mitä öljyä G100 GS:n

Avatar
jaska.nisula
Viestit: 26
Liittynyt: 22 Loka 2008 23:22
Moottoripyörän malli: R100GS
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

mitä öljyä G100 GS:n

Viesti Kirjoittaja jaska.nisula »

Alkais olla talvihuollon aika. Öljyt on aina tullut vaidettua kummempia miettimättä. Mutta mikäköhän olis se parhaiten sopiva öljy vanhaan työntötanko "airheadin" moottoriin.
Entäpä suodatin, pitäiskö se vaihtaa aina öljynvaihdon yhteydessä, vai voiko pitää välivuoden.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: mitä öljyä G100 GS:n

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Diesel öljyjä kannattaa käyttää. Oltiin asiasta aika yksimielisiä, kun pidimme "opettajien" kesken palaveria, ennen 2v-kurssia. Öljynsuodatin aina vaihtoon 7500km välein. Jos ajat vuodessa vähän, tai lyhyitä matkoja, suosittelen öljynvaihtoa jo 4000km:n välein. Ei ole suuri uhraus, kun öljytila ei ole kuin n. 2litraa. Suodattimen voi vaihtaa silloin joka toinen kerta.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Avatar
jaska.nisula
Viestit: 26
Liittynyt: 22 Loka 2008 23:22
Moottoripyörän malli: R100GS
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: mitä öljyä G100 GS:n

Viesti Kirjoittaja jaska.nisula »

Diesel öljyä?, siis tarkoitat varmaan doesel moottoreille tarkoitettua öljyä?
Avatar
Garba
Viestit: 56
Liittynyt: 17 Helmi 2006 22:54
Moottoripyörän malli: R1200gs
Paikkakunta: Vantaa

Re: mitä öljyä G100 GS:n

Viesti Kirjoittaja Garba »

Mää käytän lentokoneöljyä(Aeroshell 80W),,johan se logokin edellyttää sitä! :lol:

Kari
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: mitä öljyä G100 GS:n

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

jaska.nisula kirjoitti:Diesel öljyä?, siis tarkoitat varmaan doesel moottoreille tarkoitettua öljyä?
Jos olisin tarkoittanut dieseliin tarkoitettua polttoainetta, olisin kirjoittanut yhteen "dieselöljyä", enkä "diesel öljyjä", kuten kirjoitin(huomaa myös monikko, jota et käytä lainauksessasi).
En ehkä käyttänyt parasta suomenkieltä, mutta mielestäni ymmärrettävää.
Viimeksi muokannut Ismo Vaara, 11 Tammi 2011 10:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: mitä öljyä G100 GS:n

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Miksi DIESELMOOTTORIIN tarkoitettua MOOTTORIÖLJYÄ on hyvä käyttää?
2v-boxereissa ei ole katalysaattoreita, jotka hajoaisivat ko.öljyn käytössä. Pintapainekestävyys ja puhdistusominaisuudet ovat sellaisia mitä ei bensakoneöljyt tarjoa.
Kuiva kytkin ja harvakäyntisyys jättää pois mp-öljyjen tarpeen.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
ilmari
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Touko 2006 12:12

Re: mitä öljyä G100 GS:n

Viesti Kirjoittaja ilmari »

Moron. Juu, nämä öljykysymyksethän ovat aina pitkälti tunnepohjaisia asioita... Mulle on näköjään vakiintunut bemariin Teboil 10w-30 moottoriöljy. Sopii bensa- ja dieselajonevoihin. Mutta mitenkä nuo mineraaliöljyjen viskositeetit menee? Onko tuo 10w "kylmin" luokka vai valmistaako joku esim. w5 mineraaliöljyä?

Talviterveisin Ile
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: mitä öljyä G100 GS:n

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

ilmari kirjoitti:Moron. Juu, nämä öljykysymyksethän ovat aina pitkälti tunnepohjaisia asioita... Mulle on näköjään vakiintunut bemariin Teboil 10w-30 moottoriöljy. Sopii bensa- ja dieselajonevoihin. Mutta mitenkä nuo mineraaliöljyjen viskositeetit menee? Onko tuo 10w "kylmin" luokka vai valmistaako joku esim. w5 mineraaliöljyä?
Kuinkas kylmällä herra oikein ajelee? BMW suosittelee 10W-30 öljyä käytettäväksi -30...+-0:n.
Talvikäyttöön OK. Unohda se 5W, et ajele -40 asteissa.
Jos ajelet noilla öljyillä ympäri vuoden, en halua kuulla. :shock:

Jotenkin tuntuu ettei jengillä ole oikein hallussa nämä viskositeetit. Yksiasteinen SAE 30 käy 0...+30 asteeseen, mutta SAE 10W-30 todellakaan ei!

Edelliset mielipiteet oli siis 2v-boxereihin, mutta ei ne paljon muutu muihinkaan malleihin.
Öljynvalmistajiin ei kannata kovin paljon luottaa, sillä nehän kehuu omia tuotteitaan vaikka sydänlääkkeinä! :lol: Moottorinvalmistaja on aina se, joka on testannut oman moottorinsa eri öljyillä.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: mitä öljyä G100 GS:n

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Garba kirjoitti:Mää käytän lentokoneöljyä(Aeroshell 80W),,johan se logokin edellyttää sitä! :lol:

Kari
Laitatko Kari vähän lisätietoa tuosta Aeroshell 80W-öljystä(onko todellakin SAE 80W, eikä SAE 80?). Tuntuu viskositeetin perusteella aika hurjalta tökötiltä, mutta kun en tiedä mitään lentokoneöljyistä, parempi pitää suu supussa.
SAE 50 on kyllä tuttu, sitä käytetään HD:ssä, briteissä ja muissa wanhoissa kastelukannuissa.
Saattaa olla vaikka kuinka hyvä tuote?! Onko kallista?
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Avatar
Garba
Viestit: 56
Liittynyt: 17 Helmi 2006 22:54
Moottoripyörän malli: R1200gs
Paikkakunta: Vantaa

Re: mitä öljyä G100 GS:n

Viesti Kirjoittaja Garba »

Ismo toi oli vähän niinku djoukki, mut tosiaan käytän tota r75/5:ssa koska kilsoja sillä ei tuu paljoa kesässä.Visko siinä on w40 ja tavaran besorgasin entiseltä työmaalta kun se olis muuten mennyt 'kierrätykseen'.Mut tosiaan niin se 'sopii' logon seuraksi erinomaisesti! :)

Kari
Avatar
Motonomi
Viestit: 78
Liittynyt: 31 Elo 2010 14:18
Moottoripyörän malli: BMW K100RS

Re: mitä öljyä G100 GS:n

Viesti Kirjoittaja Motonomi »

Ismo on ehdottoman oikeassa tuosta öljystä. Dieselmoottoriöljy on tuohon hyvä valinta ja saa helposti, jos ei halua käyttää kalliita ja vaikeasti hankittavia erikoisöljyjä joihin itse olen tykästynyt. Mutta makuja on monia. Öljystä riippumatta viskositeettinä suosittaisin kesäkäytössä SAE 15W-40, 15W-50 tai 20W-50. Mitä kuumempi kesä ja pidemmät yhtäjaksoiset ajomatkat sen paksumpaa myös tuolta kylmäpäästä. Aikaisin keväällä tai myöhään syksyllä kun ulkolämpötila on alle 10 astetta käy esim. 10W-40. Bemarin omistajan käsikirjassakin on hyvä taulukko ainakin noissa nelikoissa.
Vai mitä mieltä Ismo on? Minulla ei ole noista boksereista ihmeemmin kokemusta, mutta kyllä muista eurooppalaisista 2-pyttyisistä.
Avatar
Motonomi
Viestit: 78
Liittynyt: 31 Elo 2010 14:18
Moottoripyörän malli: BMW K100RS

Re: mitä öljyä G100 GS:n

Viesti Kirjoittaja Motonomi »

Lisätäkseni edelliseen ilmajähdytteinen kone on aina kova pala voiteluöljylle. Olen huomannut että monen tunnetun öljyvalmistajan moniasteöljyt "pluirahtavat" parin tuhannen kilsan ajolla. Syynä on runsas sakeuttimien (polymeerien) käyttö, jotka pilkkoutuvat kuumassa ja öljy selkeästi ohenee käyttökelvottomaksi. Alkaa iloinen savutus ja koneen huohotus.
ilmari
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Touko 2006 12:12

Re: mitä öljyä G100 GS:n

Viesti Kirjoittaja ilmari »

Ismo Vaara kirjoitti: Jotenkin tuntuu ettei jengillä ole oikein hallussa nämä viskositeetit. Yksiasteinen SAE 30 käy 0...+30 asteeseen, mutta SAE 10W-30 todellakaan ei!
Ja näinhän se on, kun asiaa tarkemmin tutkii, esim. käyttöohjekirjasesta. Noh, ensi kesänä sitten jäykempää kamaa, oisko se sitten 20w-50?

Ja sen verran vielä, että Haynesin kirjanen neuvoo välttämään "wide range" öljyjä kuten 10w-60.

T.Ile
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: mitä öljyä G100 GS:n

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

ilmari kirjoitti:
Ismo Vaara kirjoitti: Jotenkin tuntuu ettei jengillä ole oikein hallussa nämä viskositeetit. Yksiasteinen SAE 30 käy 0...+30 asteeseen, mutta SAE 10W-30 todellakaan ei!
Ja näinhän se on, kun asiaa tarkemmin tutkii, esim. käyttöohjekirjasesta. Noh, ensi kesänä sitten jäykempää kamaa, oisko se sitten 20w-50?

Ja sen verran vielä, että Haynesin kirjanen neuvoo välttämään "wide range" öljyjä kuten 10w-60.

T.Ile
Jep. 10W-60 öljyt on kehitetty AIVAN eri pyöriin.
Eikä se sun pyöräs ole välttämättä rikki mennyt noilla 10W-30 öljyillä. Suomen kesä on kuitenkin niin lauhkee!? :)
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: mitä öljyä G100 GS:n

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Motonomi kirjoitti:Ismo on ehdottoman oikeassa tuosta öljystä. Dieselmoottoriöljy on tuohon hyvä valinta ja saa helposti, jos ei halua käyttää kalliita ja vaikeasti hankittavia erikoisöljyjä joihin itse olen tykästynyt. Mutta makuja on monia. Öljystä riippumatta viskositeettinä suosittaisin kesäkäytössä SAE 15W-40, 15W-50 tai 20W-50. Mitä kuumempi kesä ja pidemmät yhtäjaksoiset ajomatkat sen paksumpaa myös tuolta kylmäpäästä. Aikaisin keväällä tai myöhään syksyllä kun ulkolämpötila on alle 10 astetta käy esim. 10W-40. Bemarin omistajan käsikirjassakin on hyvä taulukko ainakin noissa nelikoissa.
Vai mitä mieltä Ismo on? Minulla ei ole noista boksereista ihmeemmin kokemusta, mutta kyllä muista eurooppalaisista 2-pyttyisistä.
Noin se on suurinpiirtein. Jos vielä joku löytää öljypyrkin jossa lukee;"not for katalysator use" niin siinä on lisäaineet kohdillaan!
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Vastaa Viestiin