Sivu 1/1
Pakosarjan yhdysputki.
Lähetetty: 02 Loka 2011 09:42
Kirjoittaja karabe
Sattuuko kellään olemaan tietoa, että miten suuri merkitys on boxerin pakosarjassa olevalla/olevilla
yhdysputkilla. Eli mitä tapahtuu jos korvaa putket putkilla ilman yhdysputkia?
Re: Pakosarjan yhdysputki.
Lähetetty: 02 Loka 2011 19:24
Kirjoittaja Mikki
Ei tietoa, mutta mulla on toisessa GS:ssä englantilainen tarvikeputki ja siinä ei kyseistä yhrysputkea ole. eli joku on sen nähnyt tarpeettomaksi:
http://www.keihan.co.uk/catalogue.html#
Re: Pakosarjan yhdysputki.
Lähetetty: 02 Loka 2011 20:16
Kirjoittaja karabe
Kiitos tiedosta. Niin vähän ajattelinkin, jos niiden puuttuminen vähän mahdollisesti virtauksia
sotkeekin, niin vaikutus kuitenkin suht vähäinen.
Re: Pakosarjan yhdysputki.
Lähetetty: 02 Loka 2011 21:20
Kirjoittaja Raffe
Tuo " crossover "- putki on alkujaan englantilainen keksintö joka on sovitettu joihinkin
bemarimalleihin 70-80-luvulla. Ainakin kaikissa uudemmissakin RGS-malleissa on
tämä jossain määrin tehoa ja vääntöä parantava paineentasausputki.
Re: Pakosarjan yhdysputki.
Lähetetty: 03 Loka 2011 11:43
Kirjoittaja ollka
Yhdysputki vaikuttaa merkittävästi alakierrosvääntöön, eli arkivoimaa parantava.
Re: Pakosarjan yhdysputki.
Lähetetty: 05 Joulu 2011 05:55
Kirjoittaja cake
2-2 putkistossa eron huomaa kyllä, näissähän on jopa kaksi yhdysputkea joissain.
Jos halutaan huipputehoja ne yleensä poistetaan, haittaa virtauksia sen verran.
2-1 viriputkissa ei näitä juurikaan käytetä, esim. 4v Gessuissa taas käytetään.
Yksiselitteistä vastausta ei ole, putkissa kun kaikki vaikuttaa kaikkeen.
cake
Re: Pakosarjan yhdysputki.
Lähetetty: 05 Joulu 2011 15:07
Kirjoittaja Ismo Vaara
Joka jannuhan muista HPN:n? Ai ei vai..
http://www.hpn.de moninkertainen Paris-Dakar voittajapyörien valmistaja BMW tehtaan kilpatalliin ja myös siviileille.
Belgialainen kaverini valmistutti pyöränsä käsityönä HPN:llä. Hän on monesti käynyt verstaalla insinöörejä jututtamassa ja on jo tuttu heille. Puhetta oli tullut parhaasta pakoputkistosta...
HPN:n testien mukaan R80-100 GS keskipönttö vuosimalleista -88.., on parasta mitä voi saada. Ainoastaan huipputehoihin pyrkivät kompromissittomat putkistot vaativat jotain muuta.
Myös omat kokemukseni tukevat tätä. Suora rööri keskipöntöstä, ei oo paha(?) ääni, mutta johan kulkee! Toki vuosikatsastusten maissa ei ole laillinen, siksi HPN myy omaa änkkäriään myös.
En ole nähnyt ikinä niin montaa saksalaista kuvaamassa(puuttuvaa takarunkoa) selällään jäisessä maassa, kuin vuoden -94 Talvirallissa. R100 GS.ssä oli 45 litran Acerbis tankki tungettu vakiokatteen alle, 300/400 nastaa ja satula/valot/vilkut, kokonaan ilman takarunkoa ja änkkäriä(suora kromiputki), Öhlärillä höystettynä.
Painon säästö 20kg!