Sivu 1/1

Ohjauslaakerin oikea kiristysmomentti R100GS:än

Lähetetty: 24 Helmi 2010 22:11
Kirjoittaja jaska.nisula
Laaakerit on vaihdettu. Nyt sitten kasataan. Ohjauslaakerin oikea kireys vain ihmetyttää. Momenttiavainta ei voi käyttää, koska ohjauslaakerin kiristysmutteri on sellainen neli-lovi-mutteri, johon ei momenntiavaimeen sopivaa avainta saa.
Olisko jollain antaa vihje, miten saadaa ohjauslaakeri oikeaan momenttiin kotikonsteilla.

Re: Ohjauslaakerin oikea kiristysmomentti R100GS:än

Lähetetty: 25 Helmi 2010 10:30
Kirjoittaja Ismo Vaara
Välyksetön, mutta vapaasti liikkuva, ei siis yhtään "nihkeä".

Re: Ohjauslaakerin oikea kiristysmomentti R100GS:än

Lähetetty: 25 Helmi 2010 18:53
Kirjoittaja Pekkavee
Jos laakeri on uusi tai siinä on uudet vaseliinit, niin kannattaa varmaan kiristää se ensin hieman tiukalle ja heilutella ohjausta puolelta toiselle muutamia kertoja niin vaseliinit asettuu.

Sitten mutteri auki ja kiristys tuohon Ismon mainitsemaan arvoon, joka on ehkä jotain 7 Nm.
Sitä momenttiahan voi sormituntumalla kokeilla momenttiavaimella vaikka ruuvipenkkiin kiinnitettyyn mutteriin niin saa jotain tuntumaa.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Re: Ohjauslaakerin oikea kiristysmomentti R100GS:än

Lähetetty: 25 Helmi 2010 21:06
Kirjoittaja Mikki
Kuten Ismo sanoi: Vapaasti liikkuva. Se tarkoittaa ohjekirjan mukaan sitä, että etupää kääntyy keskituella ollessaan itsellään (alkuvauhdin saatuaan) rajoittimeen asti. Liika kireä tekee ohjauksesta kankean ja saattaa painaa nopeasti "pykälät" laakereihin. Välys taas saa aikaan jarruttaessa "voblauksen".

Eix Ismo näin oo?

Re: Ohjauslaakerin oikea kiristysmomentti R100GS:än

Lähetetty: 25 Helmi 2010 22:15
Kirjoittaja jaska.nisula
Kiitokset hyvistä ohjeista. Nyt on keula kasattu ja koeajoa vailla.
Alla on nappularenkaan, niin taidan käydä kokeilemassa heti karvahattu päässä.

Re: Ohjauslaakerin oikea kiristysmomentti R100GS:än

Lähetetty: 28 Helmi 2010 20:45
Kirjoittaja ilmari
Kuinka usein tuo laakeri tarvii vaihdon/rasvauksen? Olen ajanut gessulla 50 tkm enkä ole rasvannut laakeria kertaakaan. Ja mielestäni se on välyksetön ja vapaasti liikkuva.

T.Ile

Re: Ohjauslaakerin oikea kiristysmomentti R100GS:än

Lähetetty: 01 Maalis 2010 13:18
Kirjoittaja Ismo Vaara
ilmari kirjoitti:Kuinka usein tuo laakeri tarvii vaihdon/rasvauksen? Olen ajanut gessulla 50 tkm enkä ole rasvannut laakeria kertaakaan. Ja mielestäni se on välyksetön ja vapaasti liikkuva.

T.Ile
Ei noi kilometrit ehkä niinkään, mutta vuodet kuivattaa vaseliinin.
Kaikkein helpoimmalla pääset, kun et ota muuta irti kuin yläkolmion ja rasvaat laakerit vain hieman raottamalla niitä.