Jaa, olisi mielenkiintoista tietää miksi sitä SL luokkaa olisi mielenkiintoa käyttää.
No ei siitä haittaakaan ole ainakaan katille. Muuten amerikkalaiset öljypalstat olisivat täynnä kaikenlaisia varoituksia asiasta.
Kytkimelle voi olla jotain merkitystä, kun se kerran on noin merkitty, eli SF-SH asti.
Uudemmissa öljyissä pienempi polttoainekulutus voi tarkoittaa jotain kitkaa pienentävää lisäainetta, joka ei ole kytkimelle tietysti mieluista.
"SL: 2001 käyttöönotettu luokitus, jossa otetaan huomioon kolme suorituskykyvaatimusta; parempi polttoainetalous, parempi suoja päästöjä vähentäville osille, halu saada aikaan moottoriöljyjä, jotka tarjoavat mahdollisuuden pidempään käyttöikään. Uudet testit ja testirajat ovat merkittävästi vaativammat kuin SJ-luokituksessa."
Parempi pysyä siis siinä ohjekirjan suosituksessa.
Mitä "suurempi" toinen kirjain ( eli tuossa L ) sen "parempi" öljy.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Moottori%C3%B6ljy
Valmistaja on kyllä ohjekirjassa kertonut mikä on oikea öljy pyörälle. "Paremmasta" ei ole hyötyä vaan pelkästään lisäkuluja. Ja ehkä tässä tapauksessa jopa haittaa kytkimelle.
Pekka