Sivu 1/1

Sytytysongelma r1100GS pyörässä

Lähetetty: 29 Syys 2010 21:31
Kirjoittaja Pekkavee
Minulla on ongelma R1100GS pyörässäni.
Sytytys on ihan kateissa, kun yrittää käynnistää pyörää.
Ei minkäänlaista kipinää.

Hall anturit antavat hyvän signaalin, molemmat. Mittasin liittimestä tankin alta.
Sytytyspuolan ensiöpiirin vastus on 1.0 Ohmia ( huolto-ohjeissa 0.5 Ohm ) ja toisiopiiri 7 kOhmia. ( Ohjeissa 13 kOhm )
Onko puola sökö?

Mitä muuta voin tutkia?

Terveisin
Pekka
:shock: :shock: :shock:

Re: Sytytysongelma r1100GS pyörässä

Lähetetty: 30 Syys 2010 07:46
Kirjoittaja Ismo Vaara
Jos noin paljon arvot heittää, niin puolahan se on.

Re: Sytytysongelma r1100GS pyörässä

Lähetetty: 30 Syys 2010 19:48
Kirjoittaja Pekkavee
Tänään tutkin myös bensapuolen.
Ei ruiskuta bensaa ei.

Jotain on pahasti pielessä.
Pekka
:shock: :shock: :shock:

Re: Sytytysongelma r1100GS pyörässä

Lähetetty: 30 Syys 2010 22:09
Kirjoittaja Kulkuri
Mittaa bensan paine. R 1100 RT:ssä paine on 3,0 bar yli imusarjan paineen, siis moottori pysähdyksissä ja bensapumpun katkaistessa käyntinsä. En nyt muista onko GS:ssä sama tai pienempi, ei se ainakaan alle 2,5 bar ole, luultavasti tuo 3,0 bar. Jos pumppu pyörii eikä missään putkistossa ole vuotoa josta paine karkaa niin vika on luultavasti paineensäätö kellossa, joka säätää paineen ennen suuttimia.
t:Kulkuri

Re: Sytytysongelma r1100GS pyörässä

Lähetetty: 01 Loka 2010 18:45
Kirjoittaja Pekkavee
Kulkuri kirjoitti:Jos pumppu pyörii eikä missään putkistossa ole vuotoa josta paine karkaa niin vika on luultavasti paineensäätö kellossa, joka säätää paineen ennen suuttimia.
t:Kulkuri
Mulla ei ole sellaista mittaria, jolla paineen osaisin mitata.
En oikein usko tuohon ajatukseen.
Kateissa ovat siis kipinä ja bensa. Viittaa enemmänkin Motronic sähköongelmaan.
Joku maadoitus, releen ohjaus ( releitäkin olen vaihdellut) tms.
Tänään ei selvinnyt mitään uutta. Mitään vikakoodia ei löydy systeemistä tuon ohjeen mukaan tutkittuna:
http://www.bmwgsclub.nl/motronic-reset.html
Hall anturit toimivat, puola on kunnossa ( kokeiltu toisella puolalla ) yms.

Jatkan tutkimuksia ...

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Re: Sytytysongelma r1100GS pyörässä

Lähetetty: 01 Loka 2010 22:54
Kirjoittaja Kulkuri
Pekkavee kirjoitti:
Kulkuri kirjoitti:Jos pumppu pyörii eikä missään putkistossa ole vuotoa josta paine karkaa niin vika on luultavasti paineensäätö kellossa, joka säätää paineen ennen suuttimia.
t:Kulkuri
Mulla ei ole sellaista mittaria, jolla paineen osaisin mitata.
En oikein usko tuohon ajatukseen.
Kateissa ovat siis kipinä ja bensa. Viittaa enemmänkin Motronic sähköongelmaan.
Joku maadoitus, releen ohjaus ( releitäkin olen vaihdellut) tms.
Tänään ei selvinnyt mitään uutta. Mitään vikakoodia ei löydy systeemistä tuon ohjeen mukaan tutkittuna:
http://www.bmwgsclub.nl/motronic-reset.html
Hall anturit toimivat, puola on kunnossa ( kokeiltu toisella puolalla ) yms.

Jatkan tutkimuksia ...

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Jostain on jotain löydyttävä, tuo oli yksi ajatus. Taannoin haettiin todella uskollisesti vikaa, kun ei käynyt. Ei mitään vikakoodia ja kaikki tutkittiin, kun ei uskottu että Motronicissa voisi olla vikaa.
Kun vaihdettiin ECU niin heti toimi. Meidän tietotaidolla syytä ei saatu selville miksi ECU oli pimahtanut, Että näinkin voi käydä.
Kulkuri

Re: Sytytysongelma r1100GS pyörässä

Lähetetty: 05 Loka 2010 22:10
Kirjoittaja Pekkavee
Testasin tänään ECUa toisesta pyörästä.
Toisen pyörän ECU ei auttanut omaani, mutta mun pyörän ECU:lla toinen pyörä toimi hyvin.
Kiitos Kannisen Matille ECUn lainasta.
Ongelma ei siis ole siinä moottorin ohjaus yksikössä ( Engine Control Unit)
Iiso huokaus. Se maksaisi mansikoita

Huomenna tutkin uudestaan Hall-antureita.
Ehkä ongelma on kuitenkin niissä.
Signaali ei ole kunnollinen tai ongelmia maadoituksen tms. kanssa.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Re: Sytytysongelma r1100GS pyörässä

Lähetetty: 08 Loka 2010 15:43
Kirjoittaja Pekkavee
Vika on korjattu.
Vika oli toisessa Hall anturissa kuitenkin. Testini eivät sitä löytäneet.
Vaihdoin molemmat anturit ja uudet johdot, koska vanhat olivat ihan hapertuneet.
Laitoin sinne kuumaa kestävät silikonijohdot, kun nuo alkuperäiset eivät kestä kuumuutta.

Nyt kaikki toimii mainiosti.

Kiitos neuvoista.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Re: Sytytysongelma r1100GS pyörässä

Lähetetty: 14 Loka 2010 17:08
Kirjoittaja Ismo Vaara
Pekkavee kirjoitti:Vika on korjattu.
Vika oli toisessa Hall anturissa kuitenkin. Testini eivät sitä löytäneet.
Vaihdoin molemmat anturit ja uudet johdot, koska vanhat olivat ihan hapertuneet.
Laitoin sinne kuumaa kestävät silikonijohdot, kun nuo alkuperäiset eivät kestä kuumuutta.

Nyt kaikki toimii mainiosti.

Kiitos neuvoista.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Nyt esitän oikein tyhmän kysymyksen. Miksi/onko tosiaan, koneessa tuplaten noita "kampiakselin nopeuden ja asennon tunnistimia?" Jos vain toisessa anturissa oli vika, miksi ei toisessa pytyssä lyönyt kipinää? Miksi kampiakselia pitäisi mitata kahdella anturilla? Yleensä koneissa on vain yksi tunnistin.
Anteeksi, mutta veikkaan, että virtapuoli oli vain "kuivunut" odottaessa?!

Hyvä kun pelaa!

Re: Sytytysongelma r1100GS pyörässä

Lähetetty: 14 Loka 2010 18:23
Kirjoittaja Pekkavee
Ismo Vaara kirjoitti: Nyt esitän oikein tyhmän kysymyksen. Miksi/onko tosiaan, koneessa tuplaten noita "kampiakselin nopeuden ja asennon tunnistimia?" Jos vain toisessa anturissa oli vika, miksi ei toisessa pytyssä lyönyt kipinää? Miksi kampiakselia pitäisi mitata kahdella anturilla? Yleensä koneissa on vain yksi tunnistin.
Anteeksi, mutta veikkaan, että virtapuoli oli vain "kuivunut" odottaessa?!

Hyvä kun pelaa!
No ei tyhmiä kysymyksiä ole olemassa, on vain tyhmiä vastauksia.
Aina kannattaa kysyä, niin voi vaikka oppia jotain.
Niin minäkin teen.
On siinä ihan oikeasti kaksi Hall-anturia.
Tiedän, kun ne itse vaihdoin ja juottelin uudet johdot niihin.
2 kpl Honeywell 2AV54 antureita tuolta http://www.vpv-motorracing.com/ ostettuna, hinta oli 18.- euroa/kpl. BMW varaosana anturilevy antureineen ja johtoineen maksaa jotain 200.- euroa.
Johdoiksi laitoin kuumankestävää silikonijohtoa Partcolta ja uudeksi kuoreksi koaksiaalikaapeli RG58 metallikuoren ja kutistesukkaa.

BMW R1100GS pyörässä kipinää tulee kummallekin pytylle joka kierroksella.
Siis sen toisen Hall-anturin ohjeen mukaan.
Toinen kipinä on kuitenkin turha eli menee haaskuuseen. :( :( :(
Se toinen Hall-anturi hoitelee ruiskun ajoitusta ja kertoo ruiskusuuttimille, koska pitää laittaa bensaa rööriin. Siinäkin osa bensasta jää hetkeksi majailemaan sinne toisen pytyn imuventtiilin taakse.

Lisää tietoa vaikka tuolta
http://www.ebbo.org/2av54.php

Noin se vaan toimii.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Re: Sytytysongelma r1100GS pyörässä

Lähetetty: 14 Loka 2010 19:22
Kirjoittaja Ismo Vaara
Voe kilivvehkeet, etten paremmin sano! :lol: Ykspyttysessä F:ssä on vain yksi anturi laskemassa kampiakselin kierroksia ja se riittää, sekä bensalle, että kipinälle.
Miten sait molemmat rikki yhtäaikaa? :shock: Onko yksi anturi vain ruiskuja varten ja toinen kipinöitä, vai eri pyttyjen anturit erikseen??
Ei kun vastasitkin jo! Sorry.

Edit. Onko ne anturit samalla kohtaa päällekkäin?

Re: Sytytysongelma r1100GS pyörässä

Lähetetty: 14 Loka 2010 19:51
Kirjoittaja Pekkavee
Ismo Vaara kirjoitti:Voe kilivvehkeet, etten paremmin sano! :lol: Ykspyttysessä F:ssä on vain yksi anturi laskemassa kampiakselin kierroksia ja se riittää, sekä bensalle, että kipinälle.
Miten sait molemmat rikki yhtäaikaa? :shock: Onko yksi anturi vain ruiskuja varten ja toinen kipinöitä, vai eri pyttyjen anturit erikseen??
Ei kun vastasitkin jo! Sorry.

Edit. Onko ne anturit samalla kohtaa päällekkäin?
No anturit on 180 asteen jaolla.
Katso tuolta http://www.ebbo.org/2av54.php

Tutkin tuota bensan tuloa suuttimista kanssa eikä tullut bensaa.
Ehkä vikaa oli myös johdoissa. Ne alkuperäiset johdot ei kestä kuumuutta vaan hapertuvat kuorestaan ihan muruiksi.
Kun otin anturit irti niin toinen oli rikki ja toinen toimi.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Re: Sytytysongelma r1100GS pyörässä

Lähetetty: 17 Loka 2010 20:33
Kirjoittaja Pekkavee
Ismo Vaara kirjoitti: Anteeksi, mutta veikkaan, että virtapuoli oli vain "kuivunut" odottaessa?!

Hyvä kun pelaa!

Mitähän tämä "virtapuoli oli vain "kuivunut" odottaessa" tarkoittaa?
Pitäisikö varautua jatkossa siihenkin kuivumiseen?

Pyörä pelaa edelleenkin ihan mainiosti. Tänään ajelin ihan hyötyajoa 40 km.
Pyörä on ollut liikenteessä joka päivä parantumisensa jälkeen.

Pekka
:shock: :shock: :shock: