Kannen pulttien kiristäminen

R-sarjan pyörät
kaliffi
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Helmi 2006 20:09

Kannen pulttien kiristäminen

Viesti Kirjoittaja kaliffi »

2-venttiilisissä boxereissa näkyy pieneen ja isoon huoltoon kuuluvan kannenpulttien kiristäminen, eli kutakin löysennetään neljäsosa kierrosta ja sitten kiristys momenttiin...Nyt kysyisin tietomiehiltä, onko homma tarpeellinen noinkin tiheään?
Avatar
ppjv
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Touko 2006 17:48

Viesti Kirjoittaja ppjv »

Provo :twisted:
Hannu
Viestit: 37
Liittynyt: 08 Touko 2006 11:41
Moottoripyörän malli: R1150RT
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Eikös kuitenkin ainoastaan ENSIMMÄISESSÄ huollossa...
kaliffi
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Helmi 2006 20:09

Ei ole provo...

Viesti Kirjoittaja kaliffi »

Haynesin service and repair-manualin mukaan (2-valve twins -70 to -96) Minor-huolto tehdään 15 000 km välein, alkaen kuitenkin 7500 km kohdalta. Major-huolto tehdään joka 15 000 km välein, alkaen 15 000 kilometristä.

Molemmissa käsketään tarkastamaan kannenpulttien kireys ja säätämään venttiilien välykset. Nuo huoltovälit ovat "uudemmille 2- venttiilisille" ja "vanhemmat", esim. /5- sarjassa vieläkin tiheämpään eli 6000 km ja 12 000 km välein...

Omassa -88 R 100 RS:ssä ei ole havaittavissa minkäänlaista hikoilua kannen tai pytyn juuressa, ajettu tosin n. 75 tuhatta (vain). Ihmettelen vain tuota sakeaa kannenpulttien tarkastamisen väliä! En usko, että Haynes keksii näitä omasta päästään...Siihen saattaa olla tehtaan suositus, mutta omastani en aio niihin kajota. Venttiilin välyksethän tarkastaa kerran vujessa lämpimikseen...
Hannu
Viestit: 37
Liittynyt: 08 Touko 2006 11:41
Moottoripyörän malli: R1150RT
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Haynesin kirjat ovat yleensä kohtuullisen hyvin ajan tasalla, ja oma tietolähteeni on eri mallista.

Pyörän mukana toimitettu BMW:n oma ohje neliventtiiliselle R1150RT:lle on kiristää kannenpultit ensimmäisessä huollossa 1000 km kohdalla, mikä ei suinkaan ole ainutlaatuista, toisin kuin jatkuva kiristely.

Puolustusvoimien 80-luvulla käyttämässä GAZ henkilömaasturissa tosin käytännössä kannenpultit kiristettiin joka huollossa, siis aina kansipahvin vaihdon jälkeen :D :D :D
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Tarkentaisin hieman, että kyseessä on kannenpulttien momentin tarkastus, ei kiristys(vain tarvittaessa). Iso ilmajäähdytteinen lämpölaajenee melkoisesti ja aiheuttaa tiivistepintoihin "pumppausliikettä" taas jäähtyessään. Itse tarkistan momentin JOKA kerta ennen kuin säädän venttiilit. Homma kestää ehkä 30sek. per kansi, miksi sitä pitäisi pantata?
Ja muistakaa sitten tarkastaa momentit ENNEN ventiilien säätöä! Jaa miksikö...?!
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Jaa mitenköhän toi kannen pulttien kiristäminen pitäisi tehdä noissa 4-v boxereissa. Mulla on R110GS
Missään huoltomanuaaleisa ei sanota mitään tosta hommasta.

Tärkeintä huollossa kuitenkin ehkä on, että ei kiristä niitä venttiilisäädön lukitusmutteita liian kireään ( 8Nm) eikä niitä venttiilikopan pultteja myöskään ( 8 Nm ). Kyllä se öljy siellä pysyy

Monissa "BMW merkkihuolloissa" on vedetty noistakin pulteista kierteet.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
ossy-57
Viestit: 51
Liittynyt: 10 Huhti 2006 22:14
Moottoripyörän malli: R1100GS, R100
Paikkakunta: Sysmä

Viesti Kirjoittaja ossy-57 »

Ei 4-valvessa tarviikaan, 2-valvessakin olen koskenut vain 40000km.n välein, hyvin on riittänyt. Oikeessa olet, liika ruuvaaminen on pahasta :)
Minäkö? Ei pidä paikkaansa.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Ossy on kyllä oikeassa ruuvaamisen suhteen. Ei sitä liikkaa pidä "väsätä" jos homma toimii. Kukin taablaa tyylillään ja hyvä niin!
rantma
Viestit: 2
Liittynyt: 25 Heinä 2006 22:03

kannen pulttien kiristys

Viesti Kirjoittaja rantma »

Kannen pulttien kireyden tarkastus ei ole öljyvuotoja yms. varten vaan venttiilien välysten takia. Ajossa pitkät sylinteri/kansi pultit venyvät ja kannen tiiviste painuu kasaan. Venttilien säätäminen on turhaa puuhaa, ellei pulttien kiristystä ole tehty. Kokeilkaapa säätää venttiilit ja kiristäkää kansi sen jälkeen. Välykset ovat kaikkea muuta kuin se mihin hetkeä aikaisemmin ne säädit. Mikäli huollossa säädetään välykset kiristämättä kantta, moottorin eri käyntilämpötiloissa venttiilivälykset voivat vaihdella vaarallisen paljon. Itse olen ajanut kunnioitettavia kilometrimääriä ilman venttiilien palamisia ym. vikoja ja kannen kireys on tarkastettu joka toisessa huollossa.
Vastaa Viestiin