Sivu 1/2
r 100 rs -78 kulutus
Lähetetty: 18 Touko 2010 20:42
Kirjoittaja juise67
paljonko tollainen pyörä kuluttaa, suht siistissä ajossa(nopeus rajoituksien mukaan) ?
omani vie n.11 l /satasella, miten säädetään ?
on mun eka pyörä, enkä tiedä siitä paljoakaan, ton ikäiset autot tuttuja.
Re: r 100 rs -78 kulutus
Lähetetty: 18 Touko 2010 23:20
Kirjoittaja Heimari
2 päällä kamat mukana ei ole yli 6.5 litran ikinä mennyt.
Re: r 100 rs -78 kulutus
Lähetetty: 19 Touko 2010 08:41
Kirjoittaja Kulkuri
Ajoin vm. -82 R 100RS:llä 132000 km, keskikulutus 5,9 l/100 km. Mittarivirhettä ei ole muistiinpanoihin tallennettu, mutta todellinen keskikulutus on ollut n. 6,1 l/100 km. Ajorytmi oli tuohon aikaan (ajoittain vieläkin) tosi reippaanlainen. Suurin kulutus oli 7.9 litraa Saksan baanoilla ja alle 5,5 litran oli tosi vaikea päästä.
Kulkuri
Re: r 100 rs -78 kulutus
Lähetetty: 19 Touko 2010 12:01
Kirjoittaja Ismo Vaara
juise67 kirjoitti:paljonko tollainen pyörä kuluttaa, suht siistissä ajossa(nopeus rajoituksien mukaan) ?
omani vie n.11 l /satasella, miten säädetään ?
on mun eka pyörä, enkä tiedä siitä paljoakaan, ton ikäiset autot tuttuja.
Oletko varma ettei bensa pääse valumaan maahan mistään? Tuolla kulutuksella luulisi olevan jo vakavia käyntiongelmia. Pelkästään kaasarit ei voi olla noin paljon pielessä, myös sytytys on varmasti myöhäisellä.
Suosittelen korjauskäsikirjan ostoa, sieltä löydät kaikki säätöohjeet.
Re: r 100 rs -78 kulutus
Lähetetty: 19 Touko 2010 20:55
Kirjoittaja juise67
ei valu maahan,savuttaa mustaa, sytkä varmaan myös pielessä.
säätö ohje ?
kirjakauppaan menen heti kun ehdin.
Re: r 100 rs -78 kulutus
Lähetetty: 21 Touko 2010 09:23
Kirjoittaja Ismo Vaara
Jos sulle kerran aikakauden autot on tuttuja, niin en ala kaikkea selittämään. Katkojan kärkiväli 0,4mm. Sytkän ajoitusmerkit löytyy vauhtipyörästä. Kumitulppa koneen vasemmalta puolelta auki niin sieltä näkyy. Säätö käy stroboskoopilla tai sähkökynällä. Kaasarit saa balanssiin alipainemittareilla. Letkujen paikat ovat ruuveilla tulpattuna kaasarin kurkuissa.
Kaasarin vakiosäädöt RS 78-79 Eurooppamalli: Mainjet 170, needlejet 2.68, jet needle 46-341, Idle jet 45.
Neulan korkeus: toinen ura ylhäältä.
"Ilmaruuvi" kierretään 1-1,25 kierrosta auki täysin suljetusta.
Katso ettei kaasarien osat ole paasseet sekoittumaan oikean ja vasemman kesken, varsinkaan "ryypyn" osat. Tarkasta myös kaasarin kalvot.
Venttiilien säädöt ja puristuspainemittaukset on toisaalla selitetty täällä "Oldtimers" saitilla.
Re: r 100 rs -78 kulutus
Lähetetty: 21 Touko 2010 18:54
Kirjoittaja juise67
kiitos vastauksista.
kalvot ehjät, pyörässä kärjetön sytkä, säätääkö "boxi" ennakkoa kierroksilla ?
Kuplassani myös kärjetön sytkä ja siellä keskipakois- ja alipaine säädöt paikallaan,(siksi kysyn syt.ennakon säätöä kierroksilla)
Ostin tänään 800 sivuisen oppaan(clymer) tois kieli suomalaiselle väärä?
onko se oltimers parempi paikka tälle pyörälle ?
Re: r 100 rs -78 kulutus
Lähetetty: 21 Touko 2010 22:38
Kirjoittaja Mikki
Kaikista paras paikka ois Hämeenlinnassa Ky Reijo Myllymaa!
Re: r 100 rs -78 kulutus
Lähetetty: 21 Touko 2010 23:04
Kirjoittaja juise67
sinne matkaa paljon, voiko itse säätää ?
toki jos en muuten saa kulutusta kuriin , voin ajaa vaikka minne Suomeen.
Re: r 100 rs -78 kulutus
Lähetetty: 22 Touko 2010 22:12
Kirjoittaja Ismo Vaara
Pyörässäsi ei ole kärjetöntä sytkää alunperin, joten ohjetta tuntemattomalle valmistajalle ei voi antaa. "boxi" antaa, tai ei anna ennakkoa, kun ei voi tietää valmistajaa telepaattisesti.
Lue sitä Clymerin kirjaa, sieltä ne säätöarvot löytyy.
Re: r 100 rs -78 kulutus
Lähetetty: 23 Touko 2010 23:48
Kirjoittaja juise67
clymer kirja väittää että ruuvia avatataan vain puol kierrosta? siis -78 mallissa, muissa yli yksi kierros.
strobon saan huomenna, ja sitten nään ennakot, mitä antaa tai antaako.
vauhti pyörän merkit, s =perus ennakko , f =täydet ennakot (2600-3000) kirjan mukaan
muita merkkejä vauhtipyörällä ?
Re: r 100 rs -78 kulutus
Lähetetty: 24 Touko 2010 09:23
Kirjoittaja Ismo Vaara
juise67 kirjoitti:clymer kirja väittää että ruuvia avatataan vain puol kierrosta? siis -78 mallissa, muissa yli yksi kierros.
strobon saan huomenna, ja sitten nään ennakot, mitä antaa tai antaako.
vauhti pyörän merkit, s =perus ennakko , f =täydet ennakot (2600-3000) kirjan mukaan
muita merkkejä vauhtipyörällä ?
Clymerin kirja on jenkkikamaa ja siellä on eri säädöt(joskus jopa halkaisijaltaan eri kaasaritkin) lähes aina bemareihin, johtuen paikallisesta bensasta, sekä tiukemmista saastemääräyksistä. Laitoinkin viestiini maininnan Eurooppamallin säädöistä, koska silloin tällöin pyöriä tulee Suomeen myös jenkkilästä.
Vauhtipyörällä on myös OT-merkki yläkuolokohtana.
En ole koskaan onnistunut noiden jälkiasennettujen kärjettömien kanssa, vaan aina joutunut palaamaan kärkipeleihin. Alkuperäiset, niin kärjelliset, kuin kärjettömät, pelittää kuin junan vessa.
Re: r 100 rs -78 kulutus
Lähetetty: 31 Touko 2010 11:22
Kirjoittaja juise67
pöyrä tuotu englannista.
miten ryyppy toimii, periaate?
autossa täysin erillainen,
kuuluuko ryypyn pyöreä "säätöosa" olla niin päin , että iso pitkulainen aukko on ylä puolella
ja 4 pientä reikää alapuolella?(niin ne nyt on, ja oikea puoli savuttaa reilusti enemmän)
ja miten se neula irtoaa joka pitäis olla 2 urassa?
kaasarin type 94.
Re: r 100 rs -78 kulutus
Lähetetty: 02 Kesä 2010 09:00
Kirjoittaja Ismo Vaara
Ryypyn osat kuuluu olla siten, että mitä enemmän ryyppyä kääntää päälle, sitä isompi reikä on "just kohillaan".
Re: r 100 rs -78 kulutus
Lähetetty: 04 Kesä 2010 13:18
Kirjoittaja JarmoKorvenranta
ja oikea puoli savuttaa reilusti enemmän
Oletko varma että ryyppy palautuu täysin pois päältä, kun väännät sen ryyppyvivusta pois? Kokeile liikkuvatko kaasarin kyljessä olevat ryypyn vivut yhtään alaspäin, kun painat niitä sormella. Varsinkin tuo oikea? Tämmöinenkin on ollut......