijaitsevasta "Puuilo"-myymälästä.Hinta 6,20 euroa.
Malli oli tuo kumpaankin pistokkeeseen sopiva eli punaisella holkilla varustettu.
Re: Akku irti/kiinni talven ajaksi
Lähetetty: 11 Marras 2009 17:47
Kirjoittaja Kopf
Pate kirjoitti:Oulusta löysin tuon pistokkeen Ruskon kaupunginosassa sijaitsevasta "Puuilo"-myymälästä.Hinta 6,20 euroa.
Malli oli tuo kumpaankin pistokkeeseen sopiva eli punaisella holkilla varustettu.
hups, IKH:lla sain kaksi tuolla hinnalla, otin varalta toisen jos rakennan "kojetauluun" pistorasian ja tarvin siihen jollekkin sitä... Ihme vaan että puuilo ottaa nuin paljo
Re: Akku irti/kiinni talven ajaksi
Lähetetty: 12 Marras 2009 07:19
Kirjoittaja ssutinen
Kirjoittelin reilu vuosi sitten toisaalla tällä foorumilla tätä BMW:n pistokeasiaa sivuten:
clip clip 8<
BMW-motskareissa on käytetty DIN-normin mukaista 12mm pistoketta, jota ei pidä sotkea ISO-standardin samankokoiseen plugiin.
...
ja löytyi sitten tuollainen adapteri Suomesta:
http://www.siivonen.fi/pistokkeet_rasiat_ja_johdot.htm ja tuolta loppupuolella Adapteri DIN-ISO tuotenumero 8574120.
Etusivulta vaan yhteystiedot ja rimpautus liikkeeseen, niin eivätköhän nuo palikan saa vaikka postilla lähetettyä.
clip clip 8<
Eli on olemassa kahta 12mm pistoketta: ISO-standardin (väärä) ja DIN-normin (oikea) mukaiset, jotka pitää erottaa toisistaan. Osa niistä punapäisistä "yleispistokkeista" on ISO-plugeja ja niissä on plusnapa (ja runkokin) erilainen kuin 12mm DIN-pistokkeessa (josta kuva tässä ketjussa ylempänä). ISO-liittimen plussapää on sivuilta suora ja päästä tasainen ja antaa jousella myöten eikä siten mene DIN-pistorasiaan pohjaan saakka vaan jää huulille. Huonosta kontaktista voi saada sitten harmia joko epävarmana toimintana tai ikävänä kipinöintinä, joka puolestaan voi johtaa muihin ei-toivottuihin sivuvaikutuksiin.
Itse marssin taannoin Joensuulaiseen autovaraosaliikkeeseen ja ilmoitin tarvitsevani 12mm
DIN-pistokkeen. Aikansa kun kansioitaan selasivat, niin sellainen sieltä sitten löytyi ja tilaamalla tuli seuraavaksi päiväksi.
§
Re: Akku irti/kiinni talven ajaksi
Lähetetty: 12 Marras 2009 18:45
Kirjoittaja Pate
Kopf kirjoitti:Pate kirjoitti:Oulusta löysin tuon pistokkeen Ruskon kaupunginosassa sijaitsevasta "Puuilo"-myymälästä.Hinta 6,20 euroa.
Malli oli tuo kumpaankin pistokkeeseen sopiva eli punaisella holkilla varustettu.
hups, IKH:lla sain kaksi tuolla hinnalla, otin varalta toisen jos rakennan "kojetauluun" pistorasian ja tarvin siihen jollekkin sitä... Ihme vaan että puuilo ottaa nuin paljo
Taisivat vähän laittaa jotain "Lapin lisää" pistokkeeseen.Hyvin kuitenkin toimii tuo pistoke.
Sama muuten kuin tuolla Siivosen luettelossa numerolla 8574200 olevassa jatkojohdossa oleva pistoke.
http://www.siivonen.fi/pistokkeet_rasiat_ja_johdot.htm
Re: Akku irti/kiinni talven ajaksi
Lähetetty: 12 Marras 2009 23:09
Kirjoittaja Kopf
ssutinen kirjoitti:Kirjoittelin reilu vuosi sitten toisaalla tällä foorumilla tätä BMW:n pistokeasiaa sivuten:
clip clip 8<
BMW-motskareissa on käytetty DIN-normin mukaista 12mm pistoketta, jota ei pidä sotkea ISO-standardin samankokoiseen plugiin.
...
ja löytyi sitten tuollainen adapteri Suomesta:
http://www.siivonen.fi/pistokkeet_rasiat_ja_johdot.htm ja tuolta loppupuolella Adapteri DIN-ISO tuotenumero 8574120.
Etusivulta vaan yhteystiedot ja rimpautus liikkeeseen, niin eivätköhän nuo palikan saa vaikka postilla lähetettyä.
clip clip 8<
Eli on olemassa kahta 12mm pistoketta: ISO-standardin (väärä) ja DIN-normin (oikea) mukaiset, jotka pitää erottaa toisistaan. Osa niistä punapäisistä "yleispistokkeista" on ISO-plugeja ja niissä on plusnapa (ja runkokin) erilainen kuin 12mm DIN-pistokkeessa (josta kuva tässä ketjussa ylempänä). ISO-liittimen plussapää on sivuilta suora ja päästä tasainen ja antaa jousella myöten eikä siten mene DIN-pistorasiaan pohjaan saakka vaan jää huulille. Huonosta kontaktista voi saada sitten harmia joko epävarmana toimintana tai ikävänä kipinöintinä, joka puolestaan voi johtaa muihin ei-toivottuihin sivuvaikutuksiin.
Itse marssin taannoin Joensuulaiseen autovaraosaliikkeeseen ja ilmoitin tarvitsevani 12mm
DIN-pistokkeen. Aikansa kun kansioitaan selasivat, niin sellainen sieltä sitten löytyi ja tilaamalla tuli seuraavaksi päiväksi.
§
Tuossa linkissä oleva on prikulleen se sama DIN normin mukainen punapäinen mitä IKHkin myy. Näyttäähän tuo tosiaankin toimivan.