R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu

R-sarjan pyörät
motojussi
Viestit: 24
Liittynyt: 15 Elo 2008 18:01
Moottoripyörän malli: R1100GS

R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu

Viesti Kirjoittaja motojussi »

Talvi yllätti ja mopotin jäi parkkikselle talveksi.

Viime lauantaina kävin tarjoamassa akkuun sähköä ja renkaisiin ilmaa ja tahkosin vehkeen käyntiin. Hyvin lähti, joskin hiukka savutti, mutta ei katastrofaalisesti.

Huomasin että tankki on melkein tyhjä, joten kaadoin löytämästäni 20 litran kannusta bensaa (ikä tuntematon) tankin puolilleen. Hieroin pyörän uudelleen käyntiin ja ihmettelin savuttamista.

Käynti oli hiukka karkea, mutta ajoin kuitenkin 20 km tallille. Isommin kaasua kääntäessä (siis ei lähellekään täydet) kuului hieman outoja koneesta ja savuttaminen väheni matkan varrella.

Tarkoitus oli käydä hakemassa tankki täyteen tuoretta bensaa, mutta akku (tai ne kaksi) olivat niin tyhjät, etten halunnut koittaa onneani, vaan ajoin pyörän tallille ja pistin lataukseen.

Pari tuntia myöhemmin koitin poistua tallilta mutta pyörä ei halunnut käydä. Savua pukkas perhanasti eikä oikein suostunut käymään edes tyhjäkäyntiä. Jätin pyörän lataukseen ja palasin eilen asiaan.

Eilen: vaihdoin öljyt (näytti olevan häiritsevän korkealla öljypinta, epäilin vettä tai bensaa) ja bensat (vanhat bensat melkein kokonaan pois ja ihan tuoretta 98-bensaa 10 litraa sisään). Oireet eivät muuttuneet. Mopo kävi lähinnä vasemmalla sylinterillä, ja kun tsekkasin kipinät, oikeasta tulpanreiästä tuli paineella kuumaa ilmaa tai pakokaasua + bensasumua.

Tänään: Mietin pääni puhki ja tuumin että kantava pakoventtiili selittäisi ongelmat. Muistin että käynti taisi olla syksylläkin hieman kakovaa, vaikka pyörä oli täysin ajettava. Avasin oikean venttiilikopan ja välystä oli selkeästi havaittavissa. Venttiilit myös liikkuivat takapyörästä pyörittäessä ilman kohtuutonta voimankäyttöä. Mittasin puristukset (mäntävika, venttiilirikko, kansivika?) ja sain tuloksen 11 molemmilta puolilta.

Pyörä kävi vasemmalla sylinterillä, kunnes irrotin oikealta ruiskusuuttimen sähköliittimen ja pistin sinne jotain kontaktinpuhdistinta. Tämän jälkeen pyörä kävi molemmilla melkein terveen kuuloista tyhjäkäyntiä, mutta vähänkin kaasua, kävi pyörä paukkumaan ja hyytyi.

Tilanne: ajaa ei voi, pyörä ei käy kunnolla ja alkaa olla ideat loppu.

Ymmärrän että molemmat kipinät annetaan samaan aikaan samalta puolalta, ja kipinät näyttävät varsin kelpoisilta. Tulpat ovat mustat ja kosteat.

Ideoita otetaan vastaan.

MotoJussi &
BMW R1100GS &
California Jackal &
Honda MTX125 &
Cagiva el Freccia
Avatar
Garba
Viestit: 56
Liittynyt: 17 Helmi 2006 22:54
Moottoripyörän malli: R1200gs
Paikkakunta: Vantaa

Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu

Viesti Kirjoittaja Garba »

Mitähän mahtoi sisältää vaihdettu öljy???Oliko väriltään harmaata,maitomaista?? Tuli mieleen että jos venttiilikopan keskitiiviste ei ole ollut kunnolla paikallaan niin siitä on voinut mennä vettä kampikammioon...

Kari
motojussi
Viestit: 24
Liittynyt: 15 Elo 2008 18:01
Moottoripyörän malli: R1100GS

Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu

Viesti Kirjoittaja motojussi »

Garba kirjoitti:Mitähän mahtoi sisältää vaihdettu öljy???Oliko väriltään harmaata,maitomaista?? Tuli mieleen että jos venttiilikopan keskitiiviste ei ole ollut kunnolla paikallaan niin siitä on voinut mennä vettä kampikammioon...

Kari
Pois laskettu öljy oli just sellaista kuin sen pitikin olla: ei haissut bensalta eikä ollut "maitokahvia". (Harmi, oli pari tonnia ajetut kalliit öljyt..)
Avatar
ollka
Viestit: 26
Liittynyt: 23 Touko 2010 16:01

Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu

Viesti Kirjoittaja ollka »

Kosteushäiriö jossain moottorinohjaukseen liittyvässä liittimessä tai hall-anturin johdot oikosulkevat kosteudesta. Savutuksen ja kolinan syynä voi olla hento ruoste sylinterissä jos on venttilit olleet auki talven ajan.
Myös ilmansuodattimen/putkien esteettömyys on huomioitava asia.
motojussi
Viestit: 24
Liittynyt: 15 Elo 2008 18:01
Moottoripyörän malli: R1100GS

Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu

Viesti Kirjoittaja motojussi »

ollka kirjoitti:Kosteushäiriö jossain moottorinohjaukseen liittyvässä liittimessä tai hall-anturin johdot oikosulkevat kosteudesta. Savutuksen ja kolinan syynä voi olla hento ruoste sylinterissä jos on venttilit olleet auki talven ajan.
Myös ilmansuodattimen/putkien esteettömyys on huomioitava asia.
Tuo ruoste-homma on kiintoisa ajatus. Mahdoton tietää, oliko joku venttiili auki talven yli tai ei :)

Sinänsä voisin kuvitella että sähkövaivat piinaisivat samalla lailla vasenta ja oikeaa sylinteriä (oli sitten kyse ruiskun tai kipinähommien sähköistä), mutta sähkö on mystinen otus. Ei varmasti haittaa ottaa kaikki liittimet kertaalleen irti ja suihkauttaa jotain sopivaa sinne.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Olet varmaan jo tarkastanut sen onko kaasuvaijeri noussut sen läppärungon nipan päälle oikealla.
Sehän sotkee moottorin käynnin kanssa totaalisesti.

Tuolla on kuva hommasta
Kuva

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
Mikki
Viestit: 261
Liittynyt: 27 Helmi 2006 10:10
Moottoripyörän malli: R75/5 & R100GS
Paikkakunta: Tyrwää

Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu

Viesti Kirjoittaja Mikki »

Mulla oli joskus vähän samoja oireita R1100RS:ssä, kun se oli seisonut ajamattomana varmaan yli vuoden (tuli vaan nautiskeltua GS:llä). Mietin kans pääni puhki ja kun en muuta keksinyt, niin imin tankin tyhjäksi ja kaadoin sinne kanisterillisen pienkone bensaa ja kaikki oireet hävisi, moottori toimi kuin uusi.

No niitä vanhoja bensoja en tietenkään kaatanut viemäriin, vaan vanhaan GS:ään, joka ne nieli ihan nikottelematta ;)
Avatar
Kurahousu
Viestit: 1034
Liittynyt: 04 Joulu 2007 07:44
Moottoripyörän malli: G450X, R1200GSA
Paikkakunta: Pori

Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu

Viesti Kirjoittaja Kurahousu »

Kuulostaa kyllä siltä että vaijeri jäänyt kanittamaan kuten Pekka tuolla aikaisemmin totesi. Aivan samat oireet oli minulla gessussa kun vaijerin runko oli noussut läppärungolle kanittamaan.
G450X - R1100GS Scrambler - R1200GSA
motojussi
Viestit: 24
Liittynyt: 15 Elo 2008 18:01
Moottoripyörän malli: R1100GS

Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu

Viesti Kirjoittaja motojussi »

Kurahousu kirjoitti:Kuulostaa kyllä siltä että vaijeri jäänyt kanittamaan kuten Pekka tuolla aikaisemmin totesi. Aivan samat oireet oli minulla gessussa kun vaijerin runko oli noussut läppärungolle kanittamaan.
Samaa vinkkasi Guy.

Ja minä olen 100% varma ettei ole jäänyt jumittamaan :) Kun eka kerran näin tuon vinkin, tsekkasin hyvin tarkkaan.

SEN SIJAAN kävin miettimään että kaasun palautus (läpän kääntyminen kiinni) näytti tapahtuvan "hitaasti". Tuli mieleen että vaijeri saattaisi tahmata kuoren sisällä ja lopputuloshan olisi sama: läppä auki ja kaikki sekaisin. Talvi ulkona seisomassa kinoksen sisällä saattaisi hyvinkin hapettaa jotain sen verran ettei enää vaijeri kulje jouhevasti.

Käynen tänään tsekkaamassa ja voitelemassa paikat. Olispa kiva jos ois noin pienestä kiinni.

Kiitos viestistä. Kerron kyllä miten tilanne ratkesi, sitten kun se lopulta ratkeaa :)

J
motojussi
Viestit: 24
Liittynyt: 15 Elo 2008 18:01
Moottoripyörän malli: R1100GS

Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu

Viesti Kirjoittaja motojussi »

motojussi kirjoitti:
Samaa vinkkasi Guy.

Ja minä olen 100% varma ettei ole jäänyt jumittamaan :) Kun eka kerran näin tuon vinkin, tsekkasin hyvin tarkkaan.

SEN SIJAAN kävin miettimään että ...
No kävin katsomassa. Ei ollut siitä kiinni. Vaijeri ei kanna eikä jumita.

Katse kääntyi techlusion-boksiin. Sehän on kaiketi kiinni oikeassa ruutan johdossa. Jos jossain kohtaa on piuha rikki sisäisesti ja toimii ei toimi asennosta ja taivutuksista riippuen...

Pitänee selvittää, miten se on kiinni ja miten sen saa irti.

Nyt käy siis vieläkin vain vasemmalla mukilla ja kun kääntää kapulaa, pukkaa savua "ihan törkeästi". Ei mustaa savua niinkuin rikas seos eikä sinistä öljysavua vaan oisko se nyt sitten harmaahkoa niinkuin ... Äh, en minä vaan tiedä.

J

Päivitys 17.05.2011: Nyt käy vain oikealle mukilla.
Viimeksi muokannut motojussi, 17 Touko 2011 12:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
ollka
Viestit: 26
Liittynyt: 23 Touko 2010 16:01

Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu

Viesti Kirjoittaja ollka »

Pääsethän kääntämään suoraan läppärungon kyljestä "kaasua" jolla saa hahmotettua jumittaako vaijeri. Tuo savutus viittaa kyllä siihen että toinen sylinteri ei sytytä. Koita pakokäyrän lämpötilaa koekäytön jälkeen, lämpiääkö yhtään. Ja sitten tulpan vaihtoon.

Taistelin viimekeväänä yhden Ducatin käyntihäiriön kanssa itseni harmaaksi. Kaikki ok, muttei toimi. Tulpassa oli elektrodi poikki eristeen sisästä. Antoi kädessä kipinää kärkien väliin muttei enää sylinterin paineessa.
motojussi
Viestit: 24
Liittynyt: 15 Elo 2008 18:01
Moottoripyörän malli: R1100GS

Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu

Viesti Kirjoittaja motojussi »

ollka kirjoitti:Pääsethän kääntämään suoraan läppärungon kyljestä "kaasua" jolla saa hahmotettua jumittaako vaijeri. Tuo savutus viittaa kyllä siihen että toinen sylinteri ei sytytä. Koita pakokäyrän lämpötilaa koekäytön jälkeen, lämpiääkö yhtään. Ja sitten tulpan vaihtoon.

Taistelin viimekeväänä yhden Ducatin käyntihäiriön kanssa itseni harmaaksi. Kaikki ok, muttei toimi. Tulpassa oli elektrodi poikki eristeen sisästä. Antoi kädessä kipinää kärkien väliin muttei enää sylinterin paineessa.
Kävin sitten ostamassa uudet tulpat (vaikka molemmat tosiaankin antoivat kauniin kipunan koneen ulkopuolta vasten). Kairasin kiinni ja kokeilin ja arvatkaas mitä.

Kone ärjähti käyntiin molemmilla sylintereillä mutta isosti savuttaen. Techlusionissa paloi vihreä ledi tyhjäkäynnillä, kaasukapulaa kääntäen syttyi keltainen ja hieman enemmän kääntäen punainenkin.

Sitten katsoin sitä techlusionia ja nips naps pistin siitä piuhat poikki.

Savutus suunnilleen lakkasi siihen.

Tyhjäkäynti on korkeahko 1500 rpm ja kapulaa kääntäen pölläyttää kohtuullisesti savua, mutta käynti on kaunis eikä tyhjäkäynnillä savuta. Sen verran kävin kokeilemassa että ystävällisesti antaa tassua kun kauniisti pyytää.

Aion kohdella pyörää kuin se olisi nyt suunnilleen terve.

Joku voisi selittää miten techlusion-purkin on tarkoitus toimia. Minä en nimittäin ymmärrä (ellei sitten molemmat ruiskusuuttimet tottele samaa signaalia).

MotoJussi & California Jackal ja pari muuta

PS: Katselin kytkentäkaavioita ja niinhän ne on samassa piuhassa vasen ja oikea ruiskusuutin. Eipä tässä sitten mitään erityisen outoa ole; maadoittamallahan nuo suuttimet toimivat. +12V on ruiskun piuhoissa tarjolla ja maakytkentä tulee teklun kautta.

PS2: Oisko niin yksinkertaista että teclusionin säätövastukset olisivat hapettuneet talven yli parkkipaikalla ollessaan ja antaisivat nyt 'ääretöntä'. Pitääpä perehtyä, jos siitä saisi vielä kalun.
motojussi
Viestit: 24
Liittynyt: 15 Elo 2008 18:01
Moottoripyörän malli: R1100GS

Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu

Viesti Kirjoittaja motojussi »

Poistin siis techlusion-purkin ja pistin lambadan paikalleen.

Pyörä käy ja sillä voi ajaa. Ampuu kuitenkin putkissa isosti ja kylmänä kakoo, isommalla kaasulla nakuttaa; oisko liian laihalla?

Lisäksi polttaa öljyä merkittävissä määrin. Nolottaa ajaa sininen huntu perässä liehuen.

Taitaa olla kaksi eri vikaa päällä: Ei tule heti mieleen sellaista vikaa mistä nuo molemmat ongelmat johtuisivat.

Kylmänä polttaa öljyä "ihan helvetisti", ajossa jättää just ja just erottuvan jäljen ilmaan.

Prkl.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

motojussi kirjoitti: Kylmänä polttaa öljyä "ihan helvetisti", ajossa jättää just ja just erottuvan jäljen ilmaan.
Prkl.
Höh, tuohan viittaisi siihen, että männän öljyrenkaat on poikki tai venttiilien ohjurit on rikki.
Toisaalta mittasit puristukset, jotka olivat hyvät, joten ei toikaan ole kovin todennäköistä.
Aika kumma juttu. :roll: :roll: :roll:

Pekka
:shock: :shock: :shock:
motojussi
Viestit: 24
Liittynyt: 15 Elo 2008 18:01
Moottoripyörän malli: R1100GS

Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu

Viesti Kirjoittaja motojussi »

Pekkavee kirjoitti:
motojussi kirjoitti: Kylmänä polttaa öljyä "ihan helvetisti", ajossa jättää just ja just erottuvan jäljen ilmaan.
Prkl.
Höh, tuohan viittaisi siihen, että männän öljyrenkaat on poikki tai venttiilien ohjurit on rikki.
Toisaalta mittasit puristukset, jotka olivat hyvät, joten ei toikaan ole kovin todennäköistä.
Aika kumma juttu. :roll: :roll: :roll:

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Vein huoltoon. Sanoin että "vaihtakaa mitä tarvii".
Vastaa Viestiin