Gessu käy rikkaalla.

R-sarjan pyörät
ilmari
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Touko 2006 12:12

Gessu käy rikkaalla.

Viesti Kirjoittaja ilmari »

Moro ja hyvää joulua.
Mikähän lie, kun 2-venttiili gessu käy rikkaalla???

Ryypyt täysin auki, ilmansuodatin ei tukossa. Savuttaa ja tulpat mustat ja nokiset.
Röpöttää alakierroksilla, ei tyhjäkäyntiä. Vetää kierroksilla hyvin +3500rpm.
Saattaa toimia paremmin, jos möyrii hitaasti metsäteillä.
Pyörä pelannut hyvin, ongelmat alkoivat viimeviikolla, kun jouduin starttaamaan mopon pakkasessa. (-18). Ja tänään sama homma vaikka lämmitin moottoria. Käykö kone kylmänä vai johtuuko jostain muusta?

Terv.Ile
Avatar
Mikki
Viestit: 262
Liittynyt: 27 Helmi 2006 10:10
Moottoripyörän malli: R75/5 & R100GS
Paikkakunta: Tyrwää

Re: Gessu käy rikkaalla.

Viesti Kirjoittaja Mikki »

Pari juttua tuli mieleen:
1. Oletko tarkistanut "ryyppyvivun kansien" tiivisteiden tiiveyden. Ne tuntuvat rikkuvan ja kannet alkavat vuotamaan jolloin ryyppy ei toimi. Mä oon ainakin kolmessa Bemussa törmännyt k.o. vikaan.
2. Tulpan johdot. Koska ole uusinut? Tuntuvat olevan kulutus tavaraa!

Toivottavasti vika pian löytyy!
ilmari
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Touko 2006 12:12

Re: Gessu käy rikkaalla.

Viesti Kirjoittaja ilmari »

1.En
2.En ikinä.

Tuo johtojuttu on hyvä pointti. Huono kipuna voi johtaa huonoon polttoon.
Kumma juttu, kun ei ko. asia ole tullut mieleenikään. Nykyvehkeissä kun on sen verran huoltovapaat nuo sytytysvehkeet, että tuosta kipinämaailmasta on ikään kuin vieraantunut. Kun aloitin mopoilun ja autoilun (c-kadetti) niin nuo sytytyspuolen säädöt ja korjaukset olivat arkipäivää. Nykyisessä autossa tulppien vaihtoväli 120 tkm!

Mites tuo Bemun tulppa? Onko ohjekirjan W7DC se ainoa oikea tulppa vai onko jotain"hifiä" tarjolla?


Terv.Ile
Avatar
Mikki
Viestit: 262
Liittynyt: 27 Helmi 2006 10:10
Moottoripyörän malli: R75/5 & R100GS
Paikkakunta: Tyrwää

Re: Gessu käy rikkaalla.

Viesti Kirjoittaja Mikki »

No noista tulpan johdoista , mulla on vanhassa GS:ssä nyt kolmannet! ja uudemmassakin toiset. Vaikuttaa kyllä käyntiin, erityisesti kylmänä ja siksi käynnistymiseen.

Nyt mulla on jotkut Idridiumi tulpat (RockAuto) väittävät että antaa paremman kipinän?, mutta oikeastaan taisin pitää ihan tavallisista, mutta nelikärkisistä enempi (Siebenrockilta).

Taitaa olla enempi tunne puolen juttuja, mutta tosiaan kaikki tulpat ei oikein aina tunnu toimivan Bemussa. Tärkeintä lienee se, että jos/ KUN johdoissa on vastus, niin tulpan pitäisi olla ilman vastusta (ei R -merkkiä): huonontaa kai kipinää jos on molemmissa, näin mulle ainakin on opastettu.
Viisaammat taas korjatkoon jos olen väärässä :)
Avatar
Mikki
Viestit: 262
Liittynyt: 27 Helmi 2006 10:10
Moottoripyörän malli: R75/5 & R100GS
Paikkakunta: Tyrwää

Re: Gessu käy rikkaalla.

Viesti Kirjoittaja Mikki »

Muuten, ton ryyppyvipujen kannen kopan tiivisteen oon tarkistanut niin, että mopo käymään ja starttipilottia niihin: Nostaa kierroksia jos/ kun tiiviste vuotaa. Mulla on tosiaan kaikissa ollut vähintään toisen puolen tiiviste rikki ja kaverilla kans...
ilmari
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Touko 2006 12:12

Re: Gessu käy rikkaalla.

Viesti Kirjoittaja ilmari »

Marmoritiskillä 30 egeä kappale. Tilattu.
Avatar
Mikki
Viestit: 262
Liittynyt: 27 Helmi 2006 10:10
Moottoripyörän malli: R75/5 & R100GS
Paikkakunta: Tyrwää

Re: Gessu käy rikkaalla.

Viesti Kirjoittaja Mikki »

:shock:
Toivottavasti niistä löytyy apu, muuten sä pistät mut tilille!
ilmari
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Touko 2006 12:12

Re: Gessu käy rikkaalla.

Viesti Kirjoittaja ilmari »

Juu. Jokatalvinen perinne on käydä Mouhijärvellä mopoilemassa, kun kaveri asuu siellä. Eli voin käydä "tilillä" ihan henkilökohtaisesti siinä naapurissa...
Todennäköisesti kuitenkin tarjoan joskus toppakahvit, toisen johdon vastus oli 4.7kilo-ohmia, toinen ääretön eli ainakin siinä oli vika. Meinasin neuloa uudet johdot itse mutta tulpan hatut oli sen verran kiven alla, että tilasin orkkis osat.

Talvirallikin on tässä kohtapuoliin mutta itse taidan jättää tänä vuonna väliin.

T.Ile
ilmari
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Touko 2006 12:12

Re: Gessu käy rikkaalla.

Viesti Kirjoittaja ilmari »

Moron. Vika oli siis niissä johdoissa. Nyt lähtee paljon paremmin kylmänä käyntiin ja käy niin kuin kesällä. Yksi uusi talviominaisuus pyörässä on nykyään. Kun ajelee muutaman kilometrin yhtä mittaa satasta niin tyhjäkäynti häipyy. Tämä siis kylmillä ilmoilla. Palautuu kuitenkin normaaliksi rauhallisen ajon jälkeen. Vetääkö nyt seokset laihalle?

T.Ile
Avatar
Mikki
Viestit: 262
Liittynyt: 27 Helmi 2006 10:10
Moottoripyörän malli: R75/5 & R100GS
Paikkakunta: Tyrwää

Re: Gessu käy rikkaalla.

Viesti Kirjoittaja Mikki »

Mitä tarkoitat, että tyhjäkäynti häipyy? Sammuuko siis kone vai nostaako se kierroksia?

Ilmavuoto kaasuttimen ja sylinterin välillä ainakin aiheuttaa sen, että tyhjäkäynti nousee kovasti. Tarkista kumit ja holkki jolla kumi on kiinni sylinderissä (se on kirteillä kiinni ja voi kiertyä auki). Vian voi löytää nopeasti esim ruiskuttamalla StarttiPilottia kaasareihin ja kumeihin. ÄLÄ KUITENKAAN POLTA SILLÄ MOPOA! (edit: siis käyvään mopoon)

Lisäksi haljennut pakoventtiili voi aiheuttaa kierrosten nousun kuumana! Näkyy puristuspainemittarilla ja kuulee mahdollisesti pakoputkessa "vihellyksenä". Eli tällä korjaantui mun talvi-ajokin käynti...
ilmari
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Touko 2006 12:12

Re: Gessu käy rikkaalla.

Viesti Kirjoittaja ilmari »

Juu, siis nimen omaan kone sammuu tyhjäkäynnillä. Mutta sinänsä "ongelma" on aika minimaalinen, tosin sanoen pyörä toimii, jos ajelee normaaleja nopeuksia.
Avatar
Mikki
Viestit: 262
Liittynyt: 27 Helmi 2006 10:10
Moottoripyörän malli: R75/5 & R100GS
Paikkakunta: Tyrwää

Re: Gessu käy rikkaalla.

Viesti Kirjoittaja Mikki »

Sit se on varmaan toi Waaran Ismon ohje: Kaasarit pura ja kokoa (ja puhista kans).
ilmari
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Touko 2006 12:12

Re: Gessu käy rikkaalla.

Viesti Kirjoittaja ilmari »

Voipi olla. Mun toimesta niille ei ole tehty muuta kuin kohokammiota joskus käytetty auki ja poistettu suurimpia roskia sitä kautta. Eli 150 tkm määräaikaishuolto keväällä työn alle.

Lidlissä näytti olevan myytävänä ultraäänipesuri, 20 egeä. Katsotaan saako sillä mitään aikaan.
Avatar
Mikki
Viestit: 262
Liittynyt: 27 Helmi 2006 10:10
Moottoripyörän malli: R75/5 & R100GS
Paikkakunta: Tyrwää

Re: Gessu käy rikkaalla.

Viesti Kirjoittaja Mikki »

Meneekö Litlin ostoksissa rahat hukkaan?

Mä oon pessy niitä ihan vaan sudilla astiassa ja puhallellu kanavat auki jollain painepullolla, olisko ollut CRC tms, jossa oli pitkä pilli päässä ja jonka sai hyvin painettua kanavien suulle.

Varsinkin huohottajan puolelta tulet löytämään aikas töhnää sieltä kannen alta ts. kalvon päältä.
ilmari
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Touko 2006 12:12

Re: Gessu käy rikkaalla.

Viesti Kirjoittaja ilmari »

Tuota rahanhukkumista ei auta enää murehtia, pesuri pöydällä leivänpaahtimen vieressä. Pesin koemielessä vaimon sormuksia, korvarenkaita ja oman rannekellon. Kuonaa irtosi ja pesuaineen kanssa luvataan toimivan vielä tehokkaammin.
Keväällä sitten kaasarit.
Vastaa Viestiin