Sivu 1/1

K100:n sytytyksen säätö

Lähetetty: 30 Maalis 2011 12:46
Kirjoittaja Ismo Vaara
Olen joskus tämän tehnytkin ja tarvittavat työkalutkin "heittokelloon" olen teettänyt. Muisti vaan pätkii! :oops:
Kysymys onkin tuosta Hall-anturista. Miten siitä mitattiin yleismittarilla sytytyskohta? Pitikö virran alkaa kulkemaan vai katketa oikealla hetkellä? Ja aina parempi, jos joku muistaa johtojen värit minkä välillä, kun värit ovat: musta, punainen ja vihreä.

PS: Voi kun olis sytytysmerkit, ettei tarttis männänpäästä mitata, prkl!! :evil:

Re: K100:n sytytyksen säätö

Lähetetty: 30 Maalis 2011 14:18
Kirjoittaja Pekkavee
Pystyykö tuota edes yleismittarilla testaamaan.
Eikös se tarvitse virtaa toimiakseen.
Tuolla on ohjeet yksinkertaisen testerin tekemiseen.
Hall anturin korjaus

Diodiksi käy vaikka Bilteman merkkidiodi nro 43043. Hinta huimat 1.99 euroa.
Siinä on etuvastus jo mukana.
Paristoksi esim. 9V paristo.
Tuolla vehkeellä kun testaa, niin oikea kohta on siinä, kun diodi sammuu.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Edit
PS. Lueskelin vielä tuota Hall-anturi ohjetta.
Olihan siellä myös konsti millä sytytyksen voi testata yleismittarilla:

To test with a volt meter, plug the sensor plate in to the bike and switch on the ignition. Put the negative clip to a good earth on the frame and the positive probe to the Orange wire in the coupler (upper sensor). Watch the meter as you slowly turn the engine clockwise (viewed from the front).
Timing is correct when the voltage drops to zero and the line below the OT mark (TDC) is showing central in the window,

Tuossa Hall anturissa se vihreä johto on toi signaalijohto, jota pitää mitata.

Re: K100:n sytytyksen säätö

Lähetetty: 30 Maalis 2011 16:16
Kirjoittaja Ismo Vaara
Riippuu tietysti yleismittarista, mutta Fluke 10-mittarilla voi lähettää toisesta piuhasta virtaa ja se ilmoittaa "piii.."äänellä milloin virta saavuttaa toisen piuhan, sekä vastaavasti katkaisee sen kontaktin kadottua.

Eli se on sitten niin päin milloin virranjuoksu(maadoitus) katkeaa.
Tää olisikin ollut helppo rasti muuten, mutta kun 4-pyttyisessä on kaksi anturia ja molemmissa tietysti samanväriset johdot. Kummat niistä olisi 1- ja 4-pytyn johdot? Vastauksesi selvitti kumpi antureista sammuttaa, edes suurin piirtein, oikeassa kohdassa virran juoksun ja saan siten pääteltyä oikean anturin.
Vielä on hakusessa kolmesta johdosta ne kaksi, joiden välillä tuo virrankulun katkeaminen tapahtuu, mutta se kai onnistuu jo kokeilemalla?
Miksi muuten kolme johtoa/anturi? Esim. F650 GS:n anturissa on vain kaksi. Miksi 4v-boxerissa on kaksi anturia?

Dementia on kai tulossa, kun tehtyjä töitä ei enää muista? :evil:

Re: K100:n sytytyksen säätö

Lähetetty: 30 Maalis 2011 16:45
Kirjoittaja Pekkavee
Ismo Vaara kirjoitti: Vielä on hakusessa kolmesta johdosta ne kaksi, joiden välillä tuo virrankulun katkeaminen tapahtuu, mutta se kai onnistuu jo kokeilemalla?
:evil:
Toi jännitteen mittaus olisi kai helpointa ( editoin sitä ekaa viestiäni yleismittarin suhteen ). Ei tarvita kuin yksi johto siihen mitattavaksi.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Re: K100:n sytytyksen säätö

Lähetetty: 30 Maalis 2011 17:33
Kirjoittaja Ismo Vaara
Jahas, niinkösenytoli!? :roll: :roll: KIITOS! :D