Onko vika akussa sittenkään ?

Keskustelua aiheesta ja aiheen vierestä
Avatar
Kopf
Viestit: 97
Liittynyt: 20 Syys 2009 21:53
Moottoripyörän malli: R1100RS
Paikkakunta: Taivalkoski

Onko vika akussa sittenkään ?

Viesti Kirjoittaja Kopf »

En tiedä onko tämä asia jo täällä käsitelty... mutta tässä artikkelissa / korjausohjeessa neuvotaan miten päästään eroon ABS:n ns. alijännite viasta KUN akku on ehjä.

http://www.ibmwr.org/r-tech/oilheads/AB ... ndex.shtml

Onko kukaan muu kuin artikkelissa mainittu Asko kokeillut tätä ja onko Asko itse forumilla? Kiinnostais tietää että kannattaisko moista operaatiota ryhtyä tekemään.
R 1100 RS -92
Avatar
Kopf
Viestit: 97
Liittynyt: 20 Syys 2009 21:53
Moottoripyörän malli: R1100RS
Paikkakunta: Taivalkoski

Re: Onko vika akussa sittenkään ?

Viesti Kirjoittaja Kopf »

Ei taida olla mitenkään yleinen juttu, pitäänekö tuo sitten kokeilla :roll:
R 1100 RS -92
MAV
Viestit: 17
Liittynyt: 05 Huhti 2007 18:30
Moottoripyörän malli: F 800 GS
Paikkakunta: Lahti

Re: Onko vika akussa sittenkään ?

Viesti Kirjoittaja MAV »

Tähän löytyy toinenkin ohje www.powerboxer.de -sivustolta. Siinä ABS-yksikön ohjausjännite otetaan starttauksen aikana toimivalta kuormankevennysreleeltä. Itse olen rakentanut tämän mukaisen systeemin joka tuntuu toimivan. Alijännitevilkkumisia ei ole sen koommin ollut vaikka akku vetelee viimeisiään ihan oikeasti.

ABS:n poiskytkeminen muuttuu siten että poiskytkentänappulaa on painettava starttauksen aikanakin kunnes moottori käynnistyy.
Avatar
Kopf
Viestit: 97
Liittynyt: 20 Syys 2009 21:53
Moottoripyörän malli: R1100RS
Paikkakunta: Taivalkoski

Re: Onko vika akussa sittenkään ?

Viesti Kirjoittaja Kopf »

Ei tuo saksa oikein taivu. Onko tuo "helpompi / yksinketaisempi"?
R 1100 RS -92
MAV
Viestit: 17
Liittynyt: 05 Huhti 2007 18:30
Moottoripyörän malli: F 800 GS
Paikkakunta: Lahti

Re: Onko vika akussa sittenkään ?

Viesti Kirjoittaja MAV »

Eipä tuo ohje taida olla paljoa yksinkertaisempi. Etuna on se ettei ylimääräisiä osia tarvitse asentaa, johtoja katkoa eikä tehdä liitoksia juottamalla. Tankin alla rungon vasemmalla puolella olevista johtonippujen liitoksista joutuu etsimään (lähinnä kokeilemalla) oikeat päät, purkamaan liitokset ja siirtämään ne taas toiseen nippuun.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Onko vika akussa sittenkään ?

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Miksi pitäisi tehdä noita virityksiä?

ABS valojen vilkkuminen on hyvä merkki siitä, että akku on melkein finaalissa.
Jos ABS valot pysyvät poissa pienen ajolenkin jälkeen uudelleen käynnistyksen jälkeen, on diagnoosi aika varma.Tuo on vaan asian kieltämistä ja voi johtaa pahempiin ongelmiin.
Hommaa uusi akku. Ettei pyörä jätä tielle jatkossa vaikka pitkällä reissulla.

Akut eivät ihmeitä maksa, kunhan ei osta geeliakkua, joka on joka tapauksessa tosi huono hankinta hintaansa nähden.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
Kopf
Viestit: 97
Liittynyt: 20 Syys 2009 21:53
Moottoripyörän malli: R1100RS
Paikkakunta: Taivalkoski

Re: Onko vika akussa sittenkään ?

Viesti Kirjoittaja Kopf »

Kyllä olet oikeassa, jos akku on sökö niin tietysti vaihtoon.

Mutta, kun näyttää/kuulostaa siltä että uudella akulla pärjää ilman alijännitevikaa n 3 kk. Sen jälkeen käynnistyksen aiheuttama virran tarve nykäsee jännittee aina alle ABS:n hälyrajan... :roll:

Kysymykseni lähteekin ajatuksesta KUN akku on ehjä. Ja ei tuollainen kytkentä mitenkään voi saattaa ketään sen suurempiin ongelmiin verrattuna siihen että ABSit ei toimi kun lähdetään liikkeelle. :x Äkkia aateltuna pyörä jossa on ko kytkentä on turvallisempi ABS:n varmemman virran saannin puolesta, nooh tätähän voi pyöritellä miten vaan.

MAV:in pitäs tehdä tuosta Powerboxerista suomennos :wink:
R 1100 RS -92
Vastaa Viestiin