Nyt loppui kitinä K100:n värinöistä
Lähetetty: 06 Tammi 2011 22:17
kun syykin löytyi.
Viime talvena selvisi noitten K100:en värinäongelma. Osa tuntuu olevan hyvinkin pehmeäkäyntisiä ja toiset sitten värisee tosi pahasti. Omani (K100 RS -84) kuului jälkimmäiseen ryhmään ja oli ilmeisesti tuosta syystä vähillä kilometreillä. Lisäksi se oli edelliseltä omistajalta jäänyt ulos seisomaan useaksi vuodeksi. Kun sai halvalla niin pitihän se pelastaa pois.
Pari kesää ajeltuani purin sitten koko keksinnön usean öljyvuodon takia. Samalla aloin selvittämään tuota värinäongelmaa. Vika löytyi puhtaasti kampikoneistosta. Männissä oli neljän gramman painoerot sekä kiertokangissa kuuden gramman erot. Enemmän kuin tehdas itse sallii. Lisäksi raskain mäntä oli eksynyt raskaimpaan kiertokankeen. Männät on nyt painotettu gramman tarkkuudella saman painoisiksi. Kiertokanget kahden gramman sisään ja vielä niistäkin päät erikseen. Eli niissä on maksimissaan gramman painoero päissä.
Ihmetyttää varsinkin tuo mäntien suuri painoero. Männät ovat KS:n valmistetta ja ne pakataan tehtaalla tasapainotettuna sarjana. Tuo on tullut itse aikoinaan todettua. Niissä ei ole paria grammaa suurempia painoeroja. Joku on siis BMW:llä sotkenut mäntäsarjat ja ilmeisesti kangetkin.
Konetta kasatessa tein sytytyksen perusennakolle merkin mittakellolla mittaamalla männän päästä. Tehdashan ilmoittaa syttyennakon mm ennen ykk. Läppärungot olivat karstaantuneet kunnolla sisäpuolelta ja ne pienet ilmakanavat osittain tukossa. Nekin on nyt pesty ja puhdistettu. Kannen kanavissa oli muoto- ja mittaeroja. Nehän olivat suoraan valun jäljiltä. Uusin kaikki läppärunkojen kumikurkut halkeamien takia ja sovitin ne istumaan kanteen ilman kynnyksiä. Tuli kyllä tehtyä koneelle paljon muutakin, mutta tässä tärkeimmät värinöihin vaikuttavat. Läppärungot on lopuksi säädetty balanssiin ilmaruuveilla. Täytyypä jossain välissä tehdä erillinen pukki läppärungoille, että saa virtauspenkkiin läppien balanssin tarkistusta varten.
Nyt käy tosi nätisti. Pientä värinää ilmenee enää 3300-3700 rpm alueella. Täytyy todeta, että monet kavereitten japsinelikot tärisevät enemmän.
Jos nyt olisi halunnut lisää hifistellä niin olisi voinut viedä kampuran ja kytkinpaketin tasapainotettavaksi. Olen nyt kuitenkin tyytyväinen lopputulokseen. Puhtiakin on selkeästi enemmän kuin aikaisemmin.
Viime talvena selvisi noitten K100:en värinäongelma. Osa tuntuu olevan hyvinkin pehmeäkäyntisiä ja toiset sitten värisee tosi pahasti. Omani (K100 RS -84) kuului jälkimmäiseen ryhmään ja oli ilmeisesti tuosta syystä vähillä kilometreillä. Lisäksi se oli edelliseltä omistajalta jäänyt ulos seisomaan useaksi vuodeksi. Kun sai halvalla niin pitihän se pelastaa pois.
Pari kesää ajeltuani purin sitten koko keksinnön usean öljyvuodon takia. Samalla aloin selvittämään tuota värinäongelmaa. Vika löytyi puhtaasti kampikoneistosta. Männissä oli neljän gramman painoerot sekä kiertokangissa kuuden gramman erot. Enemmän kuin tehdas itse sallii. Lisäksi raskain mäntä oli eksynyt raskaimpaan kiertokankeen. Männät on nyt painotettu gramman tarkkuudella saman painoisiksi. Kiertokanget kahden gramman sisään ja vielä niistäkin päät erikseen. Eli niissä on maksimissaan gramman painoero päissä.
Ihmetyttää varsinkin tuo mäntien suuri painoero. Männät ovat KS:n valmistetta ja ne pakataan tehtaalla tasapainotettuna sarjana. Tuo on tullut itse aikoinaan todettua. Niissä ei ole paria grammaa suurempia painoeroja. Joku on siis BMW:llä sotkenut mäntäsarjat ja ilmeisesti kangetkin.
Konetta kasatessa tein sytytyksen perusennakolle merkin mittakellolla mittaamalla männän päästä. Tehdashan ilmoittaa syttyennakon mm ennen ykk. Läppärungot olivat karstaantuneet kunnolla sisäpuolelta ja ne pienet ilmakanavat osittain tukossa. Nekin on nyt pesty ja puhdistettu. Kannen kanavissa oli muoto- ja mittaeroja. Nehän olivat suoraan valun jäljiltä. Uusin kaikki läppärunkojen kumikurkut halkeamien takia ja sovitin ne istumaan kanteen ilman kynnyksiä. Tuli kyllä tehtyä koneelle paljon muutakin, mutta tässä tärkeimmät värinöihin vaikuttavat. Läppärungot on lopuksi säädetty balanssiin ilmaruuveilla. Täytyypä jossain välissä tehdä erillinen pukki läppärungoille, että saa virtauspenkkiin läppien balanssin tarkistusta varten.
Nyt käy tosi nätisti. Pientä värinää ilmenee enää 3300-3700 rpm alueella. Täytyy todeta, että monet kavereitten japsinelikot tärisevät enemmän.
Jos nyt olisi halunnut lisää hifistellä niin olisi voinut viedä kampuran ja kytkinpaketin tasapainotettavaksi. Olen nyt kuitenkin tyytyväinen lopputulokseen. Puhtiakin on selkeästi enemmän kuin aikaisemmin.