Sivu 1/1

Vesi/öljyemulsio perässä

Lähetetty: 27 Touko 2006 11:02
Kirjoittaja kaliffi
Omistin aikoinani -84 K 100:n. Siinä yksilössä peräöljyt menivät suht. pian valkoiseksi, eli siis öljyn sekaan pääsi jostakin vettä . Ensimmäiseksi epäilin "Kardaanitunnelin" ja vaihteiston välistä kumitötsää. No, tilasin sen avaamatta vetolinjaa. Kun sitten aloitin purkamisen, tötsä olikin ehjä. Eipä siinä muuta kuin uusi paikalleen ja poorien rasvaus ja kasaan. Ajelin jonkin aikaa ja taas peräöljyt olivat valkoiset...mistään ei näkynyt edes minkäänlaista hikoilua tai öljyvuotoa. Vaihdoin taas peräöljyt ja ajelin jonkin aikaa, ja taas peräöljyt muuttuivat valkoiseksi. Ajelin pyörällä muutaman kymppitonnin ja koskaan minulle ei selvinnyt mistä perään pääsi vettä. Se kumitötsä tuli 100 prosenttisen varmasti kunnolla paikalleen ja oikein kunnon tiivisteliiman kanssa...

Hommasin nyt R 100 RS:n, monoperäisen, ja huomasin että tässäkin peräöljyn ja myös kardaaniöljyn sekaan pääsee vettä. Vetolinja ei vuoda eikä hikoile lainkaan...taitaa taas olla mysteerio mietittävänä. Perän "hengitys" molemmissa tapauksissani tapahtuu perän päällä olevan huohotusttulpan kautta, enkä jaksa uskoa että vesi/kosteus pääsisi sitä kautta öljyn sekaan.

Onko muilla asiasta kokemuksia tahi näkemyksiä?

Lähetetty: 28 Touko 2006 23:10
Kirjoittaja ossy-57
Mulla on ihan sama juttu R-100 kanssa, vaihteisto ja peräöljyt muuttuu 10000 km huoltovälillä "vaaleiksi" ihmettelin sitä aikani, enkä kyllä keksi muuta syytä kuin lämpötilavaihteluiden aiheuttama kondenssio. Koska kyseisillä värkeillä on nyt ajettu 195000 km, ei ilmiöstä kai kannata huolestua. Vaihteisto tosin rupeaa huollon lähestyessä vähän jäykistelemään, mutta isommalla saappaalla siitä on selvitty :)

Pieni lisäys

Lähetetty: 29 Touko 2006 19:15
Kirjoittaja kaliffi
Omistin lisäksi joskus myös -87 K 100-pyörän ja -89 K 100 Rs:n. Näissä ei ollut minkäänlaista oiretta öljy/vesi-emulsioon. Näillä ajelin yhteensäkin vähintään sata tonnia. Näiden lisäksi ajelin n. 50 tonnia juhlavuoden malli R 1100 Rt:lllä, Lisäksi omistin K 12 Rs:n vm. 2000. Nyt ajelen K 12 LT:llä ja harrastuksen vuoksi myös -88 R100 RS:llä. Kaikki ovat hienoja pyöriä, mutta vanhana "konemiehenä" olen hieman äimistynyt tästä asiasta! Millään Bemarisivuilla ei ole käsittääkseni ollut merkkiäkään tästä asiasta. Sen minkä itse vanhana "pillari- ja metsäkonemiehenä" asiaa ymmärrän, vettä pitää olla aika reippaasti esim. 3 dl:n öljytilavuuteen nähden, että öljy muuttuu valkoiseksi.

Lähetetty: 31 Touko 2006 19:23
Kirjoittaja Tuomas
Tää voi olla huuhaata mutta se huohotustulpan kyljessä oleva pieni reikä pitää ohjeiden mukaan osoittaa taaksepäin, jotta ajossa roiskuva sadevesi ei pääse sisään. Ja pestessä kannattaa tietysti miettiä mihin sitä vettä laskee, varsinkin painepesurilla.
Itselläni on K100RS-85 ja R1150RT-02 eikä kummassakaan ole ollut emulsiosta tietoakaan.

Lähetetty: 01 Kesä 2006 22:11
Kirjoittaja Heimari
Saksasta äsken tuodussa R100 sessani oli myös laatikon ja perän öljyt kermanväriset.
Kardaaniöljyt olivat aivan kuin uudet(väriltään)
Kyseessä on kansainvälinen "ongelma" johon EU:n olisi välittömästi puututtava :wink:
T: Heimari

Lähetetty: 01 Kesä 2006 22:15
Kirjoittaja Heimari
Samantyyppisessä Dneprin laatikossa ja perässä en ole vastaavaa vielä havainnut. Metallisilppua joskus, mutta ei vettä.
Heimari