SMOTO ry
Lähetetty: 28 Loka 2011 11:54
Tosiaan etsiskelin Smotoa tai pikemminkin Smoton linkkiä kerhon sivuilta, mutta en sitä ensin löytänyt! Ja syykin siihen sitten selvisi, Smoto on laitettu moottoripyöräkerhojen joukkoon, vaikka kyseessä on Suomen motoristien edunvalvonta- ja kattojärjestö!
Meillä motoristeilla voi olla kunnollinen edunvalvonta, jos ko. organisaatio on riittävän vahva ja jäsenistössä on riittävän kattavasti jäsenkerhoja ja henkilöjäseniä!
Positiivista on se, että kun kerhot ovat jäsentensä edunvalvonnan hylänneet, niin itse motoristit ovat liittyneet henkilöjäseniksi, eli ottaneet vastuunkannon omiin käsiinsä, vaikka se mielestäni pääasiassa on kerhojen asia!
Kerho pelkää kustannuksia, mutta ei sitten kuitenkaan ajattele jäsenistöään ja heidän etujaan!
BMW Moottoripyöräkerhon jäsenmaksu on kuitenkin joku vuosi sitten noussut paljon enemmän, kuin mitä Smoton jäsenmaksu olisi vuodessa, eli mitä kerholaiset ovat saaneet jäsenmaksunsa korotuksen vastineeksi!?
Ehdotankin kerhon hallitukselle ja vuosikokoukselle 2012 harkittavaksi Smoton jäsenkerhoksi liittymistä!
Osa bemaristeista ei liity kerhoon, koska kerho ei ole Smoton jäsen, eli kuka tietää vaikka kustannukset osittain katettaisiin uusien jäsenten kautta!!!
Onhan BMW Moottoripyöräkerho ry kuitenkin jäseniään ja heidän tarpeitaan ja toiveitaan varten!!!
T. Kari
Mikä SMOTO on?
Suomen Motoristit ry (SMOTO) on suomalaisten moottoripyöräkerhojen ja järjestöjen yhteenliittymä ja yhteistyöelin jonka tarkoituksena on valvoa suomalaisen motoristin etua. SMOTOon kuuluu yli 100 jäsenkerhon kautta ja henkilöjäseninä suoraan yli 17 000 suomalaista motoristia (maaliskuussa 2011). SMOTO on perustettu vuonna 1989 ajamaan suomalaisten motoristien etuja.
SMOTO edustaa suomalaista motoristia myös kansainvälisissä motoristien katto- ja kuluttajajärjestöissä ja SMOTO on esimerkiksi "Federation of European Motorcyclists Associations":n (FEMA) jäsen. Kotimaassa SMOTO tekee kiinteää yhteistyötä myös muiden valtakunnallisten kuluttaja- ja edunvalvontajärjestöjen kanssa.
Motoristien edunvalvonnan osana SMOTO pyrkii mm. vaikuttamaan valtakunnallisesti laki- ja asetusmuutosten sekä Euroopan tasolla motoristeja koskevien direktiivien sisältöön.
SMOTO tukee ja kannustaa motoristien vapaaehtoisen ajokoulutusjärjestelmän edelleen kehittämistä. Jäsenkerhot järjestävät aktiivisesti erilaisia ennakoivan ajon kursseja ja ajotaidon sekä liikennesilmän kehittämiseen tähtääviä koulutustilaisuuksia. Vapaaehtoisten koulutusjärjestelmien tavoitteena on parantaa motoristien liikenneturvallisuutta ja viime vuosien onnettomuustilastojen valossa tässä työssä ollaan onnistuttu hyvin.
SMOTO edustaakin suomalaisen moottoripyöräilyn kaikkia osa-alueita, poislukien moottoriurheilu joka on Suomen Moottoriliiton (SML) aluetta.
Miksi juuri SMOTO?
SMOTOn kasvaessa myös vaikutusmahdollisuudet ovat kasvaneet. Asenteet virkamiehistössä ovat vähitellen muuttuneet
SMOTOn toiminta perustuu vapaaehtoisuuteen ja joukostamme löytyy erikoisosaamista yhteiskunnan kaikilta osa-alueilta. Myös jäsenkerhojen toimintamuodot ovat hyvin monimuotoisia. Jotkut kerhot keskittyvät vain veteraanipyöriin tai vaikkapa matkamoottoripyöräilyyn, toiset tiettyyn mp-merkkiin ja jotkut vaikkapa skoottereihin. Suurin osa kerhoista on kuitenkin tavallisia yleiskerhoja.
Brysselissä, missä laajimmat moottoripyöräilyä koskevat ratkaisut nykyään tehdään koko Eurooppaa koskien, ovat motoristit tehokkaimpia kuluttajasektoria edustavia lobbaajia (tämä on EU-parlamentin jäsenten mielipide). Etujamme EU tasolla ajaa Federation of European Motorcyclists Association (FEMA).
Mitä SMOTO tekee?
SMOTOn tärkein tehtävä on edunvalvonta. SMOTO on moottoripyöräilijöiden vaikuttamiskanava viranomaisiin, päättäjiin, lainsäädäntöön ja sidosryhmiin. EU-tasolla SMOTO valvoo moottoripyöräilijöiden etuja FEMAn kautta.
Perusperiaatteena edunvalvonnassa on, että moottoripyöräilyä ei tule rajoittaa enempää kuin mitä on liikenneturvallisuuden tai ympäristön kannalta välttämätöntä. Harrastukseen suorasti tai epäsuorasti vaikuttavien määräysten sekä niistä johtuvien kustannusten tulee pohjata tutkittuun ja vankkaan tietoon.
Meneillään edunvalvonnassa:
vaikuttaminen liikenneympäristön rakentamiseen niin, että ratkaisuissa otetaan huomioon myös moottoripyöräilijät, mm. keskikaideohjelman toteuttamisessa valittavien kaideratkaisujen tulee olla moottoripyöräilijöille turvallisia
moottoripyörien verotuksen keventäminen / poistaminen
moottoripyörien rakentelun ja muuntelun lainsäädännön järkeistäminen harrastusta tukevaksi; tarpeettomat rajoitukset rakentelulta poistettava
MP-vakuutusten on vastattava paremmin harrastajan tarpeisiin
Tulevaan liikennevakuutuslainsäädännön kokonaisuudistukseen vaikuttaminen
APU-työryhmän esittämien muutosten saaminen autoverolakiin
moottoripyörien tarpeettomien katsastusten vastustaminen
EU:ssa esitettävien teho- ym. rajoitusten vastustaminen kansallisella tasolla
mm. Saksassa jo asetettujen merkittävien tiekohtaisten MP-ajokieltojen vastustaminen
moottoripyöräilijöiden huomioiminen liikennepolitiikassa ja –suunnittelussa
vapaaehtoisen MP-koulutuksen tukeminen ja edistäminen sekä uusien EAK-kouluttajien kurssien jatkumisen varmistaminen yhdessä Liikenneturvan kanssa.
Mitä edunvalvonnalla on saavutettu:
moottoripyörät rajattu romuajoneuvolain ulkopuolelle, mp:n osiksi purkaminen ei edellytä luvanvaraista purkamoa ja näin mp-osien kierrätys ja mm. rompetorit ovat edelleen mahdollisia
seisonta-aika järjestelmän säilyminen moottoripyörillä
mp:n osille ei tullut mallisuojaa, joka olisi estänyt niiden valmistuksen tarvikkeina.
EU:ssa esitetyt ns. ”anti tampering” määräykset moottoripyörille saatiin torjuttua. Ne olisivat toteutuessaan merkinneet mm. kiinteästi asennettuja pakoputkia ja kaasuttimia tai ruiskuja. Esimerkiksi ruiskun irrottaminen muualla kuin valtuutetussa huollossa olisi mahdotonta.
moottoripyörien määräaikaiskatsastus -lakiesitys estettiin v. 1998
moottoripyörien 100 hv:n tehonrajoitus estetty
moottoripyörissä saa käyttää edelleenkin muitakin kuin rekisteriotteessa määriteltyjä renkaita
pakoputkiston saa edelleenkin vaihtaa
moottoripyörää saa edelleenkin muunnella tai korjata itse
moottoripyörillä ei ole vuotuista käyttömaksua, autoilla on (ajoneuvovero)
veronalennus myös moottoripyöriin 2003 – ei pelkästään autoihin
museoikäisten vuosina 1958-1973 valmistettujen moottoripyörien veroprosentti alennettu 8%:iin
Yli 25-vuotiaiden pyörien verotus keveni merkittävästi, kun niille voidaan soveltaa myös ”vanhaa ikävähennystä”
vakuutusmaksujen aleneminen ja ympärivuotiset vakuutusmaksut tuleminen perinteisen seisonta-aika mallin rinnalle.
museoikäisten moottoripyörien renkaita saa edelleen valmistaa ja myydä EU:n alueella
direktiivit sallivat piensarjoina ja yksittäiskappaleina valmistettujen moottoripyörien poikkeamisen rakennemääräyksistä eikä niitä tarvitse tyyppihyväksyttää
SMOTOn jäsenkerhoille mahdollisuus osallistua FIM-ralleihin
SMOTO osallistuu seuraavien työryhmien ja organisaatioiden toimintaan:
APU-työryhmä (Ajoneuvojen prosenttilainsäädännön uudistamistyöryhmä), loppuraportti 2006
kansallinen mp-työryhmä, työryhmässä ovat mukana kaikki mp-alaan liittyvät toimijat
mp-verkko, liikenne- ja viestintäministeriön ja Liikenneturvan vetämä mp-liikenneturvallisuutta kehittävä työryhmä
tullin autoverotuksen arvonmäärityslautakunta, se käsittelee tarpeen mukaan verotusta omavalmisteille piensarjavalmisteille sekä niille erikoisille moottoripyörille, joita ei ole kaupan Suomen markkinoilla
FEMA, SMOTOlla on vakituinen hallituspaikka FEMAssa
Liikenneturva ry:n täysjäsen
Suomen retkeilymaja yhdistys
Suomen Moottoriliiton kannatusjäsen
Edunvalvontaa tukevaa toimintaa:
SMOTO järjestää motoparlamentin keväisin moottoripyöräilyyn ratkaisevasti vaikuttaville viranomaisille ja päättäjille
hyvät, suorat henkilökohtaiset yhteydet kansanedustajiin, MP Arkadiaan, viranomaisiin AKEssa, tullissa
SMOTOn verotus- ja ajoneuvotekniikkatyöryhmän toiminta
Muuta SMOTOn toimintaa:
YROY – nuorten motoristien kilpailu
EAK-kouluttajien koulutus yhteistyössä Liikenneturvan kanssa
Motukka – motoristien kriisiapupalvelu
Verta pakkiin hallitusti – verenluovutuskampanja
MP-arpajaiset
tapaamiset, risteilyt
http://www.smoto.fi/
Meillä motoristeilla voi olla kunnollinen edunvalvonta, jos ko. organisaatio on riittävän vahva ja jäsenistössä on riittävän kattavasti jäsenkerhoja ja henkilöjäseniä!
Positiivista on se, että kun kerhot ovat jäsentensä edunvalvonnan hylänneet, niin itse motoristit ovat liittyneet henkilöjäseniksi, eli ottaneet vastuunkannon omiin käsiinsä, vaikka se mielestäni pääasiassa on kerhojen asia!
Kerho pelkää kustannuksia, mutta ei sitten kuitenkaan ajattele jäsenistöään ja heidän etujaan!
BMW Moottoripyöräkerhon jäsenmaksu on kuitenkin joku vuosi sitten noussut paljon enemmän, kuin mitä Smoton jäsenmaksu olisi vuodessa, eli mitä kerholaiset ovat saaneet jäsenmaksunsa korotuksen vastineeksi!?
Ehdotankin kerhon hallitukselle ja vuosikokoukselle 2012 harkittavaksi Smoton jäsenkerhoksi liittymistä!
Osa bemaristeista ei liity kerhoon, koska kerho ei ole Smoton jäsen, eli kuka tietää vaikka kustannukset osittain katettaisiin uusien jäsenten kautta!!!
Onhan BMW Moottoripyöräkerho ry kuitenkin jäseniään ja heidän tarpeitaan ja toiveitaan varten!!!
T. Kari
Mikä SMOTO on?
Suomen Motoristit ry (SMOTO) on suomalaisten moottoripyöräkerhojen ja järjestöjen yhteenliittymä ja yhteistyöelin jonka tarkoituksena on valvoa suomalaisen motoristin etua. SMOTOon kuuluu yli 100 jäsenkerhon kautta ja henkilöjäseninä suoraan yli 17 000 suomalaista motoristia (maaliskuussa 2011). SMOTO on perustettu vuonna 1989 ajamaan suomalaisten motoristien etuja.
SMOTO edustaa suomalaista motoristia myös kansainvälisissä motoristien katto- ja kuluttajajärjestöissä ja SMOTO on esimerkiksi "Federation of European Motorcyclists Associations":n (FEMA) jäsen. Kotimaassa SMOTO tekee kiinteää yhteistyötä myös muiden valtakunnallisten kuluttaja- ja edunvalvontajärjestöjen kanssa.
Motoristien edunvalvonnan osana SMOTO pyrkii mm. vaikuttamaan valtakunnallisesti laki- ja asetusmuutosten sekä Euroopan tasolla motoristeja koskevien direktiivien sisältöön.
SMOTO tukee ja kannustaa motoristien vapaaehtoisen ajokoulutusjärjestelmän edelleen kehittämistä. Jäsenkerhot järjestävät aktiivisesti erilaisia ennakoivan ajon kursseja ja ajotaidon sekä liikennesilmän kehittämiseen tähtääviä koulutustilaisuuksia. Vapaaehtoisten koulutusjärjestelmien tavoitteena on parantaa motoristien liikenneturvallisuutta ja viime vuosien onnettomuustilastojen valossa tässä työssä ollaan onnistuttu hyvin.
SMOTO edustaakin suomalaisen moottoripyöräilyn kaikkia osa-alueita, poislukien moottoriurheilu joka on Suomen Moottoriliiton (SML) aluetta.
Miksi juuri SMOTO?
SMOTOn kasvaessa myös vaikutusmahdollisuudet ovat kasvaneet. Asenteet virkamiehistössä ovat vähitellen muuttuneet
SMOTOn toiminta perustuu vapaaehtoisuuteen ja joukostamme löytyy erikoisosaamista yhteiskunnan kaikilta osa-alueilta. Myös jäsenkerhojen toimintamuodot ovat hyvin monimuotoisia. Jotkut kerhot keskittyvät vain veteraanipyöriin tai vaikkapa matkamoottoripyöräilyyn, toiset tiettyyn mp-merkkiin ja jotkut vaikkapa skoottereihin. Suurin osa kerhoista on kuitenkin tavallisia yleiskerhoja.
Brysselissä, missä laajimmat moottoripyöräilyä koskevat ratkaisut nykyään tehdään koko Eurooppaa koskien, ovat motoristit tehokkaimpia kuluttajasektoria edustavia lobbaajia (tämä on EU-parlamentin jäsenten mielipide). Etujamme EU tasolla ajaa Federation of European Motorcyclists Association (FEMA).
Mitä SMOTO tekee?
SMOTOn tärkein tehtävä on edunvalvonta. SMOTO on moottoripyöräilijöiden vaikuttamiskanava viranomaisiin, päättäjiin, lainsäädäntöön ja sidosryhmiin. EU-tasolla SMOTO valvoo moottoripyöräilijöiden etuja FEMAn kautta.
Perusperiaatteena edunvalvonnassa on, että moottoripyöräilyä ei tule rajoittaa enempää kuin mitä on liikenneturvallisuuden tai ympäristön kannalta välttämätöntä. Harrastukseen suorasti tai epäsuorasti vaikuttavien määräysten sekä niistä johtuvien kustannusten tulee pohjata tutkittuun ja vankkaan tietoon.
Meneillään edunvalvonnassa:
vaikuttaminen liikenneympäristön rakentamiseen niin, että ratkaisuissa otetaan huomioon myös moottoripyöräilijät, mm. keskikaideohjelman toteuttamisessa valittavien kaideratkaisujen tulee olla moottoripyöräilijöille turvallisia
moottoripyörien verotuksen keventäminen / poistaminen
moottoripyörien rakentelun ja muuntelun lainsäädännön järkeistäminen harrastusta tukevaksi; tarpeettomat rajoitukset rakentelulta poistettava
MP-vakuutusten on vastattava paremmin harrastajan tarpeisiin
Tulevaan liikennevakuutuslainsäädännön kokonaisuudistukseen vaikuttaminen
APU-työryhmän esittämien muutosten saaminen autoverolakiin
moottoripyörien tarpeettomien katsastusten vastustaminen
EU:ssa esitettävien teho- ym. rajoitusten vastustaminen kansallisella tasolla
mm. Saksassa jo asetettujen merkittävien tiekohtaisten MP-ajokieltojen vastustaminen
moottoripyöräilijöiden huomioiminen liikennepolitiikassa ja –suunnittelussa
vapaaehtoisen MP-koulutuksen tukeminen ja edistäminen sekä uusien EAK-kouluttajien kurssien jatkumisen varmistaminen yhdessä Liikenneturvan kanssa.
Mitä edunvalvonnalla on saavutettu:
moottoripyörät rajattu romuajoneuvolain ulkopuolelle, mp:n osiksi purkaminen ei edellytä luvanvaraista purkamoa ja näin mp-osien kierrätys ja mm. rompetorit ovat edelleen mahdollisia
seisonta-aika järjestelmän säilyminen moottoripyörillä
mp:n osille ei tullut mallisuojaa, joka olisi estänyt niiden valmistuksen tarvikkeina.
EU:ssa esitetyt ns. ”anti tampering” määräykset moottoripyörille saatiin torjuttua. Ne olisivat toteutuessaan merkinneet mm. kiinteästi asennettuja pakoputkia ja kaasuttimia tai ruiskuja. Esimerkiksi ruiskun irrottaminen muualla kuin valtuutetussa huollossa olisi mahdotonta.
moottoripyörien määräaikaiskatsastus -lakiesitys estettiin v. 1998
moottoripyörien 100 hv:n tehonrajoitus estetty
moottoripyörissä saa käyttää edelleenkin muitakin kuin rekisteriotteessa määriteltyjä renkaita
pakoputkiston saa edelleenkin vaihtaa
moottoripyörää saa edelleenkin muunnella tai korjata itse
moottoripyörillä ei ole vuotuista käyttömaksua, autoilla on (ajoneuvovero)
veronalennus myös moottoripyöriin 2003 – ei pelkästään autoihin
museoikäisten vuosina 1958-1973 valmistettujen moottoripyörien veroprosentti alennettu 8%:iin
Yli 25-vuotiaiden pyörien verotus keveni merkittävästi, kun niille voidaan soveltaa myös ”vanhaa ikävähennystä”
vakuutusmaksujen aleneminen ja ympärivuotiset vakuutusmaksut tuleminen perinteisen seisonta-aika mallin rinnalle.
museoikäisten moottoripyörien renkaita saa edelleen valmistaa ja myydä EU:n alueella
direktiivit sallivat piensarjoina ja yksittäiskappaleina valmistettujen moottoripyörien poikkeamisen rakennemääräyksistä eikä niitä tarvitse tyyppihyväksyttää
SMOTOn jäsenkerhoille mahdollisuus osallistua FIM-ralleihin
SMOTO osallistuu seuraavien työryhmien ja organisaatioiden toimintaan:
APU-työryhmä (Ajoneuvojen prosenttilainsäädännön uudistamistyöryhmä), loppuraportti 2006
kansallinen mp-työryhmä, työryhmässä ovat mukana kaikki mp-alaan liittyvät toimijat
mp-verkko, liikenne- ja viestintäministeriön ja Liikenneturvan vetämä mp-liikenneturvallisuutta kehittävä työryhmä
tullin autoverotuksen arvonmäärityslautakunta, se käsittelee tarpeen mukaan verotusta omavalmisteille piensarjavalmisteille sekä niille erikoisille moottoripyörille, joita ei ole kaupan Suomen markkinoilla
FEMA, SMOTOlla on vakituinen hallituspaikka FEMAssa
Liikenneturva ry:n täysjäsen
Suomen retkeilymaja yhdistys
Suomen Moottoriliiton kannatusjäsen
Edunvalvontaa tukevaa toimintaa:
SMOTO järjestää motoparlamentin keväisin moottoripyöräilyyn ratkaisevasti vaikuttaville viranomaisille ja päättäjille
hyvät, suorat henkilökohtaiset yhteydet kansanedustajiin, MP Arkadiaan, viranomaisiin AKEssa, tullissa
SMOTOn verotus- ja ajoneuvotekniikkatyöryhmän toiminta
Muuta SMOTOn toimintaa:
YROY – nuorten motoristien kilpailu
EAK-kouluttajien koulutus yhteistyössä Liikenneturvan kanssa
Motukka – motoristien kriisiapupalvelu
Verta pakkiin hallitusti – verenluovutuskampanja
MP-arpajaiset
tapaamiset, risteilyt
http://www.smoto.fi/