Sivu 1/1
Kannen pulttien kiristäminen
Lähetetty: 10 Kesä 2006 10:31
Kirjoittaja kaliffi
2-venttiilisissä boxereissa näkyy pieneen ja isoon huoltoon kuuluvan kannenpulttien kiristäminen, eli kutakin löysennetään neljäsosa kierrosta ja sitten kiristys momenttiin...Nyt kysyisin tietomiehiltä, onko homma tarpeellinen noinkin tiheään?
Lähetetty: 11 Kesä 2006 14:51
Kirjoittaja ppjv
Provo
Lähetetty: 12 Kesä 2006 09:14
Kirjoittaja Hannu
Eikös kuitenkin ainoastaan ENSIMMÄISESSÄ huollossa...
Ei ole provo...
Lähetetty: 12 Kesä 2006 18:17
Kirjoittaja kaliffi
Haynesin service and repair-manualin mukaan (2-valve twins -70 to -96) Minor-huolto tehdään 15 000 km välein, alkaen kuitenkin 7500 km kohdalta. Major-huolto tehdään joka 15 000 km välein, alkaen 15 000 kilometristä.
Molemmissa käsketään tarkastamaan kannenpulttien kireys ja säätämään venttiilien välykset. Nuo huoltovälit ovat "uudemmille 2- venttiilisille" ja "vanhemmat", esim. /5- sarjassa vieläkin tiheämpään eli 6000 km ja 12 000 km välein...
Omassa -88 R 100 RS:ssä ei ole havaittavissa minkäänlaista hikoilua kannen tai pytyn juuressa, ajettu tosin n. 75 tuhatta (vain). Ihmettelen vain tuota sakeaa kannenpulttien tarkastamisen väliä! En usko, että Haynes keksii näitä omasta päästään...Siihen saattaa olla tehtaan suositus, mutta omastani en aio niihin kajota. Venttiilin välyksethän tarkastaa kerran vujessa lämpimikseen...
Lähetetty: 12 Kesä 2006 21:42
Kirjoittaja Hannu
Haynesin kirjat ovat yleensä kohtuullisen hyvin ajan tasalla, ja oma tietolähteeni on eri mallista.
Pyörän mukana toimitettu BMW:n oma ohje neliventtiiliselle R1150RT:lle on kiristää kannenpultit ensimmäisessä huollossa 1000 km kohdalla, mikä ei suinkaan ole ainutlaatuista, toisin kuin jatkuva kiristely.
Puolustusvoimien 80-luvulla käyttämässä GAZ henkilömaasturissa tosin käytännössä kannenpultit kiristettiin joka huollossa, siis aina kansipahvin vaihdon jälkeen
Lähetetty: 13 Kesä 2006 10:22
Kirjoittaja Ismo Vaara
Tarkentaisin hieman, että kyseessä on kannenpulttien momentin tarkastus, ei kiristys(vain tarvittaessa). Iso ilmajäähdytteinen lämpölaajenee melkoisesti ja aiheuttaa tiivistepintoihin "pumppausliikettä" taas jäähtyessään. Itse tarkistan momentin JOKA kerta ennen kuin säädän venttiilit. Homma kestää ehkä 30sek. per kansi, miksi sitä pitäisi pantata?
Ja muistakaa sitten tarkastaa momentit ENNEN ventiilien säätöä! Jaa miksikö...?!
Lähetetty: 14 Kesä 2006 19:31
Kirjoittaja Pekkavee
Jaa mitenköhän toi kannen pulttien kiristäminen pitäisi tehdä noissa 4-v boxereissa. Mulla on R110GS
Missään huoltomanuaaleisa ei sanota mitään tosta hommasta.
Tärkeintä huollossa kuitenkin ehkä on, että ei kiristä niitä venttiilisäädön lukitusmutteita liian kireään ( 8Nm) eikä niitä venttiilikopan pultteja myöskään ( 8 Nm ). Kyllä se öljy siellä pysyy
Monissa "BMW merkkihuolloissa" on vedetty noistakin pulteista kierteet.
Pekka
Lähetetty: 15 Kesä 2006 20:19
Kirjoittaja ossy-57
Ei 4-valvessa tarviikaan, 2-valvessakin olen koskenut vain 40000km.n välein, hyvin on riittänyt. Oikeessa olet, liika ruuvaaminen on pahasta
Lähetetty: 17 Kesä 2006 19:42
Kirjoittaja Ismo Vaara
Ossy on kyllä oikeassa ruuvaamisen suhteen. Ei sitä liikkaa pidä "väsätä" jos homma toimii. Kukin taablaa tyylillään ja hyvä niin!
kannen pulttien kiristys
Lähetetty: 26 Heinä 2006 20:26
Kirjoittaja rantma
Kannen pulttien kireyden tarkastus ei ole öljyvuotoja yms. varten vaan venttiilien välysten takia. Ajossa pitkät sylinteri/kansi pultit venyvät ja kannen tiiviste painuu kasaan. Venttilien säätäminen on turhaa puuhaa, ellei pulttien kiristystä ole tehty. Kokeilkaapa säätää venttiilit ja kiristäkää kansi sen jälkeen. Välykset ovat kaikkea muuta kuin se mihin hetkeä aikaisemmin ne säädit. Mikäli huollossa säädetään välykset kiristämättä kantta, moottorin eri käyntilämpötiloissa venttiilivälykset voivat vaihdella vaarallisen paljon. Itse olen ajanut kunnioitettavia kilometrimääriä ilman venttiilien palamisia ym. vikoja ja kannen kireys on tarkastettu joka toisessa huollossa.