Sivu 1/1

Suomen vanhin?

Lähetetty: 16 Tammi 2010 14:06
Kirjoittaja Ismo Vaara
Vieläkö Suomen vanhin bemari on, Retro-lehdessäkin esitelty vuoden -31 750cc sivuventiili, vai joko on päästy -20 lukuun?
On mielenkiintoista, että vaikka Suomi oli ennen sotaa paljonkin tekemisissä Saksan kanssa silloin, tänne tuotiin vain brittien bulkkitavaraa. No, hintakysymys... ehkä?

Re: Suomen vanhin?

Lähetetty: 16 Tammi 2010 14:34
Kirjoittaja BlacK75
Ennen sotia olevat laitteet on myös suurella todennäköisyydellä ollut sotakäytössä ja sitä kautta tuhoutuneet tai yksinkertaisesti ajettu loppuun. Sodan jälkeen pula-aikana tällaiset ylellisyyskapineet myytiin helposti ulkomaille.

Mahtaakohan maahantuojalla olla näistä mitään kirjanpitoa arkistoissaan?

Antti

Re: Suomen vanhin?

Lähetetty: 16 Tammi 2010 20:53
Kirjoittaja Ismo Vaara
BlacK75 kirjoitti:Ennen sotia olevat laitteet on myös suurella todennäköisyydellä ollut sotakäytössä ja sitä kautta tuhoutuneet tai yksinkertaisesti ajettu loppuun. Sodan jälkeen pula-aikana tällaiset ylellisyyskapineet myytiin helposti ulkomaille.

Mahtaakohan maahantuojalla olla näistä mitään kirjanpitoa arkistoissaan?

Antti
Ennen sotia ei ole tuotu Suomeen ehkä ensimmäistäkään BMW:tä? Ei ainakaan minkään maahantuojan toimesta. Sota-aikana ainoat Saksasta maahantuodut pyörät olivat Zundapp KS750:iä.
Suomalainen maahantuoja on vaihtunut jo moneen kertaan ja ensimmäiset BMW:t sodan jälkeen olivat Neuvostoliiton hallitsemalla sektorilla tehtyjä R35:a, joita BMW:n tehdas ei ole hyväksynyt tekemikseen missään historiikissaan. Sota-aikaiset BMW:t olivat kaikki Wehrmachtin tänne hylkäämiä.

Re: Suomen vanhin?

Lähetetty: 17 Tammi 2010 20:27
Kirjoittaja BlacK75
Tietääkseni BMW henkilöautoja ja moottoripyöriä edusti vuosina 1925-33 Weilandin koneliike Oy ja vuosina 1934-39 Voima-Auto Ab.
Varmaa tietoa ei ole muusta kuin muutamasta BMW Dixi henkilöautosta joita August Christian Weiland toi Suomeen 30-luvun alussa, moottoripyöristä ei tietoa.

Antti

Re: Suomen vanhin?

Lähetetty: 18 Tammi 2010 06:08
Kirjoittaja anski
Ismo Vaara kirjoitti: Suomalainen maahantuoja on vaihtunut jo moneen kertaan ja ensimmäiset BMW:t sodan jälkeen olivat Neuvostoliiton hallitsemalla sektorilla tehtyjä R35:a, joita BMW:n tehdas ei ole hyväksynyt tekemikseen missään historiikissaan.
Niitä sodan jälkeen Eisenachissa tehtyjä "BMW R35":sia ei myöskään viety mihinkään ns. länsimaahan (pl. "neuvostoystävällinen" Suomi), suurin osa niistä meni sotakorvauksina Neuvostoliittoon, josta syystä esim. Virossa niitä on vieläkin suurehko määrä. Nimihän saatiin muutettua EMW:ksi vasta kun Eisenachin tehdas siirtyi Neuvostoliitolta Itä-Saksan haltuun 1952.