Sivu 1/1
E10
Lähetetty: 26 Touko 2010 23:44
Kirjoittaja kukari
Mites,
onko kellään tietoa käykö toi uus hieno E10-bensa BMW-motskareihin.
Oma napa on lähinnä niin varsinkin tämä F800R vuosimallia 2010 kiinnostais
Re: E10
Lähetetty: 27 Touko 2010 09:30
Kirjoittaja Ismo Vaara
En tiedä miten E10 käy bemareihin, mutta mitä uudempi vehje sen paremmin käy, koska jenkkimarkkinoilla kyseisen tapaista paskaa on ollut jo vuosikaudet myytävänä. Ruiskupelit säätävät itse itsensä rojulle sopivaksi, kun kaasaripeleihin etsitään uudet säädöt.
Koko etanolibensahan on vain suuri kusetus. Ajoneuvot kuluttaa enemmän, vähemmän tehoa, pa-järjestelmät ruostuvat, sademetsät hakataan matalaksi etanolin tuotannon vuoksi ja samalla litrahinnalla saa vain 9dl:aa bensaa.
KUSETUSTA sanon minä!
Re: E10
Lähetetty: 27 Touko 2010 09:37
Kirjoittaja mek
Kysyin samaa asiaa juuri eilen BMW-Suomen Juha Torkkolalta. Heilläkään ei ollut tietoa vielä, ovat kysyneet asiaa tehtaalta. Oktaanilukuhan siinä on sama kuin 95E:ssä, eli sen puoleen sitä voisi periaatteessa käyttää samoissa pyörissä missä on käytetty 95E:tä. Kulutus nousee hieman ja teho laskee hieman, koska etanolissa on tilavuusyksikössä vähemmän energiaa kuin bensiinissä.
Autopuolelta on sellaista tietoa, että mahdolliset ongelmat, jos niitä tulee, aiheutuvat polttoainejärjestelmän muovi- ja kumiosille. Ainakin talveksi, tai muun pidemmän seisonnan ajaksi kannattaa varalta tankata 98E:llä, joka tosin sekin jatkossa sisältänee 5 % etanolia.
BMW-Suomen sivuille tulee virallista tietoa asiasta heti kun sitä on.
Re: E10
Lähetetty: 27 Touko 2010 10:55
Kirjoittaja kukari
Juhan vastaus mulle:
Moi,
E10 sopivuudesta ei tehtaaltamme ole mitään virallista kantaa. Todennäköisesti se käy mutta tietysti tehot jäävät hieman alas. Paras teho/hyötysuhde BMW moottoripyörille saadaan käyttämällä 98 oktaanista bensiiniä, jota saa jatkossakin huoltoasemilta.
Terveisin,
Juha
Re: E10
Lähetetty: 27 Touko 2010 12:54
Kirjoittaja mek
kukari kirjoitti:Juhan vastaus mulle:
Moi,
E10 sopivuudesta ei tehtaaltamme ole mitään virallista kantaa. Todennäköisesti se käy mutta tietysti tehot jäävät hieman alas. Paras teho/hyötysuhde BMW moottoripyörille saadaan käyttämällä 98 oktaanista bensiiniä, jota saa jatkossakin huoltoasemilta.
Terveisin,
Juha
98E:kin tulee jatkossa sisältämään max 5% etanolia:
http://www.e10bensiini.fi/
"Vuoden 2011 alusta alkaen saatavana tulee olemaan edelleen ainakin kahta bensiinilaatua: 95-oktaaninen 95 E10 ja 98-oktaaninen 98 E5."
Kurapyöräsivuilta löytyi tuo linkki:
http://www.onlinemechanical.net/ethanol-E10.html eli Bemarit näyttäisivät olevan ok.
Re: E10
Lähetetty: 27 Touko 2010 17:57
Kirjoittaja Ismo Vaara
Ei kaikki bamarit ole ok! Ennen -86 on tehty monta sataa tuhatta sätkytintä. Tuo vuosi -86 on ehkä ajateltu siten, että kaikki uusilla seetirenkailla(riippuu valmistenumerosta, ei vuosimallista) varustetut bemarit kestävät rojubensaa. Noh, kestää ehkä kyllä, mutta varmasti kaasarimallit vaatii taas uudet säädöt. Saisikohan niitä tehtaalta? Tod. näk. ei!
PS: Juuri ennen sotaa valmistetut bemarit kävivät jo silloin lyijyttömällä(sodan jälkeen ei). Kaikki lyijy meni nimittäin sotateollisuuteen, koska loppusijoituspaikaksi suunniteltiin naapurikansojen nahanalus.
Noh, sivuventtiilinen -38 R71:n tarvii vain 66 oktaanista bensaa, joten lurautan vähän dieseliä joukkoon, paremman voitelun toivossa.
Ja jos oikein tiukoille menee, mä luulen, että vanha bemari käy vaikka puristetuilla banaaneilla, joskaan ei ehkä reilun kaupan banaaneilla!
Re: E10
Lähetetty: 30 Touko 2010 22:29
Kirjoittaja kaliffi
Muistelen lukeneeni että joissakin USA:n osavaltioissa ei ole muutamaan vuoteen saanut muuta pensaa kuin E 10. Vehkeet ovat kaiketi sillä toimineet...Seuraavaksi tulee E 15 ja kansalaiset alkavat jo hieman protestoida. Etanoli-vouhottajat, eli vihreät ovat mielissään ja samoin tietenkin etanoliteollisuus. Etanoli on aika voimakas liuotin ja ruostuttaja...eikä kylmäkäynnistyvyys ainakaan parane.
Re: E10
Lähetetty: 30 Touko 2010 22:35
Kirjoittaja kaliffi
Re: E10
Lähetetty: 03 Tammi 2011 10:18
Kirjoittaja Ismo Vaara
Kannattaa käyttää 98-bensaa, E10:n sijaan:
http://ilmastohuijaus.blogspot.com/
Rullatkaa alkuun. Jostain syystä sivut aukeaa keskeltä artikkelisarjaa, eikä alusta, ainakin mulla!?
No, on siellä paljon muutakin ihmeteltävää viherpiipertäjille.