Sivu 1/1

keskipakosäädin

Lähetetty: 01 Marras 2011 23:23
Kirjoittaja aarnima1
pyöräni on vm. 1978 BMW R100RS. Keskipakosäätimen punnukset irtosivat ja jouduin ostamaan uuden koko säätimen. Kun olin asentanut sen paikalleen, jäin ihmettelemään, miten se toimii. Näyttää kuin olisi samassa akselissa kiinteästi kuin kiertokangetkin ? Miten nopeus ohjaa sytytystä. Alkoi muuten samalla käyntiongelmat, varsinkin kierroksia nostettaessa.

Re: keskipakosäädin

Lähetetty: 02 Marras 2011 15:35
Kirjoittaja Ismo Vaara
aarnima1 kirjoitti:pyöräni on vm. 1978 BMW R100RS. Keskipakosäätimen punnukset irtosivat ja jouduin ostamaan uuden koko säätimen. Kun olin asentanut sen paikalleen, jäin ihmettelemään, miten se toimii. Näyttää kuin olisi samassa akselissa kiinteästi kuin kiertokangetkin ? Miten nopeus ohjaa sytytystä. Alkoi muuten samalla käyntiongelmat, varsinkin kierroksia nostettaessa.
Keskipakoissäädin ei ole samalla akselilla kuin kiertokanget(laturi on). Säädin on NOKKA-AKSELIN ei KAMPIAKSELIN päässä.
Vanha kunnon 2-venttiili boxer-moottori tekee myös kuitenkin "hukkakipinän" jokaisella huuhtelutahdilla mekaanisen yksinkertaisuuden vuoksi(yksinkertaisuus on taidetta!).
Keskipakoissäädin mitataan siten, että pysähdys(voi mitata pelkällä sähkökynällä)-tyhjäkäynti(800-1000rpm) merkki vauhtipyörällä on "S" ja jouhevasti noustessan 3000rpm:n, merkki on "F" ja siitä eteenpäin sama(mitataan esim. stroboskoopilla).

Re: keskipakosäädin

Lähetetty: 02 Marras 2011 16:08
Kirjoittaja aarnima1
Kiitos Ismo nopeasta vastauksesta, taidat olla ainoa aktiivinen kerhosivuilla kun kerkiät ja jaksat jatkuvasti osallistua keskusteluun. Yritän tutkia ohjeesi mukaan.

Re: keskipakosäädin

Lähetetty: 03 Marras 2011 19:36
Kirjoittaja Ismo Vaara
aarnima1 kirjoitti:Kiitos Ismo nopeasta vastauksesta, taidat olla ainoa aktiivinen kerhosivuilla kun kerkiät ja jaksat jatkuvasti osallistua keskusteluun. Yritän tutkia ohjeesi mukaan.
Ei kestä kiittää. Ja kyllähän tuo PekkaVee vastailee kiitettävästi 4v-boxereihin liittyviin kysymyksiin.

Re: keskipakosäädin

Lähetetty: 06 Marras 2011 22:16
Kirjoittaja aarnima1
Edelleen ihmettelen samaa asiaa kuin alunperinkin, mitä keskipakosäädin tekee. Sehän on kiinteästi nokka-akselissa kiinni. Uusi säädin on jopa hyvin tiukka nokka-akselisovituksena. Siis tuntuu, ettei se vaikuta mitään kierrosten noustessa. Sytytyksen säätö on ääriasennossa siis ei siirry enään myötäpäivään vaikka käynnistä voi päätellä, että on myöhäsellä. Avaatko Ismo salaisuuden ?

Re: keskipakosäädin

Lähetetty: 07 Marras 2011 15:23
Kirjoittaja Ismo Vaara
Ööh ja ääh, ei nyt äkkiä tule mieleen muuta kuin että joku on jumissa.

Re: keskipakosäädin

Lähetetty: 19 Marras 2011 15:30
Kirjoittaja JKU
Onhan keskipakosäädin kiinteästi ruuvilla kiinni akselin päässä!
Mutta keskipakosäätimessä olevan kärkien "nokkaakseli" EI ole kiinteästi kiinni, vaan se pääsee kääntymään pituusakselinsa ympäri keskipakopainojen vääntämänä.
Kokeile nostaa (akselista säteen suuntaan ulospäin)varoen keskipakosäätimen painoja: kärkiä ohjaavan nokan pitäisi kääntyä hieman pyörimisuuntaa vastaan!
Näin se toimii koneen pyöriessä, eli kääntää sytytystä aikaisemmalle kierroksien lisääntyessä.

Alla kuva kahdesta säätäjästä.
Vasemmanpuoleinen kuva on säätäjän "sisäpuolelta" eli moottorin puolelta katsottuna. Keskellä näkyy kärkiä ohjaava "nokka-akseli" (jossa on kaksi nokkaa). Säätäjän "nokka-akseli" on kiinnitetty kahdella koukunmuotoisella peltihakasella säätäjän runkoon. Hakaset ovat rungon oikeassa ylä-ja vasemmassa alakulmassa (tässä säätäjässä toinen eli vasemmalla alakulmassa oleva puuttuu, paikalla vain hakasen kiinnitysruuvi). Keskipakopainot on pakotettu auki.
Oikeanpuoleinen säätäjä on kuvattu ulkoapäin ja siinä näkyy kiinteä runko, jonka keskeltä on reikä josta se kiinnitetään ruuvilla akseliin. Tämä osa on se, joka pyörii moottorin akselin mukana kiinteästi.
Keskipakosäätimen painoilla on pienet kierrejouset ja säätöruuvit, joiden asetuksilla saadaan oikeat ennakon säädöt. Näitä ei kannata säädellä: yleensä uusissa varaosissa ne on säädetty valmiksi.

Re: keskipakosäädin

Lähetetty: 20 Marras 2011 23:10
Kirjoittaja aarnima1
Kiitoksia Ismolle ja JKU:lle avusta, nyt minä kyllä olen ilmeisesti jyvällä asiasta. Ongelma on kuitenkin se, että koko säädin jumittuu eikä holkki liiku punnusten voimasta tai sitten jää ääriasentoon. Hoidetaanko se voitelulla ja onko akselissa oleva jyrsitty ura (pyörimissuuntaan) jotakin "kestorasvaa" varten. Vanhan viallisen (punnus irtosi) säätimen holkki liikkui helposti akselilla ja toimii juuri kuvaamallanne tavalla.
kevättä odotellessa

Re: keskipakosäädin

Lähetetty: 21 Marras 2011 09:24
Kirjoittaja Ismo Vaara
Jumissa ei saa olla koskaan, silloin siinä on jokin vika.
Boschilla on oma kärkirasvansa Ft 1 v 4. Boschin varaosanumero: 5700002005

Re: keskipakosäädin

Lähetetty: 21 Marras 2011 09:58
Kirjoittaja JKU
Minulla on nuo kaksi käytettyä ja yksi uusi säädin, eikä niiden holkissa (jossa ne nokat ovat) ole selvää uraa!
Se holkki on aika löysä ja kiinni vain niillä kahdella "klipsillä".
Holkissa on myös kaksi tappia, jotka osuvat keskipakopainojen hahloihin. Nekin ovat aika väljät.
Sitten kun säädin kiinnitetään moottorin akseliin, on ratkaisu tukevampi, koska tuo "holkki" menee se akselin päälle ja kääntyy siinä aika jämäkästi.
Mistä olet ostanut sen keskipakosäätimen?

Re: keskipakosäädin

Lähetetty: 16 Joulu 2011 14:22
Kirjoittaja Vellu
Mistähän sitä Boschin kärkirasvaa vielä saa? Olen nimittäin kysynyt sitä paristakin valtuutetusta Bosch- liikkeestä/korjaamosta ja vastauksena tuli ettei ole ollut vuosiin moista tavaraa käytössä!? Tuohon kärjelliseen nelipyöräbemariin olisin sitä tarvinnut.

Re: keskipakosäädin

Lähetetty: 17 Joulu 2011 16:30
Kirjoittaja Ismo Vaara
Multa saa kynnellisen ilmaiseksi, jos tulee mun verstaalta itse hakemaan. On sen verran iso tuubi, että kestää mun käytössä noin 632 vuotta.