K100RT -85, ajoittainen nykäisy?
K100RT -85, ajoittainen nykäisy?
Ei tunnu vedättäessä eikä moottorijarrutuksessa mutta kevyellä kaasulla ajettaessa satunnaisesti sekunnin kymmenyksen kestoinen katkos polttoaine tai sähköpuolella, "nykäisee" ärsyttävästi. Mistä ihmeestä voisi vikaa etsiä? Muuten toimii loistavasti. Ajettu 127tkm. Voiko yksi viallinen ruiskusuutin tedä tällaista. Viime kesänä yksi jäi auki ja vuoti bensan suoraan läpi. Puhdistus ja taas toimi mutta onko se samalla voinut vioittua? Luulisi että viallinen oireilisi jatkuvasti. Ideoita ja kokemuksia kaivataan.
Re: K100RT -85, ajoittainen nykäisy?
Sama ominaisuus omassa pyörässä K100RT-84, ajettu 160000.
Olen tulkinnut, että nykäisy liittyy 2000 kierroksen rajaan, jota alemmilla kierroksilla moottorilla jarruttaessa polttoaineen syöttö alkaa taas toimia (syöttöhän loppuu kokonaan, kun tullaan isoilta kierroksilta alas kaasukahva kiinni). Eli tuon 2000rpm kohdalla syöttö arpoo ollako päällä vai poissa ja siksi kone nykäisee.
Olen opetellut pitämään kaupunkiajossa kierrokset sopivalla vaihteella 2500 paikkeilla ja tuo nyintä on sillä asettunnut.
§
Olen tulkinnut, että nykäisy liittyy 2000 kierroksen rajaan, jota alemmilla kierroksilla moottorilla jarruttaessa polttoaineen syöttö alkaa taas toimia (syöttöhän loppuu kokonaan, kun tullaan isoilta kierroksilta alas kaasukahva kiinni). Eli tuon 2000rpm kohdalla syöttö arpoo ollako päällä vai poissa ja siksi kone nykäisee.
Olen opetellut pitämään kaupunkiajossa kierrokset sopivalla vaihteella 2500 paikkeilla ja tuo nyintä on sillä asettunnut.
§
Re: K100RT -85, ajoittainen nykäisy?
Voisiko kaasun asentoanturi (se musta siinä imusarjan päässä) aiheuttaa tuon. Se sisältää ainakin jonkin laisen rajakytkimen mutta mittaako se muitakin kaasun asentoja kuin kiinni ja auki? Jos se on jotenkin "väljistynyt" ja siksi tuossa rullaustilanteessa saatta heilahtaa ja aiheuttaa nykäisyn.
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: K100RT -85, ajoittainen nykäisy?
Ssutinen on täysin oikeassa analyysissään.towu kirjoitti:Voisiko kaasun asentoanturi (se musta siinä imusarjan päässä) aiheuttaa tuon. Se sisältää ainakin jonkin laisen rajakytkimen mutta mittaako se muitakin kaasun asentoja kuin kiinni ja auki? Jos se on jotenkin "väljistynyt" ja siksi tuossa rullaustilanteessa saatta heilahtaa ja aiheuttaa nykäisyn.
Ei tuo "butterflyswitch" tiedä muista kuin kaasuläppien asennoista, mutta jos se on rikki, voit olettaa melkein mitä tahansa häiriöitä.
Yksi ehjä olisi jäljellä noista kolarivehkeistä...
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: K100RT -85, ajoittainen nykäisy?
Palataas tähän asiaan:
Käyntiin lähtee hyvin, kiihtyy hyvin, kulkee hyvin. Tyhjänkäynti aaltoilee vähän.
Nykäisy/"yskäisy" kuitenkin edelleen olemassa. Myös tasaisella nopeudella, esim. kakkosella ryömiessä kone "kaikoilee" eli nykii. Nykiminen on havaittavissa myös tasaisella ajettaessa suuremmilla vaihteilla ja suuremmilla nopeuksilla aivan kuin jarrua pumppaisi kevyesti.
Mitä on tehty:
Ruiskusuuttimet, tulpat, tulpan johdot, kaasuläpän asentoanturi, puolat, hall anturit, vedenlämpöanturi, polttoaineregulaattori, huohotusletku VAIHDETTU.
Sytytys ja synkronointi SÄÄDETTY. Ilmamassa-anturi tsekattu. Ilmavuotoja ei ole, tarkistettu käynnistys sprayllä.
Voiko liian rikkaalla seoksella olla nykimistä ja kakomista aiheuttava vaikutus? Kumpaan suuntaan Air mixture ruuvia pitää kääntää että menee laihemmaksi?
Myös lisää ideoita kaivataan nykimisen poistamiseksi.
Käyntiin lähtee hyvin, kiihtyy hyvin, kulkee hyvin. Tyhjänkäynti aaltoilee vähän.
Nykäisy/"yskäisy" kuitenkin edelleen olemassa. Myös tasaisella nopeudella, esim. kakkosella ryömiessä kone "kaikoilee" eli nykii. Nykiminen on havaittavissa myös tasaisella ajettaessa suuremmilla vaihteilla ja suuremmilla nopeuksilla aivan kuin jarrua pumppaisi kevyesti.
Mitä on tehty:
Ruiskusuuttimet, tulpat, tulpan johdot, kaasuläpän asentoanturi, puolat, hall anturit, vedenlämpöanturi, polttoaineregulaattori, huohotusletku VAIHDETTU.
Sytytys ja synkronointi SÄÄDETTY. Ilmamassa-anturi tsekattu. Ilmavuotoja ei ole, tarkistettu käynnistys sprayllä.
Voiko liian rikkaalla seoksella olla nykimistä ja kakomista aiheuttava vaikutus? Kumpaan suuntaan Air mixture ruuvia pitää kääntää että menee laihemmaksi?
Myös lisää ideoita kaivataan nykimisen poistamiseksi.