Sivu 1/1
R90S
Lähetetty: 06 Loka 2010 15:22
Kirjoittaja Raffe
Luin äsken vanhasta Retro-lehdestä hienon artikkelin ( 15 sivua asiaa!) 60-luvulla
alkaaneesta "kilpavarustelusta" joka sittemin johti Ässän syntyyn.
Jo 6-sarjan edeltäjä "vitonen" sai uuden rungon jota sitten edelleen
vahvistettiin. Lainaus:" Runkomateriaali on kromimolybdeeniterästä, putki on
ovaalinmuotoista ja lisäksi vedetty kartionmuotoiseksi".
Kysymys1: Minkälaisesta putkiprofiilista on kyse, oheneeko toisesta päästä?
Kysymys2: Käytettiinkö samaa runkoa myös 90/6:ssa ?
Jos ymmärsin oikein Ässän runko/oli varsin edistyksellinen, kuitenkin
ruotsin BMW-kerhosivuilla ysikymppisen runkoa verrataan lähinnä bambuaitaan!?
Re: R90S
Lähetetty: 07 Loka 2010 11:15
Kirjoittaja Ismo Vaara
1. Kyseessä on BMW:n ainakin jo -30 luvulta käyttämä kehtoputken muoto. Kehtoputki lähtee emäputkesta halkaisijaltaan suurena ovaalina, muuttuen alempana pyöreaksi ja pienemmäksi halkaisijaltaan.
2.Ei tuo kehtoputken muoto ollut "se juttu", vaan pikemminkin materiaali ja jo /5-sarjalaiseen tullut radikaali muodonmuutos runkoon. /6-sarjassa runkoa edelleen vahvistettiin. Runko on periaatteessa sama kaikissa /6:ssa, mutta vuosimalleissa on pieniä eroja.
Onhan tuo runko pehmonen, jos sitä verrataan nykypyöriin. AMA:n vakiopyöräkilpailuissa -70 luvulla S:llä vedettiin useasti pattiin kaikkia tonnisia japseja, nimenomaan paremman ajettavuutensa vuoksi, ei konetehojen. AMA-sarja ja Daytonan kilpailu(kaksoisvoitto) R90 S:llä voitettiin kertaalleen.
AMA-sarjassa pyörän rakentaminen oli kyllä aika vapaata, mutta perustuttava tuotannossa olevaan malliin.
Tuolla tallinnurkassa nököttää -75 R90 S:ä. Kunnostus on jo alkanut. Osat on jo maalarilla, alkuperäinen Daytona Orange(Daytonan voittajan väri) olisi tarkoitus tulla.
Rahalla sen vois myydäkin...
Re: R90S
Lähetetty: 14 Loka 2010 14:48
Kirjoittaja Ismo Vaara
Kävin tänään hakemassa koirille rustoluita K-marketista. Vaikka aina yritän välttää lehtihyllyä, niin taas retkahdin siitä kulkemaan.
Clasic Bike ja -KANSIKUVASSA-
DAYTONA ORANGE R90 S!!!
Ei voi olla ostamatta, vaikka tietäisi pyörän historian läpikotaisin.
Mahtava otsikko:"WHY AN ORANGE BOXER IS THE PERFECT LONG DISTANCE CLASSIC?".
Valokuvineen kuusi sivua pyorästä asiaa. Nostan hattua brittilehdelle!
Toinen artikkeli otsikolla: "HASSLE FREE CLASSICS"(kirjoitan isolla, kuin lehdessä). Ykkösenä tietysti BMW R80-100!
Tämän jälkeen japseja...ym.
Näinä perävika- ja elektroniikkaongelmaisina aikoina, joskus tehtiin myös(aidossa) Saksassa pyörää, jota pidetään, vielä tänäkin päivänä, luotettavimpana kaikista!
Re: R90S
Lähetetty: 14 Loka 2010 18:56
Kirjoittaja Raffe
Edempänä (Virtuaali maailmassa ) tänään joku vinkkasi " John´s Beemer Garage" sivuista, joilla löytyy kymmenkunta "road testiä" koskien R 75/6 90/6 90S,( jotka ripeästi printtasin iltalukemiseksi! ) sekä lukuisia muita. Myös vanhempia Retro-lehtiä voi tilata netin kautta. Sain alkuviikosta tilaamani pari numeroa joissa hienot jutut R100RS:stä ja R69&R69S:stä.
Re: R90S
Lähetetty: 01 Marras 2010 12:33
Kirjoittaja Raffe
Ismo,
näin sivuiltasi sinisen single-satulalla varustetun R75/5. Onko(oliko?) siinä
sama saranakiinnitys kuin alkuperäisessä kahdenistuttavassa, vai onko kyse muulla tavalla kiinitetystä GS-satulasta? Virkakäyttöön on myyty yhdenistuttavia R-pyöriä joihinkin maihin, muistan lukeneeni. Vaikka /5 /6-sarjan istuimien muotoilussa ei ole valittamista tuo single
sopii pyörään kuin nenä päähän. Pyörän vaikutelma on tasapainoisempi kun t-lokasuoja näkyy lähes
koko kaareltaan ( ja ajettavuuskin paranee : ) ).
Re: R90S
Lähetetty: 02 Marras 2010 17:21
Kirjoittaja Ismo Vaara
Raffe kirjoitti:Ismo,
näin sivuiltasi sinisen single-satulalla varustetun R75/5. Onko(oliko?) siinä
sama saranakiinnitys kuin alkuperäisessä kahdenistuttavassa, vai onko kyse muulla tavalla kiinitetystä GS-satulasta? Virkakäyttöön on myyty yhdenistuttavia R-pyöriä joihinkin maihin, muistan lukeneeni. Vaikka /5 /6-sarjan istuimien muotoilussa ei ole valittamista tuo single
sopii pyörään kuin nenä päähän. Pyörän vaikutelma on tasapainoisempi kun t-lokasuoja näkyy lähes
koko kaareltaan ( ja ajettavuuskin paranee : ) ).
Etusarana on kiinni takarungon kiinnitysruuvin alla ja takasarana on pitkän satulan etusaranassa.
Singlesatuloita on myytävänä, sopii pienin muutoksin myös vanhoihin malleihin. Kaikenkuntoisia ja-hintaisia.
Ostoslistalla mulla on RS:n singlesatula.
040 5524515
Re: R90S
Lähetetty: 18 Marras 2010 20:13
Kirjoittaja Raffe
Singlesatuloita on myytävänä, sopii pienin muutoksin myös vanhoihin malleihin. Kaikenkuntoisia ja-hintaisia.
Ymmärsinkö oikein: sinulla on myytävänä singlesatuloita?
Re: R90S
Lähetetty: 22 Marras 2010 15:06
Kirjoittaja Ismo Vaara
Raffe kirjoitti:Singlesatuloita on myytävänä, sopii pienin muutoksin myös vanhoihin malleihin. Kaikenkuntoisia ja-hintaisia.
Ymmärsinkö oikein: sinulla on myytävänä singlesatuloita?
Juu, on. Ostin kerran 30 poliisibemaria Espanjasta ja niissä oli solosatulat. /7-sarjaan ja uudempiin käy suoraan, vanhempiin pienin muutoksin. On hyvät istua. Leveämpi kuin pitkäsatula. Jos on tehty 8-tuntia istuttavaksi, joka päivä, sen pitääkin olla.
Re: R90S
Lähetetty: 12 Touko 2011 16:24
Kirjoittaja Ismo Vaara
Re: R90S
Lähetetty: 16 Elo 2011 15:15
Kirjoittaja kk
Onko R 90S:n eri vuosimalleilla(tai värillä!) arvostuseroja ts. ensimmäinen valmistusvuosi parempi, tehokkaampi , heikompi, halutumpi tms.
kyselee kk
Re: R90S
Lähetetty: 17 Elo 2011 08:23
Kirjoittaja Ismo Vaara
Ei kai noissa juuri eroja ole arvostuksessa. Jotkut ehkä pitävät aina ekaa vuosimallia kinnostavampana? Protot, sekä esisarjan pyörät ovat aina kiinnostuksen kohteita ja viimeinen koskaan valmistettu yksilö.
Tehot olivat eri vuosimalleissa samat ja muukin tekniikka muuttui R90 S:issä vähän.
Mulle on Daytona Orange se "ainoa oikea" S:n väri. Toivottavasti saan talvella omani valmiiksi.