Venttiilin säätö
Lähetetty: 13 Huhti 2010 23:25
Kevään kunniaksi säädin venttiilit. Se on helppoa ja hauskaa boxerissa, kun kaikkiin osiin pääsee niin helpolla käsiksi ja työ voidaa suorittaa jakkaralla istuen, radiota kuunnellen, työ eteni näin;
Tarvitaan vain seuraavat työkalut
-10 kiintoavain venttiilinkopan pikkumuttereille
-13 mm hylsyavain venttiilinkopan isolle mutterirille
-12 mm kiintoavain venttiilin säätöruuvia varten
-12 mm kavain venttiilin säätöruuvin kiristysmutteria varten
-rakotulkki, josta tarvitaan 0,1mm ja 0.2 mm liuskat.
-roikka, fikkari tai muu hyvä valo, jolla näkee vauhtipyörän yläkuolomerkin (OT) kurkistusreijästä.
-öljyvati tai hesaria pyörän alle (kun avaa venttiilikopan, lirahtaa aina lusikallinen öljyä lattialle)
1. pyörä keskijalalle ja 5-vaihde sisään. Kone pitää olla kylmänä.
2. Irroitetaan ventiilinkopat, tulpat ja vauhtipyörän kurkistus-kumitulppa.
3. Pyöritä toisella kädellä takapyörää, niin että kone pyörähtää. Pidä toinen käsi imuventtiilin keinuvarren päällä, jotta tunnet kun imuventtiili alkaa liikkumaan, eli imutahti alkaa. Pyöritä vielä eteenpäin ja tarkkaile silmä kovana vauhtipyörän kurkistusreijästä "OT" merkkiä.
Kun OT merkki näkyy reijässä on se sylinteri, jossa viimeksi imuventtiili sulkeutui nyt siis yläkuolokohdassa. Tässä kohdassa voidaan rakotulkilla tarkistaa venttiilinvälykset.Pakoventtiili 0.2mm ja imuventtiili 0,1mm.
4. Jos välystä pitää säätää, tee se laittamalla 12 mm kiintoavain säätöruuviin ja 12 mm avain kiristysruuviin. Paina mieleen säätöruuvin asento, ennen kuin avaat kiristysruuvin. Näin siksi, että sinun on helpompi löytää oikea välys kiertämällä säätöruuvia oikeaan suuntaa. 1/5 kierrosta säätöruuvilla vastaa 0,1 mm välysmuutosta. Vastapäivään kiertäen välys kasvaa, myötäpäivään pienenee. Kun oikea välys on löytynyt, kiristä kiristysruuvi sopivaan tiukkuuteen. Tarkista vielä välys kiristyksen jälkeen.
5. laita kopat, tulpan ja tutti paikalleen. Ota pyörä jalalta , vaihda vaihde vapaalle, kone käyntiin ja lähde ajelemaan kohti uusia seikkauluja.
Tämän helpompaa ei venttiilinsäätö voi moottoripyörässä olla. Verrratkaapa vaikka johonkin japsityörään, missä homma alkaa tankin irroituksella, joskus jopa moottorin irroituksella, puolipuristimien kanssa ihmettelyllä, jne....
Tarvitaan vain seuraavat työkalut
-10 kiintoavain venttiilinkopan pikkumuttereille
-13 mm hylsyavain venttiilinkopan isolle mutterirille
-12 mm kiintoavain venttiilin säätöruuvia varten
-12 mm kavain venttiilin säätöruuvin kiristysmutteria varten
-rakotulkki, josta tarvitaan 0,1mm ja 0.2 mm liuskat.
-roikka, fikkari tai muu hyvä valo, jolla näkee vauhtipyörän yläkuolomerkin (OT) kurkistusreijästä.
-öljyvati tai hesaria pyörän alle (kun avaa venttiilikopan, lirahtaa aina lusikallinen öljyä lattialle)
1. pyörä keskijalalle ja 5-vaihde sisään. Kone pitää olla kylmänä.
2. Irroitetaan ventiilinkopat, tulpat ja vauhtipyörän kurkistus-kumitulppa.
3. Pyöritä toisella kädellä takapyörää, niin että kone pyörähtää. Pidä toinen käsi imuventtiilin keinuvarren päällä, jotta tunnet kun imuventtiili alkaa liikkumaan, eli imutahti alkaa. Pyöritä vielä eteenpäin ja tarkkaile silmä kovana vauhtipyörän kurkistusreijästä "OT" merkkiä.
Kun OT merkki näkyy reijässä on se sylinteri, jossa viimeksi imuventtiili sulkeutui nyt siis yläkuolokohdassa. Tässä kohdassa voidaan rakotulkilla tarkistaa venttiilinvälykset.Pakoventtiili 0.2mm ja imuventtiili 0,1mm.
4. Jos välystä pitää säätää, tee se laittamalla 12 mm kiintoavain säätöruuviin ja 12 mm avain kiristysruuviin. Paina mieleen säätöruuvin asento, ennen kuin avaat kiristysruuvin. Näin siksi, että sinun on helpompi löytää oikea välys kiertämällä säätöruuvia oikeaan suuntaa. 1/5 kierrosta säätöruuvilla vastaa 0,1 mm välysmuutosta. Vastapäivään kiertäen välys kasvaa, myötäpäivään pienenee. Kun oikea välys on löytynyt, kiristä kiristysruuvi sopivaan tiukkuuteen. Tarkista vielä välys kiristyksen jälkeen.
5. laita kopat, tulpan ja tutti paikalleen. Ota pyörä jalalta , vaihda vaihde vapaalle, kone käyntiin ja lähde ajelemaan kohti uusia seikkauluja.
Tämän helpompaa ei venttiilinsäätö voi moottoripyörässä olla. Verrratkaapa vaikka johonkin japsityörään, missä homma alkaa tankin irroituksella, joskus jopa moottorin irroituksella, puolipuristimien kanssa ihmettelyllä, jne....