R90S
R90S
Luin äsken vanhasta Retro-lehdestä hienon artikkelin ( 15 sivua asiaa!) 60-luvulla
alkaaneesta "kilpavarustelusta" joka sittemin johti Ässän syntyyn.
Jo 6-sarjan edeltäjä "vitonen" sai uuden rungon jota sitten edelleen
vahvistettiin. Lainaus:" Runkomateriaali on kromimolybdeeniterästä, putki on
ovaalinmuotoista ja lisäksi vedetty kartionmuotoiseksi".
Kysymys1: Minkälaisesta putkiprofiilista on kyse, oheneeko toisesta päästä?
Kysymys2: Käytettiinkö samaa runkoa myös 90/6:ssa ?
Jos ymmärsin oikein Ässän runko/oli varsin edistyksellinen, kuitenkin
ruotsin BMW-kerhosivuilla ysikymppisen runkoa verrataan lähinnä bambuaitaan!?
alkaaneesta "kilpavarustelusta" joka sittemin johti Ässän syntyyn.
Jo 6-sarjan edeltäjä "vitonen" sai uuden rungon jota sitten edelleen
vahvistettiin. Lainaus:" Runkomateriaali on kromimolybdeeniterästä, putki on
ovaalinmuotoista ja lisäksi vedetty kartionmuotoiseksi".
Kysymys1: Minkälaisesta putkiprofiilista on kyse, oheneeko toisesta päästä?
Kysymys2: Käytettiinkö samaa runkoa myös 90/6:ssa ?
Jos ymmärsin oikein Ässän runko/oli varsin edistyksellinen, kuitenkin
ruotsin BMW-kerhosivuilla ysikymppisen runkoa verrataan lähinnä bambuaitaan!?
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: R90S
1. Kyseessä on BMW:n ainakin jo -30 luvulta käyttämä kehtoputken muoto. Kehtoputki lähtee emäputkesta halkaisijaltaan suurena ovaalina, muuttuen alempana pyöreaksi ja pienemmäksi halkaisijaltaan.
2.Ei tuo kehtoputken muoto ollut "se juttu", vaan pikemminkin materiaali ja jo /5-sarjalaiseen tullut radikaali muodonmuutos runkoon. /6-sarjassa runkoa edelleen vahvistettiin. Runko on periaatteessa sama kaikissa /6:ssa, mutta vuosimalleissa on pieniä eroja.
Onhan tuo runko pehmonen, jos sitä verrataan nykypyöriin. AMA:n vakiopyöräkilpailuissa -70 luvulla S:llä vedettiin useasti pattiin kaikkia tonnisia japseja, nimenomaan paremman ajettavuutensa vuoksi, ei konetehojen. AMA-sarja ja Daytonan kilpailu(kaksoisvoitto) R90 S:llä voitettiin kertaalleen.
AMA-sarjassa pyörän rakentaminen oli kyllä aika vapaata, mutta perustuttava tuotannossa olevaan malliin.
Tuolla tallinnurkassa nököttää -75 R90 S:ä. Kunnostus on jo alkanut. Osat on jo maalarilla, alkuperäinen Daytona Orange(Daytonan voittajan väri) olisi tarkoitus tulla.
Rahalla sen vois myydäkin...
2.Ei tuo kehtoputken muoto ollut "se juttu", vaan pikemminkin materiaali ja jo /5-sarjalaiseen tullut radikaali muodonmuutos runkoon. /6-sarjassa runkoa edelleen vahvistettiin. Runko on periaatteessa sama kaikissa /6:ssa, mutta vuosimalleissa on pieniä eroja.
Onhan tuo runko pehmonen, jos sitä verrataan nykypyöriin. AMA:n vakiopyöräkilpailuissa -70 luvulla S:llä vedettiin useasti pattiin kaikkia tonnisia japseja, nimenomaan paremman ajettavuutensa vuoksi, ei konetehojen. AMA-sarja ja Daytonan kilpailu(kaksoisvoitto) R90 S:llä voitettiin kertaalleen.
AMA-sarjassa pyörän rakentaminen oli kyllä aika vapaata, mutta perustuttava tuotannossa olevaan malliin.
Tuolla tallinnurkassa nököttää -75 R90 S:ä. Kunnostus on jo alkanut. Osat on jo maalarilla, alkuperäinen Daytona Orange(Daytonan voittajan väri) olisi tarkoitus tulla.
Rahalla sen vois myydäkin...
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: R90S
Kävin tänään hakemassa koirille rustoluita K-marketista. Vaikka aina yritän välttää lehtihyllyä, niin taas retkahdin siitä kulkemaan.
Clasic Bike ja -KANSIKUVASSA- DAYTONA ORANGE R90 S!!! Ei voi olla ostamatta, vaikka tietäisi pyörän historian läpikotaisin.
Mahtava otsikko:"WHY AN ORANGE BOXER IS THE PERFECT LONG DISTANCE CLASSIC?".
Valokuvineen kuusi sivua pyorästä asiaa. Nostan hattua brittilehdelle!
Toinen artikkeli otsikolla: "HASSLE FREE CLASSICS"(kirjoitan isolla, kuin lehdessä). Ykkösenä tietysti BMW R80-100! Tämän jälkeen japseja...ym.
Näinä perävika- ja elektroniikkaongelmaisina aikoina, joskus tehtiin myös(aidossa) Saksassa pyörää, jota pidetään, vielä tänäkin päivänä, luotettavimpana kaikista!
Clasic Bike ja -KANSIKUVASSA- DAYTONA ORANGE R90 S!!! Ei voi olla ostamatta, vaikka tietäisi pyörän historian läpikotaisin.
Mahtava otsikko:"WHY AN ORANGE BOXER IS THE PERFECT LONG DISTANCE CLASSIC?".
Valokuvineen kuusi sivua pyorästä asiaa. Nostan hattua brittilehdelle!
Toinen artikkeli otsikolla: "HASSLE FREE CLASSICS"(kirjoitan isolla, kuin lehdessä). Ykkösenä tietysti BMW R80-100! Tämän jälkeen japseja...ym.
Näinä perävika- ja elektroniikkaongelmaisina aikoina, joskus tehtiin myös(aidossa) Saksassa pyörää, jota pidetään, vielä tänäkin päivänä, luotettavimpana kaikista!
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: R90S
Edempänä (Virtuaali maailmassa ) tänään joku vinkkasi " John´s Beemer Garage" sivuista, joilla löytyy kymmenkunta "road testiä" koskien R 75/6 90/6 90S,( jotka ripeästi printtasin iltalukemiseksi! ) sekä lukuisia muita. Myös vanhempia Retro-lehtiä voi tilata netin kautta. Sain alkuviikosta tilaamani pari numeroa joissa hienot jutut R100RS:stä ja R69&R69S:stä.
Re: R90S
Ismo,
näin sivuiltasi sinisen single-satulalla varustetun R75/5. Onko(oliko?) siinä
sama saranakiinnitys kuin alkuperäisessä kahdenistuttavassa, vai onko kyse muulla tavalla kiinitetystä GS-satulasta? Virkakäyttöön on myyty yhdenistuttavia R-pyöriä joihinkin maihin, muistan lukeneeni. Vaikka /5 /6-sarjan istuimien muotoilussa ei ole valittamista tuo single
sopii pyörään kuin nenä päähän. Pyörän vaikutelma on tasapainoisempi kun t-lokasuoja näkyy lähes
koko kaareltaan ( ja ajettavuuskin paranee : ) ).
näin sivuiltasi sinisen single-satulalla varustetun R75/5. Onko(oliko?) siinä
sama saranakiinnitys kuin alkuperäisessä kahdenistuttavassa, vai onko kyse muulla tavalla kiinitetystä GS-satulasta? Virkakäyttöön on myyty yhdenistuttavia R-pyöriä joihinkin maihin, muistan lukeneeni. Vaikka /5 /6-sarjan istuimien muotoilussa ei ole valittamista tuo single
sopii pyörään kuin nenä päähän. Pyörän vaikutelma on tasapainoisempi kun t-lokasuoja näkyy lähes
koko kaareltaan ( ja ajettavuuskin paranee : ) ).
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: R90S
Etusarana on kiinni takarungon kiinnitysruuvin alla ja takasarana on pitkän satulan etusaranassa.Raffe kirjoitti:Ismo,
näin sivuiltasi sinisen single-satulalla varustetun R75/5. Onko(oliko?) siinä
sama saranakiinnitys kuin alkuperäisessä kahdenistuttavassa, vai onko kyse muulla tavalla kiinitetystä GS-satulasta? Virkakäyttöön on myyty yhdenistuttavia R-pyöriä joihinkin maihin, muistan lukeneeni. Vaikka /5 /6-sarjan istuimien muotoilussa ei ole valittamista tuo single
sopii pyörään kuin nenä päähän. Pyörän vaikutelma on tasapainoisempi kun t-lokasuoja näkyy lähes
koko kaareltaan ( ja ajettavuuskin paranee : ) ).
Singlesatuloita on myytävänä, sopii pienin muutoksin myös vanhoihin malleihin. Kaikenkuntoisia ja-hintaisia.
Ostoslistalla mulla on RS:n singlesatula.
040 5524515
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: R90S
Juu, on. Ostin kerran 30 poliisibemaria Espanjasta ja niissä oli solosatulat. /7-sarjaan ja uudempiin käy suoraan, vanhempiin pienin muutoksin. On hyvät istua. Leveämpi kuin pitkäsatula. Jos on tehty 8-tuntia istuttavaksi, joka päivä, sen pitääkin olla.Raffe kirjoitti:Singlesatuloita on myytävänä, sopii pienin muutoksin myös vanhoihin malleihin. Kaikenkuntoisia ja-hintaisia.
Ymmärsinkö oikein: sinulla on myytävänä singlesatuloita?
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: R90S
Asiakkaani ajaa kilpaa R90 S:llä. Talven pikku "tuunauksen" jälkeen pyörä vietiin testipenkkiin.
113 HEVOSVOIMAA TAKAPYÖRÄLTÄ!!!
VÄÄNTÖ REIPPAASTI YLI 100 Nm!!!
PYÖRÄ PAINAA 160KG!!!
Käykäähän katsomassa Classic TT-kisoja Suomessa tänä vuonna!
113 HEVOSVOIMAA TAKAPYÖRÄLTÄ!!!
VÄÄNTÖ REIPPAASTI YLI 100 Nm!!!
PYÖRÄ PAINAA 160KG!!!
Käykäähän katsomassa Classic TT-kisoja Suomessa tänä vuonna!
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: R90S
Ei kai noissa juuri eroja ole arvostuksessa. Jotkut ehkä pitävät aina ekaa vuosimallia kinnostavampana? Protot, sekä esisarjan pyörät ovat aina kiinnostuksen kohteita ja viimeinen koskaan valmistettu yksilö.
Tehot olivat eri vuosimalleissa samat ja muukin tekniikka muuttui R90 S:issä vähän.
Mulle on Daytona Orange se "ainoa oikea" S:n väri. Toivottavasti saan talvella omani valmiiksi.
Tehot olivat eri vuosimalleissa samat ja muukin tekniikka muuttui R90 S:issä vähän.
Mulle on Daytona Orange se "ainoa oikea" S:n väri. Toivottavasti saan talvella omani valmiiksi.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-