K100RT -85, ajoittainen nykäisy?

K-sarjan pyörät
towu
Viestit: 6
Liittynyt: 01 Touko 2008 09:57

K100RT -85, ajoittainen nykäisy?

Viesti Kirjoittaja towu »

Ei tunnu vedättäessä eikä moottorijarrutuksessa mutta kevyellä kaasulla ajettaessa satunnaisesti sekunnin kymmenyksen kestoinen katkos polttoaine tai sähköpuolella, "nykäisee" ärsyttävästi. Mistä ihmeestä voisi vikaa etsiä? Muuten toimii loistavasti. Ajettu 127tkm. Voiko yksi viallinen ruiskusuutin tedä tällaista. Viime kesänä yksi jäi auki ja vuoti bensan suoraan läpi. Puhdistus ja taas toimi mutta onko se samalla voinut vioittua? Luulisi että viallinen oireilisi jatkuvasti. Ideoita ja kokemuksia kaivataan.
ssutinen

Re: K100RT -85, ajoittainen nykäisy?

Viesti Kirjoittaja ssutinen »

Sama ominaisuus omassa pyörässä K100RT-84, ajettu 160000.

Olen tulkinnut, että nykäisy liittyy 2000 kierroksen rajaan, jota alemmilla kierroksilla moottorilla jarruttaessa polttoaineen syöttö alkaa taas toimia (syöttöhän loppuu kokonaan, kun tullaan isoilta kierroksilta alas kaasukahva kiinni). Eli tuon 2000rpm kohdalla syöttö arpoo ollako päällä vai poissa ja siksi kone nykäisee.

Olen opetellut pitämään kaupunkiajossa kierrokset sopivalla vaihteella 2500 paikkeilla ja tuo nyintä on sillä asettunnut.

§
towu
Viestit: 6
Liittynyt: 01 Touko 2008 09:57

Re: K100RT -85, ajoittainen nykäisy?

Viesti Kirjoittaja towu »

Voisiko kaasun asentoanturi (se musta siinä imusarjan päässä) aiheuttaa tuon. Se sisältää ainakin jonkin laisen rajakytkimen mutta mittaako se muitakin kaasun asentoja kuin kiinni ja auki? Jos se on jotenkin "väljistynyt" ja siksi tuossa rullaustilanteessa saatta heilahtaa ja aiheuttaa nykäisyn.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: K100RT -85, ajoittainen nykäisy?

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

towu kirjoitti:Voisiko kaasun asentoanturi (se musta siinä imusarjan päässä) aiheuttaa tuon. Se sisältää ainakin jonkin laisen rajakytkimen mutta mittaako se muitakin kaasun asentoja kuin kiinni ja auki? Jos se on jotenkin "väljistynyt" ja siksi tuossa rullaustilanteessa saatta heilahtaa ja aiheuttaa nykäisyn.
Ssutinen on täysin oikeassa analyysissään.
Ei tuo "butterflyswitch" tiedä muista kuin kaasuläppien asennoista, mutta jos se on rikki, voit olettaa melkein mitä tahansa häiriöitä.
Yksi ehjä olisi jäljellä noista kolarivehkeistä...
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
towu
Viestit: 6
Liittynyt: 01 Touko 2008 09:57

Re: K100RT -85, ajoittainen nykäisy?

Viesti Kirjoittaja towu »

Palataas tähän asiaan:
Käyntiin lähtee hyvin, kiihtyy hyvin, kulkee hyvin. Tyhjänkäynti aaltoilee vähän.
Nykäisy/"yskäisy" kuitenkin edelleen olemassa. Myös tasaisella nopeudella, esim. kakkosella ryömiessä kone "kaikoilee" eli nykii. Nykiminen on havaittavissa myös tasaisella ajettaessa suuremmilla vaihteilla ja suuremmilla nopeuksilla aivan kuin jarrua pumppaisi kevyesti.
Mitä on tehty:
Ruiskusuuttimet, tulpat, tulpan johdot, kaasuläpän asentoanturi, puolat, hall anturit, vedenlämpöanturi, polttoaineregulaattori, huohotusletku VAIHDETTU.
Sytytys ja synkronointi SÄÄDETTY. Ilmamassa-anturi tsekattu. Ilmavuotoja ei ole, tarkistettu käynnistys sprayllä.

Voiko liian rikkaalla seoksella olla nykimistä ja kakomista aiheuttava vaikutus? Kumpaan suuntaan Air mixture ruuvia pitää kääntää että menee laihemmaksi?

Myös lisää ideoita kaivataan nykimisen poistamiseksi.
Vastaa Viestiin