Sivu 1/2

R1100RT pukkaa sinistä savua

Lähetetty: 31 Touko 2006 21:11
Kirjoittaja BMWcowboy
Tässä yksi uusi bemaristi kyselee kenties joillekin ihan päivänselviä juttuja, mutta antakaa anteeksi.

Ostin tuossa lauantaina -97 mallisen R1100RT:n ja muuten ihan tyytyväinen, mutta tuntuu tykkäävän liiaksi öljystä. Aamulla kun pistää käyntiin niin on maisema ihan sininen hetken aikaa. Kaveri ajoi perässä ja sanoi että pikkaisen haisee öljy aika ajoin bemarin takana. Itse en ole huomannut että moottorijarrutuksen jälkeen tulisi sinistä, joten tuntuu ettei olisi venttiilivarrenkumeissa mitään suurempaa vikaa. Mittarissa on 50tkm. Onko vinkkejä mikä mahtaa aiheuttaa kyseisen ongelman että olisi myyjäliikkeen kanssa jotain infoa mistä keskustella. Lupasivat kyllä hoitaa asian kuntoon.
Mikä on muuten paras öljyvaihtoehto tuohon malliin ?

Toinen kysymys koskee tuota alkuperäistä BMW-Clarion soitinta jossa kaukosäädin ohjaustangossa. Onko kukaan sovittavanut uudempaa Clarionia cd-soittimella niin että kaukosäädin toimii edelleen.

Kolmas juttu. Löytyykö mistään esimerkiksi netistä huolto-ohjelmaa ja ohjeita suomen tai ruotsinkielellä. Englanti taipuu jotenkin, mutta saksa ei oikein suju.

Neljäs. Mistä saa selville värinumeron tai koodin. Pyörä on sininen ja tekisi mieli maalata laukkujen kannet pyörän väriseksi.

Tällaisia miettii Pena

PS Ossi.
Nyt ollaan Japsistara ja natsistara, vai miten sen sanoit. Hopeinen Diversion vaihtui tuohon bemariin, ei tosin GS:sään. :D

Lähetetty: 31 Touko 2006 22:15
Kirjoittaja ossy-57
No hyvähän se että savuttaa, tietää että se käy... :) startin jälkeen välillä pöläyttää älä ole huolissasi. Mä käytän Castrolin 10w60 kisaöljyä, mutta joku 10w50 synt.toimii varmaan yhtä hyvin eikä maksa 30.-/ltr. (siis kaupan hinnalla). Onko sulla Skype? Jos on niin voin lähettää adobe tiedostona huolto-ohjeet, on niin iso tiedosto ettei kulje sähköpostin läpi mutta Skype siirtää. Tai jos katsot tällä palstalla Pekka Veen huolto-ohjeita r1100gs.ään niitä voi koneen osalta soveltaa täysin. Värikoodi pitäisi löytyy n. 15 cm anuksen alapuolelta.(siis satulan alta). Poppikoneesta en osaakaan sanoa muuta kuin että pois se moottoripyörästä...:)

Lähetetty: 31 Touko 2006 22:16
Kirjoittaja ossy-57
Korjaus edelleseen, Pekka Veen ohjeet löytyy Pohjolan Kurapyöräilijöiden sivuilta! Kannattaa muutenkin tsekata.

Lähetetty: 31 Touko 2006 22:20
Kirjoittaja Hanski
Multa löytyy jonkin sortin manuaali sähköisessä muodossa, sisältää räjäytyskuvia ym. sälää 400 sivun verran. Imuroitu netistä.

Oma 00-mallin rt syö öljyä desin verran tuhannella kilometrillä, mutta sehän kuuluu ominaisuuksiin..

Edit: jaha.. Ossykin ehti kertomaan samasta aiheesta .

Lähetetty: 01 Kesä 2006 00:43
Kirjoittaja Hannu
Onhan se värikoodikin tietysti mukava tietää.

Mutta tuon ikäinen mopo ei ole enää alkuperäisen värinen, joten joudut päättämään haluatko ne laukun kannet alkuperäiseen värisävyyn vai pyörän nykyiseen väriin.

Jos päädyt jälkimmäiseen vaihtoehtoon, niin sitten pitää viedä automaalien ammattilaiselle pyörä näytille nykyisen värin sekoittamiseksi.

Itse mietin samaa RT:n laukkujen osalta, mutta kun tuo oma on punainen, taitavat laukkujen kannet jäädä maalaamatta. Sinisessä ne saappaanjäljet sivulaukun kannessa eivät näy yhtä pahoin kuin punaisessa tai hopeassa, eli tuo voi vaikka toimiakin käytännössä.

Lähetetty: 01 Kesä 2006 08:13
Kirjoittaja BMWcowboy
Skypeä ei ole, joten sitä vaihtoehtoa en pysty käyttämään.

Tuosta öljystä vielä että onko pakosta oltava mp-öljyä vai miten normaali auton mootoriöljy. Olen ymmästänyt että näissä olisi kuivakytkin, joten se ei vaadi mp-lisäaineita, mutta miten vaihteiston toiminta ?
Vastauksista ymmärsin että sellainen pieni öljynkulutus on normaalia tämän tyypin moottoreissa, joten sen kanssa voi elää. Seuraan kuitenkin nyt että paljonko vie ja mielenkiinnolla odotan mitä meinaavat tehdä asialle.

Tuosta laukkujen maalauksesta. Se voi tosiaan olla totta ja varmaan onkin että sävy on muuttunut jonkin verran, täytyy pyytää maalaria tekemään vaikka pieni koepala vanhaan auton muovipuskuriin.

Hanski, miten pystyisit siirtämään tuon huoltotiedoston vai muistatko mahdollisesti mistä sen imuroit. Minkä kokoinen tiedosto kyseessä ?
Voisin nimittäin pistää muistitikun palautus postarin kanssa tulemaan johon sen voisi tallentaa.

Kiittäen vastauksista,
Pena

Lähetetty: 01 Kesä 2006 08:37
Kirjoittaja Ismo Vaara
Kannattaa pitää boxeria keskituella, niin sauhuttelee lähdössä vähemmän. Alaviistoon olevassa pytyssä öljy valuu palotilaa kohti ja saattaa joskus päästä jopa männänrenkaiden ohi.
Jos kuitenkin pyöräsi sauhuttaa jatkuvasti, kannattaa tarkastaa kampikammion alipaineventiili.

Lähetetty: 01 Kesä 2006 13:12
Kirjoittaja FIN_GSer
Ei kai siellä ole liikaa öljyä??

Öljy tarkistetaan keskituella ja tasaisella paikalla. Anna koneen käydä ja nosta se keskituelle. Sitten sammuta kone ja anna seistä muutama minuutti.
(koneen pitää olla lämmin, että öljy valuu takaisin pohjaan)
Öljyn pinnan pitää olla näkyvissä tarkistussilmässä. Liika on pahasta!

FIN_GSer

Lähetetty: 01 Kesä 2006 16:35
Kirjoittaja BMWcowboy
Kyllä siellä on liian vähän öljyä, "silmässä" ei näkynyt mitään ennenkuin lisättiin öljyä.
Tuon Ismon mainitse asia epäiltiin ensin olevan syynä, mutta pidän pääsääntöisesti pyöriä aina keskituella ja niin myös tätäkin.

Lähetetty: 01 Kesä 2006 22:46
Kirjoittaja Hanski
Tuo "Repair Manual" (sisältää myös huolto-ohjelman) on 23 meganen möykky, ja löytyy osoitteesta:
http://www.bikechatforums.com/viewtopic.php?p=420640

Listalta löytyy muidenkin Bemarien manuaaleja. Toivottavasti aukeavat.
BMWcowboy kirjoitti: Hanski, miten pystyisit siirtämään tuon huoltotiedoston vai muistatko mahdollisesti mistä sen imuroit. Minkä kokoinen tiedosto kyseessä ?
Voisin nimittäin pistää muistitikun palautus postarin kanssa tulemaan johon sen voisi tallentaa.

Kiittäen vastauksista,
Pena

Lähetetty: 01 Kesä 2006 23:10
Kirjoittaja ossy-57
Äläkä missään nimessä käytä mitään prätkäöljyjä, ei Puimuri niitä tartte, moottoriöljy voitelee vain moottoria niinkuin pitääkin. Siinä saa olla kaikki mahdolliset lisäaineistukset luiston parantamiseksi, Ota sieltä hyllystä :) vaikka Ralley Formulaa ja lykkäät sitä. Öljymäärän tarkastuksessa ei kannata luottaa kerta vilkaisuun, vaan antaa mopottimen olla yön yli keskituella, ja mieluummin vaikka pari kertaa. Tietysti jos mitään ei näy kannattaa lisätä. Niin ja muuten öljynsuodatinavain saattaa löytyä sulta myös "hyllystä" (MB)

Lähetetty: 01 Kesä 2006 23:13
Kirjoittaja ossy-57
Huomasin että olet huolissasi vaihteistosta, sinne GL-5 lisäaineistettu 80W90 hypoidiöljy, olen koittanut synt. ja mineraalia, molemmilla toimii ihan samalla lailla. Sama öljy käy myös perään (en muista oliko kardaanissa erikseen niin kuin R-100.ssa) ps. hain tänään tallista R-100 vanhan rouvan ajoon, kyllä se on hiano!!

Lähetetty: 02 Kesä 2006 18:34
Kirjoittaja Pekkavee
Tuolta

http://www.matkaendurot.net/forum/viewt ... 57&start=0

löytyy linkkejä huoltomanuaaleihin ja huolto-ohjeita R1100GS pyörään. Moottoriltaan se on aika sama kuin toi sun pyörä.

Mä käytän muuten pyörässäni R1100GS Neste 20W-50 Special Multigrade öljyä. Maksaa Nesteen asemilla 9.60 euroa 4 litran pönikkä. Se on ihan BMW:n huoltokirjan mukainen suositeltu öljy. Öljynvaihtoväli se tavanomainen 10.000 km. Ja hyvin toimii, eikä kulu mihinkään 70.000 km ajetussa pyörässä.

Pekka

Lähetetty: 02 Kesä 2006 18:53
Kirjoittaja Pekkavee
Siihen käy muuten Mahlen OC21 öljynsuodatin autovaraosakaupasta. Maksaa 4.- euroa.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Lähetetty: 03 Kesä 2006 11:06
Kirjoittaja Ismo Vaara
Käykäy jos käy, tai ei käy kauan... Moni muukin auton öljynsuodatin sopii kyllä kierteille. Jos leikitte "pellepelottomia" muistakaa, että takavuosina(-80 luku?)ainakin Saksassa rikottiin K-malleja autonsuodattimilla. Taisi olla joissain prätkälehdessäjuttua tästä. Läpivirtaavuuksissa saattaa olla huomattavia eroja.
En kuitenkaan väitä etteikö Mahlen OC21 kävisi Bemariin. En tunne ko. asiaa.