Sivu 1/1
1970 r50/5 sytytysennakko.
Lähetetty: 08 Maalis 2011 11:32
Kirjoittaja antti.hakamaa
Nyt on ihmetyksen aiheena kun koetin kynällä laittaa sytytyksen kohdilleen (s):sän päällä olevaan viivaan, niin ajoitus lampulla käydessä katsottuna se menee selvästi liian aikaselle.
ennakon säätimen jouset ja katkojan kärjet ovat uudet. mikäs tuon voisi aiheuttaa vai onko tosiaan noin että koetin lampulla ei sytytystä tästä saa ihan kohdalleen?
Re: 1970 r50/5 sytytysennakko.
Lähetetty: 08 Maalis 2011 19:42
Kirjoittaja Ismo Vaara
Meneekö myös strobolla säädetty sytytys myös sitten vastaavasti sähkökynällä myöhäiselle? Ja toimiiko ennakonsäädin normaalisti eri kierroksilla? Onko kärkiväli oikea?
Re: 1970 r50/5 sytytysennakko.
Lähetetty: 09 Maalis 2011 11:51
Kirjoittaja JarmoKorvenranta
Et varmaan tee näin mutta kysyn kuitenkin: Pyöritätkö kynällä säätäessä ja säätökohtaa hakiessasi konetta vain käyntisuuntaan eli edestäpäin katsoen myötäpäivään? Et ota pakkia kun merkki meni ohi ja säädä siihen?
Re: 1970 r50/5 sytytysennakko.
Lähetetty: 09 Maalis 2011 12:28
Kirjoittaja antti.hakamaa
kokeiltu on kynän kanssa myötä päivään ja vasta päivään tulee aina samaan kohtaan.
kärkiväli on oikea eli 0,35-0,40.
stropolla kun sääättää niin kynällä katsottuna on tosiaa myöhäsellä.
Eilen päädyin kuitenkin säätämään sytytyksen stropolla kohdilleen ja käynti on tuolloin hyvän kuuloinen ja (f) merkki tulee kohdille noin 3200 r/min kohdilla joten tuo tuntuisi olevan aikas lähellä oikeaa.
kierroslukumittari tosin pyörässäni ei ole ihan viimeiseen päälle tarkka, että on todellisuudessa merkki tulee noin kolmen tuhannen tietämissä.
Re: 1970 r50/5 sytytysennakko.
Lähetetty: 09 Maalis 2011 13:21
Kirjoittaja Ismo Vaara
antti.hakamaa kirjoitti:kokeiltu on kynän kanssa myötä päivään ja vasta päivään tulee aina samaan kohtaan.
Kun syttymerkit on kampiakselilla ja kärjet nokka-akselilla, ei voi suositella säätämistä vastoin pyörimissuuntaa. Näin siksi, että nokkaketjun välys tulee silloin väärälle puolelle.
Ainoa mahdollisuus on, että vauhtipyöräsi pultit on löystyneet ja pulttien reijät väljistyneet. Tämä on joskus aiheuttanut ongelmia, koska pultteja vahvistettiin, kahteenkin otteeseen, myöhemmin.
Re: 1970 r50/5 sytytysennakko.
Lähetetty: 09 Maalis 2011 21:02
Kirjoittaja antti.hakamaa
kiitos vinkistä. täytyykin vauhtipyörän kiiinnitys tutkia onko kunnossa.
Re: 1970 r50/5 sytytysennakko.
Lähetetty: 10 Maalis 2011 08:22
Kirjoittaja Ismo Vaara
Jos irroitat vauhtipyörän, muista että pultit ovat kertakäyttöisiä "venytyspultteja". Kytkintä purkaessa merkitse osien asennot, ettei tasapainotus kärsi. Tarkasta samalla myös öljypumpunkannenpulttien kireys, niillä kun on tapana löystyä myös.
Re: 1970 r50/5 sytytysennakko.
Lähetetty: 11 Maalis 2011 19:22
Kirjoittaja Pekkavee
Tuli tässä mieleen, kun teidän juttuja luki niin mistäs toi s merkki tulee.
Saksaa kun en kovin osaa, niin muistaakseni sytytys on jotain Zundung tai jotain.
Pekka
Re: 1970 r50/5 sytytysennakko.
Lähetetty: 13 Maalis 2011 10:20
Kirjoittaja Ismo Vaara
Pekkavee kirjoitti:Tuli tässä mieleen, kun teidän juttuja luki niin mistäs toi s merkki tulee.
Saksaa kun en kovin osaa, niin muistaakseni sytytys on jotain Zundung tai jotain.
Pekka
Schwungradmarke, joka härmäksi tarkoittaa vauhtipyöränmerkkiä, tai siis ajoitusmerkkiä vauhtipyörällä.
Re: 1970 r50/5 sytytysennakko.
Lähetetty: 13 Maalis 2011 12:08
Kirjoittaja Raffe
Ismo Vaara kirjoitti:Pekkavee kirjoitti:Tuli tässä mieleen, kun teidän juttuja luki niin mistäs toi s merkki tulee.
Saksaa kun en kovin osaa, niin muistaakseni sytytys on jotain Zundung tai jotain.
Pekka
Schwungradmarke, joka härmäksi tarkoittaa vauhtipyöränmerkkiä, tai siis ajoitusmerkkiä vauhtipyörällä.
"Tyhjäkäyntikierroksilla tulee vauhtipyörämerkintä (Schwungradmarkierung) "S"( Spätzündung ) näkyä keskellä tarkastusaukkoa".(Vapaasti G/Sn käsikirjasta käänn.) "spät" on "myöhäinen,myöhään" ja "zündung" niinkuin Pekka jo totesi "sytytys".