Sivu 1/4

SMOTO ry

Lähetetty: 28 Loka 2011 11:54
Kirjoittaja kamale
Tosiaan etsiskelin Smotoa tai pikemminkin Smoton linkkiä kerhon sivuilta, mutta en sitä ensin löytänyt! Ja syykin siihen sitten selvisi, Smoto on laitettu moottoripyöräkerhojen joukkoon, vaikka kyseessä on Suomen motoristien edunvalvonta- ja kattojärjestö!

Meillä motoristeilla voi olla kunnollinen edunvalvonta, jos ko. organisaatio on riittävän vahva ja jäsenistössä on riittävän kattavasti jäsenkerhoja ja henkilöjäseniä!
Positiivista on se, että kun kerhot ovat jäsentensä edunvalvonnan hylänneet, niin itse motoristit ovat liittyneet henkilöjäseniksi, eli ottaneet vastuunkannon omiin käsiinsä, vaikka se mielestäni pääasiassa on kerhojen asia!

Kerho pelkää kustannuksia, mutta ei sitten kuitenkaan ajattele jäsenistöään ja heidän etujaan!
BMW Moottoripyöräkerhon jäsenmaksu on kuitenkin joku vuosi sitten noussut paljon enemmän, kuin mitä Smoton jäsenmaksu olisi vuodessa, eli mitä kerholaiset ovat saaneet jäsenmaksunsa korotuksen vastineeksi!?
Ehdotankin kerhon hallitukselle ja vuosikokoukselle 2012 harkittavaksi Smoton jäsenkerhoksi liittymistä!

Osa bemaristeista ei liity kerhoon, koska kerho ei ole Smoton jäsen, eli kuka tietää vaikka kustannukset osittain katettaisiin uusien jäsenten kautta!!!

Onhan BMW Moottoripyöräkerho ry kuitenkin jäseniään ja heidän tarpeitaan ja toiveitaan varten!!!

T. Kari



Mikä SMOTO on?

Suomen Motoristit ry (SMOTO) on suomalaisten moottoripyöräkerhojen ja järjestöjen yhteenliittymä ja yhteistyöelin jonka tarkoituksena on valvoa suomalaisen motoristin etua. SMOTOon kuuluu yli 100 jäsenkerhon kautta ja henkilöjäseninä suoraan yli 17 000 suomalaista motoristia (maaliskuussa 2011). SMOTO on perustettu vuonna 1989 ajamaan suomalaisten motoristien etuja.
SMOTO edustaa suomalaista motoristia myös kansainvälisissä motoristien katto- ja kuluttajajärjestöissä ja SMOTO on esimerkiksi "Federation of European Motorcyclists Associations":n (FEMA) jäsen. Kotimaassa SMOTO tekee kiinteää yhteistyötä myös muiden valtakunnallisten kuluttaja- ja edunvalvontajärjestöjen kanssa.
Motoristien edunvalvonnan osana SMOTO pyrkii mm. vaikuttamaan valtakunnallisesti laki- ja asetusmuutosten sekä Euroopan tasolla motoristeja koskevien direktiivien sisältöön.
SMOTO tukee ja kannustaa motoristien vapaaehtoisen ajokoulutusjärjestelmän edelleen kehittämistä. Jäsenkerhot järjestävät aktiivisesti erilaisia ennakoivan ajon kursseja ja ajotaidon sekä liikennesilmän kehittämiseen tähtääviä koulutustilaisuuksia. Vapaaehtoisten koulutusjärjestelmien tavoitteena on parantaa motoristien liikenneturvallisuutta ja viime vuosien onnettomuustilastojen valossa tässä työssä ollaan onnistuttu hyvin.
SMOTO edustaakin suomalaisen moottoripyöräilyn kaikkia osa-alueita, poislukien moottoriurheilu joka on Suomen Moottoriliiton (SML) aluetta.
Miksi juuri SMOTO?
SMOTOn kasvaessa myös vaikutusmahdollisuudet ovat kasvaneet. Asenteet virkamiehistössä ovat vähitellen muuttuneet
SMOTOn toiminta perustuu vapaaehtoisuuteen ja joukostamme löytyy erikoisosaamista yhteiskunnan kaikilta osa-alueilta. Myös jäsenkerhojen toimintamuodot ovat hyvin monimuotoisia. Jotkut kerhot keskittyvät vain veteraanipyöriin tai vaikkapa matkamoottoripyöräilyyn, toiset tiettyyn mp-merkkiin ja jotkut vaikkapa skoottereihin. Suurin osa kerhoista on kuitenkin tavallisia yleiskerhoja.
Brysselissä, missä laajimmat moottoripyöräilyä koskevat ratkaisut nykyään tehdään koko Eurooppaa koskien, ovat motoristit tehokkaimpia kuluttajasektoria edustavia lobbaajia (tämä on EU-parlamentin jäsenten mielipide). Etujamme EU tasolla ajaa Federation of European Motorcyclists Association (FEMA).


Mitä SMOTO tekee?

SMOTOn tärkein tehtävä on edunvalvonta. SMOTO on moottoripyöräilijöiden vaikuttamiskanava viranomaisiin, päättäjiin, lainsäädäntöön ja sidosryhmiin. EU-tasolla SMOTO valvoo moottoripyöräilijöiden etuja FEMAn kautta.
Perusperiaatteena edunvalvonnassa on, että moottoripyöräilyä ei tule rajoittaa enempää kuin mitä on liikenneturvallisuuden tai ympäristön kannalta välttämätöntä. Harrastukseen suorasti tai epäsuorasti vaikuttavien määräysten sekä niistä johtuvien kustannusten tulee pohjata tutkittuun ja vankkaan tietoon.
Meneillään edunvalvonnassa:
vaikuttaminen liikenneympäristön rakentamiseen niin, että ratkaisuissa otetaan huomioon myös moottoripyöräilijät, mm. keskikaideohjelman toteuttamisessa valittavien kaideratkaisujen tulee olla moottoripyöräilijöille turvallisia
moottoripyörien verotuksen keventäminen / poistaminen
moottoripyörien rakentelun ja muuntelun lainsäädännön järkeistäminen harrastusta tukevaksi; tarpeettomat rajoitukset rakentelulta poistettava
MP-vakuutusten on vastattava paremmin harrastajan tarpeisiin
Tulevaan liikennevakuutuslainsäädännön kokonaisuudistukseen vaikuttaminen
APU-työryhmän esittämien muutosten saaminen autoverolakiin
moottoripyörien tarpeettomien katsastusten vastustaminen
EU:ssa esitettävien teho- ym. rajoitusten vastustaminen kansallisella tasolla
mm. Saksassa jo asetettujen merkittävien tiekohtaisten MP-ajokieltojen vastustaminen
moottoripyöräilijöiden huomioiminen liikennepolitiikassa ja –suunnittelussa
vapaaehtoisen MP-koulutuksen tukeminen ja edistäminen sekä uusien EAK-kouluttajien kurssien jatkumisen varmistaminen yhdessä Liikenneturvan kanssa.
Mitä edunvalvonnalla on saavutettu:
moottoripyörät rajattu romuajoneuvolain ulkopuolelle, mp:n osiksi purkaminen ei edellytä luvanvaraista purkamoa ja näin mp-osien kierrätys ja mm. rompetorit ovat edelleen mahdollisia
seisonta-aika järjestelmän säilyminen moottoripyörillä
mp:n osille ei tullut mallisuojaa, joka olisi estänyt niiden valmistuksen tarvikkeina.
EU:ssa esitetyt ns. ”anti tampering” määräykset moottoripyörille saatiin torjuttua. Ne olisivat toteutuessaan merkinneet mm. kiinteästi asennettuja pakoputkia ja kaasuttimia tai ruiskuja. Esimerkiksi ruiskun irrottaminen muualla kuin valtuutetussa huollossa olisi mahdotonta.
moottoripyörien määräaikaiskatsastus -lakiesitys estettiin v. 1998
moottoripyörien 100 hv:n tehonrajoitus estetty
moottoripyörissä saa käyttää edelleenkin muitakin kuin rekisteriotteessa määriteltyjä renkaita
pakoputkiston saa edelleenkin vaihtaa
moottoripyörää saa edelleenkin muunnella tai korjata itse
moottoripyörillä ei ole vuotuista käyttömaksua, autoilla on (ajoneuvovero)
veronalennus myös moottoripyöriin 2003 – ei pelkästään autoihin
museoikäisten vuosina 1958-1973 valmistettujen moottoripyörien veroprosentti alennettu 8%:iin
Yli 25-vuotiaiden pyörien verotus keveni merkittävästi, kun niille voidaan soveltaa myös ”vanhaa ikävähennystä”
vakuutusmaksujen aleneminen ja ympärivuotiset vakuutusmaksut tuleminen perinteisen seisonta-aika mallin rinnalle.
museoikäisten moottoripyörien renkaita saa edelleen valmistaa ja myydä EU:n alueella
direktiivit sallivat piensarjoina ja yksittäiskappaleina valmistettujen moottoripyörien poikkeamisen rakennemääräyksistä eikä niitä tarvitse tyyppihyväksyttää
SMOTOn jäsenkerhoille mahdollisuus osallistua FIM-ralleihin
SMOTO osallistuu seuraavien työryhmien ja organisaatioiden toimintaan:
APU-työryhmä (Ajoneuvojen prosenttilainsäädännön uudistamistyöryhmä), loppuraportti 2006
kansallinen mp-työryhmä, työryhmässä ovat mukana kaikki mp-alaan liittyvät toimijat
mp-verkko, liikenne- ja viestintäministeriön ja Liikenneturvan vetämä mp-liikenneturvallisuutta kehittävä työryhmä
tullin autoverotuksen arvonmäärityslautakunta, se käsittelee tarpeen mukaan verotusta omavalmisteille piensarjavalmisteille sekä niille erikoisille moottoripyörille, joita ei ole kaupan Suomen markkinoilla
FEMA, SMOTOlla on vakituinen hallituspaikka FEMAssa
Liikenneturva ry:n täysjäsen
Suomen retkeilymaja yhdistys
Suomen Moottoriliiton kannatusjäsen
Edunvalvontaa tukevaa toimintaa:
SMOTO järjestää motoparlamentin keväisin moottoripyöräilyyn ratkaisevasti vaikuttaville viranomaisille ja päättäjille
hyvät, suorat henkilökohtaiset yhteydet kansanedustajiin, MP Arkadiaan, viranomaisiin AKEssa, tullissa
SMOTOn verotus- ja ajoneuvotekniikkatyöryhmän toiminta
Muuta SMOTOn toimintaa:
YROY – nuorten motoristien kilpailu
EAK-kouluttajien koulutus yhteistyössä Liikenneturvan kanssa
Motukka – motoristien kriisiapupalvelu
Verta pakkiin hallitusti – verenluovutuskampanja
MP-arpajaiset
tapaamiset, risteilyt

http://www.smoto.fi/

Re: SMOTO ry

Lähetetty: 28 Loka 2011 14:19
Kirjoittaja Ismo Vaara
Kamale luettelikin pitkän listan SMOTOn vahvuuksia.
Itselläni on kuitenkin omakohtaiset kokemukset siitä kuinka SMOTO on luonut suhteet maamme päättäjiin.
Olen saanut olla mukana SMOTOn "hanslankarina" parilla eduskunnan mp-kerhon, Arkadia MP:n + SMOTOn, ulkomaanmatkalla ja muutamalla Suomessa olleella "häppeningillä".
Väitän, että parasta suhdetoimintaa päättäjiin esimerkiksi on, ajaa yhdessä kansanedustajien kanssa prätkillä räntäsateessa Pohjois-Ruotsissa, tai käydä prätkillä katsomassa Baltiassa Arkadia MP:n hyväntekeväisyyskeräyksen tuloksia.
Niitä oli muuten 28 rekka-autollista, vanhustenkodin peltikatosta, orpokodin vaatelahjoituksiin. Yhdessä kokien ja saunanlauteilla keskustellen tehdään parhaat suhteet päättäjiin ja sitä mallia SMOTO on kayttänyt menestyksellä.
SMOTO on luonut hyvät suhteet kansanedustajiin, Kokoomuksesta Vasemmistoliittoon, Arkadia MP:n kautta. Sitä kannattaa tukea, JOS HALUATTE ÄÄNENNE KUULUVIIN! 8)

PS: Jos jonkun mielestä tämä oli vain mainos SMOTOlle, niin haluan vastineen siitä, mitä joku muu yhteisö on tehnyt vaikuttaakseen tavallisen motoristin asioihin päättäjiin päin??

Re: SMOTO ry

Lähetetty: 28 Loka 2011 18:04
Kirjoittaja kamale
Totta puhuu Ismo Vaara, fiksu mies!
Todella tämä paikka ja tällaisilla teksteillä ei mitenkään mainosta eikä niin ole tarkoituskaan, vaan perustuu tosiasioihin, kuten Ismo sanoi!
Kun lähdetään vaikuttamaan perustasolta henkseleitä paukuttelematta, niin saadaan varmasti paras tulos aikaan ja ne koskettavat kaikkia suomen motoristeja!
Siis myös sivusta katsojat hyötyvät aktiivien aikaansaannoksista!

Re: SMOTO ry

Lähetetty: 07 Marras 2011 00:26
Kirjoittaja kamale
Senhän nyt voisi laittaa jo asialistalle ja tässä olisi aikaa haarukoida ja valmistella asiaa niin hyötyjen kuin kustannustenkin osalta ja sitten tietysti myös ajatella kokonaisuutta ja myös moraalista puolta ja katsoa sitten miten asia etenee!

Toisena asiana käsittelyyn voisi edellisestä asiasta huolimatta ottaa verenluovutuskampanjan ja siihen osallistumisen ja tämä jos mikä olisi meitä kaikkia koskettava juttu, vaikka tietysti toivomme, että tarve ei kohdalle osuisikaan!
T. Kari


http://www.smoto.fi/index.php/smototoimii/verta-pakkiin

Re: SMOTO ry

Lähetetty: 08 Marras 2011 17:23
Kirjoittaja Lurppakorva
Toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä,näinhän se elävässä elämässä menee.
Minä en tiedä mitään mutta tuolta Orgin palstalta asiaa katselin ja tämänkin sieltä lainasin.


"SMOTO haastoi Virago Club Finlandin oikeuteen, koska kerho halusi erota Smotosta (2008) lähes 300 % suuruisen jäsenmaksun korotuksen takia. Smoton jäsenmaksu olisi ollut suurempi, kuin kerhon oma, jo aiemmin päättämä jäsenmaksu. Smoton jäsenmaksu kun päätetään vasta alkukeväästä maaliskuussa, mutta kerhot pitävät oman vuosikokouksensa tuota aiemmin.
Oikeuteen haastamallako Smoto ajaa Suomessa motoristien etuja. Eikö Suomessa erilaisten järjestöjen luvatussa maassa enään voi itse päättää milloin liittyy johonkin järjestöön ja milloin siitä eroaa.
Varmaan Smotolla on hyvät perusteet (omasta mielestään) asiaan, mutta että oikein oikeuden kautta setvitään 3 vuotta vanhaa asiaa.. Voiko tällaiseen organisaatioon luottaa... ja kannattaako siinä kenenkään olla jäsenenä. Ainakaan Smoto ei tämänkaltaisella menettelyllä markkinoi itseään suomalaisten motoristien etujärjestönä. "
(Touko. 20 2011,15:14 kirjoittaja nimimerkki westy)

:?: :?: :?:

Re: SMOTO ry

Lähetetty: 09 Marras 2011 10:40
Kirjoittaja Pekkavee
SMOTO tekee merkittävää työtä suomalaisten motoristien hyväksi.
Sen jäsenedut ovat myös kaikille jäsenille arvokkaita ja niillä voi moni säästää pitkän pennin.
Minä olen ainakin säästänyt laivamatkojen hinnoissa ja retkeilymajoissa mukavan summan.

Siksi kannatan jäsenistön etujen ja Suomen motoristien etujen nimissä, että BMW kerho liittyisi SMOTOon, vaikka itse olenkin jo SMOTOn jäsen HMPK kerhon kautta.
SMOTON jäsenmaksu nykyisin on erinomaisen kohtuullinen.
Vertailuna vaikka Ruotsin vastaavan kerhon SMC:n jäsenmaksu henkilöjäseneltä, 41.- euroa.
Jäseniä taitaa siinäkin kerhossa olla kymmeniä tuhansia.

Perehdyimme asiaan, kun SMOTOn tuleva puheenjohtaja oli kerhollamme kertomassa SMOTOsta muutama viikko sitten.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Re: SMOTO ry

Lähetetty: 09 Marras 2011 15:25
Kirjoittaja Raffe
Pekkavee kirjoitti:SMOTO tekee merkittävää työtä suomalaisten motoristien hyväksi.
Sen jäsenedut ovat myös kaikille jäsenille arvokkaita ja niillä voi moni säästää pitkän pennin.
Minä olen ainakin säästänyt laivamatkojen hinnoissa ja retkeilymajoissa mukavan summan.

Siksi kannatan jäsenistön etujen ja Suomen motoristien etujen nimissä, että BMW kerho liittyisi SMOTOon, vaikka itse olenkin jo SMOTOn jäsen HMPK kerhon kautta.
SMOTON jäsenmaksu nykyisin on erinomaisen kohtuullinen.
Vertailuna vaikka Ruotsin vastaavan kerhon SMC:n jäsenmaksu henkilöjäseneltä, 41.- euroa.
Jäseniä taitaa siinäkin kerhossa olla kymmeniä tuhansia.

Perehdyimme asiaan, kun SMOTOn tuleva puheenjohtaja oli kerhollamme kertomassa SMOTOsta muutama viikko sitten.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Tarkkaan ottaen SMCn jäsenmaksu on 33e ( 325Sek, SMOTO 31e ) kun liityt oman kerhon kautta ja lisäksi saat infokirjan ja 8 jäsenlehteä vuodessa. Merkittävää on myös se että SMChen liittyminen ei maksa kerhoille latiakaan, riittää että kerhossa on kahdeksan SMCn henkilöjäsentä.
Sen jälkeen kerho voi hakea SMCn jäsenyyttä ( tällä haavaa n. 400 jäsenkerhoa ) ja myötävaikuttaa siihen että SMCn jäsenistö karttuu. Voit siis kuulua vaikka viiteen kerhoon ja halutessasi vain yhden kautta vapaaehtoisesti SMChen (SMOTOon? ). Reilua, koska jokainen jäsen maksaa saman verran, ja järkevää, koska ei ole jäseniä(maksajia) vastoin heidän omaa tahtoaan.

Re: SMOTO ry

Lähetetty: 09 Marras 2011 22:59
Kirjoittaja kamale
Luppakorva otti hyvän aiheen esille ja kun toteat, että toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä, niin se pitänee paikkansa! Kaikki myöskään ei ole sitä miltä näyttää ja siksi juttuun myös toinen puoli asiasta!

On siis todellakin näin, että kolme kerhoa erosivat Smotosta ja nyt useamman vuoden keskustelun ja sovittelun jälkeen perintä on todella edennyt oikeuteen asti!

Smoto tuohon aikaan todella piti vuosikokouksensa kevättalvella ja juuri siksi, kun oli tiedossa isoja muutoksia jäsenmaksuun, niin pidettiinkin ylimääräinen kokous syksyllä 2007. Tuossa kokouksessa käsiteltiin asiat, mm. jäsenmaksun korotus ja kokous äänesti korotuksen puolesta ja näin asiasta oltiin hyvissä ajoin tietoisia. Itseäni nyt ihmetyttääkin, miksi ko. kerhot eivät heti ilmoittaneet eroavansa, vaan ilmoittivat erostaan vasta 2008 jolloin uudet jäsenmaksut olivat jo voimassa! Asiahan on niin, että kun olet jäsen vaikka osan aikaa vuotta, niin eihän maksusta palauteta ns. käyttämätöntä osaa, en ainakaan ole koskaan missään tällaisesta kuullut!
Ja, kun kyse on ry:stä, niin jo tulee lainkin puolelta asioita vastaan, jos joitakin tahoja kohdellaan eri tavalla, kuin toisia ja sitten tietysti myös kirjanpidolliset asiat, olisi huonoa taloudenpitoa ja se olisi myös lain vastaista tehdä päätös, jolla ko. kerhot vapautettaisiin velvoitteistaan. Miten tuollaisessa tilanteessa hallitukselle voisi myöntää vastuu vapauden yms. asiat saataisiin kuntoon!

Ja kyllähän suomessa tietysti saa kuulua tai erota yhdistyksistä, jos haluaa, mutta tietysti se pitää tehdä oikein ja oikeaan aikaan, niin kenelekään ei jää mitään hampaankoloon!

Ja ensinnäkään Smoto ei ole haastanut ketään oikeuteen, vaan on hakenut perittävälleen vahvistuksen käräjäoikeudesta, eli se on ihan normaali osa perintää, kun lukuisat yritykset ratkaista asia eivät ole tuottaneet tulosta!

Tuohon kysymykseen, että voiko tuollaiseen organisaatioon, siis Smotoon luottaa, vastaus on kyllä voi ja sen mielestäni varsin selkeästi kertoo se, että henkilö- ja kannatusjäsenten lisäksi Smotoon kuuluu 100 moottoripyöräkerhoa, eli lähes 20000 jäsentä!

Ja, kun tarkemmin perehtyy siihen mitä kaikkea Smoto meidän kaikkien ja korostan kaikkien suomalaisten motoristien hyväksi tekee ja mitä on aikaankin saanut, niin en voi muuta, kuin todella lämpimästi toivottaa kaikki tervetulleiksi jäseniksi Smotoon.
Se vaan on niin, että mitä enemmän jäseniä on, niin sitä enemmän meillä on resursseja hoitaa meille tärkeitä asioita. Paras tilannehan olisi ja toivottavasti näin on tulevaisuudessa, että Smotolla olisi mahdollisuus palkata aluksi yksi työntekijä ja mahdollisesti sitten jatkossa lisää, niin etujen ja aikaan saannosten määrä vain kasvaisi.
Nyt vielä asioitamme hoidetaan talkoilla ja, jos mikä, niin se on kunnioitettavaa toimintaa, kun se toiminta kohdistuu kaikkiin motoristeihin olivat he sitten jäseniä tai ei!

Kari
Smoton hallituksen jäsen 2012-2013

Re: SMOTO ry

Lähetetty: 10 Marras 2011 08:57
Kirjoittaja Pekkavee
Raffe kirjoitti:Tarkkaan ottaen SMCn jäsenmaksu on 33e ( 325Sek, SMOTO 31e ) kun liityt oman kerhon kautta ja lisäksi saat infokirjan ja 8 jäsenlehteä vuodessa.
SMOTOn jäsenmaksu henkilöltä on 3.60 euroa/vuosi oman kerhon kautta. :)
SMOTOn jäsenmaksut

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Re: SMOTO ry

Lähetetty: 10 Marras 2011 10:35
Kirjoittaja kamale
Juurikin niin, miten Pekkavee sanoi!

Jäsenkerhoille ja kannatusjäsenkerhoille:
perusosa 1,02 € /jäsen, vuosimaksu 2,58 € / jäsen

Henkilöjäsenet:
Perusosa 1,02 € + vuosimaksu 31,98 € = 33 €

Kannatusjäsenet
Yksityishenkilöt: Perusosa 1,02 € + vuosimaksu 31,98 € = 33 €
Yritykset ja yhteisöt: 3 x (Perusosa 1,02 € + vuosimaksu 31,98 €) = 99 €

Re: SMOTO ry

Lähetetty: 10 Marras 2011 12:31
Kirjoittaja Pekkavee
kamale kirjoitti:
Jäsenkerhoille ja kannatusjäsenkerhoille:
perusosa 1,02 € /jäsen, vuosimaksu 2,58 € / jäsen

Toi perusosa 1,02 € on se, jonka SMOTO maksaa sitten FEMALLE ( Federation of European Motorcyclists Associations ) kuulumisesta kansainväliseen kattokerhoon. FEMAn kautta SMOTO on saanut myös paljon aikaan.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Re: SMOTO ry

Lähetetty: 10 Marras 2011 19:59
Kirjoittaja Pekkavee
Raffe kirjoitti: Tarkkaan ottaen SMCn jäsenmaksu on 33e ( 325Sek, SMOTO 31e ) kun liityt oman kerhon kautta ja lisäksi saat infokirjan ja 8 jäsenlehteä vuodessa. Merkittävää on myös se että SMChen liittyminen ei maksa kerhoille latiakaan, riittää että kerhossa on kahdeksan SMCn henkilöjäsentä.
Sen jälkeen kerho voi hakea SMCn jäsenyyttä ( tällä haavaa n. 400 jäsenkerhoa ) ja myötävaikuttaa siihen että SMCn jäsenistö karttuu. Voit siis kuulua vaikka viiteen kerhoon ja halutessasi vain yhden kautta vapaaehtoisesti SMChen (SMOTOon? ). Reilua, koska jokainen jäsen maksaa saman verran, ja järkevää, koska ei ole jäseniä(maksajia) vastoin heidän omaa tahtoaan.
Tuo on kyllä aika ihmeellinen tulkinta eduista ja maksuista.
Ensin pitäisi maksaa oman kerhon jäsenmaksu, joka esim. minun kerhossani HMPK on 50.-/vuosi.
Sillä saa kyllä täyden vastineen rahalle, hienot kerhotilat, hyvät huoltotilat rengaskoneineen ja jyrsinkoneineen ja vaikka mitä ilmaisia bileitä vuoden mittaan. Ja tietysti hyvää seuraa.

No sitten pitäisi vielä maksaa 31.- euroa SMC(SMOTO) jäsenmaksua, jos haluaa siihen kuulua.
Minä maksan mieluummin 50.- euroa omalle kerholleni, joka sitten maksaa siitä rahasta 3.60 euroa SMOTOlle ja saan kaikki SMOTOn jäsenedut ja etujeni hoitamisen siihen päälle.

Vai onko tuolla Ruotsissa niin, että jos 8 kerholaista on SMC jäsen, niin kaikki 250 oman ( siis HMPK ) kerhon jäsentä saavat kaikki SMC edut, lehdet, matka-alennukset yms. ikään kuin kaupan päälle ilmaiseksi.

En haluaisi maksaa 81.- euroa siitä, että olen molempien kerhojen jäsen, kun viidellä kympillä pärjään nyt.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Re: SMOTO ry

Lähetetty: 11 Marras 2011 00:11
Kirjoittaja TimoK
kamale kirjoitti: --clip clip---
On siis todellakin näin, että kolme kerhoa erosivat Smotosta ja nyt useamman vuoden keskustelun ja sovittelun jälkeen perintä on todella edennyt oikeuteen asti!
--- clip clip ---
Ja ensinnäkään Smoto ei ole haastanut ketään oikeuteen, vaan on hakenut perittävälleen vahvistuksen käräjäoikeudesta, eli se on ihan normaali osa perintää, kun lukuisat yritykset ratkaista asia eivät ole tuottaneet tulosta!
Pysyn erossa tästä keskustelusta, mutta tähän on pakko kommentoida että asia ei ole mennyt TFMK:n kohdalla kuten Kari tuossa lainauksessaan antaa ymmärtää.

Vuonna 2008 SMOTOn lähettämiin maksukehoituksiin TFMK reklamoi kirjeitse silloiselle puheenjohtajalle syyskuussa 2008, jonka jälkeen maksukehoitukset loppuivat.

Smoton 2009 kevätkokouksen jälkeen TFMK:ta muistettiin vielä maksukehoituksella, joka kiistettiin samoilla perusteilla kuin edellisellä kerralla. Maksukehoitukset loppuivat siihen.

Seuraavan kerran Smoto lähestyikin TFMK:ta "haastemiehen" välityksellä kesällä 2011.

Timo

Re: SMOTO ry

Lähetetty: 11 Marras 2011 19:24
Kirjoittaja Raffe
Pekkavee kirjoitti:
Raffe kirjoitti: Tarkkaan ottaen SMCn jäsenmaksu on 33e ( 325Sek, SMOTO 31e ) kun liityt oman kerhon kautta ja lisäksi saat infokirjan ja 8 jäsenlehteä vuodessa. Merkittävää on myös se että SMChen liittyminen ei maksa kerhoille latiakaan, riittää että kerhossa on kahdeksan SMCn henkilöjäsentä.
Sen jälkeen kerho voi hakea SMCn jäsenyyttä ( tällä haavaa n. 400 jäsenkerhoa ) ja myötävaikuttaa siihen että SMCn jäsenistö karttuu. Voit siis kuulua vaikka viiteen kerhoon ja halutessasi vain yhden kautta vapaaehtoisesti SMChen (SMOTOon? ). Reilua, koska jokainen jäsen maksaa saman verran, ja järkevää, koska ei ole jäseniä(maksajia) vastoin heidän omaa tahtoaan.
Tuo on kyllä aika ihmeellinen tulkinta eduista ja maksuista.
Ensin pitäisi maksaa oman kerhon jäsenmaksu, joka esim. minun kerhossani HMPK on 50.-/vuosi.
Sillä saa kyllä täyden vastineen rahalle, hienot kerhotilat, hyvät huoltotilat rengaskoneineen ja jyrsinkoneineen ja vaikka mitä ilmaisia bileitä vuoden mittaan. Ja tietysti hyvää seuraa.

No sitten pitäisi vielä maksaa 31.- euroa SMC(SMOTO) jäsenmaksua, jos haluaa siihen kuulua.
Minä maksan mieluummin 50.- euroa omalle kerholleni, joka sitten maksaa siitä rahasta 3.60 euroa SMOTOlle ja saan kaikki SMOTOn jäsenedut ja etujeni hoitamisen siihen päälle.

Vai onko tuolla Ruotsissa niin, että jos 8 kerholaista on SMC jäsen, niin kaikki 250 oman ( siis HMPK ) kerhon jäsentä saavat kaikki SMC edut, lehdet, matka-alennukset yms. ikään kuin kaupan päälle ilmaiseksi.

En haluaisi maksaa 81.- euroa siitä, että olen molempien kerhojen jäsen, kun viidellä kympillä pärjään nyt.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Ei näissä ( jäsenmaksut & -edut ) mitään tulkitsemisen varaa ole, järjestöjen kotisivuilta ne on
helppo käydä toteamassa. Kysymys on lopultakin rahasta, niinkuin itsekin toteat; katsot
jäsenkerhon jäsenyyden ( 3,60e ) vastaavan haluamaasi/saamaasi hyötyä.Toisaalta kielteisesti
jäsenyyteen (jäsenkerhojäsenyys) suhtautuva ehkä kokee joutuvansa subventoimaan jäsenyyttäsi kun et ole halukas maksamaan henkilöjäsenmaksua(31e)? Viittaukset siihen
että bemarikerhon jäsenistö olisi ei-valveutuneita on paitsi asiaton, myös ikävän ahdasmielinen.
( Tämä vain välikommenttina joka ei millään tavalla liity Pekan aikaisempiin kannanottoihin, sorry ) Moottoripyöräilyn tulevaisuus ei minua niinkään huolestuta, turvallisuus kylläkin. Vilpittömästi
toivon menestystä SMOTOlle ja varsinkin BMW-kerholle.