Sivu 1/1

Välityksen muuttaminen...mitä tekee?

Lähetetty: 27 Huhti 2010 21:38
Kirjoittaja mclean
Jotenkin tuo R80/7 tuntuu kulkevan "liian" kevyesti vakiovälityksellään 32:10. Lähes aina vitosvaihteella tulee kokeiltua jotta vieläkö sieltä löytyisi yksi pykäkä.

Olisiko mitään järkeä vaihtaa perää vaikkapa 11/33:een tai peräti 11/32:een?

Onko kyseinen muutos helposti tehtävissä eli sopiiko pyöräparit suoraan vanhaan koppaan ja mistä vastaavasta rumpujarrullisesta vuosimallista tahansa? Mitä sudenkuoppia voi olla odotettavissa? Pyöräparien yhteen shimmaaminen väreillä on peruskauraa eli ihan aloittelija en sinänsä näissä töissä ole.

Re: Välityksen muuttaminen...mitä tekee?

Lähetetty: 28 Huhti 2010 09:17
Kirjoittaja Ismo Vaara
Kannattaa vaihtaa koko perämurikka, tulee halvemmaksi. Mulla ei ole periä enää kuin yksiaisaisiin, mutta esim www.boxer-motorrad-shop.de apu löytyy varmasti.

Oletko muuten harkinnut pidempäää vitosvaihdetta? Tulee halvemmaksi, eikä ykkönen muutu liian pitkäksi.

Re: Välityksen muuttaminen...mitä tekee?

Lähetetty: 01 Touko 2010 08:33
Kirjoittaja mclean
Jaa...semmoinenkin vaihtoehtoko on olemassa? Onko vitosen pidentäminen pelkkä rattaan tai ratasparin vaihto? Mitähän kustantaa?

Re: Välityksen muuttaminen...mitä tekee?

Lähetetty: 03 Touko 2010 10:52
Kirjoittaja Ismo Vaara
Pelkkä +5% ratas on noin 150€. Ratas on halkaisijaltaan sama, mutta hammasluku on yhden pienempi. Kyseessä on ns. siirretty moduli. Ratasta tilatessa täytyy huomioida laatikon ikä, koska hampaiden kulma muuttui -82. Laatikon saa kuulemma kasattuakin, vaikka on eri kulmassa olevia hampaita, mutta lopputuloksen jokainen arvaa! :shock:

Kaikkeahan saa 2v bemarin laatikkoon. Sporttivälityksiä, 6-vaihteista, peruutusvaihdetta, lyhyttä ykköstä, pitkää ykköstä, lyhyttä ja pitkää vitosta...

Re: Välityksen muuttaminen...mitä tekee?

Lähetetty: 06 Touko 2010 05:52
Kirjoittaja cake
Jos vaihdeaski kaipaa remonttia, kannattaa laittaa pidempi vitonen, muuten on turha availla.
Askirempan yhteydessä ilman muuta rattaan vaihto.

Muutos ei tosin ole iso, 3,2-3,0 peränvaihdolla kierrokset laskee 120:n vauhdissa n.300rpm, eli
7000rpm vastaa 178-190kmh, 5-vaihteen rattaanvaihdolla muutos on vielä pienempi.

Oma 80/7 S (55 heppanen) oli myös turhan herkkä menemään ylikierroksille,siinä en kokeillut muutosta, kun meni myyntiin. Kaveri vaihtoi samanlaiseen RS:n perän (3:0) ja kuulemma käynti rauhoittui hieman ja kulutus laski. Totesi että vieläkin pidempi välitys olisi sopinut.

Ismon mainitsema 1-vaihteen piteneminen on niin pieni, että sitä ei käytännössä huomaa.

cake